Äänestys

Teetkö varmuuskopiot ennen uuden järjestelmän asentamista ?

Minulla on aina varmuuskopiot järjestelmästäni (Ainakin 1*kk)
6 (21.4%)
Varmuuskopioin järjestelmän ennen uuden asennusta.
7 (25%)
Varmuuskopiot mitkä???
5 (17.9%)
Kyllä järjestelmä pitää asentaa puhtaalta pöydältä ilman varmuuskopioita.
3 (10.7%)
Asennan uuden järjetelmän pakettienhallinnan kautta, kun järjestelmä ehdottaa päivitystä.
7 (25%)

Äänestäjiä yhteensä: 27

Äänestys päättynyt: 13.05.16 - klo:19.22

Kirjoittaja Aihe: Muistitko varmuuskopiot ?  (Luettu 6279 kertaa)

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2951
    • Profiili
Muistitko varmuuskopiot ?
« : 22.04.16 - klo:19.22 »
Taas on tullut uusi Ubuntu.

Sen asentaminen on varsin nopeaa asentaa, mutta varmuuskopiointi vie paljon aikaa.

Itselläni on kaksi USB-kiintolevyä, joihin laitan vanhat järjestelmät joko rsyncillä tai dd:llä tai molemmilla.

Olen saanut asennettua vasta yhden tietokoneen (tosin työläimmän) uuteen järjetelmään, koska varmuuskopioin järjestelmän ennen uuden järjestelmän asentamista.

Asentamisessa menee noin ½-tuntia, mutta varmuuskopioita tehdessä menee useita tunteja, jopa päivä.

Mielenkiintoista kysyä, kuka muu viitsii nähdä yhtä paljon vaivaa uuden version tullessa jakoon.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: Muistitko varmuuskopiot ?
« Vastaus #1 : 22.04.16 - klo:19.37 »
Minä asennan nyt ensimmäistä kertaa uuden Ubuntun vanhan rinnalle. Koska olen valinnut asennuksessa salatun juuriosion, en ole aikaisemmin pystynyt tekemään rinnakkaisasennusta. Nyt kun vihdoinkin osaan, teen rinnakkaisasennuksen ja tutkin sitten uutta julkaisua ja asennan sinne tarvittavat lisäsoftat kaikessa rauhassa, ja vasta myöhemmin kopioin kamat vanhasta kotihakemistosta ja siirryn käyttämään uutta.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Muistitko varmuuskopiot ?
« Vastaus #2 : 23.04.16 - klo:09.39 »
aika onnettomasti jaksan varmuuskopioida mutta eipä mulla olekaan mitään arvokasta missään, kaikki mitkä pitää säilöä on jo menneet pilveen

ubuntun asentaminen taas on niin nopsa nykyisin ja kaikki asetukset osaan jo melkein ulkoa joten koneen laittaminen itselle mielusaksi vie vain hetken
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Muistitko varmuuskopiot ?
« Vastaus #3 : 23.04.16 - klo:11.23 »
Minä päivitän vasta UbuntuStudioni 14.04LTS vasta kesäkuussa, niin teen asiakkaillenikin. Tulee pahimmat päivitysmokat korjattua sitä ennen ;D

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Muistitko varmuuskopiot ?
« Vastaus #4 : 23.04.16 - klo:11.57 »
Aika pomminvarma systeemi itsellä, kun on kaikki oleelliset kamat kahdella isolla 2TB kiintolevyllä. Toinen sisäinen, toinen ulkoinen, sisältö identtinen. Tällaisella konfiguraatiolla ei pysty oikein millään tuhoamaan vahingossakaan kaikkia tiedostojaan. Ei edes, vaikka asentaisi vahingossa käyttiksen jommalle kummalle noista, mikä on joskus tapahtunutkin... Tietysti varminta olisi, jos olisi joku levy, joka on normaalisti irrotettuna koneesta, liittäisi vain tarpeen tullen. Ulkoinen levy voisi olla sellainen, mutta eihän sitä laiskana jaksa irrotella.  :P

Pilveen menee tietyt jutut, mutta sinne ei mahdu kaikki, joten levyvarmistukset on oltava.

Jantunen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 254
  • Hö.
    • Profiili
    • Strobotti.com: Valokuvausta ja kameraharrastusta
Vs: Muistitko varmuuskopiot ?
« Vastaus #5 : 24.04.16 - klo:08.53 »
Harrastan valokuvausta, joten levytilaa palaa ihan huomaamatta järkyttävät määrät. Oma varmuuskopioratkaisuni onkin "media-pc":hen asennettu OwnCloud + 4TB datalevy. Dropbox tulisi luultavasti halvemmaksi, jollei noi komponentit olisi olleet jo vanhastaan olemassa (4TB levyä lukuunottamatta). Kaupan päälle saan tosiaan pääsyn noihin tiedostoihin mistä vaan nettiyhteyden päästä vaikka selaimellakin. Toistaiseksi läppärini 512GB + 2TB setuppi riittää raakakuvien tms säilöntään, eli käytännössä minulla on lähinnä kahdennettuna tuo data OwnCloudissa.

