Kirjoittaja Aihe: Onedrive, tilin vaihto?  (Luettu 3561 kertaa)

Mistofelees

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 641
    • Profiili
Onedrive, tilin vaihto?
« : 07.02.21 - klo:17.30 »
Minulla on käytössä kaksi 1TB levyaluetta M$ Onedrivessä, Käyttäjät minä@HOTMAIL.com ja minä@GMAIL.com, sekä tuore OneDrive v2.4.9-0~202012270043~ubuntu20.04.1.

Asensin ja configuroin OneDriven käyttäjälle minä@GMAIL.com. Tiedostot menevät kuitenkin synkronoinnissa minä@HOTMAIL.com levyalueelle.

Kuinka saisin vaihdettua OneDriven kohdelevyalueen / käyttäjän ?

kaulahuivi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 375
    • Profiili
Vs: Onedrive, tilin vaihto?
« Vastaus #1 : 07.02.21 - klo:20.16 »
Millä tavalla synkronoit? Microsoftilla ei ole virallista Onedrive-ohjelmaa Linuxille? Minä teen varmuuskopioinnit Onedriveen selaimen kautta ja kaikki menee silloin ainakin oikein.

Mistofelees

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 641
    • Profiili
Vs: Onedrive, tilin vaihto?
« Vastaus #2 : 07.02.21 - klo:21.59 »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Onedrive, tilin vaihto?
« Vastaus #3 : 07.02.21 - klo:22.14 »
Kirjaudu ulos ja takaisin sisään oikealle tilille?

Uloskirjautuminen onnistuu nähtävästi vivulla --logout

Koodia: [Valitse]
onedrive --logout
Takaisin sisään kirjautuessasi linkki pitää avata sellaisessa selainistunnossa, jossa et ole kirjautunut millekään Microsoft-tilille, jotta voit syöttää oikean tilin tunnuksen. Esimerkiksi yksityinen selaustila voisi olla helppo keino varmistaa tämä.
« Viimeksi muokattu: 07.02.21 - klo:22.16 kirjoittanut nm »

Mistofelees

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 641
    • Profiili
Vs: Onedrive, tilin vaihto?
« Vastaus #4 : 07.02.21 - klo:22.55 »
Kokeillaan vielä kerran tätä. Mielestäni jo kokeilinkin tuota, että olin kirjautunut kaikesta ulos.
Pitäisi olla kaksi selainta koneessa, mutta en ole vielä löytänyt kelvollista toiseksi.

Lisäys:
Onnnistui.
Nyt pitää vielä saada tuo tumpuloitua sekkaiseksi, että synkka tapahtuu vain pyydettäessä, jotta tilit eivät menisi sekaisin.
« Viimeksi muokattu: 08.02.21 - klo:00.01 kirjoittanut Mistofelees »

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Onedrive, tilin vaihto?
« Vastaus #5 : 07.02.21 - klo:23.31 »
Pitäisi olla kaksi selainta koneessa, mutta en ole vielä löytänyt kelvollista toiseksi.

Chromium ja Firefox - kyllä ne ovat ihan kelvollisia.

Opera'kin käytetään.

Mistofelees

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 641
    • Profiili
Vs: Onedrive, tilin vaihto?
« Vastaus #6 : 08.02.21 - klo:00.32 »
Turhaa optimismia.
Hetken aikaa järjestelmä toimi, kuten toivoin. Nyt se taas lataa väärältä tunnukselta tavaraa läppäriin, vaikka selaimessa on selvästi se aktiivina, jonka haluan. .
Eikö tälläiseen ohjelmaan olisi voitu pistää argumenttia, jolla olisi voinut kertoa, millä tunnuksella toimitaan ?
Yleisestikin hyvin umpimielinen ohjelma, jossa käyttäjän vaikutusmahdollisuudet on puristettu alle minimin.

Kyllästyin ja asensin rclonen. Sen asennuksen ajaksi kannattaa nämmä kirjautua ulos hotmailista.
« Viimeksi muokattu: 08.02.21 - klo:00.53 kirjoittanut Mistofelees »

Jere Sumell

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 721
  • Talous, Hallinto ja Markkinointi (AMK, 2017),B.B.A
    • Profiili
    • Tietokone-blogi
Vs: Onedrive, tilin vaihto?
« Vastaus #7 : 08.02.21 - klo:11.11 »
Oma kokemukseni Onedrivesta on se, kun Turun AMK siirtyi Microsoft -oppilaitospartneriksi 2015 opintojeni toisen vuoden alkaessa, niin silloinhan Microsoftin pilvitallennus-alusta oli Skydrive -nimellä, ja synkronoin samaan pakettiin suomi24-postiosoitteen, jonka olen poistanut käytöstäni sen jälkeen, kun suomi24-posti muuttui maksulliseksi, ja myöhemmin olen ottanut käyttöön pelkästään gmail-osoitteen, niin vaihdoin Microsoftin tilin ensisijaiseksi osoitteeksi GMail-osoitteeni, kun oppilaitoksen tunnukset lakkasi toimimasta, ja poistin muut tunnukset käytöstä kun Windows 10-lisenssi ja Office -lisenssi on ihan lallisina koneessani.

