Kirjoittaja Aihe: G-drive ja tallennustila on suuri kysymysmerkki (RATKAISTU)  (Luettu 3516 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
En ymmärrä ollenkaan, miten Google laskee tallennustilan G-drivessa. Olen poistanut sieltä suuren määrän tietoa videoita ja kuvia, mutta edelleen se väittää, että oma drive on 85% täynnä ja ehdottaa lisätilan ostamista.
Mielestäni ei ole mitään järkeä ostaa lisätilaa, jos Google tekee joitakin piilotallennuksia, jotka täyttävät tilan. Lähinnä olen tarvinnut sitä tiedonsiirtoon ja silloinkin useimmiten omien koneideni välillä.
Pyysin Googlea myös poistamaan kaikki tiedostoni pari vuotta sitten. Ei se poistanut paitsi sinne tallentamani kuvat. Minä en todellakaan ymmärrä Googlen logiikkaa, ellei se sitten tallenna jonnekin piiloon kaikkien vanhojen puhelimieni ja tietokoneitteni tiedostoja, joita en tarvitse. Eikä niitä koneita ole enää edes olemassa.
« Viimeksi muokattu: 18.08.20 - klo:12.24 kirjoittanut Pontus12 »

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: G-drive ja tallennustila on suuri kysymysmerkki
« Vastaus #1 : 08.08.20 - klo:21.26 »
Tyhjennä Google Driven roskakori.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: G-drive ja tallennustila on suuri kysymysmerkki
« Vastaus #2 : 08.08.20 - klo:22.04 »
Olen tyhjentänyt.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: G-drive ja tallennustila on suuri kysymysmerkki
« Vastaus #3 : 09.08.20 - klo:08.32 »
Miten tuo G-drive näkyy koneelle?

Tarkoitan, saako sen mountattua osaksi filesysteemiä tai pystyykö muuten loggautumaan siten että ihan normaalit komennot olisivat käytössä?

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: G-drive ja tallennustila on suuri kysymysmerkki
« Vastaus #4 : 09.08.20 - klo:08.35 »
Onko Gmailissa paljon tavaraa? Muistelen, että nuo taitavat nykyään jakaa tallennustilan keskenään.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: G-drive ja tallennustila on suuri kysymysmerkki
« Vastaus #5 : 09.08.20 - klo:10.24 »
Driven tallennustilan yksityiskohdat näkyy näppärästi, kun klikkaa tuosta "Tallennustila" -kohdasta sivun vasemmassa laidassa. Oletuksena se näyttää tiedostot suuruusjärjestyksessä, siitä on helppo haarukoida eniten tilaa syövät.



MUOK: Ja Googlen Kuvat käyttää siis myös sitä Driven 15Gt tallennustilaa, joutavat kuvat ja videot pitää siis poistaa sieltä. 
« Viimeksi muokattu: 09.08.20 - klo:11.00 kirjoittanut Eesaurus »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: G-drive ja tallennustila on suuri kysymysmerkki
« Vastaus #6 : 09.08.20 - klo:14.07 »
MUOK: Ja Googlen Kuvat käyttää siis myös sitä Driven 15Gt tallennustilaa, joutavat kuvat ja videot pitää siis poistaa sieltä.

Paitsi jos kuvat ja videot on tallennettu alkuperäistiedostojen sijaan High quality (tai Express quality) -laadulla, kuten vaikkapa Android-puhelimien Google Photos -synkkaus tekee oletuksena. Silloin tallennus on rajoittamatonta, eikä kuluta Driven tallennustilaa.

Tämä selittäisi sen, miksei Pontus12 onnistunut vapauttamaan tilaa kuvia ja videoita poistamalla -- ne olivat siis häviöllisesti tallennettuja kopioita, joita palveluun saa ladata määrättömästi.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: G-drive ja tallennustila on suuri kysymysmerkki
« Vastaus #7 : 09.08.20 - klo:15.21 »
MUOK: Ja Googlen Kuvat käyttää siis myös sitä Driven 15Gt tallennustilaa, joutavat kuvat ja videot pitää siis poistaa sieltä.

Paitsi jos kuvat ja videot on tallennettu alkuperäistiedostojen sijaan High quality (tai Express quality) -laadulla, kuten vaikkapa Android-puhelimien Google Photos -synkkaus tekee oletuksena. Silloin tallennus on rajoittamatonta, eikä kuluta Driven tallennustilaa.

