Kirjoittaja Aihe: Vaativimmat Linux Jakeluni  (Luettu 14340 kertaa)

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Vaativimmat Linux Jakeluni
« Vastaus #20 : 09.05.16 - klo:19.06 »
missäs on maininta että olisi kden kehitys lopetettu en ainakaan löytänyt kden kotisivuilta mainintaa moisesta enkä edes kehittäjien palstalta.? Vaikein asennettava oli redhatin eka versio teksti pohjaisena mutta taipui se tahtooni lopulta, yleisesti ottaen winukka on ollut hankalempi asennettava kuin linukka :)
Tarkoitin KDE 4 versiota. Uudempaa kehitetään nopeaa tahtia. Red Hat 6 oli ensimmänen Linux jota kokeilin. Ei senkään asentamisessa ongelmia ollut. Lataaminen oli vaan siihen aikaan hidasta. Red Hat 8 lataus kesti modeemilla muistaakseni koko viikonlopun. Nyt menee minuutteja yhtä paljon kuin ennen päiviä.

Pekken

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 255
    • Profiili
Vs: Vaativimmat Linux Jakeluni
« Vastaus #21 : 15.05.16 - klo:00.12 »
Eli ongelmia tulee lähinnä silloin, kun sen hetkinen käyttis toimii "liian hyvin", niin ruvetaan kokeilemaan jotain uutta ja haasteellisempaa, minkä kanssa saa vääntää. Vanha talo tai autokin ostetaan monesti, että on haasteita ja näpräämistä.
Itselläkin toimii tällä hetkellä käyttikset tasaisen varmasti, vähän jo kutkuttais asennella jotain uutta ja saada systeemiä ehkä sekaisin.

XL180

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
    • Profiili
Vs: Vaativimmat Linux Jakeluni
« Vastaus #22 : 15.05.16 - klo:13.59 »
Ei toiminut Ubuntu 6 liian hyvin IBM Läppärissäni,jonka ostin noin runsas vuosi sitten.

Kirjoitin tässä ketjussa tuon Fedoran vaativuudesta.
Sen asennus non pae IBM Läppäriini tyssäsi joka kerta,Nyt tiedän miksi.Sain muualta taas tietoa .

Fedora on kuulemma jatkuva Beta,jolla testataan sitä maksullista Red Hatia ja CentOS jakelua.
Fedoran ei ole tarkoituskaan olla vakaa.

Nyt ymmärrän,miksen saanut kertakaan Fedoran oikeassa yläkulmassa(muistaakseni)
olevaa Help linkkiä koskaan auki,kun yritin asentaa Fedoraa.Sen ei ollut tarkoituskaan avautua.

Lisäksi Fedora ei koskaan ilmoittanut,että Gnome pöytää ei voi tämän mallin IBM laitteeseen asentaa.
Kun sitten asensin IBM koneeseeni openSUSE jakelua,SUSE teki tämän asian selväksi.

Asiat ei aina niin suoria ole ja eri ongelmiin on syynsä.
Mutta etukäteen ei tiedä,ennenkuin yrittää jakelua asentaa.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16247
    • Profiili
Vs: Vaativimmat Linux Jakeluni
« Vastaus #23 : 15.05.16 - klo:14.55 »
Nyt ymmärrän,miksen saanut kertakaan Fedoran oikeassa yläkulmassa(muistaakseni)
olevaa Help linkkiä koskaan auki,kun yritin asentaa Fedoraa.Sen ei ollut tarkoituskaan avautua.

Kyseessä on bugi:
https://bugzilla.redhat.com/show_bug.cgi?id=1276226
https://bugzilla.redhat.com/show_bug.cgi?id=1303334

Lisäksi Fedora ei koskaan ilmoittanut,että Gnome pöytää ei voi tämän mallin IBM laitteeseen asentaa.

