Kirjoittaja Aihe: Pienitehoinen emokortti ?  (Luettu 4362 kertaa)

Mistofelees

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 641
    • Profiili
Pienitehoinen emokortti ?
« : 15.11.18 - klo:12.10 »
Ubuntu kotiserveristä levisi Atom 330 emokortti ja pitäisi löytää uusi vastaava tilalle.
Serveri toimii ainoastaan http- ja levypalvelimena kotiverkossa, joten tehoa ei tarvita.
Oleellista on siedettävä hinta, pieni tehonkulutus ja kolme SATA-paikkaa.

Mitä kannattaisi lähteä tutkimaan tarkemmin ?

Lisäys: Näyttää siltä, että minulla on liian kovat laitevaatimukset. Pelikoneita kyllä löytyy, mutta menee vaikeaksi, jos pitäisi rakentaa kotiserveri.
Kolme kovalevyä on minusta minimi: systeemi, /home ja /BACKUP
Kahdella SATA-paikalla löytyy paria emoa. Kolmas pitänee pistää USB:n päähän.
« Viimeksi muokattu: 15.11.18 - klo:14.18 kirjoittanut Mistofelees »

juylii

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 92
    • Profiili
Vs: Pienitehoinen emokortti ?
« Vastaus #1 : 16.11.18 - klo:02.07 »
Serveri toimii ainoastaan http- ja levypalvelimena kotiverkossa, joten tehoa ei tarvita. Oleellista on siedettävä hinta, pieni tehonkulutus ja kolme SATA-paikkaa.
Palvelimesi noilla vaatimuksilla ei tarvitse välttämättä edes näytönohjainta, joten sähkönkulutus jäänee aika vähäiseksi. (Järjestelmää konfiguroidaan SSH-yhteydellä).  Jopa vaatimus kolmesta levyasemasta on liioittelua, jos varmuuskopiot ovat joltiseenkin ajantasalla.
Käytettyjä laitteita aina kierrätykseen asti löytyy, jotka riittävät vaatimuksiisi kotipalvelimeksi.

Mistofelees

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 641
    • Profiili
Vs: Pienitehoinen emokortti ?
« Vastaus #2 : 16.11.18 - klo:12.01 »
Olen rakentanut kymmeniä ellen satoja Linux-koneita raudasta, jossa M$Win ei enää pystynyt toimimaan.
Vikana niissä on liika teho eli tehon kulutus. 24/7 pyörivässä koneessa jokainen Watti maksaa n. 1.3€/y. Alkaa merkitä, viekö kone 10 vai 100W (13€/y vai 130€/y).
Vanhassa raudassa alkaa myös vikatiheys kasvaa, joten otan serveriksi mieluummin uuden.

Haluaisin kolme SATA-liityntää, koska olen oppinut pistämään käyttiksen omalle levylleen, /homen omalleen ja ohjaamaan automaattisen backupin omalle levylleen. Vuosien kuluessa tämä on säästänyt monelta riesalta. Varmuuskopioita ei oteta, vaan järjestelmän pitää huolehtia niistä itse päivittäin. Kun datan määrä on satoja GB, niitä ei viitsi valutella verkon yi. Erillisessä purkissa pyörivä backup sitäpaitsi syö sähköä. RAID-järjestelmä ei ole varmuuskopiointia varten, vaan systeemin pitää olla inkrementoiva, vaikka sitten RAID-pakkaan.

RaspPi:n kaltainen platta riittäisi tehonsa puolesta, jos siihen saisi 2-3GB RAM ja kolme todellista SATA-liitäntää, ei hidasta USB-SATA-viritelmää .

SSD-levyjen yleistyessa ja viivaleveyden pienentyessä levyjen käytön optimointi tulee entistäkin oleellisemmaksi. Jatkuva luku-kirjoitus syö SSD:tä. Tarvittaisiin NovaRAM- tai feROM-pohjaista levytilaa esim /var/log ja /tmp hakemistoille.

Käytössä on tietenkin myös M$:n pilvipalveluyritelmä, mutta kuka vakavissaan väittää tulevansa toimeen levyjärjestelmällä, johon ei pääse scp:llä tai sftp:llä ;)
« Viimeksi muokattu: 16.11.18 - klo:12.06 kirjoittanut Mistofelees »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Pienitehoinen emokortti ?
« Vastaus #3 : 16.11.18 - klo:13.19 »
Asrockilla on hyvä ja edullinen valikoima integroidulla prosessorilla varustettuja mini-ITX ja micro-ATX-emolevyjä, ja niitä on saatavilla mm. Jimmsillä:
https://www.jimms.fi/fi/Product/List/000-1LW/komponentit--emolevyt--integroiduilla-prosessoreilla--mini-itx

Eli vaikkapa tämä:
https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/139617/j4105-itx/asrock-j4105-itx-mini-itx-emolevy-integroidulla-prosessorilla


Jos tarvittaisiin enemmän suorituskykyä, Ryzenilla sitä saa aika edullisesti:
MSI B350I PRO AC mini-ITX - 115 €
AMD Ryzen 3 2200G, AM4, 3.5GHz, 4-Core, Boxed - 105 €


SSD-levyjen yleistyessa ja viivaleveyden pienentyessä levyjen käytön optimointi tulee entistäkin oleellisemmaksi. Jatkuva luku-kirjoitus syö SSD:tä. Tarvittaisiin NovaRAM- tai feROM-pohjaista levytilaa esim /var/log ja /tmp hakemistoille.

/tmp on nykyisissä jakeluissa lähes poikkeuksetta liitetty tmpfs-tiedostojärjestelmä, ja data sijaitsee RAM-muistissa.
/var/log -hakemisto voi aivan hyvin sijaita SSD:llä, kuten oikeastaan kaikki muukin, mitä kotipalvelimessa tapahtuu. Tietty ihan hyvä seurata levy-I/O:ta edes jollain tasolla, ettei joku hajonnut prosessi kirjoita levylle gigatavukaupalla lokeja tai muuta roskaa päivässä.
« Viimeksi muokattu: 16.11.18 - klo:13.21 kirjoittanut nm »

Mistofelees

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 641
    • Profiili
Vs: Pienitehoinen emokortti ?
« Vastaus #4 : 17.11.18 - klo:23.08 »
Katselinkin jo noita AsRockin emoja Jimmssillä. Harmi, ettei niissä ole RS232, joudun kirjoittamaan talon mittalaitteet ulkoisille korteille. Tästä on kyllä jo kokemusta.
Tehoa ei levy/tiedokeruu-palvelimessa paljoa tarvita. Luotettavuus ja virrakulutus ovat tärkeämpiä. Pitkään minulla oli 450MHz VIA Epian levypalvelimena.
Olen yleensä rauhoittanut SSD:n harvoin vaihtuvalle materiaalille. /var/log olen minimoinut ja pistänyt osan siitäkin tmpfs:lle. Läppärillä, jolla tätä kirjoitan, käyttis on SSD:llä ja kaikki muu pyörivällä.