Kirjoittaja Aihe: 20.04 LTS Snap-kauppa vs ohjelmakirjasto!? (Ratkaistu)  (Luettu 4212 kertaa)

TimOlli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 245
    • Profiili
Pientä purnaa ja vuodatusta...

Siis mihin katosi ohjelmakirjasto yks kaks?

Palasin Ubuntun pariin asentamalla wanhaan Mac-läppäriin 20.04 LTS -version ja melkein huusin jippiitä ääneen. Nopea ja toimi kuten se vessa VR:llä. Hienokin! Tästä intoutuneena asensin vanhahkoon pöytäkoneeseeni W-seiskan rinnalle saman. Toimi.
Mutta! Kun palasin läppärin pariin oli ohjelmakirjasto hävinnyt ja tilalla oli tuo Snap-kauppa kuvake!!!! Mihin se itsekseen katosi? Sama tapahtui pöytäkoneessa! En myös löytänyt enää samoja ohjelmia pöytäkoneelle joita onneksi ehdin osin asentaa läppärille. Esim "Play it Slowly" -ohjelmaa ei löytynyt Snapistä.

Olen hakenut/lukenut viestejä joissa mainitaan tuo Snap. En täysin ymmärrä miksi se pitää vaihtaa. Ymmärsin, että se helpottaa ohjelmien kirjoittajia tm. Mutta nyt on vähemmän ohjelmia tarjolla ja englanniksi. Ei palvele minua vaan päinvastoin. Ja miksi Snap-"kauppa"?

Jos on joku maaginen koodinpätkä jolla saa vanhan ohjelmakirjaston takaisin, olisin kiitollinen. Selkokielinen selityskin olisi kiva, että miksi näin.

Vai olenko ymmärtänyt kaiken väärin ja olen itse mokanut jotakin asentaessani?
« Viimeksi muokattu: 12.10.20 - klo:16.11 kirjoittanut TimOlli »

juyli

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1198
    • Profiili
Vs: 20.04 LTS Snap-kauppa vs ohjelmakirjasto!?
« Vastaus #1 : 11.10.20 - klo:23.07 »
  En myös löytänyt enää samoja ohjelmia pöytäkoneelle joita onneksi ehdin osin asentaa läppärille. Esim "Play it Slowly" -ohjelmaa ei löytynyt Snapistä.
playitslowly löytyy Ubuntu-ohjelmalähteistä universe -haarasta.
https://packages.ubuntu.com/search?keywords=playitslowly&searchon=names&suite=focal&section=all
Lisäämällä ko. haaran /etc/apt/sources.list tiedostoon, löytysi ko. ohjelma.
Tosin kiinnostaisi, millaisen Ubuntu-version vanhoille MAC-koneellesi ja pöytäkoneellesi asensit?
Ohjelmia voi asentaa kätevästi komentoriviltä:
Koodia: [Valitse]
sudo apt update
Koodia: [Valitse]
sudo apt install playitslowly Jos haluttu ohjelma ja sen versio löytyy Ubuntun virallisista ohjelmalähteistä, ei ole tarvetta hyödyntää snap -paketteja.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3932
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: 20.04 LTS Snap-kauppa vs ohjelmakirjasto!?
« Vastaus #2 : 12.10.20 - klo:10.02 »
asenna synaptic niin voit asennella kaikkea paremmin ;)

sudo apt install synaptic
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: 20.04 LTS Snap-kauppa vs ohjelmakirjasto!?
« Vastaus #3 : 12.10.20 - klo:10.30 »
Miten synapticilla asennettu eroaa apt:illa asennetusta?

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: 20.04 LTS Snap-kauppa vs ohjelmakirjasto!?
« Vastaus #4 : 12.10.20 - klo:10.46 »
Universe on käsittääkseni oletuksena käytössä Ubuntussa, sitä ei pitäisi tarvita itse lisätä.