Graafinen asennus ei välttämättä onnistu, jos koneessa on liian vähän muistia. Tekstitilassa asennus onnistuu siitä riippumatta, mutta käytännössä muistia pitäisi olla vähintään gigan verran, jotta työpöytää voi käyttää sujuvasti.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Vaativimmat Linux Jakeluni
« Vastaus #24 : 15.05.16 - klo:19.10 »
Niin no jos se läppäri on tosiaan IBM niin saattaisi jokin kevytjakelu olla paikallaan. Kun on sitten vähintään 10 v. vanha.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

juyli

  • Vieras
Vs: Vaativimmat Linux Jakeluni
« Vastaus #25 : 16.05.16 - klo:10.19 »
Fedora on kuulemma jatkuva Beta,jolla testataan sitä maksullista Red Hatia ja CentOS jakelua.
Fedoran ei ole tarkoituskaan olla vakaa.
Tuo on nyt taas aika pahasti väitetty. Toki pitää ymmärtää Fedora-jakelun filosofia eli se tarjoaa uusinta uutta jakelussa. On se ihan vakaa, ja minulla se toimii mielestäni parhaiten myös vaatimattomassakin koneessa. Ohjelmia kyllä testataan, ja jaetaan, kun ohjelmat toimivat. Lisäksi on tosin mahdollista asentaa (kuten muissakin jakeluissa) testattavaksi tarkoitettuja ohjelmaversioita, mutta tuo on siis käyttäjän valinta!

Koska Fedora tarjoaa oletuksena vain vapaita ohjelmistoja, vaatii se erikseen asennettavaksi suljetun koodin lisukkeita, kun/jos niitä tarvitaan.
Niksi sen toimimiseen vähämuistissa kierrätyskoneissa on käyttää Gnomea keveämpiä työpöytiä. Ja sama niksihän toimii myös muiden jakelujen kanssa, joten pyörittelen Ubuntuakin esim. XFCE4:llä.
Fedora on minulla asennettuna myös Lenovon vanhaan IdeaPad -kannettavaan, jossa muistia 1Gt sekä ikivanhaan Acer Aspireen, jossa muistia kokonaista 512Mt.


nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16247
    • Profiili
Vs: Vaativimmat Linux Jakeluni
« Vastaus #26 : 16.05.16 - klo:11.54 »
Niin no jos se läppäri on tosiaan IBM niin saattaisi jokin kevytjakelu olla paikallaan. Kun on sitten vähintään 10 v. vanha.

Jep. ThinkPad T42 ja vanhemmat eivät varmaankaan pysty ajamaan nykyisiä 3D-kiihdytettyjä työpöytiä näytönohjaimen vuoksi (ATI Mobility Radeon 7500/9000/...).

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Vaativimmat Linux Jakeluni
« Vastaus #27 : 16.05.16 - klo:21.09 »
"Vaativimmat Linux jakeluni", hmm. Kun käyttö- ja testiläppärit ovat muiden kierrätykseen laittamia laitteita niin odotettavissa on aina mielenkiintoista "bitti-painia". IBM T23 toimii hienosti kun valitsee sopivasti kevyen jakelun. Tällä hetkellä on  asennettuna WattOS. IBM 600 läppäristä olen jo luopunut.
Aikanaan HP Compaq SSF ex-firmakoneeseen Ubuntu 8.04 asennus vei 4 tuntia ja kaatui. Syynä oli BIOS. Asennus onnistui helposti BIOSin päivityksen jälkeen. Yhden wanhan Fujitsun läppärin kanssa asennus tyssäsi graafisen työpöydän käynnistämiseen. Ongelma ratkesi netistä löytyneen ohjeen avulla. Kone toimi mökkiläppärinä Lubuntulla varustettuna vuosia kunnes kovalevy kilahti. TV-tikkukin toimi Futarissa, kuva oli postikortin kokoinen ikkuna, isommalla ruudulla alkoi toiminta tökkimään :). Tarinoita olisi muitakin. Täältä foorumilta on löytynyt apuja isompaan ja pienempään pulmaan noiden kierrätyskoneiden suhteen. Tästä kiitos, terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

XL180

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
    • Profiili
Vs: Vaativimmat Linux Jakeluni
« Vastaus #28 : 17.05.16 - klo:17.08 »
Se "kevytjakelu" tässä IBM 32 bit.Läppärissä,joka ei minulle ole mikään epämääräinen kierrätyskone,
on ollut kohta yhden vuoden jo openSUSE XFCE.
On toiminut hyvin,kun pikkuhiljaa opin openSUSEn käytön.
Vaatii oman aikansa kaikkeen,varsinkin päivittelyyn.

Myös SUSE KDE JA LXDE on kokeiltu tässä.Molemmat toimivat.
KDE hitaanpuoleisesti.Silti käytin jonkin aikaa.

Kyllähän minä nyt tiedän,mitä tämä IBM "oli syönyt".
SUSE näytti asennuksen aikana näitä tietoja.

Fedora ei näyttänyt mitään.Fedora KDE olisi ehkä voinut toimia tässä.
Olisi voinut loppua kokeilut jo siihen ja Fedora ehkä käytössä nytkin.
Enää en taida yrittää sitä laittaa.

On tärkeää minulle,että asennettava jakelu tarvittaessa neuvoo asentajaa ,eikä jumittele.
 SUSEn lisäksi Debian erikoisasennus,Ubuntu Server ja Lubuntu Alternative  ovat neuvoneet minua hyvin.

 Yhä säännöllisesti kysellään noilla foorumeilla-SUSE vai Fedora?Itselleni se on selvä juttu.

 En halua asentaa mitään sellaista liian vaativaa,jonka  ongelmat vaatii usein avun anelemista muualta.
Itse tämän asennetun jakelun kanssa pitää tulla toimeen,oli se mikä vain.

juyli

  • Vieras
Vs: Vaativimmat Linux Jakeluni
« Vastaus #29 : 18.05.16 - klo:21.38 »
  Yhä säännöllisesti kysellään noilla foorumeilla-SUSE vai Fedora?Itselleni se on selvä juttu.
Minulle tuo ei ole ollut mitenkään selvä homma ;) Olen asennellut muutamaan kertaan OpenSusen, mutta todennut, ettei se ole tarjonnut mitään erityistä lisäarvoa rpm-pohjaiseen Linux-jakeluun, joten olen pitäytynyt RedHat->Fedora Core->Fedora jakeluun, jota olen käytellyt jo '90-luvun puolivälistä tähän päivään- ja todennäköisesti jatkossakin. Jo vähäisen OpenSuse kokeilujeni perusteella, pidän jakelua hyvänä vaihtoehtona. Ja erityisesti, kuten Ubuntulle on OpenSuselle tarjolla aktiivinen foorumi.
http://opensuse.fi/keskustelu/
Kuten tag:sta näkyy, koitan yhä pitää kiinni eri jakelujen kehityksestä.

Lisäys: Myös CentOS on tuttu RedHat:iin perustuva jakelu, mutta se ei ole ollut paras vaihtoehto omiin tarpeisiini. Haluan tutustua uusimpiin ohjelmaversioihin ja muihin jakelun tuoreisiin innovatiivisiin oivalluksiin. Ehkäpä palvelinympäristöön valitsisin nimenomaan CentOS-jakelun (tai jonkin sopivan Debian-version).
« Viimeksi muokattu: 18.05.16 - klo:22.31 kirjoittanut juyli »

XL180

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
    • Profiili
Vs: Vaativimmat Linux Jakeluni
« Vastaus #30 : 18.05.16 - klo:21.56 »
Jep ,mutta non-pae läppäriini ei paljon muuta asentunut openSUSEn lisäksi,kun en halua Pae -hommia.
Pitää aloittaa uusi ketju tuosta Fedorasta muut jakelut alueella.Siitä on minulla kysyttävää.