En ole enää Onedriveen pitkään aikaan tallentanut mitään, kun käytän Googlen Drivea ja Dropboxia, johon tosiaan olen liittänyt oman koko nimeni ja ensin oppilaitokseni sähköpostiosoitteen, kun otin sen ilmaisversion käyttöön 2014 opiskelukaverini sähköposti-suosittelulinkistä, niin käytän Google Driven lisäksi henkilökohtaisissa tiedostoissani, ja opinnäytetyön case-yrityksen kanssa Dropboxia käytettiin tiedostojen jakamiseen, niin itselläni ei ole tuon Onedriven kanssa ollut ongelmia. Dropboxin olin integroinut tuon museorekisterissä olevan läppärini, kun se oli opiskelukäytössäni, mutta ei siinäkään mitään ongelmia ole ilmennyt.

Voisi auttaa, jos kirjaudut Microsoftin tuotelallinta-sivulle, ja sieltä asetuksista poistat hotmail-osoitteesi kokonaan, ja lisäät ensisijaiseksi sähköpostiksesi gmailin.

Free Internet and  people for humans all over the globe!

(Profiilikuvassa oma valokuvani GIMPissä editoituna Disney Classic-väripaletin väreihin ja muunnettuna bittikartta-tiedostosta vektorigrafiikaksi.)

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Onedrive, tilin vaihto?
« Vastaus #8 : 08.02.21 - klo:13.00 »
Käytä mega.nz -palvelua. Se toimii järkevästi, myös Ubuntulla, on ultra-turvallinen ja siinä on 7-kertaa enemmän tallennustilaa (oli alunperin 50 GB).

kaulahuivi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 375
    • Profiili
Vs: Onedrive, tilin vaihto?
« Vastaus #9 : 08.02.21 - klo:18.20 »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Onedrive, tilin vaihto?
« Vastaus #10 : 08.02.21 - klo:19.09 »
Linuxiin on Onedrive 'clientti':
https://github.com/abraunegg/onedrive/blob/master/docs/advanced-usage.md
Ei toimi

Millaisia ongelmia sinulla on ollut tuon clientin kanssa? GitHubin issues-sivun perusteella sovellusta on kehitetty varsin määrätietoisesti ja bugit korjataan, tai käyttäjät saavat ainakin vastauksen ongelmiinsa suoraan kehittäjältä.

eikä ole Microsoftin tuote.

Onko se huono vai hyvä asia?  ;D

Pendeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 829
    • Profiili
Vs: Onedrive, tilin vaihto?
« Vastaus #11 : 08.02.21 - klo:19.37 »
Käytä mega.nz -palvelua. Se toimii järkevästi, myös Ubuntulla, on ultra-turvallinen ja siinä on 7-kertaa enemmän tallennustilaa (oli alunperin 50 GB).

En kyllä löydä mitään mainintaa muusta kuin 50 GB ilmaisesta tilasta joka sekin pienenee viiteentoista kuukauden käytön jälkeen.
Vai tarkoitatko jotain maksullista palvelua?
https://mega.nz/pro
« Viimeksi muokattu: 08.02.21 - klo:19.40 kirjoittanut Pendeli »

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Onedrive, tilin vaihto?
« Vastaus #12 : 08.02.21 - klo:19.48 »
Käytä mega.nz -palvelua. Se toimii järkevästi, myös Ubuntulla, on ultra-turvallinen ja siinä on 7-kertaa enemmän tallennustilaa (oli alunperin 50 GB).

En kyllä löydä mitään mainintaa muusta kuin 50 GB ilmaisesta tilasta joka sekin pienenee viiteentoista kuukauden käytön jälkeen.
Vai tarkoitatko jotain maksullista palvelua?
https://mega.nz/pro

Linkkisi on maksulliseen versioon, puhun ilmaisesta. Minulla kääntää kuvassa näkyvään paikkaan, jossa on ehdollinen 50 GB vieläkin ... mutta helppoahan se on kokeilla jos kiinnostaa.

