Kirjoittaja Aihe: Kubuntu 17.04 ja Kubuntu 16.04 eroja aktiviteettien käyttäytymisessä (RATKAISTU)  (Luettu 8619 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Kirjoitin yleisesti pöytäkoneeni Kubuntu 16.04:stä, mutta nyt minulle tuli konkreettinen ongelma läppärissäni Kubuntu 17.04:n kanssa. Periaatteessa kaikki toimii suht samoin kuin 16.04:ssä, mutta aktiviteetti toimii eri lailla tai sitten en vain osaa käyttää sitä ja koneessa on ollut tai tullut minun toimistani joku virhe. Erikoisen tärkeätä minulle on, että voin kussakin aktiviteetissa tallentaa sen työpöydälle määrättyjen ohjelmien käynnistysikonit samoin kuin määrätyt kansiot. Pöytäkoneessani, jossa on plasma 5.5.5 tallennus toimii ja ikoonit näkyvät vain määrätyissä aktiviteeteissa, läppärissäni (Lenovo Yoga Pro 2) työpöydälle tallennetut käynnistysikonit ja kansiot näkyvät kaikissa aktiviteeteissa. Niihin on linkitysvaihtoehto määrättyyn aktiviteettiin, mutta se ei toimi.

Tosin pöytäkoneessani avattujen kansioiden siirtäminen ja koon muuttaminen muuttui jonkun toimenpiteen jälkeen niin, että minun piti painaa alt näppäintä siirtäessäni kansiota ennen kuin huomasin sen siirtyvän ilman altia , kun klikkasi keskelle tyhjään tilaan. Mutta juuri tärkein ongelma nyt on, miten saisin tallennuksen aktiviteetteihin toimimaan oikein Kubuntu 17.04:ssä, jossa on plasmaversio 9 ja jotakin?
« Viimeksi muokattu: 08.06.17 - klo:19.21 kirjoittanut Pontus12 »

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Väittäisin, ettei Plasmassa ainakaan sellaista muutosta ole tehty, että aktiviteetit tuolta osin olisi saatettu toimimaan eri lailla. Ohjelma- tai toimintavirhe sen sijaan voisi tulla kyseeseen.

Ainakin minulla kokeilukoneessa aktiviteettien vaihtaminen on niin hidasta, että joskus kestää hyvän tovin, kun eri aktiviteetit näkyvät ikään kuin päällekkäin. Tosin kyse ei ole kuin joistakin sekunneista, eli se tuskin on kyseessä. (Joka tapauksessa itse olen kokenut aktiviteettien muuttuneen KDE 4:n jälkeen aika hyödyttömiksi, kun niitä ei enää olekaan kuin kahta tyyppiä: kansio ja työpöytä. Vanhoissa oli joitakin muita, joista tykkäsin. Nyt olen aika lailla hylännyt aktiviteetit ja käytän perinteisiä virtuaalityöpöytiä, koska ne sentään toimivat nopeasti ja luotettavasti.)
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Väittäisin, ettei Plasmassa ainakaan sellaista muutosta ole tehty, että aktiviteetit tuolta osin olisi saatettu toimimaan eri lailla. Ohjelma- tai toimintavirhe sen sijaan voisi tulla kyseeseen.

Ainakin minulla kokeilukoneessa aktiviteettien vaihtaminen on niin hidasta, että joskus kestää hyvän tovin, kun eri aktiviteetit näkyvät ikään kuin päällekkäin. Tosin kyse ei ole kuin joistakin sekunneista, eli se tuskin on kyseessä. (Joka tapauksessa itse olen kokenut aktiviteettien muuttuneen KDE 4:n jälkeen aika hyödyttömiksi, kun niitä ei enää olekaan kuin kahta tyyppiä: kansio ja työpöytä. Vanhoissa oli joitakin muita, joista tykkäsin. Nyt olen aika lailla hylännyt aktiviteetit ja käytän perinteisiä virtuaalityöpöytiä, koska ne sentään toimivat nopeasti ja luotettavasti.)

