Kirjoittaja Aihe: Kubuntu hylkäsi salasanani päivityksen ongelmien jälkeen (ratkaistu)  (Luettu 3857 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
En tiedä tarkalleen, mikä Kubuntu versio minulla on. Todennäköisesti 16.04 tai 17.04. Annoin sen päivittää, mutta jossain vaiheessa se pysähtyi ja väitti, ettei ole nettiyhteyttä. Netti tyoimi ihan hyvin. Sitten se tarjosi upgradea ilmeisesti uudempaan versioon. Sekään ei onnistunut.En säikähtänyt siitä, vaan menin, käynnistettyäni lisävalintojen kautta koneen uudelleen, pääkäyttäjän päätteeseen ja annoin komennon:
#
cd /home
mount -o remount,rw /
#
Kirjoitin komennon:
#
passwd etunimi
#
Sen jälkeen Kubuntu pyysi uuden salasanan, jonka annoin. Käynnistin koneen uudelleen, mutta Kubuntu ei edelleenkään antanut minun kirjautua. Valikossa oli nimeni muodossa etunimi sukunimi, sen vierellä "Vieras" ja sen vierellä "Guest"
Käynnistin koneen uudelleen ja yritin samaa proseduuria vaihtamalla vain etunimeni muotoon "Etunimi" väli "Sukunimi".
Siitäkään ei ollut apua.

Minulla on järjestelmä omalla osiollaan. Jos asennan siihen uuden Ubuntun 18.04, niin sotkeeko se koneeni lopullisesti. Kysymyksessä on pöytäkone ja siinä on useita kiintolevyjä. Ubuntua osaan parhaiten käyttää, vaikka olen kyllä tykännyt myös Kubuntusta. Minulla on käytössäni kolme aktiviteettia: Toimisto, Kuva ja Video. Jokaisessa on neljä työpöytää ja taustana eri valokuvat kertomaan, missä aktivitetissa olen.

Vai olisiko sittenkin viisainta asentaa Kubuntu uudestaan? Olen käyttänyt sitä hyvin vähän viime vuosina, joten sen asentaminen minulle sopivaksi vaatii aika paljon. Siksi Ubuntu olisi minulle käytön kannalta helpoin ratkaisu, vaikka joutuisin asentamaan kaikki ohjelmat uudelleen.

Mikä neuvoksi?
« Viimeksi muokattu: 31.08.18 - klo:15.00 kirjoittanut Pontus12 »

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Kubuntu hylkäsi salasanani päivityksen ongelmien jälkeen
« Vastaus #1 : 29.08.18 - klo:18.17 »
Kirjoitin komennon:
#
passwd etunimi

Varsinaisesti passwd-komennolle ei anneta parametriksi etu- eikä sukunimeä vaan käyttäjätunnus, joka monilla käyttäjillä on etunimi (tai jokin sen muoto), muttei suinkaan välttämättä.

Tämä on aivan eri asia kuin se, että kirjautumisenhallinta jostain syystä Wintendoa apinoiden haluaa esittää ihmisen koko nimen eikä käyttäjätunnusta. (Ilmeisesti ajatus on se, että käyttäjätunnus on salasanan ohella salattavaa tietoa, mutta siinä tapauksessa on hassua, että nimen valitseminen automaattisesti syöttää käyttäjätunnuksen.)

Eli luultavasti ”etunimi” on oikein ja ongelma on muualla, esim. näppäimistöasetuksissa, jos salasanassa on muita kirjaimia kuin A–Z (esim. Ä tai Ö), numeroiden yltä vaihtonäppäimellä saatavia erikoismerkkejä tms.

Kokeile antaa aluksi mahdollisimman helppo salasana, vaikka ”salasana”, ja kokeile pääsetkö silloin kirjautumaan.

