Kirjoittaja Aihe: Muistin määrä ja muutakin...  (Luettu 23441 kertaa)

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: Muistin määrä ja muutakin...
« Vastaus #60 : 08.10.17 - klo:14.24 »
Olen seurannut kännykällä, kun siinä toimii netti nopeammin, videoita, joissa prosessorin tuuletin otetaan irti, pudistetaan se ja otetaan vanhat piitahnat prosessorin päältä pois. Laitetaan uudet tahnat, ja kasataan takaisin. Olisiko siitä apua videoitten nopeuteen? Vai onko prosessori yksinkertaisesti niin hidas, että ei jaksa pyörittää?

Ei auta... (siis ainakin tuskin auttaa) Eli prosessori on yksinkertaisesti liian hidas. Kännykässä voi olla rautapurku, ja muutenkin siinä saattaa olla enemmän tehoja kuin pöytäkoneessasi.

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Muistin määrä ja muutakin...
« Vastaus #61 : 08.10.17 - klo:22.07 »
Ei auta... (siis ainakin tuskin auttaa) Eli prosessori on yksinkertaisesti liian hidas. Kännykässä voi olla rautapurku, ja muutenkin siinä saattaa olla enemmän tehoja kuin pöytäkoneessasi.

Eipä siinä auta muu kuin odotella sitä "mykkäkoneen" USB-äänikorttia.


makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Muistin määrä ja muutakin...
« Vastaus #62 : 08.10.17 - klo:22.16 »
Jos hakee tulevaisuudessa tietokonetta, minkä tehoinen prosessori vähintään pitäisi olla, että kaikki pelaisi Linux Lubuntulla? Minulla on nytkin "reservissä" tietokone, jossa on prosessori 2,8GHz tehoinen. 1.60GHz prosessori on liian heikkotehoinen.

Edit: Kyllä tämäkin tietokone toimii ihan hyvin, vain videot pätkii. Kaikki muu toimii.
« Viimeksi muokattu: 08.10.17 - klo:22.18 kirjoittanut makel58 »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Muistin määrä ja muutakin...
« Vastaus #63 : 08.10.17 - klo:23.23 »
Jos hakee tulevaisuudessa tietokonetta, minkä tehoinen prosessori vähintään pitäisi olla, että kaikki pelaisi Linux Lubuntulla?

Kahden ytimen Intel Core 2 -sukupolven prosessori on aikalailla minimi videoiden katseluun netissä. Jos jotain uutta tai käytettyä meinaa hankkia, Intelin Sandy Bridgeä (Core i3/i5/i7 2000-sarja) vanhempaa rautaa ei kyllä enää kannata nurkkiin huolia. Sandy Bridge ja Ivy Bridge -sukupolvien pöytäkoneita saa käytettynä jo alle 100 eurolla. Niissä on usein neliytiminen Core i5, jossa riittää tehoa vielä pitkälle seuraavalle vuosikymmenelle. Näytönohjaimen voi tosin joutua jossain vaiheessa uusimaan, jos meinaa katsoa 4k HEVC -videoita.

Minulla on nytkin "reservissä" tietokone, jossa on prosessori 2,8GHz tehoinen. 1.60GHz prosessori on liian heikkotehoinen.

Se 2,8 GHz:n prosessori on varmaan Pentium 4, joka on käytännössä suunnilleen yhtä hidas kuin tuo 1,6 GHz:n Celeron ja kuluttaa kaksi kertaa niin paljon sähköä. Kellotaajuus ei kerro kaikkea.
« Viimeksi muokattu: 08.10.17 - klo:23.29 kirjoittanut nm »

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Muistin määrä ja muutakin...
« Vastaus #64 : 09.10.17 - klo:01.41 »
Kahden ytimen Intel Core 2 -sukupolven prosessori on aikalailla minimi videoiden katseluun netissä. Jos jotain uutta tai käytettyä meinaa hankkia, Intelin Sandy Bridgeä (Core i3/i5/i7 2000-sarja) vanhempaa rautaa ei kyllä enää kannata nurkkiin huolia. Sandy Bridge ja Ivy Bridge -sukupolvien pöytäkoneita saa käytettynä jo alle 100 eurolla. Niissä on usein neliytiminen Core i5, jossa riittää tehoa vielä pitkälle seuraavalle vuosikymmenelle. Näytönohjaimen voi tosin joutua jossain vaiheessa uusimaan, jos meinaa katsoa 4k HEVC -videoita.

Kyllä on hankalaa, kun tietokoneista ei tiedä noin paljoa. Olen aina uskonut, että Linux käy vanhempiin tietokoneisiin, mutta olen varmaan ajatellut liian vanhoja koneita.

Tässä yksi esimerkki tietokoneesta, saattaisiko toimia videot: https://www.tori.fi/uusimaa/HP_Pavilion_40879684.htm?ca=6&w=3

Tuo pitäisi noutaa, mutta empä taida lähteä sinne asti tuon takia.

Se 2,8 GHz:n prosessori on varmaan Pentium 4, joka on käytännössä suunnilleen yhtä hidas kuin tuo 1,6 GHz:n Celeron ja kuluttaa kaksi kertaa niin paljon sähköä. Kellotaajuus ei kerro kaikkea.

Kyllä se on juuri kuin sanoit.

Minun "mykkäkoneessa" on ollut sellaista oireilua, että se silloin tällöin sammuu itsestään, mutta käynnistyy uudestaan. Harvemmin se sitä tekee, mutta tekee kuitenkin.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Muistin määrä ja muutakin...
« Vastaus #65 : 09.10.17 - klo:10.12 »
Kyllä on hankalaa, kun tietokoneista ei tiedä noin paljoa. Olen aina uskonut, että Linux käy vanhempiin tietokoneisiin, mutta olen varmaan ajatellut liian vanhoja koneita.

No käyhän Linux vaikka vanhaan 90-luvun pentiumiin, mutta videoita sillä ei juuri katsota. Nettivideoiden toistoon Windows on aina ollut parempi alusta, joskin nyt HTML5-aikakautena etumatka on kaventunut pienemmäksi.


Tässä yksi esimerkki tietokoneesta, saattaisiko toimia videot: https://www.tori.fi/uusimaa/HP_Pavilion_40879684.htm?ca=6&w=3

Tuo AMD:n A6 vastaa nettivideoiden toistossa suunnilleen kaksiytimisiä Core 2 -prosessoreita. En hankkisi.

Tässä esimerkki hyvästä diilistä Pohjanmaalla:

https://murobbs.muropaketti.com/threads/hp-8200-sff-i5-2400-8gb-ram-250gb-hdd-kalajoki.1377180/
Lainaus
HP 8200 SFF. i5 2400/8Gb ram/250Gb hdd. Kalajoki

Perus selailuun tai HTPC käyttöön sopiva. Asennettuna Ubuntu Gnome 17.04. Ei windows lisenssiä.

HP:50€ Nouto tai toimitus lähikuntiin.

Noissa pienikokoisissa yrityskoneissa on tosin ongelmana rajallinen laajennettavuus, eli niihin ei saa kovin tehokasta erillistä näytönohjainta, tai joskus ei lainkaan erillistä näytönohjainta. Lisäksi muistipaikkoja saattaa olla vain kaksi. Vastaavia firmoista poistettuja Core i5 2400/2500 -koneita alle sadan euron hintaluokassa näkyy tuolla Murobbs:n myyntipalstalla aika usein.

Neliytimisiä Core 2 Q6000 -pelikoneita on myös paljon käytettyjen markkinoilla 50 - 80 euron hintaan. Niilläkin pärjäisi vielä hyvin, jos 105 W:n TDP ei häiritse (eli prosessorin sähköteho täysin kuormitettuna on reilut 100 W, kun yleensä työpöytäprosesorit ovat 65 W:n tai 45 W:n siruja). Sähkölämmitteiseen taloon talvikäyttöön. :)


Minun "mykkäkoneessa" on ollut sellaista oireilua, että se silloin tällöin sammuu itsestään, mutta käynnistyy uudestaan. Harvemmin se sitä tekee, mutta tekee kuitenkin.

Voi olla emolevy tai virtalähde hajoamassa, jos ei ole prosessorin lämpöongelma.

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Muistin määrä ja muutakin...
« Vastaus #66 : 09.10.17 - klo:15.04 »
Tässä esimerkki hyvästä diilistä Pohjanmaalla:

https://murobbs.muropaketti.com/threads/hp-8200-sff-i5-2400-8gb-ram-250gb-hdd-kalajoki.1377180/
Lainaus
HP 8200 SFF. i5 2400/8Gb ram/250Gb hdd. Kalajoki

Perus selailuun tai HTPC käyttöön sopiva. Asennettuna Ubuntu Gnome 17.04. Ei windows lisenssiä.

HP:50€ Nouto tai toimitus lähikuntiin


Tuo olisi ihan hyvä kone minun käyttöön. En pelaa mitään tietokonepelejä, joskus pasianssia. Rekisteröinninkin tein sivulle, mutta olisi pitänyt päästä sähköpostiin aktivoimaan rekisteröinti. Eipä sinne tabletilla päässyt, en ole nyt kotona. Ei olisi kaukanakaan; asun itse Raahessa. Pitää illalla käydä omalla tietokoneella sähköpostissa. Huonolla tuurilla se on tietenkin mennyt.
« Viimeksi muokattu: 09.10.17 - klo:19.36 kirjoittanut makel58 »

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Muistin määrä ja muutakin...
« Vastaus #67 : 09.10.17 - klo:18.25 »
Ei onnistu kommentointi tuolla MuroBBS-sivulla. Väitettiin näin: "Sinulla ei ole oikeuksia vastata viesteihin täällä". Rekisteröin tabletilla, joten johtuisiko siitä, kun olen nyt tietokoneella?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Muistin määrä ja muutakin...
« Vastaus #68 : 09.10.17 - klo:18.47 »
Ei onnistu kommentointi tuolla MuroBBS-sivulla. Väitettiin näin: "Sinulla ei ole oikeuksia vastata viesteihin täällä". Rekisteröin tabletilla, joten johtuisiko siitä, kun olen nyt tietokoneella?

Muron myyntialueilla on 30 päivän karenssi uusille tunnuksille, koskien myös vastauksia: https://murobbs.muropaketti.com/threads/murobbs-aen-kauppa-alueen-saeaennoet-paeivitetty-16-9-2016.1336072/

Lähetä yksityisviesti myyjälle (klikkaa nimimerkkiä ja sieltä Lähetä yksityisviesti).

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Muistin määrä ja muutakin...
« Vastaus #69 : 09.10.17 - klo:19.41 »
Muron myyntialueilla on 30 päivän karenssi uusille tunnuksille, koskien myös vastauksia: https://murobbs.muropaketti.com/threads/murobbs-aen-kauppa-alueen-saeaennoet-paeivitetty-16-9-2016.1336072/

Lähetä yksityisviesti myyjälle (klikkaa nimimerkkiä ja sieltä Lähetä yksityisviesti).

Kummallinen sääntö tuo karenssi ensikertalaisille.

Onnistuipa lopulta tuo yksityisviesti, vaikka hankaluutta siinäkin oli.

Tuo 8Gb muistihan on melko iso. Ei minulla ole koskaan ollut niin suurta muistia tietokoneissa.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Muistin määrä ja muutakin...
« Vastaus #70 : 09.10.17 - klo:19.45 »

Tuo 8Gb muistihan on melko iso. Ei minulla ole koskaan ollut niin suurta muistia tietokoneissa.

Niin no nykyisin 4 Gt alkaa olla minimimäärä muistia nettisurffailuun, jos tykkää availla välilehtiä. 8 Gt:lla voi tehdä jotain muutakin samalla kun selain on auki. :)

LMJ2368

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 134
    • Profiili
Vs: Muistin määrä ja muutakin...
« Vastaus #71 : 10.10.17 - klo:08.50 »

Tuo 8Gb muistihan on melko iso. Ei minulla ole koskaan ollut niin suurta muistia tietokoneissa.

Niin no nykyisin 4 Gt alkaa olla minimimäärä muistia nettisurffailuun, jos tykkää availla välilehtiä. 8 Gt:lla voi tehdä jotain muutakin samalla kun selain on auki. :)

Eipä nettisurffailu ainakaan minulla koskaan ole hidastellut tippaakaan edes 2,9 GB:n muistilla - ei kylläkään varmaan ole ollut koskaan juuri yli kymmentä välilehteä avattuna kerralla. Enemmänkin nuo 11 vuotiaan koneen rajat tulevat vastaan pelipuolella. Juuri ladattu melkein viiden euron Tomb Raider kylläkin pyörii yllättävänkin sujuvasti ihan täyden teräväpiirron tarkkuudella, pelin oletusasetuksilla, vaikka minimivaatimuksissa mainitaan 4 GB:n muisti. Tekniikkan kehittymistä kuitenkin kuvaa hyvin se, että kännykässänikin on työmuistia yli kaksinkertaisesti tuohon pöytäkoneeseen verrattuna.
« Viimeksi muokattu: 10.10.17 - klo:09.50 kirjoittanut LMJ2368 »

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: Muistin määrä ja muutakin...
« Vastaus #72 : 10.10.17 - klo:15.50 »

Tuo 8Gb muistihan on melko iso. Ei minulla ole koskaan ollut niin suurta muistia tietokoneissa.

Niin no nykyisin 4 Gt alkaa olla minimimäärä muistia nettisurffailuun, jos tykkää availla välilehtiä. 8 Gt:lla voi tehdä jotain muutakin samalla kun selain on auki. :)

Eipä nettisurffailu ainakaan minulla koskaan ole hidastellut tippaakaan edes 2,9 GB:n muistilla - ei kylläkään varmaan ole ollut koskaan juuri yli kymmentä välilehteä avattuna kerralla. Enemmänkin nuo 11 vuotiaan koneen rajat tulevat vastaan pelipuolella. Juuri ladattu melkein viiden euron Tomb Raider kylläkin pyörii yllättävänkin sujuvasti ihan täyden teräväpiirron tarkkuudella, pelin oletusasetuksilla, vaikka minimivaatimuksissa mainitaan 4 GB:n muisti. Tekniikkan kehittymistä kuitenkin kuvaa hyvin se, että kännykässänikin on työmuistia yli kaksinkertaisesti tuohon pöytäkoneeseen verrattuna.

Minulla on pajakoneessa 4GB muistia ja se pamahtaa täyteen hetkessä nettiä surffatessa, eikä välttämättä tarvitse montaa sivua auki olla, siinä sen täyttymisen huomaa liiankin hyvin, kun ei swappia ole käytössä lainkaan. Tässä koneessa on 8GB muistia ja sekin tulee pelkästä netinkäytöstä helposti täyteen. Kyllä se 16GB on suositeltava määrä normaalikäyttöönkin, jos konetta alkaa kasaamaan.

LMJ2368

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 134
    • Profiili
Vs: Muistin määrä ja muutakin...
« Vastaus #73 : 10.10.17 - klo:18.24 »
Aika ankarasti pitää kyllä surffata saadakseen muistin täyteen. Tässäkin pyörii kaikki mahdolliset videot päällekkäin mitä noilla sivuilla pystyi pyörittämään.
(Piti pienentää tuo kuva, kun keskustelualue ei hyväksynyt täyttä teräväpiirtokuvaa.)
« Viimeksi muokattu: 10.10.17 - klo:18.26 kirjoittanut LMJ2368 »

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: Muistin määrä ja muutakin...
« Vastaus #74 : 10.10.17 - klo:19.24 »
Aika ankarasti pitää kyllä surffata saadakseen muistin täyteen. Tässäkin pyörii kaikki mahdolliset videot päällekkäin mitä noilla sivuilla pystyi pyörittämään.
(Piti pienentää tuo kuva, kun keskustelualue ei hyväksynyt täyttä teräväpiirtokuvaa.)

