Kirjoittaja Aihe: Kde Neon paneeli häviää kun asetus on piilota automaattisesti(RATKAISTU)  (Luettu 2474 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vaihdoin järjestelmäni Kubuntu 18.04 distrosta Kde Neon 19.04 distroon. Kubuntussa esiintyneet ongelmani hävisivät ja Neon palautuu normaalisti valmiustilasta. Ensimmäinen ja todella hankala ongelma on, että laitettuani yläpaneeliin, tarvitsemani ohjelmat ja asetukseksi "piilota automaattisesti", paneeli hävisi. En saa sitä esiin. Mitä minun pitäisi tehdä?

Toinen ongelma, ei niin iso, on on työpöydän vaihtuminen hiirtä liikuttaessani. Olen yrittänyt etsiä asetusta, millä sen saisi pysymään kulloisellakin työpöydällä. Minulla on näppäinkomennot työpöydän vaihtamiseen ja pärjään hyvin niillä, kun vain saisi pois hiiren aiheuttamat sotkut.
« Viimeksi muokattu: 17.06.19 - klo:20.57 kirjoittanut Pontus12 »

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Yläpaneelin saa näkyviin, kun vie hiiren tarpeeksi ylös aivan näytön yläreunaan.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Minä tiedän, että niin on ja olen käyttänyt sitä jo monessa linux versiossa, mutta nyt paneeli ei tule näkyviin, kun vien hiiren yläreunaan. Kubuntu 18.04 versiossa tapahtui sama juttu. Sain sen jotenkin takaisin tekemällä uusia paneeleja. En edes muista, mitä kaikkea tein, että sain sen lopulta esiin. Jonkun ajan kuluttua, muistaakseni valmiustilasta palatessani tai kirjauduttuani uudelleen, panelit olivat kadonneet.

Nyt se tapahtui Kde Neonissa. Ohjelmat kyllä toimivat, samoin työpöydä ja aktiviteetit myös pikanäppäinkomennoillani.
Minä en käsitä, mistä tässä voi olla kysymys. Sain Neonin jo melkein valmiiksi, niin että yläpaneelissa oli eniten tarvitsemani ohjelmaikonit. Olisiko joku toinen tapa saada paneeli esille kuin se normaali, jota ehdotit?

Huomasin vasta nyt, että kun hiiren vie ylä-, ala-, tai sivureunaan järjestelmä vaihtaa työpöytää. Olen yrittänyt saada pois tuon ominaisuuden, mutta en ole onnistunut. Paneeli ilmeisesti on paikallaan, mutta en saa sitä esiin.
« Viimeksi muokattu: 17.06.19 - klo:13.15 kirjoittanut Pontus12 »

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Tein uuden paneelin ja jotenkin se vanhakin putkahti esiin. Luultavasti hiiren vieminen yläreunaan ei tuonut paneelia esiin, koska asetuksissa oli mm. kun hiiren vie reunaan, niin työpöytä vaihtuu. Otin asetuksen pois. En kuitenkaan uskalla laittaa paneelia piiloutumaan enää, koska nyt minulla Neon toimii.

Kde on hieno käyttöjärjestelmä, mutta minusta siinä on asetuksia tolkuttoman paljon. Ja kun yksi asetus on väärin tulee ongelmia. Myös työpöydän vaihtuminen hiirtä liikutettaessa loppui, kun sain otettua pois asetuksen, että työpöytä vaihtuu, kun osoittimen vie reunalle. Yritin monta kertaa hakea mainittua asetusta löytämättä sitä.

Silti olisi hyvä tietää, miten piilotetun paneelin saa esiin joko näppäinkomennolla tai asetuksista? Olin jo täysin epätoivoinen Neonin suhteen ennen kuin sattumalta sain sen toimimaan. Jos siihen on joku selkeä tapa, niin mielelläni kirjaisin sen ylös siltävaralta, että vastaava ongelma ilmenee myöhemmin uudelleen. Minulta kului monta tuntia ennen kuin sain asian ratkaistua.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Silti olisi hyvä tietää, miten piilotetun paneelin saa esiin joko näppäinkomennolla tai asetuksista?

Sellaista asetusta ei ole. Luultavasti sitä on aika mahdoton nykymallilla toteuttaakaan, koska paneeleja voi olla useita, ja pitäisi tietää, mihin niistä pikanäppäintoiminnon olisi tarkoitus kohdistua. Paneeleille pitäisi luoda jonkinlaiset ID:t jne.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Kyllä paneelit piiloutuvat ja tulevat esille, kun vien hiiren näytön laitaan, mutta sitä ennen oli poistetava työpöydän vaihtuminen, kun hiiren vie näytön reunaan.  En tiedä miten se työpöydän vaihtuminnen oli tullut päälle enkä vieläkään ole varma, mistä valikosta se piti etsiä, mutta eiköhän se jostain löydy, jos se vielä jotenkin menee päälle. Saattoihan olla, että olin itse laittanut sen vahingossa niin, kun yritin etsiä, miten saan työpöydät rauhoittumaan niiden vaihtaessa kesken työn toiseen.
Ymmärrän, että näppäinkomentoa ei löydy. Nyt Neon kuitenkin toimii hyvin. Tosin valmiustilasta palatessa se muuuttaa päänäytön ulkoiseksi näytöksi. Sen muutttaminen takaisin ei vie kovin paljon aikaa ja nyt olen tehdyt niin, että irroitan koneesta ulkoiisen näytön piuhan.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Ymmärrän, että näppäinkomentoa ei löydy.

En tiedä, kuinka vaikeaa sellaisen toteuttaminen olisi. Sovelmiinhan pikanäppäinaktivoinnin saa, koska ne on yksilöity, joten tuskin se mahdotonta paneeleillekaan olisi. Jonkun täytyisi vain kirjoittaa siitä ominaisuustoive bugs.kde.orgiin.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Lainaus
En tiedä miten se työpöydän vaihtuminnen oli tullut päälle enkä vieläkään ole varma, mistä valikosta se piti etsiä, mutta eiköhän se jostain löydy, jos se vielä jotenkin menee päälle. Saattoihan olla, että olin itse laittanut sen vahingossa niin, kun yritin etsiä, miten saan työpöydät rauhoittumaan niiden vaihtaessa kesken työn toiseen.

Eikö se ole samassa paikassa kuin Kubuntussa? Katso ”järjestelmäasetukset”, ”näytön reunat” ja sieltä ”vaihda työpöytää näytön reunalla”.

https://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=54390.0

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Sehän se oli, kiitos! Nyt Neon toimii hyvin ja palaa myös valmiustilasta oikein. En tiedä kumpi on parempi Kubuntu vai Neon, ja tuskin se on edes tärkeää tietää. Minä pidän molemmista.