Olen rakentanut kymmeniä ellen satoja Linux-koneita raudasta, jossa M$Win ei enää pystynyt toimimaan.
Vikana niissä on liika teho eli tehon kulutus. 24/7 pyörivässä koneessa jokainen Watti maksaa n. 1.3€/y. Alkaa merkitä, viekö kone 10 vai 100W (13€/y vai 130€/y).
Vanhassa raudassa alkaa myös vikatiheys kasvaa, joten otan serveriksi mieluummin uuden.
Haluaisin kolme SATA-liityntää, koska olen oppinut pistämään käyttiksen omalle levylleen, /homen omalleen ja ohjaamaan automaattisen backupin omalle levylleen. Vuosien kuluessa tämä on säästänyt monelta riesalta. Varmuuskopioita ei oteta, vaan järjestelmän pitää huolehtia niistä itse päivittäin. Kun datan määrä on satoja GB, niitä ei viitsi valutella verkon yi. Erillisessä purkissa pyörivä backup sitäpaitsi syö sähköä. RAID-järjestelmä ei ole varmuuskopiointia varten, vaan systeemin pitää olla inkrementoiva, vaikka sitten RAID-pakkaan.
RaspPi:n kaltainen platta riittäisi tehonsa puolesta, jos siihen saisi 2-3GB RAM ja kolme todellista SATA-liitäntää, ei hidasta USB-SATA-viritelmää .
SSD-levyjen yleistyessa ja viivaleveyden pienentyessä levyjen käytön optimointi tulee entistäkin oleellisemmaksi. Jatkuva luku-kirjoitus syö SSD:tä. Tarvittaisiin NovaRAM- tai feROM-pohjaista levytilaa esim /var/log ja /tmp hakemistoille.
Käytössä on tietenkin myös M$:n pilvipalveluyritelmä, mutta kuka vakavissaan väittää tulevansa toimeen levyjärjestelmällä, johon ei pääse scp:llä tai sftp:llä