Tuli sitten hankituksi uusi puhelin vaikka vanha S60/Nokia on ihan kunnossa. Yhtään puhelinta en ole ajanut loppuun ikinä, kaikki olen joutunut vaihtamaan softan yhteensopivuusongelmien takia. Tää on mun eka Android-puhelin. En edes tiennyt kaupassa mitä ominaisuuksia pitäisi kysellä, joten otin kohtuuhintaisen sillä ajatuksella että sitten tiedän paremmin kun seuraavaa lähden ostamaan.
Vanhassa puhelimessa on 3G mini-SIM ja uusi vaatii nanon. Nykyisestä saa lohkaisemalla nanon, mutta 3G tuskin riittää pidemmän päälle, joten liittymä menee vaihtoon joko heti tai vähän myöhemmin. Päätin kuitenkin aloittaa uuteen puhelimeen tutustumisen ensin ilman SIM-korttia, niin on ainakin yksi puhelin käytössä koko ajan. Vaihdan SIM:n uuteen sitten kun olen paremmin selvillä siitä millaisesta liittymästä haluan maksaa ja mitä lisäpalveluita siihen päälle.
Anteeksi pitkä johdato, mutta pelkään että aika monella on jo aloittelijan hämmennys päässyt unohtumaan, ja mun kysymyksiin on vaikea vastata jos kaikki on itselle jo ihan selvää.
Tässä asioita joita en ole vielä saanut selvitettyä:
Tietoturva: Alkuoletus on että haluan ottaa käyttöön muistin ja SD-kortin salauksen, mutta paljonko siitä tulee käytännössä ongelmia? Entä miten välttämätön on maksullinen virusturva? Mitä muuta varustelua pitäisi harkita tietoturvan suhteen?
Varmuuskopiointi: Puhelimessa on oletuksena varmuuskopiointi Google-tilille tai Samsung-tilille. Itse tekisin varmuuskopiot mieluummin tietokoneelle kuin pilveen, ja löydän siihen kyllä appseja, mutta valinnan varaa on liikaa. Eniten kiinnostaa se estääkö My KNOX varmuuskopioinnin kokonaan vai riippuuko se appsista ja jos niin mikä appsi toimii My KNOXin kanssa?
Esiasennetut sovellukset: Mitkä sovellukset kannattaa Samsung-puhelimesta heti kättelyssä poistaa ja asentaa tilalle joku parempi?
Terminologia: ruudun yläosan alasvetovalikossa (tai mikä lie nimeltään) on nappi nimeltä Synkronoi, mutta käyttöopas tai mikään muukaan lähde ei kerro mitä se synkkaa ja minkä kanssa, ja millä pelisäännöillä, ja voiko sääntöihin vaikuttaa ja miten. Oletan että tämä on yleinen Android-kysymys eikä Samsung-spesifi, mutta silti tietoa on yllättävän vaikea löytää.
Tietojen siirto: Vanhan S60-puhelimen kalenterin olen saanut talteen vain Syncevolution:n avulla (okia Suite heitti hanskat tiskiin)), mutta viime aikoina se on alkanut tehdä omin päin kaksisuuntaista synkkausta, vaikka pyydän vain puhelimesta tietokoneelle. Tämä on alkanut sotkea kalenteria, ja se on suurin syy puhelimen vaihtoon. Uuteen puhelimeen voi asentaa appsin "Smart Switcher", jolla tietoja siirretään vanhasta puhelimesta uuteen, mutta se edellyttää että vanhakin puhelin olisi Android. Jos käytän tätä appsia, millä tavalla mun pitää koota ja muokata(?) vanhasta puhelimesta haettuja tietoja että saan ne siirretyksi uuteen? Osoitekirja mulla on sekä Evolution-osoitekirjassa, eli yhtenä .vcf-tiedostona, että Windows-koneella erillisinä .vcf-tiedostoina. Kalenteri on yhtenä .ics-tiedostona Evolution-kansiossa. Olin aikonut tehdä siirron uuteen puhelimeen (ja jatkossa ehkä varmuuskopioinninkin) SyncEvolutionin avulla, mutta yllättäen Bluetooth ei tunnista puhelinta puhelimeksi, vaan änentoistolaitteeksi (sama juttu sekä Ubuntu- että Windows-koneella). Johtuuko tämä siitä että SIM ei ole vielä paikallaan?