Olen hakenut/lukenut viestejä joissa mainitaan tuo Snap. En täysin ymmärrä miksi se pitää vaihtaa.

Snap on universaali Linuxin pakettimuoto, Snap -paketoitu ohjelma toimii siis kaikissa Linux -jakeluissa, siksi Canonical ko. systeemiä ajaa. Sama idea on Flatpakissa ja AppImagessa. Ennen oli (ja on vielä hyvän aikaa) vain Ubuntun/Debianin DEB, Fedoran/OpenSusen ym. RPM ja Arch Linuxin oma systeemi, eikä ohjelmat toimineet ristiin. Helpottaa merkittävästi ohjelmien tekemistä Linux -alustalle, kun ohjelman tekijän tarvitsee tehdä vain yksi versio, joka toimii kaikissa. Johtanee siihen, että ohjelmatarjonta Linuxille lisääntyy.

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Vs: 20.04 LTS Snap-kauppa vs ohjelmakirjasto!?
« Vastaus #5 : 12.10.20 - klo:13.19 »
Jos tietokone on vanha, niin Snap ohjelmat saattavat hidastaa käynnistystä todella paljon. Netistä löytyy paljon esimerkkejä, tässä yksi: https://askubuntu.com/questions/1056645/what-are-the-dev-loop-services-that-started-on-boot

Minulla on Kubuntu 20.04 käytössä, enkä ole edes kokeilut Ubuntu (Gnome) versiota 20.04. Kun kuitenkin katson Discoverilla, on siellä edelleen saatavilla Ohjelmistot sovellushallinta Gnomelle. Snap ja Flatpak on saatavana siihen vain lisäosina. Paketin nimeä ei kuitenkaan selvästi kerrota. Synaptic näyttäisi se olevan gnome-software. Tuntuu oudolta, että Ohjelmistot on poistettu tai se näyttäisi vain Snap paketit.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: 20.04 LTS Snap-kauppa vs ohjelmakirjasto!?
« Vastaus #6 : 12.10.20 - klo:14.04 »
Tuntuu oudolta, että Ohjelmistot on poistettu tai se näyttäisi vain Snap paketit.

Kyllä se nykyinen Snap Store toki näyttää kaikki muutkin. Minulla 20.10 Ubuntussa se löysi heti tuonkin Play It Slowlyn, mitä ketjun aloittaja ei jostain syystä ollut löytänyt. Onhan ne kaikki sovelluskaupat olleet enemmän taikka vähemmän bugisia, joten...

TimOlli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 245
    • Profiili
Vs: 20.04 LTS Snap-kauppa vs ohjelmakirjasto!?
« Vastaus #7 : 12.10.20 - klo:16.11 »
Hei! Juuri tätä olin vailla!
asenna synaptic niin voit asennella kaikkea paremmin ;)

sudo apt install synaptic
Tein tuon ja kas, siinä se tuttu ja turvallinen kuvake oli taas. Kaikki niin kuin ennenkin. Kiitos!



Snap on universaali Linuxin pakettimuoto, Snap -paketoitu ohjelma toimii siis kaikissa Linux -jakeluissa, siksi Canonical ko. systeemiä ajaa. Sama idea on Flatpakissa ja AppImagessa. Ennen oli (ja on vielä hyvän aikaa) vain Ubuntun/Debianin DEB, Fedoran/OpenSusen ym. RPM ja Arch Linuxin oma systeemi, eikä ohjelmat toimineet ristiin. Helpottaa merkittävästi ohjelmien tekemistä Linux -alustalle, kun ohjelman tekijän tarvitsee tehdä vain yksi versio, joka toimii kaikissa. Johtanee siihen, että ohjelmatarjonta Linuxille lisääntyy.

Kiitos! Hiukan on nyt helpompi ymmärtää tuo Snap. Toki voisi olla siirtymävaiheen ajan molemmat oletuksena käytössä.... Minun kaltainen Ubuntun käyttäjä ei osaa kikkailla, jos jotakin ei ole silmien edessä. Varsinkin suomenkielen puute haittaa minua.


