Kirjoittaja Aihe: Android-aloittelijan ensimmäiset ihmetykset  (Luettu 13490 kertaa)

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2757
    • Profiili
Android-aloittelijan ensimmäiset ihmetykset
« : 04.06.16 - klo:14.29 »
Tuli sitten hankituksi uusi puhelin vaikka vanha S60/Nokia on ihan kunnossa. Yhtään puhelinta en ole ajanut loppuun ikinä, kaikki olen joutunut vaihtamaan softan yhteensopivuusongelmien takia. Tää on mun eka Android-puhelin. En edes tiennyt kaupassa mitä ominaisuuksia pitäisi kysellä, joten otin kohtuuhintaisen sillä ajatuksella että sitten tiedän paremmin kun seuraavaa lähden ostamaan.

Vanhassa puhelimessa on 3G mini-SIM ja uusi vaatii nanon. Nykyisestä saa lohkaisemalla nanon, mutta 3G tuskin riittää pidemmän päälle, joten liittymä menee vaihtoon joko heti tai vähän myöhemmin. Päätin kuitenkin aloittaa uuteen puhelimeen tutustumisen ensin ilman SIM-korttia, niin on ainakin yksi puhelin käytössä koko ajan. Vaihdan SIM:n uuteen sitten kun olen paremmin selvillä siitä millaisesta liittymästä haluan maksaa ja mitä lisäpalveluita siihen päälle.


Anteeksi pitkä johdato, mutta pelkään että aika monella on jo aloittelijan hämmennys päässyt unohtumaan, ja mun kysymyksiin on vaikea vastata jos kaikki on itselle jo ihan selvää.


Tässä asioita joita en ole vielä saanut selvitettyä:

Tietoturva: Alkuoletus on että haluan ottaa käyttöön muistin ja SD-kortin salauksen, mutta paljonko siitä tulee käytännössä ongelmia? Entä miten välttämätön on maksullinen virusturva? Mitä muuta varustelua pitäisi harkita tietoturvan suhteen?

Varmuuskopiointi: Puhelimessa on oletuksena varmuuskopiointi Google-tilille tai Samsung-tilille. Itse tekisin varmuuskopiot mieluummin tietokoneelle kuin pilveen, ja löydän siihen kyllä appseja, mutta valinnan varaa on liikaa. Eniten kiinnostaa se estääkö My KNOX varmuuskopioinnin kokonaan vai riippuuko se appsista ja jos niin mikä appsi toimii My KNOXin kanssa?

Esiasennetut sovellukset: Mitkä sovellukset kannattaa Samsung-puhelimesta heti kättelyssä poistaa ja asentaa tilalle joku parempi?

Terminologia: ruudun yläosan alasvetovalikossa (tai mikä lie nimeltään) on nappi nimeltä Synkronoi, mutta käyttöopas tai mikään muukaan lähde ei kerro mitä se synkkaa ja minkä kanssa, ja millä pelisäännöillä, ja voiko sääntöihin vaikuttaa ja miten. Oletan että tämä on yleinen Android-kysymys eikä Samsung-spesifi, mutta silti tietoa on yllättävän vaikea löytää.

Tietojen siirto: Vanhan S60-puhelimen kalenterin olen saanut talteen vain Syncevolution:n avulla (okia Suite heitti hanskat tiskiin)), mutta viime aikoina se on alkanut tehdä omin päin kaksisuuntaista synkkausta, vaikka pyydän vain puhelimesta tietokoneelle. Tämä on alkanut sotkea kalenteria, ja se on suurin syy puhelimen vaihtoon. Uuteen puhelimeen voi asentaa appsin "Smart Switcher", jolla tietoja siirretään vanhasta puhelimesta uuteen, mutta se edellyttää että vanhakin puhelin olisi Android. Jos käytän tätä appsia, millä tavalla mun pitää koota ja muokata(?) vanhasta puhelimesta haettuja tietoja että saan ne siirretyksi uuteen? Osoitekirja mulla on sekä Evolution-osoitekirjassa, eli yhtenä .vcf-tiedostona, että Windows-koneella erillisinä .vcf-tiedostoina. Kalenteri on yhtenä .ics-tiedostona Evolution-kansiossa. Olin aikonut tehdä siirron uuteen puhelimeen (ja jatkossa ehkä varmuuskopioinninkin) SyncEvolutionin avulla, mutta yllättäen Bluetooth ei tunnista puhelinta puhelimeksi, vaan änentoistolaitteeksi (sama juttu sekä Ubuntu- että Windows-koneella). Johtuuko tämä siitä että SIM ei ole vielä paikallaan?

