Itse en kyllä lähtisi Prismasta konetta ostamaan. Jotenkin mieluummin haluan sen tietokoneliikkeen asiantuntijan hoitamaan laitteen takuun, jos sille on joskus tarvetta (ja oman kokemuksen mukaan kaikki koneet menevät ainakin kerran korjaukseen). Luultavasti niille koneille on loppujen lopuksi niin vähän kysyntää ettei noiden isompien kauppojen edes kannata sellaista hyllyllään pitää. Olkoonkin, että varmasti monelle kuluttajalle Linux-kannettava sopisi, jos sille valmistajan tuen saisi. Sen tuenkin pitäisi olla luokkaa XPS13 Developer Edition, jotta kaikki ajurit löytyisivät varmasti uudemmistakin versioista eikä vain siitä valmistajan alkuperäisestä asennuksesta.
Chrome on käyttäjäkokemukseltaan täysin erilainen ja eri lähtökohdista rakennettu. Jos yksityisyydellä ei olisi väliä, ehkä voisin jopa harkita. Toisaalta en tiedä saako Chromeen Ubuntun sovellusvalikoimaa käyttöön?
Ei saa – ainakaan mitenkään virallisesti. Chrome OS on aika kaukana ns. tavallisista Linux-jakeluista. Siellä voi ajaa lähinnä web-sovelluksia.
Toki on mahdollista laittaa sellaiseenkin koneeseen chroot-ympäristö ja ajaa siten Ubuntun ohjelmia tässä ympäristössä tai sitten vaihtoehtoisesti asentaa siihen Ubuntu Chrome OS:n tilalle. Näillä tavoin Ubuntun sovelluksia pääsee käyttämään. Omakohtaista kokemusta ei ole ja nuo Chrome OS -koneet ovat muutenkin vähän erikoisia, joten jos tarkoituksena on asentaa omia viritelmiä, niin tuo mahdollisuus kannattaa tarkistaa ennakkoon siitä mieleisestä mallista.
Pöytäkoneessa ei tätä ongelmaa ole, eli kasaa osista, niin ei tule Windowsia. Marketista voi jättää sen valmiin koneen ostamatta, kuten olen jo sujuvasti vuosikaudet tehnyt. Läppäreiden kasaaminen osista on sen verran hardcore hommaa, että siihen en ole koskaan ryhtynyt. Vain vaihtanut jotain yksittäistä risaa osaa tai lisännyt muisteja.
Pöytäkoneiden osalta markettikoneet ovat muutenkin vähän kyseenalainen juttu, koska niissä on yleensä epästandardeja komponentteja ja siten enemmän tai vähemmän kertakäyttöisiä. Itse kasatun koneen voi kasata niin monesti uudelleen uusilla osilla kuin haluaa. Joskin nykyisellään useinkaan ei koteloa (ja joskus virtalähdettä) enempää siinä hommassa siirry.
Läppäreitä ei yleensä ole mahdollista rakennella itse tai sitten kyseessä on aika erikoinen viritys. Niissä ei käytetä kovin paljoa standardeja osia eli lähinnä kiintolevyt ja muistikammat ovat sellaisia eikä muita osia sitten yleensä erikseen myydäkään. Pöytäkoneissa kaikki on standardoitu siinä määrin, että osien voi odottaa käyvän yhteen tietyissä rajoissa. Tämä ei toki estä kasaamasta läppäriäkin itse, jos niin välttämättä haluaa tehdä:
TERES-I Do It Yourself Open Source Laptop update | olimex ja
MNT Reform: DIY Portable Computer (Hackadayn juttu aiheesta:
DIY Laptop Aims for Complete Hardware Freedom | Hackaday)
Lopputulos voi olla kovin erilainen kuin, mihin nykykannettavien kanssa on totuttu.
Ja nämä eivät ole PC:itä eli sieltä ei löydy x86-suoritinta vaan (hidas) ARM.