Kirjoittaja Aihe: Grub  (Luettu 5045 kertaa)

demo52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Grub
« : 24.09.20 - klo:09.14 »
Hei mitä mä teen kun olen yrittänyt nyt noin 6 kertaa asentaa ton ububtu käyttiksen tää viimeinen versio kon on Asus GL 702 Vt kovalevy 120 ssd asema ja joka kerta uudelleen käynnistys loppuu ikkunaan jossa lukee grub mitä siihen pitäis kirjoittaa että pääsis eteen päin asennuksessa

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: Grub
« Vastaus #1 : 24.09.20 - klo:10.33 »
Ota kuva ilmoituksesta ja postaa tänne.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Grub
« Vastaus #2 : 24.09.20 - klo:12.19 »
Vaikuttaa siltä, että Grub ei ole asentunut oikein. EFI-asennuksissa tuohon tilaan pääsee harmittavan helposti. Samalla jos ja kun otat kuvaa Grubin ilmoituksista, panepa tänne myös tiedot osioinnista: todennäköisesti EFI-käynnistysosio puuttuu tms.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Grub
« Vastaus #3 : 24.09.20 - klo:13.03 »
.... todennäköisesti EFI-käynnistysosio puuttuu tms.

Asennusohjelmako ei tuollaista tee erikseen pyytämättä?

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Grub
« Vastaus #4 : 24.09.20 - klo:13.31 »
.... todennäköisesti EFI-käynnistysosio puuttuu tms.

Asennusohjelmako ei tuollaista tee erikseen pyytämättä?

Kyllä tekee oletusasennuksessa. Vain jos valitsee oman osioinnin, niin silloin pitää luoda sekin osio itse.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Grub
« Vastaus #5 : 24.09.20 - klo:15.05 »
.... todennäköisesti EFI-käynnistysosio puuttuu tms.

Asennusohjelmako ei tuollaista tee erikseen pyytämättä?

Kyllä tekee oletusasennuksessa. Vain jos valitsee oman osioinnin, niin silloin pitää luoda sekin osio itse.

Ja joka tapauksessa silti pitää varmistaa, että se tulee luoduksi oikein. Kokemukseni mukaan jopa openSUSE, joka nimenomaan EFI-asennuksissa oli varhainen edelläkävijä, saattaa päästää asennuksen varoituksitta etenemään loppuun, ja sitten käyttäjän edessä onkin tuo ”grub>” -kehote.

500-megainen osio riittää. Se alustetaan vfatiksi, liitetään /boot/efi-kansioksi ja merkitään olikohan se EFI BOOT -nimisellä lipulla.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

demo52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Grub
« Vastaus #6 : 24.09.20 - klo:16.17 »
Nyt olen kokeillut Ubuntua Suse linuxia ja molemmat päättyvät tuohon samaan kohtaan asennuksen jälkeen uudelleen käynnistys aukeaa ikkuna jossa on teksti grub onko tossa mun koneessa jokin vika mä olen tyhjentänyt ja poistanut osiot aina ennen asennusta, mitä tohon grubiin pitäis kirjoittaa siitä saa listauksen ls ja sieltä tulee eri levyjen nimiä, mitä mä teen onko tämä win linux yhdistelmä ihan toivoton

demo52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Grub
« Vastaus #7 : 24.09.20 - klo:18.54 »
tässä kuva

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Grub
« Vastaus #8 : 24.09.20 - klo:19.38 »
mitä tohon grubiin pitäis kirjoittaa siitä saa listauksen ls ja sieltä tulee eri levyjen nimiä,

Paljon muuta siinä ei voi tehdäkään: voi tutkia mitä osioita Grub näkee, ja jos tietää, miltä osiolta Linux-ydin alustavine RAM-levyineen löytyy, voi kertoa sen Grubille ja käynnistää Linuxin. Se on kuitenkin vain tapa päästä Linuxiin korjaamaan asia.

Siksi tarvittaisiin listaus levyosioista, jotta päästäisiin avustamisessa eteenpäin…
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

demo52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Grub
« Vastaus #9 : 25.09.20 - klo:00.24 »
mitä tohon grubiin pitäis kirjoittaa siitä saa listauksen ls ja sieltä tulee eri levyjen nimiä,

Paljon muuta siinä ei voi tehdäkään: voi tutkia mitä osioita Grub näkee, ja jos tietää, miltä osiolta Linux-ydin alustavine RAM-levyineen löytyy, voi kertoa sen Grubille ja käynnistää Linuxin. Se on kuitenkin vain tapa päästä Linuxiin korjaamaan asia.

Siksi tarvittaisiin listaus levyosioista, jotta päästäisiin avustamisessa eteenpäin…
Eli siis listaus levyistä sen mä saan tänään selville ja laitan sen listauksen ja tiedon siitä mihin levylle mä olen sen Linuxin asentanut

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Grub
« Vastaus #10 : 25.09.20 - klo:01.36 »
Auttaisikohan Boot-Repair Disk, se on aika epeli korjaamaan rikkinäisiä käynnistyksiä?
https://sourceforge.net/p/boot-repair-cd/home/Home/
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

jarmala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 773
    • Profiili
Vs: Grub
« Vastaus #11 : 25.09.20 - klo:04.37 »
Onko tämä nyt taas niitä Mikrosoftin (tjms.) juonia hankaloittaa Linuxin asennusta uusiin moderneihin mikrotietokoneisiin? Muistan kun ennen vanhaan koneissa oli muinainen BIOS, niin Linux asentui niihin tuostavaan tai vasemmalla kädellä. Niin tein aikoinaan ja sillä asennuksella mennään edelleen... Eikös nämä EFI sun muut Secure bootit ole nimenomaan kalliiden kaupallisten toimijoiden salajuoni ilmaisen Linuxin asentamisen hankaloittamiseksi? Eh?
Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Grub
« Vastaus #12 : 25.09.20 - klo:09.06 »
Eikös nämä EFI sun muut Secure bootit ole nimenomaan kalliiden kaupallisten toimijoiden salajuoni ilmaisen Linuxin asentamisen hankaloittamiseksi? Eh?