Tosin kiinnostaisi, millaisen Ubuntu-version vanhoille MAC-koneellesi ja pöytäkoneellesi asensit?

Ubuntu 20.04 LTS. Puhdas asennus läppäriin kera 120gt SSD-koviksen. Sama pöytäkoneelle muistitikulta.


Kiitos teille kaikille!
Nyt en enää valita...  ;)

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: 20.04 LTS Snap-kauppa vs ohjelmakirjasto!? (Ratkaistu)
« Vastaus #8 : 14.10.20 - klo:20.24 »
Sanokaas olenko ymmärtänyt oikein, eli snap käytännössä asentaa oman ohjelmakohtaisen ympäristönsä sisälle aina ohjelmien riippuvuudet...pistää vaan miettimään että mikäs on kokoero näiden ja vaikka deb pakettien välillä...

Lähinnä vaan siksi että kun aikanaan käytin PC-BSD:tä siinä oli vähän vastaava systeemi, ja no ohjelmat veivät sitten tilaa oikein kunnolla. Kas kun ohjelmat asensivat aina tietyt riippuvuudet riippumatta siitä oliko moisia systeemissä tai toisen ohjelman paketissa jo ennestään.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1546
    • Profiili
Vs: 20.04 LTS Snap-kauppa vs ohjelmakirjasto!? (Ratkaistu)
« Vastaus #9 : 15.10.20 - klo:12.03 »
Lainaus
Sanokaas olenko ymmärtänyt oikein, eli snap käytännössä asentaa oman ohjelmakohtaisen ympäristönsä sisälle aina ohjelmien riippuvuudet...pistää vaan miettimään että mikäs on kokoero näiden ja vaikka deb pakettien välillä...

Samaa olen miettinyt. En tiedä, onko tämä sama asia, mutta kun katsoo noita Snap-kaupassa olevien sovellusten tietoja niin niissä on esim. VLC:n koko 229,4 kB (koko asennettuna, versio 3.0.9, siellä tosiaan lukee kB ja arvaan että se on kirjoitusvirhe ja pitäisi olla MB) kun se on ubuntu-focal-universe lähteestä ja sama snaptcraft.io lähteestä 304,5 MB (latauksen koko, versio 3.0.11). Ehkä ei ole oikein verrata, kun eivät ole aivan sama versiokaan. Jälkimmäisen kanssa oli kuitenkin toimintavaikeuksia ja jouduin sen poistamaan ja asentamaan ubuntu-focal lähteestä niin toimii paremmin.

Toinen esimerkki Firefox 216 MB lähteestä ubuntu-focal-updates-main (koko asennettuna, versio 81.0) ja sama lähteestä 167,5 MB lähteestä snapcraft.io (latauksen koko, versio 81.0.1). Ubuntun lähteestä siis isompi. Tässäkin tapauksessa jouduin snapcraft version poistamaan toimivuusvaikeuksien takia (kaatua kupsahteli) ja asentamaan Ubuntun lähteestä.

Olen alkanut vierastaa snap-paketoituja sovelluksia ja jätän asentamatta, jos vaihtoehto löytyy. Uskallan epäillä, että snap-paketoituja sovelluksia ei testata kaikilla jakeluilla, 500+ jakelua, ja joillakin tulee sitten puutteellisuuksia. Ei näy olevan loppuun asti testausta myöskään suurimmilla jakeluilla. Vaikka saadaankin helpommin laajennettua sovellusvalikoimaa niin onkohan se sittenkään kunnollinen lisäarvo vakauden kustannuksella? Ilmaiseksihan me näitä saamme, joten en tietenkään valita, enkä nyrpistele nokkaa. Ja kyllähän kehitystäkin täytyy olla ja antaa kaikkien kukkien kukkia.

DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo