En tiedä tarkalleen, mikä Kubuntu versio minulla on. Todennäköisesti 16.04 tai 17.04. Annoin sen päivittää, mutta jossain vaiheessa se pysähtyi ja väitti, ettei ole nettiyhteyttä. Netti tyoimi ihan hyvin. Sitten se tarjosi upgradea ilmeisesti uudempaan versioon. Sekään ei onnistunut.En säikähtänyt siitä, vaan menin, käynnistettyäni lisävalintojen kautta koneen uudelleen, pääkäyttäjän päätteeseen ja annoin komennon:
#
cd /home
mount -o remount,rw /
#
Kirjoitin komennon:
#
passwd etunimi
#
Sen jälkeen Kubuntu pyysi uuden salasanan, jonka annoin. Käynnistin koneen uudelleen, mutta Kubuntu ei edelleenkään antanut minun kirjautua. Valikossa oli nimeni muodossa etunimi sukunimi, sen vierellä "Vieras" ja sen vierellä "Guest"
Käynnistin koneen uudelleen ja yritin samaa proseduuria vaihtamalla vain etunimeni muotoon "Etunimi" väli "Sukunimi".
Siitäkään ei ollut apua.
Minulla on järjestelmä omalla osiollaan. Jos asennan siihen uuden Ubuntun 18.04, niin sotkeeko se koneeni lopullisesti. Kysymyksessä on pöytäkone ja siinä on useita kiintolevyjä. Ubuntua osaan parhaiten käyttää, vaikka olen kyllä tykännyt myös Kubuntusta. Minulla on käytössäni kolme aktiviteettia: Toimisto, Kuva ja Video. Jokaisessa on neljä työpöytää ja taustana eri valokuvat kertomaan, missä aktivitetissa olen.
Vai olisiko sittenkin viisainta asentaa Kubuntu uudestaan? Olen käyttänyt sitä hyvin vähän viime vuosina, joten sen asentaminen minulle sopivaksi vaatii aika paljon. Siksi Ubuntu olisi minulle käytön kannalta helpoin ratkaisu, vaikka joutuisin asentamaan kaikki ohjelmat uudelleen.
Mikä neuvoksi?