Kirjoittaja Aihe: Fireox&Flash: äänet katoavat kun ikkunan siirtää ulkoiseen näyttöön  (Luettu 6365 kertaa)

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vanha ulkoinen äyttö hajosi, ja jouduin hankkimaan uuden. Tämä uusi lähtikin heti toimimaan sekä Windows- että Ubuntu-koneella ilman lisäasennuksia tai -asetuksia. Vain yksi asia on joka ei toimi: kun siirrän Firefox-ikkunan läppärin (Ubuntu-kone) omalta näytöltä ulkoiseen näyttöön ja käynnistän Flash-videon katselun (Yle Areenasta), järjestelmä ei enää tunnista että joku sovellus tuottaa ääntä. Firefoxissa pyörivän videon ääni kuuluu ulkoisen näytön kautta vain niin kauan kun ikkuna on läppärin omalla näytöllä. Ongelma ei koske HTML5-videoita. Windows-koneella mitään ongelmaa ei ole, ääni tulee ulkoisen näytön kautta aina kun niin haluan, olipa video mitä tahansa laatua.

Olen yrittänyt hakea apua, mutta esim. sivulta https://support.mozilla.org/en-US/kb/fix-common-audio-and-video-issues en löydä mitään mikä auttaisi tässä tilanteessa, kun ääni kuuluu yhdessä ikkunassa vaan ei toisessa. PulseAudio minulla on jo asennettuna, ja testisivu http://get.adobe.com/flashplayer/about/ kertoo että minulla on myöskin tuorein Flash Plugin asennettuna.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
muita säätöjä https://askubuntu.com/questions/112512/ubuntu-refuses-to-output-audio-via-hdmi

Kun HTML5-videon ääni kuuluu ulkoisen näytön kautta, en keksi mikä tuossa olisi relevanttia?

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Hups, yksi virhe ongelman kuvaukseen lipsahti: Flash-videon ääni ei tule ulkoisen näytön kautta myöskään silloin kun video on läppärin omalla näytöllä. Jotenkin sitä luulee että kun kuulokkeet on päässä ja ääni kuuluu, niin se tulee kuulokkeesta. Näytössä ei ole omia kaiuttimia mutta äänijakki on, ja sen kautta ääni on parempi kuin läppärin oman äänijakin kautta, ainakin Windows-koneella, ja muutenkin on helpompi pitää kuuloke näytössä kiinni, niin ei tarvi siirtää koneesta toiseen.

Juu, ja käytössä tosiaan on HDMI-yhteys ulkoiseen näyttöön.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Päivitys:

Olen nyt selaillut noita linkkejä ja kaikenlaista muutakin, ja jopa vaihtanut HDMI-kaapelin (1.3 => 1.4; kummassakaan läppärissä ei ole 2.0-tukea), mutta apua ei löydy. Voin kuitenkin tarkentaa ongelman kuvausta entisestään. Kun siis käynnistän Firefoxin kautta HTML5-videon, niin kuva pyörii ja ääni kuuluu normaalisti sekä läppärin oman näytön että ulkoisen näytön kautta, ja sekä PavuControl että Järjestelmäasetukset/Ääni näyttävät (PavuControl näyttää Toisto-välilehdellä ja Äänet näyttää Sovellukset-välilehdellä) että Firefox tuottaa ääntä, jolloin ulostulon voi valita sovelluskohtaisesti. Mutta kun käynnistän Flash-videon, niin kumpikaan GUI ei näytä yhtään ääntä tuottavaa sovellusta. Ääni kuuluu tietokoneen kautta jos tietokone sattuu olemaan ensisijainen ulostulo järjestelmänlaajuisesti; jos ulkoinen näyttö on ensisijainen, Flash-ääni ei kuulu ollenkaan.

Lisäksi Flash-videon kuvakaan ei tule ulos kunnolla, vaan hidastelee niin että huulisynkka ei pysy kasassa, kummallakaan näytöllä. Eli vika ei näköjään liity ulkoiseen näyttöön mitenkään. Kokeilin myös ottaa ulkoisen näytön pois käytöstä (Järjestelmäasetukset/Näytöt -> pois päältä), ja video todellakin toistuu yhtä huonosti.

En tiedä onko ongelma ollut alusta asti, koska olen katsellut videoita aina Windows-koneella, mutta haluaisin pikkuhiljaa varautua siihen että vaihdan silläkin koneella Win7:n tilalle Ubuntun, ja siksi haluaisin selvittää tämän jutun. Tosin voi olla että sillä toisella koneella ongelmaa ei ole; en ole vielä kokeillut kun koska vaatisi tikulta boottauksen.

Tämä Ubuntu-läppäri on Fujitsu Amilo Pi 3560, jossa on kaksi GeForce GT 240M/PCIe/SSE2 sekä Intel Pentium T4400 -siruun integroitu GPU, jonka tarkempaa kuvausta en nyt tähän hätään löydä mistään.
« Viimeksi muokattu: 01.10.17 - klo:11.44 kirjoittanut AimoE »

LeHiX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vika lienee Flash-playerissa :( ei minulla ollut ennen tällaisia ongelmia
Itselläni flash-player ei toista flash-videoiden ääntä jos toisessa firefox ikkunassa on HTML5 videoita, juu tykkään käyttää firefoxia kahdella tai useammalla ikkunalla :) ja joskus molemmissa pyörii videoita.

Ja sitten HTML5-video ei käynnisty jos toisessa ikkunassa pyörii flash-video jonka äänet silloin toimii  :o kun siirryn pois täysin toimivasta flash-videosta HTML5-video toimii mutta kun palaan toisessa ikkunassa flash-videoon äänet jää matkasta ???

Flash-videot eivät näy asetukset-->äänet - Sovellukset kohdassa jota tykkään käyttää kun siinä voi säätää ääniä sovelluskohtaisesti

Pöytäkone, Näyttöjä on kaksi 27" ja 22" ja kun joskus olisi ylimääräistä niin päivittäisin tuon toisenkin isommaksi
| Pros. AMD Phemon(tm) 9950 :) (4cores) | Emo: ASUS M3A78 | Mem 8GT
| x86_64, ubuntu xorg 22.04  | GeForce GTX 750 Ti/PC

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
@LeHiX: minulla on ollut vain yhden videon sivu auki samaan aikaan, eikä missään tilanteessa ei Flash-video ole toistunut kunnollisesti. Siis nyt tämän viimeisen viikon aikana, kun aiemmin en ole kauheasti kokeillut.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16245
    • Profiili
Olen nyt selaillut noita linkkejä ja kaikenlaista muutakin, ja jopa vaihtanut HDMI-kaapelin (1.3 => 1.4; kummassakaan läppärissä ei ole 2.0-tukea), mutta apua ei löydy. Voin kuitenkin tarkentaa ongelman kuvausta entisestään. Kun siis käynnistän Firefoxin kautta HTML5-videon, niin kuva pyörii ja ääni kuuluu normaalisti sekä läppärin oman näytön että ulkoisen näytön kautta, ja sekä PavuControl että Järjestelmäasetukset/Ääni näyttävät (PavuControl näyttää Toisto-välilehdellä ja Äänet näyttää Sovellukset-välilehdellä) että Firefox tuottaa ääntä, jolloin ulostulon voi valita sovelluskohtaisesti. Mutta kun käynnistän Flash-videon, niin kumpikaan GUI ei näytä yhtään ääntä tuottavaa sovellusta. Ääni kuuluu tietokoneen kautta jos tietokone sattuu olemaan ensisijainen ulostulo järjestelmänlaajuisesti; jos ulkoinen näyttö on ensisijainen, Flash-ääni ei kuulu ollenkaan.

Firefoxin NPAPI Flash Player tukee vain ALSA-ulostuloa, joten sen pitäisi näkyä PulseAudiossa sovelluksena ALSA plug-in [plugin-container], kunhan Alsa -> Pulse -reititys toimii oikein. Tarkista että Alsan default-äänilaite ohjautuu Pulseen:

Koodia: [Valitse]
aplay -v -D default -f dat -r 44100 /dev/zero
Lainaus
Toistetaan raaka data '/dev/zero' : Signed 16 bit Little Endian, Taajuus 44100 Hz, Stereo
ALSA <-> PulseAudio PCM I/O Plugin
Its setup is:
  stream       : PLAYBACK
  access       : RW_INTERLEAVED
  format       : S16_LE
  subformat    : STD
  channels     : 2
  rate         : 44100


Lisäksi Flash-videon kuvakaan ei tule ulos kunnolla, vaan hidastelee niin että huulisynkka ei pysy kasassa, kummallakaan näytöllä. Eli vika ei näköjään liity ulkoiseen näyttöön mitenkään. Kokeilin myös ottaa ulkoisen näytön pois käytöstä (Järjestelmäasetukset/Näytöt -> pois päältä), ja video todellakin toistuu yhtä huonosti.

Toimiiko Chromella/Chromiumilla paremmin? Minulla videot toimivat Chromella huomattavasti sujuvammin kuin Firefoxilla, jos näytönohjain on kuormitettu esim. GPU-laskennan vuoksi. Hitaalla näytönohjaimella, kuten sillä läppärin integroidulla Intelillä voi olla sama juttu.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Firefoxin NPAPI Flash Player tukee vain ALSA-ulostuloa, joten sen pitäisi näkyä PulseAudiossa sovelluksena ALSA plug-in [plugin-container], kunhan Alsa -> Pulse -reititys toimii oikein.

Sovellusluettelo oli kyllä ihan tyhjä. Nythän ei pääse kokeilemaankaan kun Flash on Firefoxin kanssa kokonaan pois pelistä.

Tarkista että Alsan default-äänilaite ohjautuu Pulseen:

Koodia: [Valitse]
aplay -v -D default -f dat -r 44100 /dev/zero
Lainaus
Toistetaan raaka data '/dev/zero' : Signed 16 bit Little Endian, Taajuus 44100 Hz, Stereo
ALSA <-> PulseAudio PCM I/O Plugin
Its setup is:
  stream       : PLAYBACK
  access       : RW_INTERLEAVED
  format       : S16_LE
  subformat    : STD
  channels     : 2
  rate         : 44100

MInulla tulostus on ihan samanlainen, vain pidempi.

Toimiiko Chromella/Chromiumilla paremmin? Minulla videot toimivat Chromella huomattavasti sujuvammin kuin Firefoxilla, jos näytönohjain on kuormitettu esim. GPU-laskennan vuoksi. Hitaalla näytönohjaimella, kuten sillä läppärin integroidulla Intelillä voi olla sama juttu.

En ole vielä mennyt niin pitkälle että olisin muita selaimia asentanut. Työnjako koneilla on nyt se että Ubuntu-koneella hoidan pankki- ja muut asiat jotka haluaan erityisesti suojata, ja Windows-koneella katselen videot. Ja niin kauan kun ei ole kiirettä päästä Windowsista eroon, ei ole kiirettä saada Ubuntun mediajuttuja toimimaan, mutta kyllä se pakko jossain vaiheessa tulee eteen. Joten ehkä mä tässä pikkuhiljaa kokeilen eri vaihtoehtoja.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16245
    • Profiili
Firefoxin NPAPI Flash Player tukee vain ALSA-ulostuloa, joten sen pitäisi näkyä PulseAudiossa sovelluksena ALSA plug-in [plugin-container], kunhan Alsa -> Pulse -reititys toimii oikein.

Sovellusluettelo oli kyllä ihan tyhjä. Nythän ei pääse kokeilemaankaan kun Flash on Firefoxin kanssa kokonaan pois pelistä.

