Kirjoittaja Aihe: Agregator varoitus Kubuntu 18.04 (RATKAISTU)  (Luettu 3610 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Agregator varoitus Kubuntu 18.04 (RATKAISTU)
« : 09.06.19 - klo:11.44 »
Kun tänään avasin koneen, tuli seuraavanlainen viesti Agregatorilta:

"The server failed the authenticity check (www.linux.com).

The certificate does not apply to the given host
The certificate is not signed by any trusted certificate authority"

Mitähän tuo mahtaa tarkoittaa ja pitääkö huolestua?

Kokeilin kyllä uutta modeemia, jonka salasanaa en muistanut. Saattoiko se vaikuttaa viestiin?
« Viimeksi muokattu: 11.06.19 - klo:21.10 kirjoittanut Pontus12 »

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Agregator varoitus Kubuntu 18.04
« Vastaus #1 : 09.06.19 - klo:11.53 »
Noita nyt tulee kaiken aikaa. Jonkin sivuston SSH-varmenne voi olla vanhentunut, tai sitten kyse on siitä tutusta ilmiöstä, että jos sivusto on webhotellissa, varmenne osoittaa ikään kuin väärään paikkaan.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Agregator varoitus Kubuntu 18.04
« Vastaus #2 : 09.06.19 - klo:12.37 »
Kiitos tiedosta. Huomasin koneluettelostasi, että käytät Susea. Suse oli ensimmäinen Linux käyttöjärjestelmäni, jonka ostin Yhdysvalloissa  muistaakseni joskus vuosituhannen vaihteessa. Siirryin kuitenkin melko pian ensin Mandrake-Mandrivaan ja sitten Ubuntuun. Välillä käytin vielä jonkun vuoden Windowsia.

Minua siis kiinnostaa, kun vertaat Kubuntua ja Susea, ovatko erot suuret? Käyttääkö Suse myös aktiviteetteja? Ja kumpi järjestelmä on mielestäsi tavalliselle käyttäjälle helpompi?

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Agregator varoitus Kubuntu 18.04
« Vastaus #3 : 09.06.19 - klo:14.29 »
Minua siis kiinnostaa, kun vertaat Kubuntua ja Susea, ovatko erot suuret? Käyttääkö Suse myös aktiviteetteja? Ja kumpi järjestelmä on mielestäsi tavalliselle käyttäjälle helpompi?

Jakelujen väliset erot ovat kaiken aikaa pienenneet, kun työpöytäympäristöihin (ainakin Gnomeen ja Plasmaan) on tullut valtaosa tarvittavista hallintatyökaluista.

Aikanaan oli tärkeää valita semmoinen jakelu, jossa oli työkalut, joita osasi käyttää, esim. Mandrakessa/Mandrivassa/Mageiassa ne *drake-nimiset ja SUSEssa YaST. Ylipäänsä X:n toimintakuntoon saaminen saattoi edellyttää hirveää äherrystä, jollei jakelu yhtään auttanut.

Nykyään erot tahtovat olla lähinnä siinä, millainen paketinhallinta on käytössä ja kuinka laajalti eri ohjelmia löytyy suoraan asennuslähteistä. Minulle tärkeintä on jonkinasteinen vakaus, joten olen viime vuodet käyttänyt enimmäkseen Debiania, openSUSEn vakaampaa Leap-versiota ja joskus joitakin Ubuntu LTS -pohjaisia jakeluja.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Agregator varoitus Kubuntu 18.04
« Vastaus #4 : 10.06.19 - klo:12.14 »
Kiitos hyvin selkeästä vastauksesta. Olen ajatellut monta kertaa Debiania, mutta pelännyt sen olevan turhan monimutkainen. Minulle kirjoittamisen ja internet sovellusten lisäksi tärkeitä ovat kuva- ja videosovellukset. Olen käyttänyt nykyään lähinnä Lightworksia ja Kdenlivea. Koska editoin myös näytelmätallennuksia ja omia elokuviani, niin en mielelläni vaihtaisi enää videosovelluksiani. Aikoinani leikkasin Avidilla, mutta kun kokeilin Windowsissa uutta Avidia, huomasin unohtaneeni niin paljon, etten viitsinyt enää palata siihen. Sitä paitsi editoin nykyään lähinnä museo- ja kotikäyttöön. Kuvaohjelmissa olen opetellut käyttämään Digikamia ja Darktablea.

Tällä hetkellä suurin ongelmani Kubuntussa on, että jostain syystä kun liikutan hiirtä, se vaihtaa työpöytää ja työpöydät vaihtuvat nopeaan tahtiin, niin etten aina pysy perässä. Se hidastaa työtä.

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Vs: Agregator varoitus Kubuntu 18.04
« Vastaus #5 : 10.06.19 - klo:22.18 »
Lainaus
Tällä hetkellä suurin ongelmani Kubuntussa on, että jostain syystä kun liikutan hiirtä, se vaihtaa työpöytää ja työpöydät vaihtuvat nopeaan tahtiin, niin etten aina pysy perässä. Se hidastaa työtä.

Katso ”järjestelmäasetukset”, ”näytön reunat” ja sieltä, että ”vaihda työpöytää näytön reunalla” on ”ei käytössä”. Vaikka olisikin ”ei käytössä”, niin minä valitsisin varmuuden vuoksi toisen vaihtoehdon (esim. aina käytössä) ja ikkunan alalaidasta ”käytä”. Sitten takaisin ”ei käytössä” ja alalaidasta kuittauksen ”käytä”.

Tuo toiminto vaatii kuitenkin hiiren osoittimen niin laajan liikuttelun, että se osuu näytön reunaan. 

Ellei auta, niin kokeilisin toista hiirtä.

epiphone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1059
    • Profiili
Vs: Agregator varoitus Kubuntu 18.04
« Vastaus #6 : 11.06.19 - klo:04.13 »
Kiitos hyvin selkeästä vastauksesta. Olen ajatellut monta kertaa Debiania, mutta pelännyt sen olevan turhan monimutkainen.

Ei se Debian mikään hankala ole. Kyllä sille oppii. Debian on vakaa ja siellä on raakan paljon erilaisia ohjelmia saatavilla eri tarkoituksiin. Kannattaa kokeilla.  ;)
Kahvi on väkevin juomani

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Agregator varoitus Kubuntu 18.04
« Vastaus #7 : 11.06.19 - klo:11.43 »
Hiiriongelma ratkesi kun huomasin painaa Logitech hiiren yläosassa olevan napin alas. Kun on aikaa, kokeilen Debiania virtuaalisena, Kiitos.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Agregator varoitus Kubuntu 18.04 (RATKAISTU)
« Vastaus #8 : 15.06.19 - klo:14.54 »
Eri jakeluja kannattaa testata ja sen pohjalta pohtia mikä sopii parhainten omiin tarpeisiin, sillä jakeluissakin on eroja mm. ohjelmien tuoreuden ja ohjelmistovalikoiman laajuuden suhteen. Kannattaa siis valita itselleen (ja myös koneelle) paras jakelu oman testauksen pohjalta.