Eihän nuo teratkaan kovin paljon maksa, mutta nykyään jotuu ostamaan vähittäismaksulla melkein kaikki palvelut. Silloin niistä kertyy ihan varteenotettava summa. Laskekaapa lehtitilauksenne kuukaudessa. Jos on useampi lehti, summa kasvaa. Minä saan usein sähköpostiini erilaisia tarjouksia kuvien varastoinnista, editointiohjelmista jne. Tosin nykyään olen yrittänyt estää niitä. Areena on vielä maksuton, mutta Netflix ja monet muuta tv- ja videopalvelut vievät rahaa. Jopa netissä olevien käsikirjoitusohjelmien käytöstä pitäisi maksaa kuukausittain.
Tietenkin useimmat tuotteet maksavat, mutta aika tarkkaan joutuu valitsemaan, mistä haluaa todella maksaa. Ehkä jotkut jakelutkin muuttuvat vielä maksullisiksi kuten Windows. Mielestäni vain ennakkoluulot linuxia kohtaan estävät monien distrojen yleistymistä Windows-koneisiin. Ainakin ilmaisten ohjelmien lataus on niissä paljon yksinkertaisempaa. Olen kyllä ajatellut hankkia tallennustilaa netistä, mutta pähkäilen vielä, mikä olisi parempi vaihtoehto: Google, Dropbox vai OneDrive. Jälkimmäisen voi ostaa nettiohjelmien kanssa samoin kuin Googlen. Ennen minusta oli selvää, että sekä Dropbox että Gdrive olivat linuxissa hyviä vaihtoehtoja. Mutta miten ne laskevat verkkotilan, en vieläkään ymmärrä. Windowsilla on oma dropbox eikä siinä näy Ubuntussa lisäämäni tiedostot. Tosin nykyään minulla ei enää ole Dropboxia kaikissa koneissani.