Kirjoittaja Aihe: Ubuntu-kannettavat Prisman hyllylle  (Luettu 11273 kertaa)

Birjer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Ubuntu-kannettavat Prisman hyllylle
« Vastaus #20 : 26.10.17 - klo:13.41 »
Pöytäkoneessa ei tätä ongelmaa ole, eli kasaa osista, niin ei tule Windowsia. Marketista voi jättää sen valmiin koneen ostamatta, kuten olen jo sujuvasti vuosikaudet tehnyt. Läppäreiden kasaaminen osista on sen verran hardcore hommaa, että siihen en ole koskaan ryhtynyt. Vain vaihtanut jotain yksittäistä risaa osaa tai lisännyt muisteja.

Se olisikin mahtavaa, jos kannettavan voisi kasata itse. Silloin varmaan laittaisin 64g SSD, 16G ram, joku perus 4-ydin matkaprossu, mekaaninen merkitön musta näppis, passiivijäähdytys ja full hd max 13" näyttö. Mielellään punainen. Siihen päälle sitten yli 10h akunkesto. Siinä olisi mulle juuri sopiva läppäri. Sellaista et saa markkinoilta mistään.

kx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 701
    • Profiili
« Viimeksi muokattu: 26.10.17 - klo:15.42 kirjoittanut kx »
HP Pro Intel i5-3470 core 4  3,2,Hz RAM 8 Gb+Kingston 240Gt SSD+ nVidia Gt730+Ubuntu 22.04 lts + W10Pro64-bit ja Samsung ML-2165 sekä CanoScan Lide300

Birjer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Ubuntu-kannettavat Prisman hyllylle
« Vastaus #22 : 26.10.17 - klo:15.52 »
Olisko tuosta mihinkään?

https://www.power.fi/tietotekniikka/kannettavat-tietokoneet/asus-vivobook-r517na-dm033t-156/p-504576/

tai

https://www.power.fi/tietotekniikka/kannettavat-tietokoneet/hp-stream-14-ax000no-14/p-505695/


Jyrää siitä heti Windowsin pois, niin tule siitä haittaa.

Juu kiitos, noita kumpaakin itsekin harkitsin ja meinasin jo ostaa. Ongelma vain on tuo periaate, etten halua ostaa Win10-läppäriä. Se ei ole sitä mitä haluan, joten miksi maksaisin siitä? Parempi äänestää omilla rahoillaan ja asiakaspalautteellaan. Firmat yrittävät jatkuvasti muokata tuotteitansa ja palveluitansa paremmin asiakkaita vetäviksi. Miksi siis rahoillani äänestäisin heidän oman arvomaailmani vastaisen toiminnan puolesta? Tahdon oikeuden itse valita oman koneeni käyttöjärjestelmän, enkä tahdo tukea monopoliasemaa.

epiphone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1059
    • Profiili
Vs: Ubuntu-kannettavat Prisman hyllylle
« Vastaus #23 : 26.10.17 - klo:16.03 »
Toistakymmentä vuotta olen turvautunut käytettyihin. Siis hylättyihin yritysläppäreihin.
(Lue: joutunut turvautumaan - raha...)

Sama vika rahikaisella. Mun (melkein) kaikki koneet on entisiä yrityskoneita, mukana tosin myös pöytäkoneita. Vielä on pari konetta 32-bittisiäkin. Olen yhden tietokoneen ostanut uutena elämäni aikana, sekin markka-aikana yli 15 vuotta sitten.
Kahvi on väkevin juomani

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Ubuntu-kannettavat Prisman hyllylle
« Vastaus #24 : 26.10.17 - klo:20.15 »
Läppäreitä ei yleensä ole mahdollista rakennella itse tai sitten kyseessä on aika erikoinen viritys. Niissä ei käytetä kovin paljoa standardeja osia eli lähinnä kiintolevyt ja muistikammat ovat sellaisia eikä muita osia sitten yleensä erikseen myydäkään.
Myös läppärin suoritin voi olla vaihtokelpoinen osa tietyn varsin rajoitetun suoritinmalliston sisällä, jos sitä ei ole kolvattu emolevyyn kiinni. Lisäksi myös läppärin WLAN-piirin voi vaihtaa jopa jonkin toisen valmistajan tuotteeseen, kunhan se on läppärivalmistajan määrittämällä mahdollisella valkoisella listalla ja liitintä on sellainen, joka myös itse läppäriin sopii.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ubuntu-kannettavat Prisman hyllylle
« Vastaus #25 : 26.10.17 - klo:20.49 »
Läppäreitä ei yleensä ole mahdollista rakennella itse tai sitten kyseessä on aika erikoinen viritys. Niissä ei käytetä kovin paljoa standardeja osia eli lähinnä kiintolevyt ja muistikammat ovat sellaisia eikä muita osia sitten yleensä erikseen myydäkään.
Myös läppärin suoritin voi olla vaihtokelpoinen osa tietyn varsin rajoitetun suoritinmalliston sisällä, jos sitä ei ole kolvattu emolevyyn kiinni. Lisäksi myös läppärin WLAN-piirin voi vaihtaa jopa jonkin toisen valmistajan tuotteeseen, kunhan se on läppärivalmistajan määrittämällä mahdollisella valkoisella listalla ja liitintä on sellainen, joka myös itse läppäriin sopii.

Jep, wlan on juurikin sellainen standardoitu osa. Enpä muistanut mainita sitä. Sinänsä DVD-asematkin ovat standardia kamaa, mutta ovat aika häviävää perinnettä samoin kuin prosessorikannat kannettavissa.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

HannuK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 392
    • Profiili
Vs: Ubuntu-kannettavat Prisman hyllylle
« Vastaus #26 : 29.10.17 - klo:12.33 »
Hermostuin vuosi sitten Windowsiin ja ostin vaimolle HP Stream värkin n. 200 eurolla ( siksi nimimerkkini viittaa naishenkilöön ). Koska siinä oli vain 34 GT SSD-muistia, ostin 64 GT mikro-SD kortin omia tarpeita varten lisäksi. Tallensin varmuuden vuoksi muistitikulle Win10:in ja sitten asensin Ubuntun 16.04 LTS-version ja sitten tietenkin Libre Officen, Thunderbirdin ja Firefoxin ja muita hyötyohjelmia.
Pieniä ongelmia on esiintynyt, joita olen kysellyt tällä keskustelupalstalla.
Lopulta vakuutuin asiasta ja otin tämän Streamin itselleni ja vaimolle ostin HP 250 6S koneen 350 eurolla, missä on 128 GT SSD-muistia. Tein samat Windowsin varmistukset muistitikulle ja asensin samat Ubuntut jne. Tämä kone on toiminut täysin ongelmitta.
Mitä tästä olen oppinut?
Jos halutaan ihmisten siirtyvän Ubuntuun, niin se onnistuu helposti uusilla halvoilla koneilla, mutta
- tarvitaan helpot ohjeet tähän siirtymiseen
- tarvitaan helpot suomenkieliset käyttöohjeet, mieluummin paperimuodossa ja siinä paljon havainnollistavia kuvia
- neuvottaessa on selitettävä mahdollisimman kansanomaisesti asioita, ei atk-kapulakieltä

Valmistin itse joskus 80-luvulla tietokoneiden opetusohjelmia vhs-nauhoille, jolloin oli DOS, Lotus 123 ja Symphony ja muutenkin tietotekniikan aamunkoitto. Olen aina painottanut informaatioergonomian tärkeyttä, muuten homma ei saa ilmaa siipien alle.

Tällä hetkellä osittain ihmiset pitävät Ubuntua nörttien vouhotuksena, toisalta on ikäihmisille tarkoitettuja Ubuntu-järjestöjä.

Työelämässä yleensä kotonakin joudutaan käyttämään samoja ohjelmia joita käytetään töissä, siksi Mac ja Windows jyräävät, mutta näin eläkkeellä vapaus koittaa. Ja Ubuntu toimii varsin loistavasti ja koneet, myös uudet saa tosi halvalla. En enää palaa Windows-maailmaan, se on selvä.

Tässäkin keskusteluketjussa on aika voimakas "nörtti-henkisyys", mikä ei ole sopiva "tavallisille " pc-käyttäjille.
Mutta sormet ovat syyhynneet jonkin aikaa yrittää rakentaa havainnollista jokamiehen Ubuntu-ohjetta kuvineen ja neuvoineen, ehkä jonain päivänä.
Motto: Monimutkaista on helppo tehdä.
2 kpl HP Stream 14" 2 Gt/32 Gt, 1 kpl HP 250-G5 15" 8 Gt/120 Gt, Ubuntu 16.04 LTS ja 20.04 LTS  ja Linux Mint 20.1 Cinnamon , ei Windowsia.  Acer 17" Ubuntu Mate+Win XP

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Ubuntu-kannettavat Prisman hyllylle
« Vastaus #27 : 19.04.19 - klo:01.33 »
Ostin hetki sitten ketjussa mainostetun Dellin (XPS 13 9360 Developer Edition with i7-7560u and 256 GB SSD) käytettynä, joskaan en Prisman hyllyltä, vaan rapakon toiselta puolen. Näytönohjaimena kyseisessä koneessa on Intel Iris 640, joka tarjoaa perusmallia jonkin verran enemmän suorituskykyä.

elohope

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 134
    • Profiili
Vs: Ubuntu-kannettavat Prisman hyllylle
« Vastaus #28 : 22.04.19 - klo:17.11 »
Ympäristö- ja usein myös rahasyyt ohjaavat usein ostamaan käytetyn läppärin. Parhaillaan esimerkiksi Taitonetti myy alennuksella käytettyjä (postitus kuuluu hintaan samoin kuin vuoden takuu). Sympaattisen oloinen kauppa. Vanhankin koneen tehot riittävät aika pitkälle.