Tämä selittäisi sen, miksei Pontus12 onnistunut vapauttamaan tilaa kuvia ja videoita poistamalla -- ne olivat siis häviöllisesti tallennettuja kopioita, joita palveluun saa ladata määrättömästi.

Näinhän se on.


raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: G-drive ja tallennustila on suuri kysymysmerkki
« Vastaus #8 : 09.08.20 - klo:15.24 »
100Gt maksaa 1.99€/kk että ei se kyllä kallista ole. Tosin itselläni on käytössä maksullinen Dropbox joka maksaa 9,99€ 2Tt.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: G-drive ja tallennustila on suuri kysymysmerkki
« Vastaus #9 : 09.08.20 - klo:19.45 »
1.99€/kk että ei se kyllä kallista ole.

Ei.

Vähän tommoinen niukkasisältöinen viesti ihan vaan siksi, että sain 3000 viestin rajan rikki.  :P

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: G-drive ja tallennustila on suuri kysymysmerkki
« Vastaus #10 : 11.08.20 - klo:11.44 »
Eihän nuo teratkaan kovin paljon maksa, mutta nykyään jotuu ostamaan vähittäismaksulla melkein kaikki palvelut. Silloin niistä kertyy ihan varteenotettava summa. Laskekaapa lehtitilauksenne kuukaudessa. Jos on useampi lehti, summa kasvaa. Minä saan usein sähköpostiini erilaisia tarjouksia kuvien varastoinnista, editointiohjelmista jne. Tosin nykyään olen yrittänyt estää niitä. Areena on vielä maksuton, mutta Netflix ja monet muuta tv- ja videopalvelut vievät rahaa. Jopa netissä olevien käsikirjoitusohjelmien käytöstä pitäisi maksaa kuukausittain.

Tietenkin useimmat tuotteet maksavat, mutta aika tarkkaan joutuu valitsemaan, mistä haluaa todella maksaa. Ehkä jotkut  jakelutkin muuttuvat vielä maksullisiksi kuten Windows. Mielestäni vain ennakkoluulot linuxia kohtaan estävät monien distrojen yleistymistä Windows-koneisiin. Ainakin ilmaisten ohjelmien lataus on niissä paljon yksinkertaisempaa. Olen kyllä ajatellut hankkia tallennustilaa netistä, mutta pähkäilen vielä, mikä olisi parempi vaihtoehto: Google, Dropbox vai OneDrive. Jälkimmäisen voi ostaa nettiohjelmien kanssa samoin kuin Googlen. Ennen minusta oli selvää, että sekä Dropbox että Gdrive olivat linuxissa hyviä vaihtoehtoja. Mutta miten ne laskevat verkkotilan, en vieläkään ymmärrä. Windowsilla on oma dropbox eikä siinä näy Ubuntussa lisäämäni tiedostot. Tosin nykyään minulla ei enää ole Dropboxia kaikissa koneissani.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: G-drive ja tallennustila on suuri kysymysmerkki
« Vastaus #11 : 11.08.20 - klo:13.29 »
Ennen minusta oli selvää, että sekä Dropbox että Gdrive olivat linuxissa hyviä vaihtoehtoja. Mutta miten ne laskevat verkkotilan, en vieläkään ymmärrä.

Jos Driven Tallennustila-näkymässä ei näy tiedostoja, jotka vievät paljon tilaa, muut mahdolliset Driven tilaa kuluttavat palvelut ovat Google Kuvat ja Gmail.
« Viimeksi muokattu: 11.08.20 - klo:13.32 kirjoittanut nm »

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: G-drive ja tallennustila on suuri kysymysmerkki
« Vastaus #12 : 12.08.20 - klo:12.21 »
Yritin kopioida kaikki tiedostoni g-drivesta ssd-levylle sitä varten tekemääni hakemistoon. Jo kaikkien tiedostojen valitseminen oli vaivalloista, mutta onnistuin lopulta. Yitin siis kopioida ne ssd-levylle. Sain odottaa aika pitkään eikä kopiointi kuitenkaan onnistunut. Gdrivesta löytyi ominaisuus, jonka mukaan ne voi ladata toiseen gdriveen.

