Ubuntu 24.04.1 LTS | Lataa ja asenna | Tutustu yhteisöön | Blogi | Yritysten tarjoamat palvelutLiity Ubuntu Suomen seuraan muualla: Discourse, Facebook, Mastodon, Matrix, Telegram, X
Seuraavan LTS-version asennusohjelmaan Canonical on tuomassa tietojen keruun, joka käyttäjän pitää erikseen estää jos ei sitä halua.
Itse olen sitä mieltä, että käyttöjärjestelmien ( oli kyseessä mikä tahansa käyttis) keräämät tiedot ja niiden lähettäminen pitäisi oletusarvoisesti kysyä käyttäjältä.
We would like to add a checkbox to the installer, exact wording TBD, butalong the lines of “Send diagnostics information to help improve Ubuntu”.This would be checked by default.
* Ubuntu Flavour * Ubuntu Version * Network connectivity or not * CPU family * RAM * Disk(s) size * Screen(s) resolution * GPU vendor and model * OEM Manufacturer * Location (based on the location selection made by the user atinstall). No IP information would be gathered * Installation duration (time taken) * Auto login enabled or not * Disk layout selected * Third party software selected or not * Download updates during install or not * LivePatch enabled or not* Popcon would be installed. This will allow us to spot trends in packageusage and help us to focus on the packages which are of most value to ourusers.* Apport would be configured to automatically send anonymous crash reportswithout user interruption.
Lainaus käyttäjältä: Jtkone - 23.02.18 - klo:17.30Itse olen sitä mieltä, että käyttöjärjestelmien ( oli kyseessä mikä tahansa käyttis) keräämät tiedot ja niiden lähettäminen pitäisi oletusarvoisesti kysyä käyttäjältä.LainausKäsittääkseni asennusohjelmaan tulee tätä varten checkbox, jonka käyttäjä voi kytkeä pois päältä:https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-devel/2018-February/040139.htmlJuuri näin, mutta sinun täytyy itse ottaa täppä pois, kun minun mielestä oletuksena pitäisi olla että laitan sen täpän.En halua tässä lietsoa mitään foliahattu juttuja, varsinkin kun Canonical on luvannut läpinäkyvyyttä kerättyjen tietojen suhteen.
Itse olen sitä mieltä, että käyttöjärjestelmien ( oli kyseessä mikä tahansa käyttis) keräämät tiedot ja niiden lähettäminen pitäisi oletusarvoisesti kysyä käyttäjältä.LainausKäsittääkseni asennusohjelmaan tulee tätä varten checkbox, jonka käyttäjä voi kytkeä pois päältä:https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-devel/2018-February/040139.htmlJuuri näin, mutta sinun täytyy itse ottaa täppä pois, kun minun mielestä oletuksena pitäisi olla että laitan sen täpän.En halua tässä lietsoa mitään foliahattu juttuja, varsinkin kun Canonical on luvannut läpinäkyvyyttä kerättyjen tietojen suhteen.
Käsittääkseni asennusohjelmaan tulee tätä varten checkbox, jonka käyttäjä voi kytkeä pois päältä:https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-devel/2018-February/040139.html
Juuri näin, mutta sinun täytyy itse ottaa täppä pois, kun minun mielestä oletuksena pitäisi olla että laitan sen täpän.En halua tässä lietsoa mitään foliahattu juttuja, varsinkin kun Canonical on luvannut läpinäkyvyyttä kerättyjen tietojen suhteen.
Jos täppä ei olisi oletuksena valittuna, harva käyttäjä kytkisi sen päälle, eikä dataa saataisi kuin pieneltä osajoukolta.