Jollet pääse, on mahdollista, että kotikansion (/home/tunnus) käyttöoikeudet ovat väärin tms., mikä myös tehokkaasti torppaa kirjautumisen.

pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Kubuntu hylkäsi salasanani päivityksen ongelmien jälkeen
« Vastaus #2 : 29.08.18 - klo:18.24 »
Millä tavalla Kubuntu hylkää salasanan, kun yrität kirjautua? Ilmoittaako se selvästi, että salasana on väärä, vai tapahtuuko jotain muuta? Jos esimerkiksi kirjautumisruutu välähtää tai pimenee hetkeksi ja palaa takaisin, ja järjestelmä pyytää salasanaa uudelleen ilman ilmoitusta virheellisestä salasanasta, vika on todennäköisesti näytönohjaimen ajurissa eikä käyttäjän autentikoinnissa.

Pystytkö kirjatumaan sisään vierastunnuksella?

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Vs: Kubuntu hylkäsi salasanani päivityksen ongelmien jälkeen
« Vastaus #3 : 29.08.18 - klo:18.28 »
Kubuntu ilmoittaa "virheellinen salasana". Salasanassani ei ole muuta kuin isoja ja pieniä kirjaimia sekä numero.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Kubuntu hylkäsi salasanani päivityksen ongelmien jälkeen
« Vastaus #4 : 29.08.18 - klo:19.20 »
Eikä ongelma johdu kirjautumisnäkymän kyrillisestä asettelusta? Kirjautumisen yhteydessä pitäisi olla valinta, jolla asettelun voi tarvittaessa vaihtaa. Asettelun tarkistamista helpottaisi, jos näkymästä löytyy jokin kohta, johon voi kirjoittaa asioita vapaasti ilman tekstin peittämistä, kuten salasanakentässä tapahtuu. En valitettavasti tiedä tarkemmin, miltä KDM näyttää nykyisissä Kubuntun versioissa. Sinänsä kirjautumisongelma kuulostaa kyllä varsin tutulta: https://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=53094.0


Salasanan vaihtoon tarvittavan käyttäjätunnuksen voi tarkistaa vaikka listaamalla /home-hakemiston sisällön. Käyttäjän kotihakemiston nimi vastaa käyttäjätunnusta.

Koodia: [Valitse]
ls /home
passwd:n pitäisi tosin herjata, jos yrität vaihtaa olemattoman tunnuksen salasanaa.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4165
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Kubuntu hylkäsi salasanani päivityksen ongelmien jälkeen
« Vastaus #5 : 29.08.18 - klo:19.47 »
En valitettavasti tiedä tarkemmin, miltä KDM näyttää nykyisissä Kubuntun versioissa.

Kubuntu ja kaikki muutkin Plasma 5:t käyttävät nykyään SDDM:ää ei KDM:ää.
https://en.wikipedia.org/wiki/KDE_Display_Manager
https://en.wikipedia.org/wiki/Simple_Desktop_Display_Manager
« Viimeksi muokattu: 29.08.18 - klo:19.49 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Vs: Kubuntu hylkäsi salasanani päivityksen ongelmien jälkeen
« Vastaus #6 : 29.08.18 - klo:19.56 »
En keksi mitään muuta kuin uudelleen asentamisen. Näpäimistön vaihtamista kokeilin, vaikka en nähnyt yläpalkkia. Ei mitään vaikutusta.

Mutta pitääkö asentaa Kubuntu, vai voinko asentaa Ubuntun?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Kubuntu hylkäsi salasanani päivityksen ongelmien jälkeen
« Vastaus #7 : 29.08.18 - klo:20.02 »


Mutta pitääkö asentaa Kubuntu, vai voinko asentaa Ubuntun?

Voi siihen asentaa minkä tahansa jakelun, kun joka tapauksessa on tehtävä puhdas asennus.