Ei pelkästään. EFIä sinänsä voi pitää parannuksena kaikkien kannalta. Secure boot on tietyllä lailla salajuoni, koska sitä voi arvostella yksityiskäyttäjän kannalta jopa yhdentekeväksi asioiden hankaloittamiseksi, mutta ilmeisesti sillekin on hyvä perusteensa yrityspuolella.

Suurin ongelma asentamisessa ovat sellaiset koneet, joissa BIOS-asetuksiin pääseminen on tehty hyvin vaikeaksi (kuulemma jopa niin, että sinne pääsee vain Wintendosta käsin) tai secure boot on jumitettu päälle niin, ettei monia jakeluja voi asentaa (jotkin voi silti).
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

ubpappa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1460
    • Profiili
Vs: Grub
« Vastaus #13 : 25.09.20 - klo:14.52 »
Jos se kiero W fyysisesti eri levyllä irroittaisin sähköstä
asentaisin linukan normalisti ja mikäli sitä W:tä pittää
sietää nii W kiini ja linukka irti ja paljon aikaa ootteluun  :-\
xubuntu 18;rasberry
acer aspire XC,näyttönä Toshiba tv ja vga päte...
Ymmärtää epätäydellisesti vain
suomea...;)

Jos tiedät vastaa, jos luulet tietäväsi vastaa.
Jos et tiedä/ymmärrä...älä vastaa.vanhuus tullee muillennii :))

demo52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Grub
« Vastaus #14 : 27.09.20 - klo:13.22 »
tässä kuva grub listauksista ja suse linux asennettu (hd0) levylle

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Grub
« Vastaus #15 : 27.09.20 - klo:14.10 »
Tuo ei valitettavasti vielä riitä, kun pitäisi tietää, mitä mikin osio on ”syönyt” eli mistä löytyvät sellaiset kansiot kuin /boot, /boot/efi ja /.

Ongelma taas on, etten oikein osaa keksiä kovin helppoa tapaa, millä saisit sen selville. Joka tapauksessa sinun pitää buutata kone live-levyltä (USB-tikulta, CD/DVD-levyltä tms.), jotta saat tarvittavan ohjelmankaan käyntiin. Esimerkiksi GPartedilla saisi selville osioiden tiedostojärjestelmät, mutta ei mihin ne on tarkoitus liittää. Olisiko yksinkertaisin ratkaisu vain etsiä yrityksen ja erehdyksen menetelmällä juuriosio ja tulostaa sieltä meille tänne /etc/fstab? Vai onko jollakulla parempi idea?
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Grub
« Vastaus #16 : 27.09.20 - klo:14.24 »
Ubpapan ehdotusta mukaillen kehottaisin kokeilemaan asennusta niin, että koneessa on vain se kovalevy, jolle haluat Linuxin asentaa. Jos suinkin mahdollista, se kannattaa myös pyyhkiä kokonaan tyhjäksi ja luoda valmiiksi GPT-osiotaulu GPartedilla. Tällä tavalla karsiutuu pois suuri määrä potentiaalisia ongelmia, joita erilaiset osioinnit ja rinnalla olevat käyttöjärjestelmäasennukset voivat aiheuttaa.

Sitten kun kone boottaa sillä yhdellä Linux-levyllä, voit kytkeä muut levyt takaisin ja varmistaa, että homma toimii edelleen. Saat Windowsin käyntiin joko UEFI-biosin käynnitysvalikosta tai Grub-valikosta.

Jos Windows sijaitsee toisella kovalevyllä, joka ei ollut kytketty Ubuntun asennuksen aikana, Grub-valikko täytyy päivittää Windows-levyn kytkemisen jälkeen komennolla:

Koodia: [Valitse]
sudo update-grub

demo52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Grub
« Vastaus #17 : 27.09.20 - klo:17.45 »
Kiitoksia asiantuntijat nyt toimii molempi käyttis mutta nyt jäi ongelmaksi tämän bootti valikon nopea vilahdus jonka jälkeen käynnistyy wintoosa miten määrittelen tämän valinta ikkunan näkyvyyttä vähän pidemmäksi

epiphone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1059
    • Profiili
Vs: Grub
« Vastaus #18 : 27.09.20 - klo:18.11 »
Kliks

Tuolla on jotakin ohjetta.
Kahvi on väkevin juomani

Samanta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 101
    • Profiili
Vs: Grub
« Vastaus #19 : 27.09.20 - klo:18.52 »
@demo52 Grub Customizer - nimisellä sovelluksella voi säätää Grub valikon aikaa pidemmäksi tai lyhyemmäski sekä  muotoilla ko valikon  ulkonäköä toivomaasi muotoon.

Voit ladata Grub Customizer . sovelluksen näin: 1.) sudo add-apt-repository ppa:danielrichter2007/grub-customizer; 2.) sudo apt-get update; 3.) sudo apt-get install grub-customizer 

Ko ohjelma löytyy / käynnistyy Sovellukset kansiosta, vaatii salasanan avautuakseen.

Sain itse tämän neuvon tästä keskustelusta  https://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=55112.msg420731#msg420731
ja minulla se sovellus on toiminut dual boot koneessa OK.

« Viimeksi muokattu: 27.09.20 - klo:19.04 kirjoittanut Samanta »