Kirjoittaja Aihe: Unity8:n kehitys loppuu - Ubuntu 18.04 LTS tulee GNOME työpöydällä  (Luettu 15241 kertaa)

Lepotila zZ

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 346
    • Profiili
Mark Shuttleworth kirjoittaa:
Lainaus
I’m writing to let you know that we will end our investment in Unity8, the phone and convergence shell. We will shift our default Ubuntu desktop back to GNOME for Ubuntu 18.04 LTS.

https://insights.ubuntu.com/2017/04/05/growing-ubuntu-for-cloud-and-iot-rather-than-phone-and-convergence/

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Pitkä ja kallis harharetki Canonicalille, mutta luultavasti parempi että se päättyi tähän. Mir ei koskaan tuntunutkaan erityisen fiksulta vedolta. Nyt työpöytien kehitys voi rauhassa keskittyä Waylandiin.

Efraiminpoika

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 134
    • Profiili
Ikävintähän tässä on kaikki Unityyn käytetty aika ja panostus, joka olisi voitu käyttää johonkin muuhun.  Toivottovasti Mark ja Canonical myös saavat jostain rahaa, sillä kyllähän Ubuntun kehittäminen ihan rahaakin vaatii. Mark Shuttleworthin rahatkaan eivät loppumattomia ole, jos ei jostain tule lisää. Vaikka itse en Unitystä ikinä tykännyt ja olen sitä onnistunut välttämään niin silti ei tämä kauhean hyvältä vaikuta.
tietoliikenneinsinööri vm.1981
current title: senile design engineer (suom. eläkeläisäijä)
previously: senior design engineer
A. Hellaakoski: Tien kulkija tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.

retu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 949
    • Profiili
Eiköhän tuonkin vielä joku kaiva haudasta ja forkkaa uudeksi työpöytäprojektiksi.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Eiköhän tuonkin vielä joku kaiva haudasta ja forkkaa uudeksi työpöytäprojektiksi.

Melko varmasti. Luultavasti jopa porttaa toimimaan Waylandillä. Ainakin siihen nähden miten innokkaasti jotkut tarttuivat Gnome 2:een aikoinaan, tosin silloin oli huomattavasti vähemmän varsinaisia työpöytäympäristöjä.

Itse olen hyvin yllättynyt, mutta toisaalta ei haittaa itseäni, sillä en koskaan oikein pitänyt Unitystä. Blogikirjoituksen perusteella syyt taitavat olla enimmäkseen taloudellisia: Unityä ei tarvita palvelinpuolella, joka tuo Ubuntulle eniten rahaa.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

jarmala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 774
    • Profiili
Mark Shuttleworth kirjoittaa:

Jess! Itse aina heittänyt Ubuntusta Unityn mäkeen ensi töikseni heti, kun on saanut Gnome flashback compizin asennetuksi... Vaan eihän se minun mielipiteestäni kiinni ole, mutta erinomaista on se, että Linux -kernelin ja Gnun ympärille saa kukin asentaa haluamansa työpöydän. Kiitos siitä jo 17 vuoden ajalta. Jokohan pitäisi tästä hyvästä tarjota ipat jollekin?
Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Ilmeisesti sitten puhelimienkin taru päättyi siihen  :'(

kuutio

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 160
    • Profiili
Eiköhän tämä ollut selvä ihan alusta asti.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Mjaaha eli Kubuntussa pysyn jatkossakin. Vierastan Gnomea vielä enemmän kuin Unityä.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Mjaa, no hyvä juttu. Itse olen käyttänyt aina Cairo Desktopia joten muutos ei haittaa eikä tule muutoksia. Yhtenäisempää linjaa, vähemmän irtiottoja ja vähemmän murheenkryynejä ...

Canonical keskittyy siihen mistä se saa rahaa : palvelimista.

edit :

"What the Unity8 team has delivered so far is beautiful, usable and solid, but I respect that markets, and community, ultimately decide which products grow and which disappear."

Ei ole selvää suosikkia tämän jälkeen, kaikki GNOME työpöydät käyvät ja markkinat eli käyttäjät tulevat valitsemaan voittajan. Tai voittajat.
« Viimeksi muokattu: 06.04.17 - klo:08.55 kirjoittanut matsukan »
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Ja... työpöytäversio tulee jatkumaan Unity 7:na jonka pohja on tähänkin asti ollut Gnome, ei tuossa ole mitään sen ihmeellisempää...

http://news.softpedia.com/news/canonical-to-stop-developing-unity-8-ubuntu-18-04-lts-ships-with-gnome-desktop-514604.shtml

Tai siis 17.04:ssä on vielä Unity 7 ja 17.10:stä eteenpäin GNOME Shell.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Toivoa sopii että Mate on edelleen valittavissa.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Eiköhän tuonkin vielä joku kaiva haudasta ja forkkaa uudeksi työpöytäprojektiksi.

Melko varmasti. Luultavasti jopa porttaa toimimaan Waylandillä. Ainakin siihen nähden miten innokkaasti jotkut tarttuivat Gnome 2:een aikoinaan, tosin silloin oli huomattavasti vähemmän varsinaisia työpöytäympäristöjä.

Näinhän sitä mennään: Unity8org (a fork of unity 8 )
Migrate to Wayland · Issue #2 · unity8org/unity8org

Niin, ja siis tämähän ei tarkoita sitä, että tuo forkkaus tulee pysymään elossa, mutta uskoisin, että samankaltainen määrä kehittäjiä on kiinnostunut tuosta kuin Cinnamonista tai MATEsta (tai Trinitystä, jolla tosin taitaa olla niitä aika vähän). Tuossa tietysti on tuo Mir mukana eli on nähtävä vaiva päästä siitä eroon tai tehtävä siitä käyttökelpoinen, molemmissa varmasti riittää työtä.
« Viimeksi muokattu: 06.04.17 - klo:19.06 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

retu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 949
    • Profiili
No eipä siinä kauan vetkuteltu. Itekin mietin tuota Gnome 2 -> Mate muljautusta, mutten uskonut ylösnousemuksen tapahtuvan ihan heti. Luulisi että unity fanipoikia on paljon vähemmän kuin aikoinaan oli Gnome 2:lla.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Omg Ubuntun uutinen oli aika hämmästyttävä. Itse olen ollut hyvinkin tyytyväinen Unityyn. Muistaakseni tykkäsin myös Gnomesta. Mir desktopia ne ole koskaan kokeillut. Uutinen herätti kuitenkin epäilyksen, pitäisikö heti vaihtaa gnomeen tai ottaa pitkän tauon jälkeen jälleen Kubuntu tai Kde Neon käyttöön.
En ole varma, onko tämä oikea palsta keskustella asiasta, mutta olisi kiva kuulla siitä lisää. Ubuntu-puhelimen kehityksen lopettaminen on ymmärrettävää. Se oli jo syntyessään kuolleena syntynyt ajatus, vaikka minäkin mietin sitä jonkin aikaa.
Pankkipalvelut ovat siirtymässä puhelimeen ainakin jossain muodossa. Nordeassa ei enää kohta käytetä ollenkaan tunnuslukukortteja, vaan android tai iphone puhelimen kautta ladattavia sovelluksia. Niiden ja yleensäkin puhelimien ja tablettien valtavirrantekeminen mahdollisimman yhteensopivaksi ubuntu-järjestelmien kanssa oli mielestäni kaikkein tärkeintä. Tietokoneissa ainakin minun mielestäni eri käyttämäni ubuntu-järjestelmät ovat paljon parempia kuin windows. Applea olen käyttänyt niin vähän, että vaikea sanoa.

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Ubuntu-puhelimen kehityksen lopettaminen on ymmärrettävää. Se oli jo syntyessään kuolleena syntynyt ajatus, vaikka minäkin mietin sitä jonkin aikaa.

Pankkipalvelut ovat siirtymässä puhelimeen ainakin jossain muodossa. Nordeassa ei enää kohta käytetä ollenkaan tunnuslukukortteja, vaan android tai iphone puhelimen kautta ladattavia sovelluksia. Niiden ja yleensäkin puhelimien ja tablettien valtavirrantekeminen mahdollisimman yhteensopivaksi ubuntu-järjestelmien kanssa oli mielestäni kaikkein tärkeintä. Tietokoneissa ainakin minun mielestäni eri käyttämäni ubuntu-järjestelmät ovat paljon parempia kuin windows. Applea olen käyttänyt niin vähän, että vaikea sanoa.

Ei se mikään kuollut ajatus ollut ja puhelimen ja tabletin käyttishän oli mitä mainioin. Menee minun kirjoissani Androidin edelle kirkkaasti käytettävyydessä.

Kyllä tyhmien puhelimien käyttäjiä on niin paljon, ettei tunnuskortteja voida vielä korvata pitkään aikaan. Muutenkin puhelinten tietoturva on jatkuvasti otsikoissa, enkä kyllä mihinkään Androidin pankkisoftaan luottaisi pätkän vertaa.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Welcoming Ubuntu to GNOME and Wayland
GNOME kehittäjät positiivisella mielellä tästä uudistuksesta. Itse kyllä mietin, että tuleeko Canonical käyttämään Gnomea sellaisenaan vai parantelevatko sitä esimerkiksi jollain laajennuksilla. Sellaisenaan hyppäys Unitystä Gnomeen saattaa olla vähän turhan iso monelle käyttäjälle.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

JussiKK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Toivottavasti valitsevat kde:n työpöydäksi ubuntuun,gnome on niin ankea, unity hakkaa gnomen 6-0.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Kyllähän Gnomen saa viriteltyä lisäosilla, mutta käsittääkseni Gnomen kehittäjät ovat hyvin innokkaita tekemään muutoksia jotka rikkovat lisäosia, ts. niissä riittää mukavasti puuhaa ko. osien ylläpitäjille.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

XL180

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
    • Profiili
Kauanko Gnome jatkaa 32.Bit tukea?

Ubuntu Maten kotisivulla lukee,että 32 bit.tuki loppuu 16.04 jakeluun.

Minulla Gnome vaati aikaa oppia ja  löytää kaikki sen piilotetut sovellukset.

Asensin  Unityn puhtaana  pari päivää sitten ja otankin sen pois.
En luota sen päivittymiseen Gnomeen.
Pitää asentaa Gnome puhtaana ,niin toimii.

Pieleen meni minulla  Lubuntu 14.04-16.04 päivitys.
Alkoi toistamaan samaa tunnista tuntiin.
En halua samaa Ubuntu Unityn kanssa.