Minulla nyt 8 ikkunaa auki Operassa ja 2 Chromessa. Muistia menee 4.1GB. Suurimman siivun syö selaimet, eikä nyt ole edes mitään suurempia mediasisältöjä sivuilla pyörimässä ja adblock on käytössä.



Edit.
Tuohon, kun avasi vielä primevideon, il:n ja is:n niin mennään jo yli 5GB puolella  :P
« Viimeksi muokattu: 10.10.17 - klo:19.28 kirjoittanut spark »

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Muistin määrä ja muutakin...
« Vastaus #75 : 10.10.17 - klo:19.52 »
Muistaakseni luin jostain, että nykyiset selaimet (tai jokin osa niistä) säätävät toimintaansa sen mukaan paljonko koneessa on ytimiä, joten kaikissa koneissa muistia ei käytetä saman verran.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Muistin määrä ja muutakin...
« Vastaus #76 : 10.10.17 - klo:22.08 »
Itsellä 1G muistia käytössä ja selaimessa 6 välilehteä auki. Lisäksi kodi soittaa musiikkia taustalla ja vdr tallentaa TV:tä.
Itsellä 1,6 GHz Atom ion 2G muistia näytti hyvin HD leffat. Nettivideot hieman toinen asia kun niissä ei toimi rautapurku. Areenan kun pistää päälle niin heti cpu kuorma nousee.

Nyt käytössä i3 ja minusta riittää hyvin. Tässä ei äänet jostain syystä kuuluneet https://areena.yle.fi/1-307985. 4G riittää minulle hyvin tässä mediakoneessa. Tosin ylimääräistä on karsittu. Sähkönkulutuksella on merkitystä jos kone koko päivän päällä. Jos integroitu grafiikkapiiri riittää on ero iso erilliseen näytönohjaimeen verrattuna.

Suositeltu 16G jo paljon muistia. Siihen saa jo niin ison ram-levyn jossa pystyy kääntämään vaikka kernelin tai mainitun Kodin ja silti pystyy nettiä selailemaan.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Muistin määrä ja muutakin...
« Vastaus #77 : 10.10.17 - klo:23.11 »
Nyt käytössä i3 ja minusta riittää hyvin. Tässä ei äänet jostain syystä kuuluneet https://areena.yle.fi/1-307985.

Johtuu tästä Firefoxin / Flash Playerin bugista: https://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=52538.msg402250#msg402250

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Muistin määrä ja muutakin...
« Vastaus #78 : 11.10.17 - klo:13.27 »
Eipä 8 gigaa muistia riitä Vivaldin ja Eclipsen (java-ohjelma) pyörittämiseen samanaikaisesti, jos Vivaldissa on auki riittävästi välilehtiä, joissa osassa voi olla raskastakin sisältöä. Muistin loppuminen kaataa koneen, ellei OOM killer ehdi paikalle ennen sitä.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Muistin määrä ja muutakin...
« Vastaus #79 : 11.10.17 - klo:13.36 »
Eipä 8 gigaa muistia riitä Vivaldin ja Eclipsen (java-ohjelma) pyörittämiseen samanaikaisesti, jos Vivaldissa on auki riittävästi välilehtiä, joissa osassa voi olla raskastakin sisältöä. Muistin loppuminen kaataa koneen, ellei OOM killer ehdi paikalle ennen sitä.

Tee reilu swap-osio tai swapfile niin kone ei sentään kaadu muistin loppumiseen.

https://help.ubuntu.com/community/SwapFaq#How_do_I_add_a_swap_file.3F
« Viimeksi muokattu: 11.10.17 - klo:13.38 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski