Moi
Vaikken aktiivisesti enää yritä ketään kääntää linuxin käyttäjäksi, olen sattunut käymään taas pitkästä aikaa usemapiakin keskusteluja kavereiden tms kanssa asiasta viime aikoina. Usein esiin tulevia juttuja ovat "kun siihen pitää asentaa sitä/tätä installin jälkeen" tai pitää "kikkailla temppu x ja y" tai "mun tykkäämät pelit tai ohjelmat ei toimi".
Viimeinen on luultavasti totta näiden kohdalla 90 prosenttisesti, noi joiden kanssa oon jutellu on varmaan kaikki joskus kokeillu jotain ubuntua, ja useimmat tekevät kaiken työnsä titeokoneella joten tietävät mistä ohjelmista puhuvat. Mutta heidän(kin) keskuudessaan on laajalla ajatus, että pelkästään norminettikoneen toimimaan saaminen edellyttää paljon "sitä tai tätä säätämistä". Eivätkä sen takia viitsi asentaa Ubuntua edes windowsin rinnalle edes tietoturvasyistä.
Noista, joiden kanssa oon jutellu, ainoastaan ohjelmointia työkseen tekevät eivät valittaneet näistä jutuista, peleistä kyllä...
Heitä haastaakseen kysyn, mitkä asiat eivät toimi, tavallisen *buntun asentamisen jälkeen vaan vaativat käyttäjän "säätävän"? Ja toisekseen miksi linux ei yleisty työpöytäkäytössä? (Tästäkin väännettiin, lähinnä filosofisessa mielessä... Vielä 5-10 vuotta sitten tälläkin foorumilla toivottiin/uskotiin Ubuntun tai jonkin muun joskus syrjäyttävän Windowsin.)
Toimimiseen liittyen: olettaen, että restricted-extrat asennettu, ei mietitä ohjelmien asennuksia, jotka on tietenkin asennettava myös windowsiin tai mihin tahansa systeemiin vaan Ubuntun toiminnan puutteita "tavallisessa" koti+nettikätössä. Ja kaikki(han) tietävät, että ohejlmien asennus on helpompaa ja turvallisempaa linuxissa kuin windowsissa, aina ja useimmiten.
Aloitan omilla mielipiteillä:
* "System program problem detected" -ohjelma ja sen poistaminen.
* Flashin toimiminen, (vaikka apt-get update), areenan ja joskus muidenki sivujen videot vaativat refrehsin tai eivät ehkä toimi lainkaan.
* Jos omistaa laitteen, jolle linux-ajureita ei ole (tai ne ovat eri linuxille tai bittisyydelle) voi laitetta olla mahdotonta saada toimimaan.
* UEFI- tai win8/10 -koneiden saaminen edes käynnistymään asennustikulta on/voi olla pirun vaikeaa, aloittelevalle menee pupu pöksyyn helposti.
Kaksi alinta eivät liity Ubuntuun, mutta vaikuttavat monen päätökseen vaihtaa tai edes kokeilla. Itse asiassa jotkin uudet biosit ovat hyvinkin hankalia conffata oikein tikku- tai dual-boottia varten.
Laittakaas vastauksia tähän parin päivän sisään jos haluatte/ehditte, lupasin maanantaina "raporttia" asiasta.
Jos on jotain muuta uutta sanottavaa linuxin puolesta, niin mielellään vastaanotan!
(Siis uutta siksi, että tietoturvasta, ilmaisuudesta, vapaudesta, "yleisesti ottaen" paremmista ohjelmista tiedän jo sen minkä aion heille puhuakin..
)