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3428
    • Profiili
Vs: Android-aloittelijan ensimmäiset ihmetykset
« Vastaus #1 : 04.06.16 - klo:16.18 »
Entä miten välttämätön on maksullinen virusturva?

Mielestäni ei lainkaan tarpeellinen. Itse en käytä mitään, mutta joku muu saattaa tarvitakin. Käyttäjäkohtaista. Jos puhelimeesi antivirusohjelman haluat, niin hyviä ilmaisia löytyy kyllä. Mielestäni Androidin tietoturvauhkia on liioiteltu reippaasti. 

Lainaus
Esiasennetut sovellukset: Mitkä sovellukset kannattaa Samsung-puhelimesta heti kättelyssä poistaa ja asentaa tilalle joku parempi?

Vähän vaikea sanoa, vaihtoehtoja on niin paljon. Play Kaupassa sovellukset on pisteytetty käyttäjien toimesta, se antaa ehkä jotain osviittaa niiden hyvyydestä. Itsellä tällä hetkellä käytössä Googlen perusohjelmat, kalenteri, sähköposti, kello yms, ei niillä oikein pahasti voi minusta mennä vikaan.

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1083
    • Profiili
Vs: Android-aloittelijan ensimmäiset ihmetykset
« Vastaus #2 : 05.06.16 - klo:15.00 »
Entä miten välttämätön on maksullinen virusturva?

Mielestäni ei lainkaan tarpeellinen. Itse en käytä mitään, mutta joku muu saattaa tarvitakin. Käyttäjäkohtaista. Jos puhelimeesi antivirusohjelman haluat, niin hyviä ilmaisia löytyy kyllä. Mielestäni Androidin tietoturvauhkia on liioiteltu reippaasti. 

Lainaus
Esiasennetut sovellukset: Mitkä sovellukset kannattaa Samsung-puhelimesta heti kättelyssä poistaa ja asentaa tilalle joku parempi?

Vähän vaikea sanoa, vaihtoehtoja on niin paljon. Play Kaupassa sovellukset on pisteytetty käyttäjien toimesta, se antaa ehkä jotain osviittaa niiden hyvyydestä. Itsellä tällä hetkellä käytössä Googlen perusohjelmat, kalenteri, sähköposti, kello yms, ei niillä oikein pahasti voi minusta mennä vikaan.
Suurimmasta osasta tarpeettomia ohjelmia et pääse eroon. Ne on niitattu kauppahintaan mukaan. No mikä nyt onkin tarpeeton, mulle tripadvisor, chaton, svoice, playlehtikioski, -kirjat, -musiikki jne.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2757
    • Profiili
Vs: Android-aloittelijan ensimmäiset ihmetykset
« Vastaus #3 : 05.06.16 - klo:16.06 »
Suurimmasta osasta tarpeettomia ohjelmia et pääse eroon. Ne on niitattu kauppahintaan mukaan. No mikä nyt onkin tarpeeton, mulle tripadvisor, chaton, svoice, playlehtikioski, -kirjat, -musiikki jne.

Noita mun puhelimessa ei olekaan. Taisi olla hyvä juttu etten ostanut tuliterää uusinta ja kalleinta. Tässä puhelimessa olen selväksi turhakkeeksi tunnistanut vasta yhden, Samsung uPick, ja sen sai pois. Microsoft Apps on siinä ja siinä.

avanti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 455
    • Profiili
Vs: Android-aloittelijan ensimmäiset ihmetykset
« Vastaus #4 : 05.06.16 - klo:23.40 »
Suurimmasta osasta tarpeettomia ohjelmia et pääse eroon. Ne on niitattu kauppahintaan mukaan. No mikä nyt onkin tarpeeton, mulle tripadvisor, chaton, svoice, playlehtikioski, -kirjat, -musiikki jne.

Kyllä minä olen poistanut ohjelmia Androidista, mitä alunperinkin oli mukana. Tosin niiden käynnistyskuvake oli pakko jättää, ja päivityksiä voi yrittää pukata.

Esim pelit, Chrome selain sen jälkeen kun miellyin vallan Operaan ja huomasin etten koskaan käyttänyt paljon raskaampaa Chromea.

ML
Matti Lamminen itäiseltä Vantaalta.
Intel NUC i5 prosessorilla.
Ubuntu 22.04.1 LTS

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2757
    • Profiili
Vs: Android-aloittelijan ensimmäiset ihmetykset
« Vastaus #5 : 06.06.16 - klo:10.09 »
Kyllä minä olen poistanut ohjelmia Androidista, mitä alunperinkin oli mukana. Tosin niiden käynnistyskuvake oli pakko jättää, ja päivityksiä voi yrittää pukata.

Täytyypä tarkentaa termiä "poisto". Niitä on kahta laatua, on käytöstä poisto, jonka voi tehdä joka sovellukselle, ja asennuksen poisto, jota tosiaan ei voi tehdä kaikille. Esimerkiksi Google Play Musiikki ja Google Play Elokuva on sellaiset jotka voi vain poistaa käytöstä. uPick onneksi kuuluu niihin jotka voi poistaa ihan kokonaan.


mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Android-aloittelijan ensimmäiset ihmetykset
« Vastaus #7 : 06.06.16 - klo:16.11 »
Roottauksen jälkeen monet ohjelmat saa halutessaan kokonaan pois Androidista.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2757
    • Profiili
Vs: Android-aloittelijan ensimmäiset ihmetykset
« Vastaus #8 : 06.06.16 - klo:16.13 »
Roottauksen jälkeen monet ohjelmat saa halutessaan kokonaan pois Androidista.
Mitkä on tärkeimmät syyt roottaukseen?

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3428
    • Profiili

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2757
    • Profiili
Vs: Android-aloittelijan ensimmäiset ihmetykset
« Vastaus #10 : 06.06.16 - klo:18.09 »
Mitkä on tärkeimmät syyt roottaukseen?

Tässä jotain. http://wiki.androidsuomi.fi/Mit%C3%A4_roottaminen_tarkoittaa

Ykköskohta tuossa listassa ei ole varsinainen syy. Jos haluat kertoa selvästi miksi rootausta tarvitaan, kerro myös miksi joku haluaisi asentaa epävirallisia käyttöjärjestelmäversioita ja kerneleitä.

Varmuuskopioinnin tunnistan hyväksi syyksi, mutta se ei yksinään riitä syyksi minulle.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3428
    • Profiili
Vs: Android-aloittelijan ensimmäiset ihmetykset
« Vastaus #11 : 06.06.16 - klo:19.48 »
Lainaus
Ykköskohta tuossa listassa ei ole varsinainen syy. Jos haluat kertoa selvästi miksi rootausta tarvitaan, kerro myös miksi joku haluaisi asentaa epävirallisia käyttöjärjestelmäversioita ja kerneleitä.

Laitoin linkin siis ihan informaation takia, en kannanottona. Itsehän en ole puolesta, enkä vastaan, vaan pikemminkin päinvastoin.  ;)

Linkissä on ihan hyvin listailtu yleisimpiä syitä roottaamiselle. Ja kohta yksi on itse asiassa hyvinkin tavanomainen syy rootata luuri, oli siitä kukin mitä mieltä tahansa. Mutta siis, joku roottaa, toinen ei. Eikä se kaikkia edes kiinnosta. Itse olen kaikki Android -laitteeni rootannut lähinnä puuhastelupohjalta, huvin vuoksi. Joskus siitä on ollut jotain hyötyä, joskus ei.

Roottaamiselle ei mielestäni ole useinkaan mitään aikuisten oikeasti painavaa syytä, sitä hehkutetaan vähän liikaa intterwebissä. Omalle kohdalle ei ole osunut varsinaisesti sellaisia laitteita, joissa olisi esimerkiksi niin paljon valmistajan asentamia turhakkeita, että se mieltä vaivaisi, mutta tämä(kin) on tietysti ihan tapaus- ja käyttäjäkohtaista.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2757
    • Profiili
Vs: Android-aloittelijan ensimmäiset ihmetykset
« Vastaus #12 : 06.06.16 - klo:19.53 »
Mun alkuperäisen postauksen kysymyksistä se joka edelleen on pahasti auki on se Synkronoi-nappi. Muihin olen jonkin verran löytänyt apua netistä, mutta toi on edelleen ihan mysteeri.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4233
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Android-aloittelijan ensimmäiset ihmetykset
« Vastaus #13 : 06.06.16 - klo:20.05 »
Mun alkuperäisen postauksen kysymyksistä se joka edelleen on pahasti auki on se Synkronoi-nappi. Muihin olen jonkin verran löytänyt apua netistä, mutta toi on edelleen ihan mysteeri.

Settings -> Accounts kohdasta voi tarkastella mihin se vaikuttaa. Minulla (Android 4.4.4)  se kytkee synkronoinin päälle/pois sekä Samsungin tilistä että Googlen tilistä kuten myös Twitteristä. Eli ilmeisesti kakki mikä on "synkronoitu" menee pääle/pois.

Samsungin tilin osalta voi synkronointiasetuksia säätää kohdasta Settings -> Cloud.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski