Kirjoittaja Aihe: Linux Mint tekee pesäeroa Ubuntuun  (Luettu 6915 kertaa)

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Linux Mint tekee pesäeroa Ubuntuun
« Vastaus #20 : 10.11.20 - klo:21.27 »
Säikeen alun teemaan palatakseni: vaikka itselläni on nykyään kaikilla koneilla openSUSE (yleensä Leap, yhdellä Tumbleweed) ja hätätilassa, jollei SUSE toimi, turvaudun tavan mukaan Debianiin, en pidä Mintiä ollenkaan huonona jakeluna.  Se perustuu nykyisin Ubuntun LTS-jakeluihin eli on viisi vuotta tietoturvatuettu, joten kaiken aikaa ei tarvitse olla asentamassa uudelleen. Cinnamon on yksinkertainen ja helppo käyttää sellaiselle, joka on Windowsiin tottunut tai muista syistä (töissä) pakotettu. Siksi äitini ja siskoni koneille olen tavannut asentaa Mintin nimenomaan Cinnamonilla.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

kaulahuivi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 375
    • Profiili
Vs: Linux Mint tekee pesäeroa Ubuntuun
« Vastaus #21 : 12.11.20 - klo:15.35 »
Itse miettinyt että jossain vaiheessa (missähän) kun on aikaa voisi tutustua Archiin. Tuskin se vaikeampi on työpöytäkäyttikseksi rakentaa kuin FreeBSD :D
Archin asennus on kyllä mielenkiintoinen. Mutta sitten, kun se on Arch on asennettu, toimii se kyllä samalla lailla kuin muutkin distrot.

Eikö Manjaro tai Endeavour ole yhtä kuin helppokäyttöinen Arch Linux?

kaulahuivi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 375
    • Profiili
Vs: Linux Mint tekee pesäeroa Ubuntuun
« Vastaus #22 : 12.11.20 - klo:15.39 »
Kokeilin kiinalaista Deepiniä. Se on hieno kuin Mac OS X, mutta Ubuntu on yksinkertaisempi ja Deepinissä oli liikaa kiinan kieli esillä monissa paikoissa ja vain Kiinassa tuettuja osia. Toiset varmaan tykkää DDE-työpöytäympäristöstä.
« Viimeksi muokattu: 12.11.20 - klo:17.37 kirjoittanut kaulahuivi »

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Linux Mint tekee pesäeroa Ubuntuun
« Vastaus #23 : 12.11.20 - klo:19.58 »
Itse miettinyt että jossain vaiheessa (missähän) kun on aikaa voisi tutustua Archiin. Tuskin se vaikeampi on työpöytäkäyttikseksi rakentaa kuin FreeBSD :D
Archin asennus on kyllä mielenkiintoinen. Mutta sitten, kun se on Arch on asennettu, toimii se kyllä samalla lailla kuin muutkin distrot.

Eikö Manjaro tai Endeavour ole yhtä kuin helppokäyttöinen Arch Linux?

Vähän erikoinen kysymys noin päin. Mutta kuten edellä sanottiin, niin periaatteessa Arch on asennettuna aika samanlainen kuin muutkin (rolling) distrot. Mutta Arch on asennettuna juuri niin hyvä, kuin millaiseksi käyttäjä on sen itse osannut rakentaa.

MUOK: Äh, luin huolimattomasti. Juu, on ne vähän niinkuin helppokäyttöisiä Archeja.
« Viimeksi muokattu: 12.11.20 - klo:21.52 kirjoittanut Eesaurus »

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Linux Mint tekee pesäeroa Ubuntuun
« Vastaus #24 : 12.11.20 - klo:20.12 »
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta käsittääkseni Archin erinomainen dokumentaatio on se avain hommiin. Näin FreeBSD:n puolelta: Järjestelmä tervehtii asennuksen jälkeen komentoriviloginilla. Siinä kohtaa sitten se sangen kattava käsikirja on se jutun juju. Sen ohjeilla saa aikaan ihan toimivan työpöytäympäristön.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Linux Mint tekee pesäeroa Ubuntuun
« Vastaus #25 : 26.11.20 - klo:20.32 »
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta käsittääkseni Archin erinomainen dokumentaatio on se avain hommiin. Näin FreeBSD:n puolelta: Järjestelmä tervehtii asennuksen jälkeen komentoriviloginilla. Siinä kohtaa sitten se sangen kattava käsikirja on se jutun juju. Sen ohjeilla saa aikaan ihan toimivan työpöytäympäristön.
Archin erinomainen dokumentaatio auttaa asentamaan sen vaikka ssh:lla toiselle koneelle. Kiva vaikka mediakoneen teossa kunhan saa jollain linuxilla käyntiin ja ssh:n päälle. Jos itseään haluaa kiusata säätämisellä on myös Gentoo olemassa. Se kannattaa asentaa etänä ja vaikka Ubuntun asennusmedia apuna. En tiedä tulevaisuudesta, mutta vanhin Gentoo asennus itsellä taitaa olla yli 10 v.  Melko vanhankin asennuksen päivittää tähän päivään kun netistä löytyy vanhempia portage paketteja. Jos on jotain mitä Gentoolla ei voi tehdä tuskin se onnistuu muillakaan jakeluilla.