Itse en ole koskaan innostunut näistä aktiviteeteista,
mutta jos ne mokomat hidastelee kannattaa vilkaista läpi työpöydän efektit, josko joku sellainen hidastaa.
(tuo päälekkäin näkyminen kyllä viittaa johonkin efektiin tms. turhaan viiveeseen)

System Settings ->  Desktop Behaviour -> Desktop Effects
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Itse en ole koskaan innostunut näistä aktiviteeteista,
mutta jos ne mokomat hidastelee kannattaa vilkaista läpi työpöydän efektit, josko joku sellainen hidastaa.
(tuo päälekkäin näkyminen kyllä viittaa johonkin efektiin tms. turhaan viiveeseen)

System Settings ->  Desktop Behaviour -> Desktop Effects

Eli kotimaisemmalla kielellä Järjestelmäasetukset > Työpöydän toiminta > Työpöytätehosteet :)

Mutta itse asiassa aktiviteetin vaihtamiseen ei liity mitään tehostetta, toisin kuin virtuaalityöpöydän, joka taas toimii täysin moitteitta ja nopeasti. Vaikuttaa siltä, että aktiviteetin vaihtaessa Plasma 5 – toisin kuin vielä KDE 4 – tekee jotain hirveän isoa, joka sitten kestää ja kestää loputtomasti.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Minulla ei aktiviteetit hidastele ainakaan mitenkään häiritsevästi. Sen sijaan ne eivät pysy järjestyksessä. Käyttämällä oletuksena olevaa windows + tab näppäintä, se vaihtelee kahden aktiviteetin välillä. Sitten kun klikkaan hiirellä pois jäänyttä,  se vaihtelee taas edellisen ja sen välillä. Minulla on siis tällä hetkellä kolme aktiviteettia. Haluaisin saada ne järjestykseen kuten ne ovat pöytäkoneeni plasma 5.5:ssä, jossa on jo mainittu Kubuntu 16.04 lts. Lenovossa ne eivät pysy järjestyksessä, eikä aktiviteettien työpöydille tallennetut ohjelmat pysy niille määrätyssä aktivviteetissa. Tämä on ongelma . Pöytäkoneessa ne pysyvät.

Toki työpöytäasetuksissa on paljon vaihtoehtoja, mutta pikanäppäimiä myöten ne eivät vättämättä toimi kuten pitäisi. Voi olla, että jotkut työpöytäasetukset vaikuttavat toisiinsa. Olisiko mahdollista, että 17.04:ssä suomenkielinen työpöytä vaikuttaa? Ainakaan Firefoksissa kirjaimet eivät toimi kunnolla oikeinkirjoituksesta puhumattakaanl Esim "on" sanassa kirjain on muita pienempi. Koitin jopa vaihtaa fonttia, mutta tulos oli sama. . Laitoin fontin kooksi 12, mutta se teki samalla tekstiin hakasulkuihin ilmoituksen siitä. Ehkä kysymys on siitä, että Kubuntu 17.04 on vielä keskeneräinen. Nyt minun pitäisi tietää, voiko tämän korjata, vai pitäisikö asentaa vanhempi versio? Lenovossa on 8 gigaa muistia ja alla 500 gigan ssd-levy. Prossu on i7-4510U-Cpu@2.00Ghz.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Minulla ei aktiviteetit hidastele ainakaan mitenkään häiritsevästi. Sen sijaan ne eivät pysy järjestyksessä.

Valitettavasti tuo tuntuu olevan Plasman ominaisuus (lue: pysyvähkön luonteinen ohjelmavirhe). Toinen vastaava on se, ettei aktiviteettia aina merkitä käynnissä olevaksi, vaikka siellä olisi ohjelmiakin pyörimässä. Tällöin siihen ei voi vaihtaa Super+sarkaimella vaan pitää mennä ”maapähkinävalikon” kautta (en muista miksi sitä nykyään pitäisi kutsua).

Lainaus
Olisiko mahdollista, että 17.04:ssä suomenkielinen työpöytä vaikuttaa?

Ei.

Lainaus
Ainakaan Firefoksissa kirjaimet eivät toimi kunnolla oikeinkirjoituksesta puhumattakaanl

Se on taas vähän eri asia, koska Firefox on täysin Plasmasta riippumaton. Se itse asiassa pyörii Gtk-kirjastojen päällä aika omillaan eli on siinä mielessä työpöytäagnostinen.

Lainaus
Ehkä kysymys on siitä, että Kubuntu 17.04 on vielä keskeneräinen.

Pikemmin siitä, että Plasma 5 on vielä tuskaisen keskeneräinen. En tiedä, koska siitä oikeasti tulee edes niin käytettävä, kuin KDE 4 ehti olla jo jostain 4.5-versiosta lähtien. Välillä tahtoo mennä jo usko, niin KDE-fani kuin olenkin.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Kiitos vastauksista, mutta sori vaan, en oikein ymmärrä. Plasma 5.5:ssä minulla toimii ainakin kaikki tärkeimmät ominaisuudet, mutta plasma 9:ssä ne toimivat kuten kuvasin. Pitäisikö siis palata vanhempaan versioon?

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Kiitos vastauksista, mutta sori vaan, en oikein ymmärrä. Plasma 5.5:ssä minulla toimii ainakin kaikki tärkeimmät ominaisuudet, mutta plasma 9:ssä ne toimivat kuten kuvasin. Pitäisikö siis palata vanhempaan versioon?

Sikäli kuin se onnistuu, mikä jottei. Toinen vaihtoehto on tietysti odottaa, että 5.9 päivittyy 5.10:ksi – ja toivoa, että vanhoja bugeja olisi korjattu eikä uusia olisi ilmaantunut.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Tosiaan ei riitä että voi ladata .iso-tiedoston ja kopioida sen tikulle, sillä keinolla ei vielä saa asennusmediaa. Tikulle pitää pakata mukaan pikkuisen muutakin, ja asennustikun tekemiseen (Windowsilla tai Linuxilla) tarvitaan tietynlainen ohjelma jolla tikku valmistetaan. Kirjaston koneelta pitäisi siis löytyä siihen tarkoitukseen sopiva ohjelma, ja jos sitä ei ole, niin hankalaksi menee tavalliselle käyttäjälle joka vasta harkitsee Ubuntun kokeilemista.

arieep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 254
    • Profiili
Kirjastoissa olevat luultavasti ovat live-versioita, sillä voi ladata levykuvan ja tehdä tikun.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Kirjastoissa olevat luultavasti ovat live-versioita, sillä voi ladata levykuvan ja tehdä tikun.

Aivan, tietysti. Tikkua ei kylläkään voi tehdä kirjaston koneella, vaan CD pitää lainata kotiin sitä varten. Ja sellainen joka joutuu kirjastosta lainaamaan CD:n ei kyllä ihan noin vaan tule ajatelleeksi että sen avulla voi tehdä uudemman Ubuntun asennustikun.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Toinen juttu joka on häirinnyt USB-tikun tekoa oli Utopic (14.10), Vivid (15.04) ja Wily (15.10) -julkaisumuistioissa mainittu "Due to changes in syslinux, it is not currently possible to use usb-creator from 14.04 and earlier releases to write USB images for 14.10 or later", eli Ubuntun mukana tulevaa usb-creator -ohjelmaa ei voinut käyttää uudemman version asennustikun luontiin. Tätä varoitusta ei nyt löydy Trusty (14.04) ja Xenial (16.04) -julkaisumuistioista, mutta sen verran monta kertaa se tuli luettua etten ole koskaan usb-creator-työkalua edes kokeillut. Ekat Ubuntu-asennukset tein Windowsilla tehdyllä USB-tikulla, ja loput tikut olen tehnyt mkusb-työkalun avulla. Onhan tuolle muitakin vaihtoehtoja, mutta tämä on hyvä esimerkki siitä että pienet asiat voivat muuttua isoiksi esteiksi sellaiselle joka vasta harkitsee siirtymistä Windowsista Linuxiin.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Meniköhän tämä keskustelu nyt jotenkin hakoteille tuosta alkuperäisestä teemasta?  :o
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Meniköhän tämä keskustelu nyt jotenkin hakoteille tuosta alkuperäisestä teemasta?  :o

Tässä on taas päässyt käymään niin että kun luen viestejä peräjälkeen ja sitten palaan siihen yhteen johon halusin vastata ja kirjaudun palstalle sisään, niin kirjautumisen jälkeen joudun siihen ketjuun jonka viimeksi avasin eikä se yleensä ole se johon aioin vastata. Yleensä huomaan virheen, mutta tällä kertaa vastaukseni on jäänyt väärään ketjuun enkä enää yhtään muista mihin ketjuun ensimmäinen viestini olisi oikeasti kuulunut.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Meniköhän tämä keskustelu nyt jotenkin hakoteille tuosta alkuperäisestä teemasta?  :o

Tässä on taas päässyt käymään niin että kun luen viestejä peräjälkeen ja sitten palaan siihen yhteen johon halusin vastata ja kirjaudun palstalle sisään, niin kirjautumisen jälkeen joudun siihen ketjuun jonka viimeksi avasin eikä se yleensä ole se johon aioin vastata. Yleensä huomaan virheen, mutta tällä kertaa vastaukseni on jäänyt väärään ketjuun enkä enää yhtään muista mihin ketjuun ensimmäinen viestini olisi oikeasti kuulunut.

Luultavasti tuo: https://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=52224.msg399768#msg399768
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Meniköhän tämä keskustelu nyt jotenkin hakoteille tuosta alkuperäisestä teemasta?  :o
Kyllä. Tässä vaan nyt kävi niin että arieep ehti vastata minulle, ja hänen viestiään en voi siirtaä vaikka omani poistaisin ja postaisin uudelleen. Tarvitaan admin siirtämään ne kaikki.
Tässä on taas päässyt käymään niin että kun luen viestejä peräjälkeen ja sitten palaan siihen yhteen johon halusin vastata ja kirjaudun palstalle sisään, niin kirjautumisen jälkeen joudun siihen ketjuun jonka viimeksi avasin eikä se yleensä ole se johon aioin vastata. Yleensä huomaan virheen, mutta tällä kertaa vastaukseni on jäänyt väärään ketjuun enkä enää yhtään muista mihin ketjuun ensimmäinen viestini olisi oikeasti kuulunut.

Luultavasti tuo: https://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=52224.msg399768#msg399768

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Minä yritän nyt palata alkuperäiseen kysymykseeni. Olen tehnyt Ubuntun dashissa olevalla käynnistyslevyohjelmalla kaikki käynnistikkuni ja ja ne ovat toimineet. Minun kysymykseni kuluu kuitenkin: MIKSI KUBUNTU 17.04:n  AKTIVITEETISSA OLEVALLE TYÖPÖYDÄLLE TALLENNETTU OHJELMA TAI KANSIO NÄKYY KAIKKIEN AKTIVITEETTIEN TYÖPÖYDILLÄ. Näin ei ollut KUBUNTU 16.04:SSÄ, jossa oli PLASMA 5.5.5.

Aktiviteeteista ei mielestäni ole mitään hyötyä, jos ne toimivat juuri samoin kuin pelkät työpöydät, sillä jos tallennat jotain työpöydälle, se  näkyy kaikilla työpöydillä ja Kubuntu 17.04:ssä myös kaikissa aktiviteeteissa aktiviteeteissa, vaikka ne olisi linkitetty vain määrättyihin työpöytiin.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
MIKSI KUBUNTU 17.04:n  AKTIVITEETISSA OLEVALLE TYÖPÖYDÄLLE TALLENNETTU OHJELMA TAI KANSIO NÄKYY KAIKKIEN AKTIVITEETTIEN TYÖPÖYDILLÄ.

Jos ohjelmavirheet jätetään laskuista, ainoa selitys on se, että aktiviteettisi ei ole tyyppiä (tai ”asettelua”) ”työpöytä” vaan ”kansio”. Jokainen kansio-tyyppinen aktiviteetti, jonka kohdekansio on sama, näyttää tietysti sen kansion sisällön, joka väkisinkin tällöin on aina sama.

Tällöin vaihtoehtoisia korjausliikkeitä on kaksi. Joko muutat (yhtä lukuun ottamatta kaikkien) aktiviteettien asetteluksi ”työpöytä” tai sitten määräät kansioaktiviteetin näyttämään eri kansioita.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

kuutio

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 160
    • Profiili
MIKSI KUBUNTU 17.04:n  AKTIVITEETISSA OLEVALLE TYÖPÖYDÄLLE TALLENNETTU OHJELMA TAI KANSIO NÄKYY KAIKKIEN AKTIVITEETTIEN TYÖPÖYDILLÄ.

Jos ohjelmavirheet jätetään laskuista, ainoa selitys on se, että aktiviteettisi ei ole tyyppiä (tai ”asettelua”) ”työpöytä” vaan ”kansio”. Jokainen kansio-tyyppinen aktiviteetti, jonka kohdekansio on sama, näyttää tietysti sen kansion sisällön, joka väkisinkin tällöin on aina sama.
Tämä on luultavimmin oikea selitys. "Itsestään tapahtuneen" muutoksen selittänee se, että tuoreimmissa Plasma-versioissa aktiviteetin oletustyyppi on vaihtunut "Kansionäkymäksi", kun se aiemmin oli "Työpöytä".

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Kiitos vastauksista. Löysin oikeastaan muutamia tunteja sitten sovelmista "Pikavalinnat". Se teki kansion tai paremminkin alueen aktiviteetin työpöydälle ja siihen saattoi vetää ohjelmia ja kansioita. Pikavalintoja oli mahdollista tehdä useampia, jolloin käytin toisissa kansioita ja toisissa tarvittavia ohjelmia. Nyt minulla on Kotitoimisto, jossa on pikavalintana siinä käyttämäni ohjelmat, samoin kuva-aktiviteetti, jossa on pikavalintana tärkeimmät kuvankäsittelyohjelmat ja toisessa "aluekansiossa" - en oikein tiedä miksi niittäisin niitä - näkyvät kuvakansioni. Samoin toimin Audio- ja videoaktiviteetissa. Jokaisella aktiviteetilla on neljä työpöytää ja se riittänee minulle mainiosti. Joten tämä ongelma on minun osaltani ratkaistu. Kysymyksiä Kubuntun suhteen tuleen varmasti lähettelemään aikanaa eri otsikoiden alle.