Kirjoittaja Aihe: Canonical kerää tietoja  (Luettu 3300 kertaa)

Jtkone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 876
    • Profiili
Canonical kerää tietoja
« : 23.02.18 - klo:17.30 »
Eri säikeestä poimittua.
Seuraavan LTS-version asennusohjelmaan Canonical on tuomassa tietojen keruun, joka käyttäjän pitää erikseen estää jos ei sitä halua.
Joitakin myönnytyksiä Canonical on kuitenkin antanut.
https://www.omgubuntu.co.uk/2018/02/ubuntu-data-collection-in-18-04-upgrades
eli päivitys 16.04-> 18.04 ei tietojen keruu ole oletuksena päällä.
Itse olen sitä mieltä, että käyttöjärjestelmien ( oli kyseessä mikä tahansa käyttis) keräämät tiedot  ja niiden lähettäminen pitäisi oletusarvoisesti kysyä käyttäjältä.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Canonical kerää tietoja
« Vastaus #1 : 23.02.18 - klo:17.38 »
Itse olen sitä mieltä, että käyttöjärjestelmien ( oli kyseessä mikä tahansa käyttis) keräämät tiedot  ja niiden lähettäminen pitäisi oletusarvoisesti kysyä käyttäjältä.

Käsittääkseni asennusohjelmaan tulee tätä varten checkbox, jonka käyttäjä voi kytkeä pois päältä:

https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-devel/2018-February/040139.html
Lainaus
We would like to add a checkbox to the installer, exact wording TBD, but
along the lines of “Send diagnostics information to help improve Ubuntu”.
This would be checked by default.

Lähetettävät tiedot olisivat seuraavat:
Lainaus
  * Ubuntu Flavour
   * Ubuntu Version
   * Network connectivity or not
   * CPU family
   * RAM
   * Disk(s) size
   * Screen(s) resolution
   * GPU vendor and model
   * OEM Manufacturer
   * Location (based on the location selection made by the user at
install).  No IP information would be gathered
   * Installation duration (time taken)
   * Auto login enabled or not
   * Disk layout selected
   * Third party software selected or not
   * Download updates during install or not
   * LivePatch enabled or not

* Popcon would be installed.  This will allow us to spot trends in package
usage and help us to  focus on the packages which are of most value to our
users.

* Apport would be configured to automatically send anonymous crash reports
without user interruption.

Canonical aikoo myös julkaista kerätyn datan pohjalta muodostettuja tilastoja julkisesti. Mielestäni ihan perusteltu ominaisuus ja toteutustapa.
« Viimeksi muokattu: 23.02.18 - klo:17.41 kirjoittanut nm »

Jtkone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 876
    • Profiili
Vs: Canonical kerää tietoja
« Vastaus #2 : 23.02.18 - klo:17.53 »
Itse olen sitä mieltä, että käyttöjärjestelmien ( oli kyseessä mikä tahansa käyttis) keräämät tiedot  ja niiden lähettäminen pitäisi oletusarvoisesti kysyä käyttäjältä.
Lainaus

Käsittääkseni asennusohjelmaan tulee tätä varten checkbox, jonka käyttäjä voi kytkeä pois päältä:

https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-devel/2018-February/040139.html
Juuri näin, mutta sinun täytyy itse ottaa täppä pois, kun minun mielestä oletuksena pitäisi olla että laitan sen täpän.
En halua tässä lietsoa mitään foliahattu juttuja, varsinkin kun Canonical on luvannut läpinäkyvyyttä kerättyjen tietojen suhteen.
« Viimeksi muokattu: 23.02.18 - klo:18.01 kirjoittanut Jtkone »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Canonical kerää tietoja
« Vastaus #3 : 23.02.18 - klo:19.50 »
Juuri näin, mutta sinun täytyy itse ottaa täppä pois, kun minun mielestä oletuksena pitäisi olla että laitan sen täpän.
En halua tässä lietsoa mitään foliahattu juttuja, varsinkin kun Canonical on luvannut läpinäkyvyyttä kerättyjen tietojen suhteen.

Jos täppä ei olisi oletuksena valittuna, harva käyttäjä kytkisi sen päälle, eikä dataa saataisi kuin pieneltä osajoukolta.

Vastaavalla tavalla selaimet (Firefox, Chrome, Vivaldi, Opera jne.) keräävät oletuksena teknistä dataa käyttöympäristöstä. Sitä ei edes kysytä, vaan käyttäjän täytyy itse käydä asetuksissa kytkemässä datan lähetys pois päältä.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Canonical kerää tietoja
« Vastaus #4 : 23.02.18 - klo:23.39 »
Jos täppä ei olisi oletuksena valittuna, harva käyttäjä kytkisi sen päälle, eikä dataa saataisi kuin pieneltä osajoukolta.

Riippunee siitä, miten ja missä kysytään. Käsittääkseni Debianissa on iät ajat kysytty asennuksen loppuvaiheessa, haluaako käyttäjä osallistua pakettien käytettävyystutkimukseen (Popularity contest). Debianissa ratkaisu on opt-in eli käyttäjän täytyy erikseen myöntyä, tulevassa Ubuntussa ilmeisesti opt-out eli käyttäjä voi halutessaan käydä kieltäytymässä, mutta en näe eroa kauhean suureksi – ainakaan jos kyseinen valintaruutu on selvästi näkösällä eikä piilotettuna jonnekin erilliseen valintaikkunaan pitkän lainopillisen stiiknafuulian taakse.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3932
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Canonical kerää tietoja
« Vastaus #5 : 24.02.18 - klo:09.45 »
nämä on ihan hyviä juttuja kehittäjille, saavat tietoa ihmisten laitteista ja ohjelmista ja osaavat kehitellä niitä sitten, toki kun nykyään myydään tietoja ties minne niin onkin syytä aina vähän epäillä, että mitä kaikkea sitä kerätäänkin mutta kun itselläni on winslows samassa ja facebook tili niin luultavasti munsta tiedetään jo aivan kaikki mitä voi :/
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB