Kirjoittaja Aihe: Logo  (Luettu 2488 kertaa)

Leko

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 329
    • Profiili
    • taistop.kapsi.fi
Logo
« : 05.02.20 - klo:17.54 »
Telkkaria tuossa juuri tuijotin. Siinä oli taas näyttävästi  esillä Applen tunnus läppärin kannessa. Kyseessä oli sinänsä yhdentekevä fiktio. Saman mainoksen olen bongannut useasti ennenkin eri yhteyksissä. Se on näppärää ja tehokasta piilomainontaa.

En kyllä ole täysin varma siitä, pitäisikö linuxeja vastaavalla tavalla pyrkiä tuomaan esille. Pitäisikö näyttää asian olemassaolo, vai toimia vain nk. hissunkissun. Mutta että jos, niin esim. luennoitsijoiden koneisiin voisi liimata sen pingviinitarran jne.

Onko mielipiteitä. Ja jos myönteistä, niin mikä tarra ja mistä, voisi olla koristeluun ja muuhun esilletuontiin asiallinen. Höpöttelenkö turhia?

Jtkone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 876
    • Profiili
Vs: Logo
« Vastaus #1 : 05.02.20 - klo:18.36 »
Telkkaria tuossa juuri tuijotin. Siinä oli taas näyttävästi  esillä Applen tunnus läppärin kannessa. Kyseessä oli sinänsä yhdentekevä fiktio. Saman mainoksen olen bongannut useasti ennenkin eri yhteyksissä. Se on näppärää ja tehokasta piilomainontaa.
Tuota sanotaan tuotesijoitteluksi (product placement). On varmaan nykyjään jo miljardi luokan bisnestä.
Lainaus
En kyllä ole täysin varma siitä, pitäisikö linuxeja vastaavalla tavalla pyrkiä tuomaan esille. Pitäisikö näyttää asian olemassaolo, vai toimia vain nk. hissunkissun. Mutta että jos, niin esim. luennoitsijoiden koneisiin voisi liimata sen pingviinitarran jne.
Niin mikä taho haluisi maksaa Linuxin mainostamisesta? Vai tarkoitatko, että yksittäiset Linux-fanit liimailisivat Tux-tarroja luennoitsijoiden koneisiin? Tämä ei ehkä ole markkinointia vaan ilkivaltaa ;D

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Logo
« Vastaus #2 : 05.02.20 - klo:18.54 »
.... Vai tarkoitatko, että yksittäiset Linux-fanit liimailisivat Tux-tarroja luennoitsijoiden koneisiin? Tämä ei ehkä ole markkinointia vaan ilkivaltaa ;D

Ainakin omaan koneeseen, jos osuu luennointi- tai muu keikka.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3932
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Logo
« Vastaus #3 : 06.02.20 - klo:08.52 »
näitä tarrakauppoja on netti pullollaan, sieltä etsii itselleen mieluisen jos tahtoo https://www.redbubble.com/shop/ubuntu
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

Whig

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
Vs: Logo
« Vastaus #4 : 06.02.20 - klo:09.44 »
En kyllä ole täysin varma siitä, pitäisikö linuxeja vastaavalla tavalla pyrkiä tuomaan esille. Pitäisikö näyttää asian olemassaolo, vai toimia vain nk. hissunkissun. Mutta että jos, niin esim. luennoitsijoiden koneisiin voisi liimata sen pingviinitarran jne.

Mielestäni tässä on lähtökohtaisesti se iso ero, että Apple myy tuotteita ja Linux taas ei taida myydä mitään?
Ei siis ole mikään ihme, että näet sitä omenanraatoa monissa paikoissa.
puppu-generaattorin outputtia
"minä olen kansainvälinen supertähti"

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Logo
« Vastaus #5 : 06.02.20 - klo:10.52 »
Joskus taannoin oli olemassa verkossa toimiva pikkuyritys nimeltä UnixStickers, josta sai tilattua eri distrojen tarroja edullisesti, joitakin kymmeniä senttejä kappale. Vuosi tai pari sitten se kuitenkin myi toimintansa toiselle yritykselle, joka kauppaa vain isompia ja valikoidumpia tarraeriä. Ostin sieltä aikanaan tarroja omiin koneisiini kiinnitettäväksi. Kuvassa nykyinen Asus-kevytkannettavani isolla Ubuntu-tarralla (vaikkei koneella koskaan edes ole ollut Ubuntua vaan enimmäkseen olen ajanut siinä openSUSEa KDE Plasma -työpöydällä).

pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: Logo
« Vastaus #6 : 06.02.20 - klo:11.23 »
Juu, Linuxin mainostaminen jää meidän käyttäjien omalle vastuulle. Itse teen sitä kieli poskessa mm. tähän tyyliin: https://teespring.com/shop/Linux-Is-Easy-Just-R-3go6wkkhk?aid=marketplace&tsmac=marketplace&tsmic=error&pid=389&cid=100029&sid=front

Teespringissä on muutenkin aika paljon käyttökelpoisia "Linux -tuotteita". https://teespring.com/search?q=linux

Leko

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 329
    • Profiili
    • taistop.kapsi.fi
Vs: Logo
« Vastaus #7 : 06.02.20 - klo:11.25 »
Telkkaria tuossa juuri tuijotin. Siinä oli taas näyttävästi  esillä Applen tunnus läppärin kannessa. Kyseessä oli sinänsä yhdentekevä fiktio. Saman mainoksen olen bongannut useasti ennenkin eri yhteyksissä. Se on näppärää ja tehokasta piilomainontaa.
Tuota sanotaan tuotesijoitteluksi (product placement). On varmaan nykyjään jo miljardi luokan bisnestä.
Lainaus
En kyllä ole täysin varma siitä, pitäisikö linuxeja vastaavalla tavalla pyrkiä tuomaan esille. Pitäisikö näyttää asian olemassaolo, vai toimia vain nk. hissunkissun. Mutta että jos, niin esim. luennoitsijoiden koneisiin voisi liimata sen pingviinitarran jne.
Niin mikä taho haluisi maksaa Linuxin mainostamisesta? Vai tarkoitatko, että yksittäiset Linux-fanit liimailisivat Tux-tarroja luennoitsijoiden koneisiin? Tämä ei ehkä ole markkinointia vaan ilkivaltaa ;D

Niin mikä taho haluisi maksaa Linuxin mainostamisesta? Vai tarkoitatko, että yksittäiset Linux-fanit liimailisivat Tux-tarroja luennoitsijoiden koneisiin? Tämä ei ehkä ole markkinointia vaan ilkivaltaa ;D
Ehkä ilmaisin mietteeni huonosti. Yritin kysyä, onko mielestänne syytä kunkin _tavallaan_ levittää tietoisuutta esim. Ubuntusta, vai vain mieluummin  hissunkissun hiljaa ollen ´nauttia onnestaan´.

Selvää tietysti on, ettei taloudellisessa mielessä markkinoinnista ole kyse. Ja ilkivaltaan taipuvainen minä en ole.

Whig

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
Vs: Logo
« Vastaus #8 : 06.02.20 - klo:16.37 »
Joskus taannoin oli olemassa verkossa toimiva pikkuyritys nimeltä UnixStickers, josta sai tilattua eri distrojen tarroja edullisesti, joitakin kymmeniä senttejä kappale. Vuosi tai pari sitten se kuitenkin myi toimintansa toiselle yritykselle, joka kauppaa vain isompia ja valikoidumpia tarraeriä. Ostin sieltä aikanaan tarroja omiin koneisiini kiinnitettäväksi. Kuvassa nykyinen Asus-kevytkannettavani isolla Ubuntu-tarralla (vaikkei koneella koskaan edes ole ollut Ubuntua vaan enimmäkseen olen ajanut siinä openSUSEa KDE Plasma -työpöydällä).



Pakkohan se oli käydä tietokoneisiin liittyviä tarroja läpi (Applen tarrat jätin pois):
« Viimeksi muokattu: 06.02.20 - klo:16.46 kirjoittanut Whig »
puppu-generaattorin outputtia
"minä olen kansainvälinen supertähti"

Jtkone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 876
    • Profiili
Vs: Logo
« Vastaus #9 : 07.02.20 - klo:17.49 »
Ehkä ilmaisin mietteeni huonosti. Yritin kysyä, onko mielestänne syytä kunkin _tavallaan_ levittää tietoisuutta esim. Ubuntusta, vai vain mieluummin  hissunkissun hiljaa ollen ´nauttia onnestaan´.

Selvää tietysti on, ettei taloudellisessa mielessä markkinoinnista ole kyse. Ja ilkivaltaan taipuvainen minä en ole.
Minä taasen, jopa hiukan tahallaan, väärin ymmärsin viestisi. Kyllä mielestäni Linux tietoisuutta voi, saa ja täytyy levittää. Tulee tuossa ylempänä olevasta Whigin viestistä mieleen kun aikoinaan oli meillä jääkaapin ovessa Intelin slogania muistuttava "Linux inside"-tarra. Herätti hilpeää keskustelua asiaan yhtään perehtyneiden kanssa.
Ja todellakaan en tarkoittanut mitenkään henkilökohtaisesti  tai  muutoinkaan tuota "ilkivalta juttua"