Kirjoittaja Aihe: Trisquel GNU/Linux 8.0 + näytönlukija ei hiljene. [RATKAISTU]  (Luettu 4685 kertaa)

epiphone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1059
    • Profiili
Trisquel GNU/Linux 8.0 + näytönlukija ei hiljene.

Tällä kertaa kokeilen tässä kokeilukoneessa Trisquel 8.0:aa. Sain sen yllättävän helposti tulille, vaikka se on vapaan koodin käyttöjärjestelmä. Esim. Lenovon läppärin oma Intel Wlan ei tässä toimi, mutta minulla sattui olemaan Wlan-dongle, jossa on atheros piiri, jolle on avoimet ajurit olemassa.

Mutta asiaan. Yksi ärsyttävä juttu tässä on. Näytönlukija kertoo koko ajan mitä sattuu lukemaan näytöllä, eikä hiljene. Nyt olen mykistänyt äänet, joten sain sen sillä tavoin hiljaiseksi, mutta mistä ihmeestä saisin sen hiljenemään kokonaan. Ja saisin laittaa mykistyksen pois, jotta muut äänet kuuluisivat. Kirjautumisvallikon aikana yläkulmassa on kuvake, josta sen saa "periaatteessa" pois, ottamalla täpän näytönlukijan kohdalta pois, mutta kun ei se auta, se vain koko ajan kertoilee, mitä näytöllä lukee...  :-[

Kertokaa, joku viisas miten sen saan pois.
« Viimeksi muokattu: 03.10.18 - klo:18.58 kirjoittanut epiphone »
Kahvi on väkevin juomani

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Trisquel GNU/Linux 8.0 + näytönlukija ei hiljene.
« Vastaus #1 : 03.10.18 - klo:18.37 »
Esim. Lenovon läppärin oma Intel Wlan ei tässä toimi,

Eikö Intelin tulisi toimia? Olen käsittänyt, että nimenomaan Intel on avannut ajurien lähdekoodit?

Lainaus
Näytönlukija kertoo koko ajan mitä sattuu lukemaan näytöllä, eikä hiljene. Nyt olen mykistänyt äänet, joten sain sen sillä tavoin hiljaiseksi, mutta mistä ihmeestä saisin sen hiljenemään kokonaan.

Jollet tarvitse sitä, minä poistaisin sen asennuksen kokonaan. Nimi on käsittääkseni Orca, joten ”dpkg-query -l orca\*” ja silleen.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

epiphone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1059
    • Profiili
Vs: Trisquel GNU/Linux 8.0 + näytönlukija ei hiljene.
« Vastaus #2 : 03.10.18 - klo:18.50 »
Esim. Lenovon läppärin oma Intel Wlan ei tässä toimi,

Eikö Intelin tulisi toimia? Olen käsittänyt, että nimenomaan Intel on avannut ajurien lähdekoodit?

Lainaus
Näytönlukija kertoo koko ajan mitä sattuu lukemaan näytöllä, eikä hiljene. Nyt olen mykistänyt äänet, joten sain sen sillä tavoin hiljaiseksi, mutta mistä ihmeestä saisin sen hiljenemään kokonaan.

Jollet tarvitse sitä, minä poistaisin sen asennuksen kokonaan. Nimi on käsittääkseni Orca, joten ”dpkg-query -l orca\*” ja silleen.

Juu, ei Intelin Wlan suostunut toimimaan...

Ja tuo dpkg-query palauttaa näin.

Koodia: [Valitse]
root@kokeilukone-ThinkPad-T420:~# dpkg-query -l orca\*
dpkg-query: no packages found matching orca*

Näin...
Kahvi on väkevin juomani

epiphone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1059
    • Profiili
Vs: Trisquel GNU/Linux 8.0 + näytönlukija ei hiljene.
« Vastaus #3 : 03.10.18 - klo:18.57 »
Koodia: [Valitse]
sudo apt purge gnome-orca
Tuolla komennolla tuntui poistuvan...  ;)

Edit: lisätty sudo
« Viimeksi muokattu: 03.10.18 - klo:18.59 kirjoittanut epiphone »
Kahvi on väkevin juomani

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Trisquel GNU/Linux 8.0 + näytönlukija ei hiljene.
« Vastaus #4 : 03.10.18 - klo:21.18 »
Ja tuo dpkg-query palauttaa näin.

Koodia: [Valitse]
root@kokeilukone-ThinkPad-T420:~# dpkg-query -l orca\*
dpkg-query: no packages found matching orca*

Olisi tietysti pitänyt neuvoa kirjoittamaan \*orca\*, mutta eipä käynyt mielessä ??? Hyvä kun keksit itse.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

epiphone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1059
    • Profiili
Vs: Trisquel GNU/Linux 8.0 + näytönlukija ei hiljene.
« Vastaus #5 : 03.10.18 - klo:21.57 »
Ja tuo dpkg-query palauttaa näin.

Koodia: [Valitse]
root@kokeilukone-ThinkPad-T420:~# dpkg-query -l orca\*
dpkg-query: no packages found matching orca*

Olisi tietysti pitänyt neuvoa kirjoittamaan \*orca\*, mutta eipä käynyt mielessä ??? Hyvä kun keksit itse.

No juu, eipä tässä mitään.
Minulla on tosin tämä yksi kone pyhitetty kokeilukäyttöön. Minulla oli tässä Lenovossa koekäytössä aiemmin Devuan ja nyt tämä Trisquel. Molemmat tuntuvat olevan kokeilemisen arvoisia.  ;)
Kahvi on väkevin juomani