En tiedä tarkemmin, mitä nykyään tapahtuu, koska minulla on tämä otettuna 50 GB:n aikoina. Joku sanoi, että on vain 35 GB enää uusille asiakkaille ... onhan 15 GB:kin kuitenkin vielä 3-kertaa enemmän kuin Onedrive.

En tiedä myöskään muiden palveluiden toiminnasta - niitähän tässä säikeessä on valitettu kun käytetään Ubuntua - mutta Mega toimii hyvin ja vastaavasti kuin Ubuntu One aikoinaan. Tosin jälkimmäinen toimi joskus todella hitaasti Uploadissa. Oma käyttö ja muille jakaminen, toimivat tosi hyvin Megassa ... mitä olen satunnaisesti kokeillut muita palveluja, niin ovat aika kuraa tai rajoittuneita käyttöideoiltaan.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Onedrive, tilin vaihto?
« Vastaus #13 : 08.02.21 - klo:19.55 »
Mega on kyllä sellainen palvelu, että itse valitsisin sen viimeiseksi tärkeän tiedon varmuuskopiopalveluksi :)

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Onedrive, tilin vaihto?
« Vastaus #14 : 08.02.21 - klo:20.08 »
Mega on kyllä sellainen palvelu, että itse valitsisin sen viimeiseksi tärkeän tiedon varmuuskopiopalveluksi :)

Niin minäkin, kuten kaikki muutkin palvelut, joihin en pääse fyysisesti käsiksi. En siltikään luottaisi yhteen tapaan, miten olet argumentoinut.

Noin, muuten miksi? Siksi, että sinne ei pääse kukaan käsiksi jos salasana hukkuu, etkä ole hölmöyksissäsi ottanut varakoodia talteen etukäteen? Onko turvallisempaa käyttää palveluja, joihin on valmiit takaportit viran puolesta ... miten se tekee palvelusta turvallisempaa minulle?

Vakavasti ottaen - pilvipalvelun käytettävyys on se juttu. Jos 5 GB typerän, erillisen, Upload ja Download proseduurin takana riittää niin hyvä on.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Onedrive, tilin vaihto?
« Vastaus #15 : 08.02.21 - klo:20.43 »
Mega on kyllä sellainen palvelu, että itse valitsisin sen viimeiseksi tärkeän tiedon varmuuskopiopalveluksi :)

Niin minäkin, kuten kaikki muutkin palvelut, joihin en pääse fyysisesti käsiksi. En siltikään luottaisi yhteen tapaan, miten olet argumentoinut.

Noin, muuten miksi?

Esimerkiksi siksi miten kiinalaiset valtasivat firman sen perustajalta. Eikä sillä Kim Dotcomin aikaankaan tainnut olla ihan tahraton maine tietoturvan suhteen, mutta siitä ei nyt satu käteen yhtään linkkiä.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3932
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Onedrive, tilin vaihto?
« Vastaus #16 : 08.02.21 - klo:20.44 »
owncloud ja iso kovalevy on se tulevaisuuden juttu, nämä kaikki ilmaiset muuttuu maksulliksiksi ja hinta on liian kova
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Onedrive, tilin vaihto?
« Vastaus #17 : 08.02.21 - klo:20.47 »
Noin, muuten miksi? Siksi, että sinne ei pääse kukaan käsiksi jos salasana hukkuu, etkä ole hölmöyksissäsi ottanut varakoodia talteen etukäteen? Onko turvallisempaa käyttää palveluja, joihin on valmiit takaportit viran puolesta ... miten se tekee palvelusta turvallisempaa minulle?

Vakavasti ottaen - pilvipalvelun käytettävyys on se juttu. Jos 5 GB typerän, erillisen, Upload ja Download proseduurin takana riittää niin hyvä on.
Siis tarkoitan Megan historiaa. Sen takia en tallentaisi sinne mitään mihin pitäisi päästä käsiksi. Itsellä on OneDrive hyvän integraation takia ja kaikki tiedostot vain synkkautuu laitteille sen kautta ja mm. kuvien siirto on ylivoimaisesti helpoin minusta tehdä sen kautta tietokoneelle. Tärkeimmät varmuuskopiot on sitten erikseen ihan offlinena. Käytän kyllä myös Googlen pilvipalveluita, joskin hyvin pienissä määrin. Lähinnä siksi, että homma vain rokkaa jos teen jonkinlaisen sahauslistan itselle Sheetsiin ja käytännössä samalla hetkellä voin lukea sen kännykästä (Huom. selkeästi). Lisäksi tuo mahdollistaa muutosten seuraamisen kaikista palveluista helpoiten.