Varmuuskopiot on tietty tehtävä kaikesta säilytettävästä datasta ainakin sillä levyllä, johon järjestelmä asennetaan. Muut levyt voi vaikka irrottaa fyysisesti väylästä asennuksen ajaksi, erehdysten minimoimiseksi.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Vs: Kubuntu hylkäsi salasanani päivityksen ongelmien jälkeen
« Vastaus #8 : 29.08.18 - klo:20.13 »
Kiitos. Windows XP toimii koneessa, mutta se on muistaakseni eri levyllä. Järjestelmä on omalla osiollaan.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Vs: Kubuntu hylkäsi salasanani päivityksen ongelmien jälkeen
« Vastaus #9 : 31.08.18 - klo:09.49 »
Asensin Kubuntu 18.04:n  ja kotihakemisto pyyhkiytyi, kun en huomannut, että olin aikanani laittanut sen samalle partitiolle kuin järjestelmän. Kaikki muut tiedostot olivat ntfs-levyillä ja ne toimivat kuten ennnenkin. Kotihakemiston tiedostot ovat ainakin suurimmalta osalta varmuuskopioituna, joten en usko menettäneeni mitään tärkeää.

Toinen asia on, että uusi Kubuntu on aivan mahtava. Kaiki ne asiat, jotka vanhemmassa harmittivat välillä, oli nyt korjattu. Asetuksien tekeminen oli niin selkeää, että en ole vastaavaa havainnut missään muussa järjestelmässä. En kuitenkaan rupea vaihtamaan tätä jakelua läpppäriini, josa on Ubuntu Gnome, ainakaan toistaiseksi. Ubuntu-jakelut ovat niin hyviä, että en osaa edes sanoa, mikä on paras minulle. Nyt tuntui siltä, että Kubuntu on kaikkein selkein. Netissä kehutaan paljon Neonia ja minäkin kokeilin sitä, oliko se pari vuotta sittten. Koska en ollut kovin tottunut kde-käyttäjä, Kubuntu tuntui paremmalta vaihtoehdolta. Nyt pysyn siis Kubuntussa ja Ubuntussa. mutta katsotaan myöhemmin, mihin kehitys vie.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
En tiedä tarkalleen, mikä Kubuntu versio minulla on. Todennäköisesti 16.04 tai 17.04. Annoin sen päivittää, mutta jossain vaiheessa se pysähtyi ja väitti, ettei ole nettiyhteyttä. Netti tyoimi ihan hyvin. Sitten se tarjosi upgradea ilmeisesti uudempaan versioon. Sekään ei onnistunut.En säikähtänyt siitä, vaan menin, käynnistettyäni lisävalintojen kautta koneen uudelleen, pääkäyttäjän päätteeseen ja annoin komennon:
#
cd /home
mount -o remount,rw /
#
Kirjoitin komennon:
#
passwd etunimi
#
Sen jälkeen Kubuntu pyysi uuden salasanan, jonka annoin. Käynnistin koneen uudelleen, mutta Kubuntu ei edelleenkään antanut minun kirjautua. Valikossa oli nimeni muodossa etunimi sukunimi, sen vierellä "Vieras" ja sen vierellä "Guest"
Käynnistin koneen uudelleen ja yritin samaa proseduuria vaihtamalla vain etunimeni muotoon "Etunimi" väli "Sukunimi".
Siitäkään ei ollut apua.

Minulla on järjestelmä omalla osiollaan. Jos asennan siihen uuden Ubuntun 18.04, niin sotkeeko se koneeni lopullisesti. Kysymyksessä on pöytäkone ja siinä on useita kiintolevyjä. Ubuntua osaan parhaiten käyttää, vaikka olen kyllä tykännyt myös Kubuntusta. Minulla on käytössäni kolme aktiviteettia: Toimisto, Kuva ja Video. Jokaisessa on neljä työpöytää ja taustana eri valokuvat kertomaan, missä aktivitetissa olen.

Vai olisiko sittenkin viisainta asentaa Kubuntu uudestaan? Olen käyttänyt sitä hyvin vähän viime vuosina, joten sen asentaminen minulle sopivaksi vaatii aika paljon. Siksi Ubuntu olisi minulle käytön kannalta helpoin ratkaisu, vaikka joutuisin asentamaan kaikki ohjelmat uudelleen.

Mikä neuvoksi?