Olen kyllä ladannut yksittäisiä tiedostoja koneelleni, mutta nyt haluaisin ladata ne kaikki ja poistaa sen jälkeen kokonaan. Onko se mahdollista? Ja jos on, niin miten?
.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: G-drive ja tallennustila on suuri kysymysmerkki
« Vastaus #13 : 12.08.20 - klo:13.08 »
Yritin kopioida kaikki tiedostoni g-drivesta ssd-levylle sitä varten tekemääni hakemistoon. Jo kaikkien tiedostojen valitseminen oli vaivalloista, mutta onnistuin lopulta. Yitin siis kopioida ne ssd-levylle. Sain odottaa aika pitkään eikä kopiointi kuitenkaan onnistunut.

Yrititkö siis selaimen kautta vai jollain muulla sovelluksella tai rajapinnalla? Driven saa näkymään myös tiedostoselaimeen kansion tavoin, jolloin useiden kansioiden ja tiedostojen kopioinnin pitäisi olla aika suoraviivaista.

KDE-työpöydällä: https://community.kde.org/KIO_GDrive#KDE_Neon_or_Kubuntu
GNOME-työpöydällä: https://linuxconfig.org/sync-google-drive-on-ubuntu-20-04-focal-fossa-gnome-desktop

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: G-drive ja tallennustila on suuri kysymysmerkki
« Vastaus #14 : 13.08.20 - klo:13.31 »
Minulla KIOn asennuksen jälkeen gdrive ei toiminut hyvin, vaan jotenkuten. Sain osan tiedostoista ladattua sen kautta, vaikka se oli tahmeaa. Minulla ainakin pitäisi olla DNA;n nopein verkkoyhteys, mutta hankalaa se oli. Jotkut tärkeimmät latasin selaimesta. Lopulta kyllästyin ja poistin Googlen drivesta kaikki tiedostot, mutta edelleen "olen käyttänyt 11,2 gigaa 15:sta. Jos Google jakaa kaikkien laitteideni, vanhojen ja uusien välillä tuota 15 gigan nettisäilöä, sitä voi ilmeisesti käyttää vain puhelimessa.

Minun logioikallani kuvittellin, että jos poistan netti-levyltä (lue gdrive) kaiken datan, sen pitäisi olla tyhjä riippumatta siitä, millä koneella olen sen tehnyt. Muta eipä vaan ole! Siellähän voi olla piilossa jopa jo käytöstä poistamieni koneiden nettidataa.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: G-drive ja tallennustila on suuri kysymysmerkki
« Vastaus #15 : 13.08.20 - klo:13.48 »
Veikkaan Googlen Kuvia tilasyöpöksi. Nehän eivät näy siellä Drivessa, mutta käyttävät silti sitä samaa 15Gt -tilaa.

Tee testi, poista täältä joku iso tiedosto, video vaikkapa, ja katso tuleeko Driveen lisää tilaa. https://photos.google.com/ Saattaa olla pieni viive, että muutos näkyy siellä.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: G-drive ja tallennustila on suuri kysymysmerkki
« Vastaus #16 : 13.08.20 - klo:14.07 »
Kiitos. Puhelimessa olevat kuvat vievät tilaa. Poistin ne drivesta, mutta saa nähdä, poistuivatko ne puhelimesta ja tulevatko ne mahdollisesti uudestaan driveen.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: G-drive ja tallennustila on suuri kysymysmerkki
« Vastaus #17 : 13.08.20 - klo:16.35 »
Kiitos. Puhelimessa olevat kuvat vievät tilaa. Poistin ne drivesta, mutta saa nähdä, poistuivatko ne puhelimesta ja tulevatko ne mahdollisesti uudestaan driveen.

Tarkista puhelimessa Google Kuvat -sovelluksen asetukset. Siellä Varmuuskopiointi ja synkronointi -> Latauskoko -kohtaan kannattaa asettaa Korkea laatu (maksuton rajoittamaton tallennustila). Jos olet valinnut sen sijaan vaihtoehdon Alkuperäislaatuinen, kuvat ja videot kuluttavat Driven tallennustilaa.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: G-drive ja tallennustila on suuri kysymysmerkki
« Vastaus #18 : 14.08.20 - klo:13.33 »
Kiitos nm. Muutin asetuksen. Meneeköhän siinä samoin videon asetukset, vai ovatko ne erillisiä?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: G-drive ja tallennustila on suuri kysymysmerkki
« Vastaus #19 : 14.08.20 - klo:14.47 »
Sama asetus pätee videoihin.