Kirjoittaja Aihe: Miksi Linux?  (Luettu 13828 kertaa)

Tico

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Miksi Linux?
« : 12.09.06 - klo:09.19 »
Harkitsen tässä ensimmäisen Linuxin asentamista koneelle, siispä tähän voisi postailla, että miksi Linux varsinkin Ubuntu on parempi kuin Winukka? (paitsi, että on ilmainen)

juyli

  • Vieras
Re: Miksi Linux?
« Vastaus #1 : 12.09.06 - klo:09.22 »
miksi Linux varsinkin Ubuntu on parempi kuin Winukka? (paitsi, että on ilmainen)

Kokeile ja tee omat johtopäätöksesi.
Mitään järkeä keskustella  ko. aiheesta Linux-palstalla ei ole.

Jaune

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 481
    • Profiili
Re: Miksi Linux?
« Vastaus #2 : 12.09.06 - klo:09.30 »
Jaa-a... mistähän aloittaisi :)
Henkilökohtaisesti siirryin Linuxiin tietoturva "ähkyn" vuoksi. Windowsissa oli valtavasti työtä pitää tietoturva edes välttävällä tasolla ja koska meillä on pari lasta ja ei niin tietokonetietäväinen emäntä niin jatkuvasti oli jotain ongelmaa, alkaen siitä että vaikka FF oli päivittynyt ja palomuuri kilju että saako sen päästää nettiin. No minähän olin antanut nyrkkisäännöksi että jos palomuuri kysyy annetaanko jonkun uuden ohjelman vaappua nettiin niin vastaa että ei... no sitten tuli kiukkusia puheluita ja tivailua miksei netti toimi.

Harva se ilta sai ajella millon mitäkin ad-/spyware ohjelmia. Eli tuo oli se varsinainen syy miksi kokeilin Ubunutua.

Olin joskus aikaisemmin tutustunut eri distroihin, mutta en ollut oikeen päässyt sinuiksi, aina oli jos jonkinlaista pikku murhetta ja ennenkaikkea perhe boottaili joka tapauksessa windowssiin aina kun silmä vältti. Ubuntun myötä on windows jäänyt rauhaan ja jahka saan aikaiseksi otettua eukon sähköpostit talteen wintoosan puolelta niin voi senkin levyn formatoida.

Mutta syitä valita linux on monia... ensimmäiseksi tulee mieleen kysymys miksi ei? Jos sinulla ei ole jotain tiettyä syytä käyttää windowsia(esim. jokin ammattiohjelmisto CAD/Kirjanpito/sivuntaitto/grafiikka etc.) niin en keksi mitään syytä pysyä windowsissa. Se maksaa ja on raskas käyttää ja ylläpitää.

Tosin kannattaa varata nippu kärsivällisyyttä linuxiin siirtyessä, asiat toimii "pikkasen" eri tavalla linuxissa ja varmasti tulee kysymyksiä ja selvitettäviä/opeteltavia asioita eteen. Mutta täältä foorumilta ja Ubuntu tutuksi kirjasta ja wikeistä löytyy apu melkeen mihin tahansa ongelmaan. Pidä vaikka se windows siinä rinnalla hetken aikaa.

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Re: Miksi Linux?
« Vastaus #3 : 12.09.06 - klo:09.42 »
tietoturva, ottaa koneesta enemmän irti, avoimmuus, ilmaisuus, muokattavuus, 'jos-jokin-ei-toimi-niin-siihen-pystyy-itse-vaikuttamaa', tulevaisuuden potentiaali, hyvät ohjelmat, toimivuus.

Nämä minun näkemyksiäny, windows - palstalla joku kirjoittaa varmaan vastaavia (öö.. hyvät viruksentorjuntaohjelmistot, kuluttaa koneen resursseja tehokkaasti, suuri yhtiö kehittämässä, hinta takaa laadun, ei tarvitse muokata, jos ei toimi voi ostaa tukipalveluita joita linuxille ei ole, pitkä historia suurimpana käyttiksenä, laaja ohjelmavalikoima).

Lueskeleppa muuten fi.wikibooks.org/wiki/ubuntu_tutuksi - viimeistään tänään illalla kun olet ladannut ensin ubuntun cd:n (www.ubuntu-fi.org) ja kokeillut sitä itse!

Ja kevyempi vaihtoehto on Xubuntu ja 'toisenlainen ubuntu' on Kubuntu (ubuntun, xubuntun ja kubuntun ero on lähinnä siinä että miltä näyttää, millä logiikalla toimii ja minkälaisia ohjelmia käyttää). Lueskele wikikirjasta.


r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

moonstone

  • Vieras
Re: Miksi Linux?
« Vastaus #4 : 12.09.06 - klo:10.31 »
Harkitsen tässä ensimmäisen Linuxin asentamista koneelle, siispä tähän voisi postailla, että miksi Linux varsinkin Ubuntu on parempi kuin Winukka? (paitsi, että on ilmainen)

Ei me täällä foorumilla voida sanoa miksi sinun pitäisi jokin gnu/linux asentaa. Jokainen voi toki suositella henkilökohtaisia syitä. Omat syyni ovat avoimuus, muokattavuus, mahdollisuus osallistua yhteisön toimintaan, kuulua yhteisöön ja vapaus.

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Miksi Linux?
« Vastaus #5 : 12.09.06 - klo:15.28 »
miksi Linux varsinkin Ubuntu on parempi kuin Winukka? (paitsi, että on ilmainen)

Kokeile ja tee omat johtopäätöksesi.
Mitään järkeä keskustella  ko. aiheesta Linux-palstalla ei ole.

Harkitsen tässä ensimmäisen Linuxin asentamista koneelle, siispä tähän voisi postailla, että miksi Linux varsinkin Ubuntu on parempi kuin Winukka? (paitsi, että on ilmainen)

Ei me täällä foorumilla voida sanoa miksi sinun pitäisi jokin gnu/linux asentaa. Jokainen voi toki suositella henkilökohtaisia syitä. Omat syyni ovat avoimuus, muokattavuus, mahdollisuus osallistua yhteisön toimintaan, kuulua yhteisöön ja vapaus.
Miksei voitaisi kertoa että miksi Ubuntu/Linux kannattaa asentaa? Ja miten Linux -palsta tähän liittyy?
alias vililikku

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4174
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Re: Miksi Linux?
« Vastaus #6 : 12.09.06 - klo:16.43 »
Minusta jo pelkästään siksi kannattaa Linuxia (GNU/Linux®) kokeilla että muuten ei tiedä mitä kaikkea ihanaa jää kokematta jos Linuxia ei edes kokeile.

Etenkin kun se kokeilu onnistuu LiveCD:n avulla nykyisin asentamatta mitään,
jo varmaan jähes kaikilla jakeluilla. Ja kun se ei edes maksa mitään! :)

Kustannussäästöt normaalissa LAILLISESSA kotikäytössäkin on huomattavat.
(tarkoittaa sitä että ohjelmat ostetaan laillisia kanavia pitkin, eikä varasteta, kuten nykyisin Windows-maailmassa tapana on)

Linux siis säästää selvää rahaa, sillä rahamäärällä joka käyttöjärjestelmän ja asennettavien ohjelmien ostamiseen LAILLISESTI Windows-ympäristöön kuluisi ... Niin sillä saa paljon kaikenlaista muuta.
Bonuksena se että omatunto on puhdas, ei tarvitse käyttää waretettuja ohjelmia, koska kaiken tarvittavan saa laillisesti ja ilmaiseksi.

Minulta ainakin olisi jäänyt kokematta se että miten nopeasti ja kevyesti tämäkin wanha kone voi toimia huippunykyaikaisella käyttöjärjestelmällä. XP ei tässä koneessa jaksa toimia muuten kuin kauhealla tahmaamisella, Ubuntu toimii siten että vapaita resursseja on jäljellä vaikka muille jakaisi.

Sekin olisi jäänyt kokematta miten lähes kaikki on mahdollista toteuttaa,
käyttöjärjestelmä ei rajoita mahdollisuuksia läheskään siten kuin Windows tekee.
 
Miten esimerkiksi asentaisin Windowsiin toisen Windows-version?

Linuxiin onnistuu sekin, ei mitään servereitä, ei polttavia asemia,
ei USB-tikkuja ei muuteta osiointeja tai formatoida mitään.
Ei edes asenneta mitään. Muutama ovela "temppu", ja pari uutta riviä käynnistysmenuun,
ja eikun käynnistetään 2. Linux.

Niin miten se onnistuisi Windowsissa? Linuxissa sen juuri tänään tein, eikä ollut edes vaikeaa. ;D
Virittelin juuri DSL:n Ubuntun root-hakemistoon siten että se käynnistyy Grub-menusta RAM-diskille
ja muuten buuttaa ihan sikanopeesti!
  8) :)

Lisää perusteluja
Minulla ei tarvitse olla virustorjuntaa.
Tämäkin on jo pelkästään kustannussäästö + hermo lepää kun ei tarvitse pelätä vaanivaa pöpölaumaa.
Ubuntulle on 0 virusta! (http://ubuntu.fi) minusta tuo on jo pelkästään riittävä syy miksi käytän Linuxia.

Riittääkö jo, vai jatkanko vielä lisää?  :D

« Viimeksi muokattu: 12.09.06 - klo:16.45 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

aatu

  • Vieras
Re: Miksi Linux?
« Vastaus #7 : 12.09.06 - klo:17.10 »
Minun piti tehdä valinta "viruspesä" Windows 98 ja linuxin välillä sillä minulla monta vuotta vanha pentium 3 jossa ei oikein pyöri uudet microsoftin käyttikset :) Aikani tutkin eri linux distroja ja valitsin sitten tämän ubuntun tai paremminkin xubuntun. Kaikki on sujunut oikein hyvin :D En laita enää microsoftin tuotteita koneelleni ;D

juyli

  • Vieras
Re: Miksi Linux?
« Vastaus #8 : 12.09.06 - klo:21.42 »
Miksei voitaisi kertoa että miksi Ubuntu/Linux kannattaa asentaa?

Linux-jakeluja on "rajattomasti" (lwn.net luettelee yli 500 jakelua). Vaikka Ubuntu onkin hyvä
ja suositeltava, se ei ole ainoa hyvä ja suositeltava Linux-jakelu. Kukin Linux-jakelu on työkalu -
ja kukin itse todetkoon, mikä näistä eri Linux-distroista on "omaa käteen sopivin työkalu".

Ja miten Linux -palsta tähän liittyy?

En näe mitään syytä keskustella Linux-palstalla Windowssista.
Kuten hyvinkin itsekin huomaat, alkuperäinen viesti Aloittelijat-palstalla oli hyvin provosoiva ja
varsin tyhjänpäiväinen aloitus Linux vs. Windows sekä Ubuntu vs. jokin toinen Linux-distro.
Tällä palstalla todennäköisimmin useimmat ovat Ubuntu-käyttäjiä, joten mielipiteet eri
jakeluista ovat varmasti aika subjektiivisia - ehkä syystä ehkä ei.

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Re: Miksi Linux?
« Vastaus #9 : 12.09.06 - klo:21.57 »
Ja täällä forumilla tuntuu ihmiset kirjoittelevan varsin fiksusti ja harrastavat lähdekritiikkiä ja yleensä häirintäyritykset kuitataan olankohautuksella.. Toisin kuin monilla muilla forumeilla (tiede.fi on aika paha ;)

r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

juyli

  • Vieras
Re: Miksi Linux?
« Vastaus #10 : 12.09.06 - klo:22.16 »
yleensä häirintäyritykset kuitataan olankohautuksella.. Toisin kuin monilla muilla forumeilla (tiede.fi on aika paha ;)

Paha sanoa. Ehkäpä vain palstan moderaattorit suodattavat pahimmat provokaatiot meidän tietämättömien
näkymättömiin. Tämänkin viestiketjun nopea vaihtaminen Aloittelijat/Asennus alueelta Yleiseen keskusteluun kävi
tosi sähäkästi!

evil terrorist

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 60
    • Profiili
Re: Miksi Linux?
« Vastaus #11 : 12.09.06 - klo:23.41 »
Lainaus
Mitään järkeä keskustella  ko. aiheesta Linux-palstalla ei ole.
No kyllä mä näkisin että ubuntu-keskustelufoorumi on ihan hyvä paikka kysellä ubuntusta. Viestiketjun aloittaja voisi saada vähän nihkeästi tietoa linuxin ja ubuntun hyvistä puolista jos hän menisi esim joltain windows-foorumilta kyselemäään.

chiku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 72
    • Profiili
Re: Miksi Linux?
« Vastaus #12 : 12.09.06 - klo:23.45 »
Mun kohdalla Linux siksi, että kaikki tarvitsemani softat toimii nopeammin ja paremmin kun Windowsissa. Kun ei pelaa, ei tartte. Tuen kyllä mikkisoftaa Xboxilla..
Ja toinen syy: Ei tarvitse enää heittää vanhoja koneita kaatopaikalle. Esim Zenwalk toimii emännän koneessa hyvin. Ajattelin kyllä jossain vaiheessa ottaa tuon vanhan louskun testialustaksi FreeBSD:lle..

juyli

  • Vieras
Re: Miksi Linux?
« Vastaus #13 : 13.09.06 - klo:00.56 »
No kyllä mä näkisin että ubuntu-keskustelufoorumi on ihan hyvä paikka kysellä ubuntusta.


No, tottakai kyseltäessä Ubuntu/Kubuntu/Xubuntu tai Edubuntu:sta.
Mutta vertailtaessa eri Linux-jakeluja toisiinsa, ei taatusti tämä(kään) palsta ole oikea ja objektiivinen.
Tosin ei tämän foorumin tarkoituskaan ole olla muutakuin nimenomaan auttaa Ubuntu-käyttäjiä sekä
antaa vinkkejä muillekin Linux-käyttäjille. jos he osaavat soveltaa ohjeet omaan, valitsemaansa jakeluun.

adreiska

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Re: Miksi Linux?
« Vastaus #14 : 13.09.06 - klo:03.18 »
kannattaa kokeilla ehdottomasti ;)
yks hyvä syy on, erästä hieman lainaten
linux be root, windows reboot
tuo on jäänyt mieleen ja kyllähän se on niin, että linuxin vapaus, keveys, muokattavuus, turvallisuus...
lyö windowsin ainakin minun koneista ulos.
suosittelen

Taro Turtiainen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 579
    • Profiili
    • Taro Turtiainen
Vs: Re: Miksi Linux?
« Vastaus #15 : 08.05.09 - klo:22.24 »
Miksikö?

Haluan nopetta. Samalla koneella olen netissä 6 kertaa nopemmin ubuntulla kuin windows vistalla.
VASEMMISTOLIITTO - RIKKAUTTA JOLLA ON ARVOA

”Ei ole olemassa todellista vapautta ilman toisinajattelun vapautta.” Rosa Luxemburg 1918

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Miksi Linux?
« Vastaus #16 : 09.05.09 - klo:03.04 »
Linuxissa  "säätäminen" on oppimista  eikä sinisiä error numero kirjainsarja sitä tai tätä joille on hyvin vaikea tehdä useimmiten yhtään mitään itse mutta ehkä tuo auttaa vähän.

                http://wiki.ubuntu-fi.org/Linux_k%C3%A4ytt%C3%A4j%C3%A4ksi

Itse olen käyttänyt tätä Ubuntu 6.06,sta saakka ja nyt koneilla Debian "Lenny" & Ubuntu 8.0.4.2 LTS

Lataa liveCD ja kokeile sillä ennenkuin asennat niin saat omankuvan asiasta, itse kyllästyin win käyttöjärjestelmien rekistereiden siivoamiseen ja enemmän tai vähemmän raskaisiin tietoturvaohjelmiin.  Windowsia tuli käytettyä versiosta 3.01
 XP,hen.  Vistaa en sitten enään hankkinutkaan vaan lähdin kokonaan avoimien lähdekoodien tielle.

Mutta itse kokeilemalla sen tiedät kunhan muistat "aina" linux ei ole windows!
« Viimeksi muokattu: 09.05.09 - klo:03.06 kirjoittanut pttk »
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

Aksu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Vs: Miksi Linux?
« Vastaus #17 : 09.05.09 - klo:09.37 »
No ainakin tässä mun kannettavalla Ubuntu toimii paljon nopeammin kuin toiselle osiolle asennettu Vista Home Basic. Muutamien ihan perusohjelmien asentamisen jälkeen Vista alkoi tahmata ja pahasti. Ubuntun puolelle on paljon mukavampi logata siis jo nopeudenkin puolesta. Lisäksi Ubuntu ei soita koneen tuulettimia koko ajan täysillä niinkuin Vista tekee, vaikka koneella ei tekisikään mitään. Ja sitten ne Vistan ainaiset päivitykset, hermot menee. Toki Ubuntuunkin päivityksiä tulee, mutta ne asentuu paljon jouheammin.

Ja toki täällä Linux-puolella on myös paljon todella hyviä softia, joita voi asentaa ilmaiseksi koneelleen. Jos konetta käyttää ihan perusjuttuihin, eikä ole ihan sormi suussa tietokoneiden kanssa, niin suosittelen kyllä kokeilemaan Linuxia (ja Ubuntua).
Sekakäyttäjä - Mac, Ubuntu ja Windows.

AlbertRetro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1084
  • Puun uudelleenistutus auttaa usein... <resetointi>
    • Profiili
Vs: Miksi Linux?
« Vastaus #18 : 09.05.09 - klo:10.31 »
Tuossa joskus talven sydämmellä joku uusi Ubuntu-ihminen kyseli, jotta mistä meillä kaikilla täällä riittää aikaa ja tarmoa vastailla ja pähkäillä muiden asennus- ja käyttöongelmia...
Mistäköhän kaikesta se aika todella syntyy? Hehhee!
Se sähkölaskukin lopuksi kiittää, ainakin teoriassa!  :) ;) :D 8)

Ystävällisin terveisin Alpertti
    "...minä mikään viisas ole, tahdon elää vain kuin ihminen..."   http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22423.new#new  counter.li.org #417588

korppa

  • Vieras
Vs: Miksi Linux?
« Vastaus #19 : 09.05.09 - klo:12.08 »
Linux on mielestäni hauskempi, kuin windows.

Jo windowsin asennuksessa tarvii olla kokoajan läsnä vahtimassa ja painelemassa next next joka paikkaan. Samanlaista on myös ohjelmien asennus. Lopulta saadaan järjestelmä, jota käyttäessä tarvii olla foliohattu päässä ja jos järjestelmä hajoaa, sitä ei enään korjata. Koko järjestelmä on myös käytettävyydeltään yksitoikkoinen ja sekava.
Kaiken lisäksi digi-tv korttini ei toimi windowsissa lainkaan.

Linuxissa asennuksen voi toteuttaa siten, että eka määritellään tarvittavat tiedot, kuten osiot yms. Sit painetaan asennus päälle ja lähdetään kahville. Takasin tullessa kaikki on asentunut (jos tauko ollut riittävän pitkä). Ohjelmatkin asentuu nätisti päätteessä vain apt-get tai muu vastaava, ei tarvitse alkaa etsimään netistä mitään tai aloittaa sitä next näppäilyä. Uusia linuxeja on siis helppo kokeilla aikansa kuluksi ja netistä löytyy ohjeita mitä tehdä ongelmatilanteissa.

Työpöydän ja käytettävyydenkin voi muokata mieleisekseen. Löysin tällä viikolla siduxin ja sitä kautta tutustuin KDE4 Ihan jännä ilmestys, Työpöydällä on nyt vain palkki mistä näkee avoimet ikkunat ja iso analoginen kello. Tuota "käynnistä valikkoa" en viitsinyt edes laittaa, kun tuntuu mielestäni kömpelöltä ohjelmat käynnistyy helposti run command-komellollakin. Esim selain aukeaa vain kun painaa run command -> i -> enter