Kirjoittaja Aihe: Kubuntu 18.04 ja aktiviteettien ongelmia (RATKAISTU)  (Luettu 5503 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Tein itselleni kolme aktiviteettia. Ensimmäisen oli Kubuntu nimennyt "Oletus". Muutin sen nimen Kirjoitusaktiviteetiksi. Tein lisäksi aktriviteetin "Kuva" ja "Multimedia". Kubuntussa voi nyt ohjelmaikoonin tallentaa suoraan työpöydälle. Tallensin Multimediaan tarvittavat ohjelmat ja niiden ikoonit näkyivät vain siinä Tallensin myös Kuvaan tarvittavia ohjemia, mutta ne näkyivätkin yllättäen myös oletus aktiviteetissa. Yritin poistaa niitä kaikilla tavoin, mutta ne poistuivat myös Kuvasta ja kun tein uuden ikoonin Kuvaan, se näkyi jälleen Kirjoitus-aktiviteetissa.

Onko vika Kubuntun asetuksissa vai minun toimenpiteissäni? Minusta aktiviteettien idea näkyy parhaiten siten, että kussakin on esillä juuri siinä tarvittavat ohjelmat. Totta kai niihin voi tarvittaessa avata myös muita ohjelmia. Yleisimmät ohjelmat laitankin tekemääni yläpaneeliin.

Olen yrittänyt hakea internetistä neuvoja, mutta tuntuu siltä, että suurimmalle osalle aktiviteetit merkitsevät vain erilaisen taustan omaavia virtuaalityöpöytiä. Jos se olisi niiden tarkoitus, ei niillä käytännössä olisi mitään eroa virtuaalityöpöytien kanssa. Kuitenkin, kun tein Multimedia-aktiviteetin, sain tallennettua ohjelmaikoonit tarvitsemilleni ohjelmille. Vaihtaessani siis siihen, minun ei tarvitse hakea ohjelmia erikseen, vaan niiden ikoonit ovat kauniissa järjestyksessä työpöydällä. Tätä ei voi tehdä virtuaalityöpöydässä, sillä samat ikoonit näkyvät kaikissa työpöydissä. Olen ymmärtänyt, että juuri tässä on aktiviteettien hyöty.

Tallentamani ohjelmaikoonit näkyvät siis multimedia-aktiviteetin työpöydällä eikä muissa aktiviteeteissä. Mutta miksi esimerkiksi kuva-aktiviteettiin tallentamani ohjelmaikonit näkyvät myös Kirjoitusaktiviteetissa? Ei kuitenkaan Multimedia-aktiviteetissa Tähän en ole löytänyt vastausta muuten niin hienosta Kubuntusta.
« Viimeksi muokattu: 02.09.18 - klo:14.27 kirjoittanut Pontus12 »

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Kubuntu 18.04 ja aktiviteettien ongelmia (RATKAISTU)
« Vastaus #1 : 02.09.18 - klo:14.16 »
Jostain putkahti esille vanhakyselyni aktiviteeteista Kubuntu 17.04. Ongelma oli sama, miten saada määrätytohjelmaikoonit vain kulloiseenkin aktiviteettiin. Tästä vanhasta kyselystä löytyi SuperOscarin vastaus, jossa hän totesi, että minulla on aktiviteetin asetuksissa ollut ilmeisesti kansio eikä työpöytä. Ja siinä se oli! Nyt Kubuntun aktiviteetit toimivat juuri kuten halusinkin. Kiitos SuperOscar!

Sen sijaan lisäämäni aihe Kubuntu 18.04 tuesta asettaa mielenkiintoisen kysymyksen: miksi Kubuntun tuki maksaatoisin kuin Ubuntun? Kysymys on siis pelkästään käyttöoppaasta. Ymmärrän hyvin, jos suomenkielistä on vaikea saada, koska osaavia käyttäjiä on varmasti rajoitettu määrä, mutta kuinka ogelma voi olla englanninkielisillä sivustoilla?
 Venäjän- ja ruotsinkielistä en ole toistaiseksi yrittänytkään etsiä. Ehkä pitäisi tshekata nekin. Minun osaltani aktiviteettien ongelma on ainakin tällähaavaa ohi.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Kubuntu 18.04 ja aktiviteettien ongelmia (RATKAISTU)
« Vastaus #2 : 03.09.18 - klo:01.41 »
Sen sijaan lisäämäni aihe Kubuntu 18.04 tuesta asettaa mielenkiintoisen kysymyksen: miksi Kubuntun tuki maksaatoisin kuin Ubuntun? Kysymys on siis pelkästään käyttöoppaasta. Ymmärrän hyvin, jos suomenkielistä on vaikea saada, koska osaavia käyttäjiä on varmasti rajoitettu määrä, mutta kuinka ogelma voi olla englanninkielisillä sivustoilla?