Mutta enivei. Megaan luotan kaikista palveluista vähiten, juuri tuon mainitun historian takia. Tarkoituksena olisi tehdä kyllä oma pieni OwnCloud ja katsoa saisiko sillä korvattua suurimman osan yllämainituista. Mutta itsellä tulee siinäkin vastaan suhteellisen heikko netin upload, tosin eipä tuota käytännössä tiedä kuin kokeilemalla.
« Viimeksi muokattu: 08.02.21 - klo:20.49 kirjoittanut qwertyy »

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Onedrive, tilin vaihto?
« Vastaus #18 : 08.02.21 - klo:21.00 »
Esimerkiksi siksi miten kiinalaiset valtasivat firman sen perustajalta. Eikä sillä Kim Dotcomin aikaankaan tainnut olla ihan tahraton maine tietoturvan suhteen, mutta siitä ei nyt satu käteen yhtään linkkiä.

OK, tuota valtausta en tiennyt - hyvä tietää. Maine ei varmastikaan ollut tahraton, koska siinä ei ollut takaportteja USAn viranomaisille. Ei tarvitse kovin suurta mielikuvistusta tietää mitä siitä kirjoitettiin kun palvelu ei ollut USAn vaikutuspiirissä ja NSA ei siihen päässyt käsiksi.

Sinänsä ajatus "viimeisestä turvapaikasta" - eihän 50 GB:n palvelua käytetä mitenkään noin kuin tuo verbaliikka antaa ymmärtää. Sitä käytetään esimerkiksi näin:
- omalla PC:llä on kansio Megaa varten, jossa on kaikki Megan tiedostot 1:1. Ne eivät ole niitä tiedostoja mitä editoit vaan kopiot niistä
- kun vaikkapa työskentelen jonkun projektin kimpussa, niin lopuksi kopioit kaikki tiedostot PC:n Mega-hakemistoon
- tämän jälkeen Mega uploadaa kaiken pilveen ja tarvittaessa poistaa tiedostoja, jos näin muutit sisältöä (tuhotut menevät Megan sisällä talteen)
- toiselta koneelta, voit sitten saada nämä kaikki tiedostot käsiisi, tarpeen mukaan, esim. pilven kautta (selaimella logaten sisään siis)
- jos jotakin näistä jaetaan muille, niin voit lähettää jostakin hakemistosta linkin sille jollekin muulle. Erittäin kätevä tapa mitä ei ollut kaikissa muissa palveluissa
- muuallakin voi olla synkronoitu hakemisto, itsellä toisella koneella tai jaetulla henkilöllä
- itse voit toimia pelkän pilven avulla. Muut toimivat jaetun linkin tai jaetun hakemiston kautta

Tällöin Megassa ei todellakaan ole koskaan mitään "viimeistä turvaa" tiedostoille, vaan käyttökelpoinen pilvipaikka, joka antaa välittömän lisäturvan jos oma levy hajoaa kokonaan seuraavassa bootissa. Ylimääräinen työ tämän ylläpitämiseen on minimissään.

Hyvä jos joku muukin palvelu osaa nämä. En ole huomannut. Ubuntu One ei osannut jakoa muille ja Dropbox oli aivan liian pieni.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Onedrive, tilin vaihto?
« Vastaus #19 : 08.02.21 - klo:21.37 »
Hyvä jos joku muukin palvelu osaa nämä.
En kyllä äkkiseltään huomannut mitään, mitä mikään muukaan tämän päivän pilvipalvelu ei tarjoaisi. Esim. "- tämän jälkeen Mega uploadaa kaiken pilveen ja tarvittaessa poistaa tiedostoja, jos näin muutit sisältöä (tuhotut menevät Megan sisällä talteen)". Niin kyllä ihan vaikka OneDrivessä (ja monissa muissa) voi palauttaa esim. vanhoja muokattuja tekstiversioita. OD:ssa taisi olla rajoituksena, että max.25 viimeistä muutosta tallennetaan, mutta tuo kyllä varmaan suurimmalle osalle riittää. Huvikseni katsoin tuossa ja omistakin tiedostoista näemmä voisi vielä palauttaa revikoita 2013 vuodelta ainakin ja poistetut tiedostot voi palauttaa 93 päivää. Muistaakseni Dropboxissakin oli vastaava toiminnallisuus vuosikausia sitten. En ole tosin vähään aikaan enää sitä käyttänyt.