Tein itselleni kolme aktiviteettia. Ensimmäisen oli Kubuntu nimennyt "Oletus". Muutin sen nimen Kirjoitusaktiviteetiksi. Tein lisäksi aktriviteetin "Kuva" ja "Multimedia". Kubuntussa voi nyt ohjelmaikoonin tallentaa suoraan työpöydälle. Tallensin Multimediaan tarvittavat ohjelmat ja niiden ikoonit näkyivät vain siinä Tallensin myös Kuvaan tarvittavia ohjemia, mutta ne näkyivätkin yllättäen myös oletus aktiviteetissa. Yritin poistaa niitä kaikilla tavoin, mutta ne poistuivat myös Kuvasta ja kun tein uuden ikoonin Kuvaan, se näkyi jälleen Kirjoitus-aktiviteetissa.
Onko vika Kubuntun asetuksissa vai minun toimenpiteissäni? Minusta aktiviteettien idea näkyy parhaiten siten, että kussakin on esillä juuri siinä tarvittavat ohjelmat. Totta kai niihin voi tarvittaessa avata myös muita ohjelmia. Yleisimmät ohjelmat laitankin tekemääni yläpaneeliin.
Olen yrittänyt hakea internetistä neuvoja, mutta tuntuu siltä, että suurimmalle osalle aktiviteetit merkitsevät vain erilaisen taustan omaavia virtuaalityöpöytiä. Jos se olisi niiden tarkoitus, ei niillä käytännössä olisi mitään eroa virtuaalityöpöytien kanssa. Kuitenkin, kun tein Multimedia-aktiviteetin, sain tallennettua ohjelmaikoonit tarvitsemilleni ohjelmille. Vaihtaessani siis siihen, minun ei tarvitse hakea ohjelmia erikseen, vaan niiden ikoonit ovat kauniissa järjestyksessä työpöydällä. Tätä ei voi tehdä virtuaalityöpöydässä, sillä samat ikoonit näkyvät kaikissa työpöydissä. Olen ymmärtänyt, että juuri tässä on aktiviteettien hyöty.
Tallentamani ohjelmaikoonit näkyvät siis multimedia-aktiviteetin työpöydällä eikä muissa aktiviteeteissä. Mutta miksi esimerkiksi kuva-aktiviteettiin tallentamani ohjelmaikonit näkyvät myös Kirjoitusaktiviteetissa? Ei kuitenkaan Multimedia-aktiviteetissa Tähän en ole löytänyt vastausta muuten niin hienosta Kubuntusta.