Minä ainakin sain Kubuntun sivuilta linkin ilmaiseen Githubissa hostattuun PDF-käyttöoppaaseen. Mikä sivu ja linkki johtaa maksulliseen versioon?

Jaa tästä olikin jo toinen aihe: https://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=53598.0
Jatkoin siellä.
« Viimeksi muokattu: 03.09.18 - klo:02.01 kirjoittanut nm »

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Kubuntu 18.04 ja aktiviteettien ongelmia (RATKAISTU)
« Vastaus #3 : 03.09.18 - klo:11.56 »
Yritin etsiä useammalta sivulta ohjeita. Lähimmäksi pääsin täältä:
https://kubuntu.org/support/
Mutta manuaali olisi pitänyt rakentaa! Tai ainakin ymmärsin niin. Minähän olin viimeksi vuosi pari sitten kiinnostunut Kubuntusta ja Kde:stä. Kokeilin myös Neonia, jota suosittelit. Ehkä olin silloin liian noviisi kde:n suhteen, koska Kubuntu tuntui helpommalta. Nyt versio 18.04 toimii hyvin pöytäkoneessani ja käyttämäni kolme aktiviteettia täyttävät kaikki tarpeeni siinä.

Tosin olen vielä pohtinut, että kyllä kai työpöydälle tallennetut ohjelmaikoonit ovat vain ikooneja eivätkä itse ohjelmia. Ainakaan toistaiseksi minulla ei ole ollut muistiongelmia, vaikka pöytäkoneessani on vain 8 GIB muistia. Jos työpöydälle tallentaa esimerkiksi Videot kansion, niin tallentuvatko siinä samalla kaikki videotiedostot? Ilmeisesti kanioon voisi saada suoran linkin. Tosin tämä on melko pieni ongelma, sillä Dolphin toimii hyvin ja tiedostot löytyvät helposti. Käytän sitä nykyään paljon Ubuntussakin.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Kubuntu 18.04 ja aktiviteettien ongelmia (RATKAISTU)
« Vastaus #4 : 03.09.18 - klo:12.25 »
Kokeilin myös Neonia, jota suosittelit. Ehkä olin silloin liian noviisi kde:n suhteen, koska Kubuntu tuntui helpommalta.

En suosittelisi KDE neonia peruskäyttöön, koska sen on tarkoitus olla uusimman KDE Plasman näyteikkuna; muiden kuin KDE-ohjelmien asentaminen voi osoittautua astetta hankalammaksi.

Lainaus
Tosin olen vielä pohtinut, että kyllä kai työpöydälle tallennetut ohjelmaikoonit ovat vain ikooneja eivätkä itse ohjelmia.

Ohjelmakuvakkeet ovat vain linkkejä ohjelmiin.

Lainaus
Ainakaan toistaiseksi minulla ei ole ollut muistiongelmia, vaikka pöytäkoneessani on vain 8 GIB muistia.

KDE:lla oli historiallisesti muistisyöpön maine, mutta nähdäkseni se ei pidä enää paikkaansa ainakaan Gnomeen verrattuna. Keskusmuisti ei tietenkään vaikuta kansioiden viemään tilaan muutenkaan. Itse olen ajanut Plasmaa sujuvasti viimeiset viisi vuotta neljän gigan muistilla vanhemmassa Lenovon kannettavassani.

Lainaus
Jos työpöydälle tallentaa esimerkiksi Videot kansion, niin tallentuvatko siinä samalla kaikki videotiedostot?

Tavallaan kyllä, koska käytettäessä työpöytäaktiviteettia työpöytä on näkymä johonkin kansiohierarkian kansioon. Jos työpöytänä on se työpöytäkansio, joka löytyy järjestelmäasetusten kohdasta Sovellukset > Sijainnit > Työpöydän sijainti, niin työpöydälle tekemäsi kansiot tiedostoineen vievät levytilaa sen kansion alta. Toisaalta työpöytäkansion sijainniksi voi asettaa minkä tahansa kansion valitsemalla työpöydän kontekstivalikosta Työpöydän asetukset > Sijainti > Valitse kansio.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Kubuntu 18.04 ja aktiviteettien ongelmia (RATKAISTU)
« Vastaus #5 : 03.09.18 - klo:13.04 »
Yritin etsiä useammalta sivulta ohjeita. Lähimmäksi pääsin täältä:
https://kubuntu.org/support/
Mutta manuaali olisi pitänyt rakentaa! Tai ainakin ymmärsin niin.

Kyllä siellä on linkki valmiiseen PDF-tiedostoon, kuten sanoin tuolla toisessa keskustelussa. Se tosin avautuu sisällytettynä Githubin projektisivulle, ja latautuminen kestää hetken.

Tässä suora linkki pelkkään PDF-dokumenttiin: https://github.com/kubuntu-team/kubuntu-manual/raw/kubuntu-18.04-LTS/build/latex/KubuntuManual-18.04.pdf
« Viimeksi muokattu: 03.09.18 - klo:13.06 kirjoittanut nm »

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Kubuntu 18.04 ja aktiviteettien ongelmia (RATKAISTU)
« Vastaus #6 : 03.09.18 - klo:22.48 »
Kyllä se nyt latautui. En ymmärrä, miksi en saanut sitä toimimaan. Mutta paljon kiitoksia. Täytyy etsiä siitä, miten tehdään aktiviteettiin linkki kansioon. Vaikka eihän se välttämätöntä ole.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Kubuntu 18.04 ja aktiviteettien ongelmia (RATKAISTU)
« Vastaus #7 : 04.09.18 - klo:09.41 »
Täytyy etsiä siitä, miten tehdään aktiviteettiin linkki kansioon. Vaikka eihän se välttämätöntä ole.

Eihän se vaikeaa ole: vedät Dolphinista kansion työpöydälle. Vapauttaessasi hiiren painikkeen Plasma kysyy, haluatko kansionäkymä- vai kuvakesovelman.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Kubuntu 18.04 ja aktiviteettien ongelmia (RATKAISTU)
« Vastaus #8 : 05.09.18 - klo:12.56 »
Voin tehdä niin, mutta haluaisin vielä ymmärtää, ovatko ne molemmat vain linkkejä kyseiseen kansioon, vai ovatko ne todellisia kansioita. Minulla on suuria tiedostoja usealla kovalevyllä, ja jos ne kopioituvat työpöydälle, niin muisti taitaa loppua aika nopeasti. Siksi haluaisin vain esim. linkin videokansioon, johon tallennan esim. 20 GIB videon.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Kubuntu 18.04 ja aktiviteettien ongelmia (RATKAISTU)
« Vastaus #9 : 05.09.18 - klo:12.59 »
Voin tehdä niin, mutta haluaisin vielä ymmärtää, ovatko ne molemmat vain linkkejä kyseiseen kansioon, vai ovatko ne todellisia kansioita. Minulla on suuria tiedostoja usealla kovalevyllä, ja jos ne kopioituvat työpöydälle, niin muisti taitaa loppua aika nopeasti. Siksi haluaisin vain esim. linkin videokansioon, johon tallennan esim. 20 GIB videon.

Se on samanlainen näkymä siihen hakemistoon kuin tiedostojenhallinnassakin (Dolphin). Se ei käytä muistia suhteessa tiedostojen kokoon vaan niiden lukumäärään nähden ja yksittäisen tiedoston vaikutus on huomaamaton. Voit siis käyttää sitä huoletta.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Kubuntu 18.04 ja aktiviteettien ongelmia (RATKAISTU)
« Vastaus #10 : 05.09.18 - klo:13.26 »
Kiitos paljon! Nyt tämä asia on selvä.