HannuK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 392
    • Profiili
Vs: Ubuntu-kannettavat Prisman hyllylle
« Vastaus #29 : 22.04.19 - klo:18.06 »
Tämä olikin aika vanha viestiketju, mikä heräsi henkiin. Kirjoitinkin tähän viestiketjuun jo aikaisemmin, mutta nyt vielä lisäkommentti. Olen huomannut, että mikään suomalainen tietokonelehti tai tekniikanlehti ei tee näköjään artikkeleita Linuxista/ Ubuntusta, mikä tietenkin lisää epäluuloja Ubuntua kohtaan. Ei myöskään suuret päivälehdet taida kirjoitella Ubuntusta mitään. Joka tapauksessa vielä kerran; parin sadan euron HP Stream pelittää mahtavasti, ei paljoakaan halvemmalla taida  päästä. Ja Windows on joutanut romikseen jo vuosia sitten.
Motto: Monimutkaista on helppo tehdä.
2 kpl HP Stream 14" 2 Gt/32 Gt, 1 kpl HP 250-G5 15" 8 Gt/120 Gt, Ubuntu 16.04 LTS ja 20.04 LTS  ja Linux Mint 20.1 Cinnamon , ei Windowsia.  Acer 17" Ubuntu Mate+Win XP

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: Ubuntu-kannettavat Prisman hyllylle
« Vastaus #30 : 22.04.19 - klo:19.29 »
Olen huomannut, että mikään suomalainen tietokonelehti tai tekniikanlehti ei tee näköjään artikkeleita Linuxista/ Ubuntusta, mikä tietenkin lisää epäluuloja Ubuntua kohtaan.

Mikrobitissä on suht usein jotain pientä Linuxista, lyhyitä katsauksia uusiin jakeluihin tms. Ei toki lainkaan tarpeeksi, mutta markkinaosuuteen nähden siedettävästi melkein.

Kauppoihin pitäisi saada Ubuntu -koneita, joissa on sellaista rautaa, että jos siihen asentaa Windowsin, niin wlan tai joku muu olennainen osa ei toimi.  ;)


mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Ubuntu-kannettavat Prisman hyllylle
« Vastaus #31 : 29.04.19 - klo:21.00 »
Ostin hetki sitten ketjussa mainostetun Dellin (XPS 13 9360 Developer Edition with i7-7560u and 256 GB SSD) käytettynä, joskaan en Prisman hyllyltä, vaan rapakon toiselta puolen. Näytönohjaimena kyseisessä koneessa on Intel Iris 640, joka tarjoaa perusmallia jonkin verran enemmän suorituskykyä.
Kone saapui tänään ja Windowsin sijaan koneessa on siis Ubuntu esiasennettuna. Windowsiin verrattuna Ubuntun käyttöönotto oli nopea toimenpide, eikä siihen kuulunut kovinkaan montaa sekuntia aikaa, toisin kuin Windowsin käyttöönottoon, joka on yleensä varsin hidas toimenpide. Toisaalta tämän pikkuläppärin sisällä on tehokasta modernia rautaa, joten sillä kelpaa hyvin ajaa Ubuntua.

Eeriikki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 815
    • Profiili
Vs: Ubuntu-kannettavat Prisman hyllylle
« Vastaus #32 : 05.05.19 - klo:11.39 »
Ok, nyt on kaikilla Linux ?
Täällä minulla Ubuntu Mate 18.04, mutta yx tärkeä asia !
Mikä kirjoitin ?
Minulla on kätevä, mukaan otettava mustesuihku kirjoitin HP DeskJet 3732 noin 170 €. Driver Linux on 3700 . Väripaketti 30 €. Aikaisemmat mutesuihkut värikasetin suuttimet kuivui umpeen. Tätä ongelmaa ei ole ollut nykyisessä.
Aikaisemmin minulla oli Lexmark x543 noin 500 € ( Laser ) ja tänä päivänä värikasetit yhteensä 288 €. + erillinen WiFi !
Linux:issa toimii tulostus ja scannaus, mutta kakspuoleinen tulostus ei toimi, koska ei ole oikeaa ohjainta.
Minulla on toisena koneena Windows 10, jossa saan tulostettua kakspuoleisuuden.
Toimintana minulla on Direct mode. Kanava no. 6, ei voi vaihtaa.
Toiminto on seuraavan lainen; kakspuoleinen:
Tulostin ilmoittaa milloin paperipinkka täytyy kääntää.
Toisin sanoen: Onko Linuxiin olemassa fiksua halpaa kirjoitinta, joka toimii edellä mainitulla kakspuoleisuudella Direct WiFi ?????
Jos ei ole, niin unohtakaa Linuxin myynti-toiveet !!!!

Vielä tosta jauhe-Laserista. Ei voi käyttää halpisjauheita, koska jauheen täytyy olla ehdottoman staatiton.
Eli jauhe ei saa olla sähköisesti varautunut.
« Viimeksi muokattu: 05.05.19 - klo:12.05 kirjoittanut jurkkie »