Jep. Pääsin nyt vasta itsekin kokeilemaan uusia versioita, kun Firefoxiin tuli korjaus. Tosiaan uusimmissa Firefoxin tai Flash Playerin versioissa Flashin äänet menevät suoraan ALSA:n hw-laitteelle default-laitteen sijaan. Tämän seurauksena softamiksaus ei toimi, eli Flashin ääni ja muiden sovellusten äänet eivät kuulu samanaikaisesti.

Ongelmaan liittyvä bugiraportti: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/firefox/+bug/1719122


Toimiiko Chromella/Chromiumilla paremmin? Minulla videot toimivat Chromella huomattavasti sujuvammin kuin Firefoxilla, jos näytönohjain on kuormitettu esim. GPU-laskennan vuoksi. Hitaalla näytönohjaimella, kuten sillä läppärin integroidulla Intelillä voi olla sama juttu.

En ole vielä mennyt niin pitkälle että olisin muita selaimia asentanut. Työnjako koneilla on nyt se että Ubuntu-koneella hoidan pankki- ja muut asiat jotka haluaan erityisesti suojata, ja Windows-koneella katselen videot. Ja niin kauan kun ei ole kiirettä päästä Windowsista eroon, ei ole kiirettä saada Ubuntun mediajuttuja toimimaan, mutta kyllä se pakko jossain vaiheessa tulee eteen. Joten ehkä mä tässä pikkuhiljaa kokeilen eri vaihtoehtoja.

Chromium-pohjaisilla selaimilla tuo toimii aika varmasti ongelmitta. Ne ohjaavat kaikki äänet PulseAudioon.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Asia sattui tulemaan ilmi uuden laitteen takia mutta ongelma ei selvästikään kuulu laitealueelle, joten tämä ketju päättyköön tähän.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
No kerta kiellon päälle kuitenkin: En voi Ubuntulla verrata ennen ja jälkeen, kun tosiaan olen videoita katsellut vielä Winukalla, mutta tää uusi Firefox-versio on kyllä hirvee muistisyöppö. Varaus kasvaa tuplaksi siitä mitä se ennen oli kun nettisivuja oli sama määrä auki ja yhdessä video pyörimässä. Taitaa tosiaan olla aika vaihtaa selainta.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16245
    • Profiili
No kerta kiellon päälle kuitenkin: En voi Ubuntulla verrata ennen ja jälkeen, kun tosiaan olen videoita katsellut vielä Winukalla, mutta tää uusi Firefox-versio on kyllä hirvee muistisyöppö. Varaus kasvaa tuplaksi siitä mitä se ennen oli kun nettisivuja oli sama määrä auki ja yhdessä video pyörimässä. Taitaa tosiaan olla aika vaihtaa selainta.

Firefox on aina käyttänyt vähemmän muistia kuin Chromium-pohjaiset selaimet jos välilehtiä on paljon auki, ja Firefox Quantumissa (versio 57) siihen on luvassa vielä 30%:n parannus.

Itse en huomaa muistinkäytössä eroa version 56 ja edellisten välillä.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Itse en huomaa muistinkäytössä eroa version 56 ja edellisten välillä.

En siis tosiaan voi sanoa onko sama juttu Ubuntulla, mutta Windowsilla on tapahtunut ihan selvä muutos. UUsin Firefox kasvattaa muistinvarausta joka kerta kun käynnistää videon, ainakin jos se on HTML5, eikä sitten osaa vapauttaa sitä varausta kuten edellinen versio. Minulla oli Resurssienvalvonta auki jo edellisen version aikana, ja tällä uudella FF-versiolla todellakin muistinvaraus nousee tuplaksi edelliseen versioon verrattuna, samalla käyttötavalla. Ihan järkyttävä ero.

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Mitä nämä pohdinnat (Windows) Firefox 56 mahdollisesta muistinkäytön lisääntymisestä liittyvät tämän ketjun aiheeseen?
Aiheesta voisi aloittaa jonnekin muualle oman ketjun, jossa AimoE (vaikkapa kuvien kanssa eri selainversioita vertailemalla) toisi esille ilmiön.