Oman läppärini (ja työläppärini) asetukset ovat tallessa Ansible-skripteissä ja samoin oman valokuvaussaittini palvelimet konffaan sillä. Ansiblella saan käytännössä tyhjästä pystyyn läppärini muutamassa minuutissa siten, että jopa terminaalin prompti on haluamassani kuosissa.
Lenovo Thinkpad T420 Intel i5 16Gt/SSD512GB+HDD2TB, Ubuntu 16.04 Xenial Xerus 64bit; Kuvia ja lätinää valokuvauksesta: https://www.strobotti.com/

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Muistitko varmuuskopiot ?
« Vastaus #6 : 24.04.16 - klo:12.27 »
Taas on tullut uusi Ubuntu.

Asentamisessa menee noin ½-tuntia, mutta varmuuskopioita tehdessä menee useita tunteja, jopa päivä.

Varmuuskopiointi tuskin vie paria tuntia kauempaa jos varmuuskopioi vain systeemin.
Itsellä home sisältää lähinnä asetuksia + jotain pientä. Valokuvat, musat ym sitten omilla
levyillä. Itse tykkään dar-ohjelmasta. Hieman tar-ohjelmaa kehittyneempi. Livetikku & dar
pistää mulla systeemin talteen. mbr:n voi kopioida dd:llä. Musiikit ja valokuvat kopioin ajoittain
ulkoiselle. Tarkistan diff-komennolla. Tuohon olisi kiva keksiä joku nopeampi tapa.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2951
    • Profiili
Vs: Muistitko varmuuskopiot ?
« Vastaus #7 : 24.04.16 - klo:14.33 »
Taas on tullut uusi Ubuntu.

Asentamisessa menee noin ½-tuntia, mutta varmuuskopioita tehdessä menee useita tunteja, jopa päivä.

Varmuuskopiointi tuskin vie paria tuntia kauempaa jos varmuuskopioi vain systeemin.
Itsellä home sisältää lähinnä asetuksia + jotain pientä. Valokuvat, musat ym sitten omilla
levyillä. Itse tykkään dar-ohjelmasta. Hieman tar-ohjelmaa kehittyneempi. Livetikku & dar
pistää mulla systeemin talteen. mbr:n voi kopioida dd:llä. Musiikit ja valokuvat kopioin ajoittain
ulkoiselle. Tarkistan diff-komennolla. Tuohon olisi kiva keksiä joku nopeampi tapa.

Joo no, mulla menee reiluummin aikaa, kun varmistettavassa levyssä on kymmeniä iso-tiedostoja ja leffoja, ja runttaan tiedostot USB2-nuhaväylää pitkin. Toisaalta jos tallettaa dd:llä levyn talteen levykuvana, niin silloin menee pitkä aika, kun dd lukee koko levyn sisällön tiedostoon. Toki pakkaan, mutta kuitenkin.

Siis dd-käskyni on suurinpiirtein seuraavan lainen...
Koodia: [Valitse]
sudo dd if=/dev/sdX|gzip >TallennettavanNimi.img.gz

Taidan olla liian laiska vertaillakseni eri tapoja varmuuskopioida.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: Muistitko varmuuskopiot ?
« Vastaus #8 : 24.04.16 - klo:14.50 »
Ekaa kertaa IKINÄ tein sen virheen että irrotin ulkoisen levyn USB-liittimen täppäämättä ensin "Poista turvallisesti", ja joudun nyt palauttamaan osiotaulun ennen kuin pääsen käsiksi salatun osion varmuuskopioihin. Sattuipa sopivaan hetkeen tämäkin.

ÄLÄ neuvo tässä ketjussa. Kysyn kyllä erikseen jos sormi menee suuhun. Mulla on jo testdisk tutkailemassa levyä.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2951
    • Profiili
Vs: Muistitko varmuuskopiot ?
« Vastaus #9 : 24.04.16 - klo:15.19 »
ÄLÄ neuvo tässä ketjussa. Kysyn kyllä erikseen jos sormi menee suuhun. Mulla on jo testdisk tutkailemassa levyä.

Anteeksi.  :-X

Kyseinen käsky ei kyllä ollut varsinaisesti neuvoksi tarkoitettu, vaan ideaksi, jos joku haluaa apinoida minun tapaani varmuuskopioida.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4168
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Muistitko varmuuskopiot ?
« Vastaus #10 : 24.04.16 - klo:15.43 »
Taidan olla liian laiska vertaillakseni eri tapoja varmuuskopioida.

rsync on kätevä, se osaa kopioida vain muuttuneet tiedostot joten varmuuskopiointi ensimäisen kerran jälkeen on nopeaa.
https://www.linux.fi/wiki/Rsync

Minä käytän varmuuskopiointiin LuckyBackup -ohjelmaa joka on rsync "naamataulu". Ei tarvi miettiä rsyncin vipuja kun ohjelma hoitaa ne graafisten valintojen mukaan. Kopiot menee 2Tt USB-levylle, jonka salama- ja sähköhäiriökammoisena pidän aina irti koneesta ja sähköverkosta. Sen kanssa tilanne voi tosin muuttua ajan myötä hiukan tukalaksi tilan suhteen koska koneessa on 120Gt ja 3Tt kiintolevyt.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Muistitko varmuuskopiot ?
« Vastaus #11 : 24.04.16 - klo:15.56 »
Joo no, mulla menee reiluummin aikaa, kun varmistettavassa levyssä on kymmeniä iso-tiedostoja ja leffoja, ja runttaan tiedostot USB2-nuhaväylää pitkin. Toisaalta jos tallettaa dd:llä levyn talteen levykuvana, niin silloin menee pitkä aika, kun dd lukee koko levyn sisällön tiedostoon. Toki pakkaan, mutta kuitenkin.

Siis dd-käskyni on suurinpiirtein seuraavan lainen...
Koodia: [Valitse]
sudo dd if=/dev/sdX|gzip >TallennettavanNimi.img.gz

Varmasti hyvä kun haluaa koko levyn osiotauluineen ja käynnistyslataajan myös talteen.
Mitenkäs tuosta palauttaa yksittäisen tiedoston? Vaikka vahingossa poistetun leffan?
En nyt muista onnistuuko pakattujen levykuvien liittäminen systeemiin.
Leffat, kuvat ym. ovat jo valmiiksi pakattu. Itse en niistä tee mitään pakettia.
Tilan säästö olematon. Esim dar komennolla noi jättää pakkaamatta.
Esim.
Koodia: [Valitse]
dar -c paketti -R /mnt/ubuntu/ -z  -Z "*.gz" -Z "*.bz2" -Z "*.zip" -Z "*.png" -Z "*.jpg"Jos boot ym. osioita erikseen ne pitää muistaa liittää.
SSD levyltä palautus tapahtuu sukkelasti. Eikä tallennuskaan mahdottomasti kestä.

rsync kiva leffoille ym. mitä ei kannata pakata. Optioissa on tosin muistamista.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: Muistitko varmuuskopiot ?
« Vastaus #12 : 24.04.16 - klo:16.26 »
ÄLÄ neuvo tässä ketjussa. Kysyn kyllä erikseen jos sormi menee suuhun. Mulla on jo testdisk tutkailemassa levyä.

Anteeksi.  :-X

Kyseinen käsky ei kyllä ollut varsinaisesti neuvoksi tarkoitettu, vaan ideaksi, jos joku haluaa apinoida minun tapaani varmuuskopioida.

Enhän minä sinua tarkoittanut vaan tietenkin sitä ettei joku ala sotkea ketjua neuvoilla juuri minun ongelmassani.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2951
    • Profiili
Vs: Muistitko varmuuskopiot ?
« Vastaus #13 : 24.04.16 - klo:16.51 »
Varmasti hyvä kun haluaa koko levyn osiotauluineen ja käynnistyslataajan myös talteen.
Mitenkäs tuosta palauttaa yksittäisen tiedoston? Vaikka vahingossa poistetun leffan?

Joo sen lisäksi minulla on rsync-kopiot tiedostoista. Sillähän sitä sitten varmuuskopioihin kuluu aikaa.  :P

En nyt muista onnistuuko pakattujen levykuvien liittäminen systeemiin.

Jos onnistuu, niin en ainakaan osaa.

Leffat, kuvat ym. ovat jo valmiiksi pakattu. Itse en niistä tee mitään pakettia.

Minulla on varsinaisille leffoille verkkolevy sisäisen levyjen lisäksi, jonne lykkään ne, mutta välillä unohtuu varsinaiseen järjestelmiin leffatiedostoja, jolloin nekin menevät varmuuskopiointiin.

Tilan säästö olematon. Esim dar komennolla noi jättää pakkaamatta.
Esim.
Koodia: [Valitse]
dar -c paketti -R /mnt/ubuntu/ -z  -Z "*.gz" -Z "*.bz2" -Z "*.zip" -Z "*.png" -Z "*.jpg"Jos boot ym. osioita erikseen ne pitää muistaa liittää.
SSD levyltä palautus tapahtuu sukkelasti. Eikä tallennuskaan mahdottomasti kestä.

rsync kiva leffoille ym. mitä ei kannata pakata. Optioissa on tosin muistamista.

Minä käytän vakio-optioita, jotka eivät ole aivan optimaalisia, mutta soveltuvat käyttöön. Joskus olen harkinnut tehdä selvemmät ja vähemmän tilaa vievät varmuuskopioratkaisut, mutta en ole jaksanut, sillä levy on halpaa.

Enhän minä sinua tarkoittanut vaan tietenkin sitä ettei joku ala sotkea ketjua neuvoilla juuri minun ongelmassani.

No, kiva. Luulin jo, että tuhosit minun komennollani kiintolevysi. Hyvä, ettei näin ollut kuitenkaan käynyt.  :)