Kirjoittaja Aihe: Toista kuukautta jo Linuxilla  (Luettu 8013 kertaa)

malmilandia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 380
  • Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska
    • Profiili
    • Malmilandia
Toista kuukautta jo Linuxilla
« : 30.10.15 - klo:16.02 »
Tuntuu vähän oudolta näin sanoa eräästä asiasta, eli avun tarpeesta tämän Linuxin käytössä, sillä olen huomannut, että ei ole ollut kädestä pitäjiä, vaan saanut itse hakata päätä seinään? Toki täältä olen saanut todella paljon apua, josta kiitos auttajille. Olen eläkkeellä ja aikaa on ollut touhuta tämän kanssa nyt, kun ajokausi on ohi ja SUZUKI AN650 ja pyörä talviteloilla.

Tämä on sellaista yrittämisen erehtymisen kantapäänkautta opiskelua, joka alkaa tuottamaan tulosta. Oikeastaan on vain yksi asia jota en ole löytänyt, eli miten saa työpöydän kuvakkeet suoriin riveihin, niin kuin Windows koneella ovat vasemmassa reunassa? Tuo kun vaivaa silmääni, kun ei saa ihan tasan niitä? Nyt on Mintin pöytänä KDE

Valitettavasti on sanottava, että monessa seikassa Windows jää jo pahasti jalkoihin ja kun vielä saisi Lightroom ohjelman Linuxiin, niin en pahemmin kaipaile Windowsia

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16245
    • Profiili
Vs: Toista kuukautta jo Linuxilla
« Vastaus #1 : 30.10.15 - klo:16.26 »
kun vielä saisi Lightroom ohjelman Linuxiin, niin en pahemmin kaipaile Windowsia

Joko olet kokeillut Darktablea: http://www.darktable.org/

malmilandia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 380
  • Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska
    • Profiili
    • Malmilandia
Vs: Toista kuukautta jo Linuxilla
« Vastaus #2 : 30.10.15 - klo:16.54 »
Olen kokeillut ja ihan hyvä, mutta kun on todella monta vuotta käyttänyt Lightroom niin on vaikea saada itseään siitä irti

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16245
    • Profiili
Vs: Toista kuukautta jo Linuxilla
« Vastaus #3 : 30.10.15 - klo:17.02 »
32-bittinen Lightroom 5.x on mahdollista saada toimimaan hyvin Winellä: https://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId=28669

malmilandia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 380
  • Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska
    • Profiili
    • Malmilandia
Vs: Toista kuukautta jo Linuxilla
« Vastaus #4 : 30.10.15 - klo:17.45 »
Kyllä käytän ennemmin tuon tilalla Windowsin puolella Lightroom ohjelmaa

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4168
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Toista kuukautta jo Linuxilla
« Vastaus #5 : 30.10.15 - klo:17.46 »
Oikeastaan on vain yksi asia jota en ole löytänyt, eli miten saa työpöydän kuvakkeet suoriin riveihin, niin kuin Windows koneella ovat vasemmassa reunassa? Tuo kun vaivaa silmääni, kun ei saa ihan tasan niitä? Nyt on Mintin pöytänä KDE

KDE:ssä on Folder View widgetti jolla työpöydän kuvakkeet saa haluamaansa järjestykseen, sen kokoa ja paikkaa voi myös muuttaa.
Kuvassa ko. widgetti toiminnassa ja sen asetukset.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

malmilandia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 380
  • Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska
    • Profiili
    • Malmilandia
Vs: Toista kuukautta jo Linuxilla
« Vastaus #6 : 30.10.15 - klo:17.56 »
Kiitos tuollaista olen hakenut

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Toista kuukautta jo Linuxilla
« Vastaus #7 : 30.10.15 - klo:18.11 »
Heh, pahoittelut asiasta sivuun hyppäämisestä, mutta tulee niin mieleen se kerta, kun yliopistossa fantasiakirjallisuutta käsitelleelle kirjallisuustieteen kurssille saapui muistaakseni yhteiskuntatieteiden opiskelija, joka ei muuten edes suorittanut kirjallisuustiedettä, mutta oli lukenut Tarun Sormusten herrasta viiteen kertaan ja halusi siksi sille kurssille. Katsoimme kurssia pitäneen tuntiopettajan kanssa toisiimme ja totesimme ”amatööri”. Minä olin jo silloin, toistakymmentä vuotta sitten, lukenut Tarun varmaan nelisenkymmentä kertaa.

Tajusin nimittäin tässä juuri, että olen ollut ensisijaisesti Linuxissa kohta jo kymmenen vuotta. Windowsia ei ole koneella ollut ainakaan kuuteen vuoteen. Takaisin ei ole paluuta.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

malmilandia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 380
  • Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska
    • Profiili
    • Malmilandia
Vs: Toista kuukautta jo Linuxilla
« Vastaus #8 : 30.10.15 - klo:22.02 »
Heh, pahoittelut asiasta sivuun hyppäämisestä, mutta tulee niin mieleen se kerta, kun yliopistossa fantasiakirjallisuutta käsitelleelle kirjallisuustieteen kurssille saapui muistaakseni yhteiskuntatieteiden opiskelija, joka ei muuten edes suorittanut kirjallisuustiedettä, mutta oli lukenut Tarun Sormusten herrasta viiteen kertaan ja halusi siksi sille kurssille. Katsoimme kurssia pitäneen tuntiopettajan kanssa toisiimme ja totesimme ”amatööri”. Minä olin jo silloin, toistakymmentä vuotta sitten, lukenut Tarun varmaan nelisenkymmentä kertaa.

Tajusin nimittäin tässä juuri, että olen ollut ensisijaisesti Linuxissa kohta jo kymmenen vuotta. Windowsia ei ole koneella ollut ainakaan kuuteen vuoteen. Takaisin ei ole paluuta.

Ei tuo mitään. Minäkin jo lasketaan aikaa, jolloin on ollut jossain määrin Linux ohjelmassani, niin pitää mennä Lähiverkkoneuvoja kurssille 1996/ -7 luvulle, mutta vasta viisi - kuusi myöhemmin oli ensimmäinen Linux koneellani, mutta kielitaidon puute oli jo silloin ongelma, tai oikeastaan pahempi silloin, kuin nyt?

Välissä on ollut monta vuotta, kun sivusilmällä vain seurasin ja olin jopa vähän kärttyinen, kun Lehtisen Jaakko laittoi minulle Linux infoa, kuinka mukava se on? Opetin jopa yhden kotisivu kursin Linuxilla hänen pyynnöstään, ihan mukava kurssi ainakin minulle, kun jouduin asiaan perehtymään myös tällä puolen, mutta nykyään en tajua näistä enää mitään, mistä olen aika tyytyväinenkin. :D

Nyt Jaakko ei enää pelaa Linuxin kanssa, eläkkeellä kun on, niin on omena kainalossa, jolta päivisin uutisia lukee, no onhan minullakin omppu tabletti lehtien lukemista varten, mutta ei siitä muuhun ole, ei ainakaan minun taidoilla.

Nyt on kuvakkeet rivissä ja kaikki toimii. Kiitos vielä tuosta linkistä, jonka sain, hetken kesti tajuta missä se koneella on, mutta nyt tiedän sen.  :D

Nyt kun on aikaa ja päivisin ei pahemmin mitään suurempaa ohjelmaa ole, niin tässä on ollut mukava palautella Linuxia mieleen ja pikku hiljaa se palautuukin, tosin on niin paljon tullut uutta, että on jopa vaikea sitä käsittää. 

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Toista kuukautta jo Linuxilla
« Vastaus #9 : 31.10.15 - klo:13.42 »

Nyt kun on aikaa ja päivisin ei pahemmin mitään suurempaa ohjelmaa ole, niin tässä on ollut mukava palautella Linuxia mieleen ja pikku hiljaa se palautuukin, tosin on niin paljon tullut uutta, että on jopa vaikea sitä käsittää.
Minusta Linuxin komennot ovat vuosia pysyneet samoina. Systemd:stä olen vielä osin pysytellyt erossa. Kuvakkeita en juuri työpöydällä kaipaa. En ymmärrä mihin niitä tarvitaan. Kuvakkeet tosin pikkulapsille hyviä. Osaavat niistä käynnistää suosikkejaan. Jokaisella tietysti tapansa. DarkTable on vaikea oppia. LightRoomia en ole juuri käyttänyt. Pitää moinen päivittää aina kun ostaa jonkun kameran. X-Trans kennolle on tuki DarkTablessa, mutta esim. xbmc/Kodi ei näytä vielä tuon RAW-kuvia. Gwenview näyttää ainakin esikatselukuvat. Windowssin tuki lienee kuvien katselulle vielä heikompi. Ainakin viimeksi kun pistin muistikortin kaverin koneeseen (W8.1) en saanut mitään näkyville.

malmilandia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 380
  • Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska
    • Profiili
    • Malmilandia
Vs: Toista kuukautta jo Linuxilla
« Vastaus #10 : 31.10.15 - klo:14.06 »

Nyt kun on aikaa ja päivisin ei pahemmin mitään suurempaa ohjelmaa ole, niin tässä on ollut mukava palautella Linuxia mieleen ja pikku hiljaa se palautuukin, tosin on niin paljon tullut uutta, että on jopa vaikea sitä käsittää.
Minusta Linuxin komennot ovat vuosia pysyneet samoina. Systemd:stä olen vielä osin pysytellyt erossa. Kuvakkeita en juuri työpöydällä kaipaa. En ymmärrä mihin niitä tarvitaan. Kuvakkeet tosin pikkulapsille hyviä. Osaavat niistä käynnistää suosikkejaan. Jokaisella tietysti tapansa. DarkTable on vaikea oppia. LightRoomia en ole juuri käyttänyt. Pitää moinen päivittää aina kun ostaa jonkun kameran. X-Trans kennolle on tuki DarkTablessa, mutta esim. xbmc/Kodi ei näytä vielä tuon RAW-kuvia. Gwenview näyttää ainakin esikatselukuvat. Windowssin tuki lienee kuvien katselulle vielä heikompi. Ainakin viimeksi kun pistin muistikortin kaverin koneeseen (W8.1) en saanut mitään näkyville.

DarkTablessa on se heikkous, että ei näytä Nikonin Nef- kuvia, tai en ainakaan ole löytänyt mistään siitä, että avaisi ne. Joten se on vähän ongelmallinen minulle, RawTherapee kyllä taas näyttää ja siinä on säädöt myös  Nef- kuville, mutta ei läheskään vastaavat, kuin Lightroomissa

Kuvakkeet, no olen jo sitten varmaan tullut uudestaan vanhaksi, en pidä pääteikkunastakaan, vaan mieluimmin graafinen käyttö. Kuvakkeiden käyttö sopii yhdelle, mutta ei ehkä kaikille, no minä kun olen jo vanhuuden höperö, saanen niiden käytöstä pitää?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16245
    • Profiili
Vs: Toista kuukautta jo Linuxilla
« Vastaus #11 : 31.10.15 - klo:15.12 »
DarkTablessa on se heikkous, että ei näytä Nikonin Nef- kuvia, tai en ainakaan ole löytänyt mistään siitä, että avaisi ne.

Tokihan se NEF-kuvia tukee. Vaihda oikeasta yläkulmasta lighttable-näkymään ja importtaa kuvat vasemman puolen valikon toiminnoilla.

Käyttöliittymän osalta sekä Darktable että RawTherapee matkivat Lightroomia, Darktable hieman enemmän.

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Vs: Toista kuukautta jo Linuxilla
« Vastaus #12 : 31.10.15 - klo:16.52 »
DarkTablessa on se heikkous, että ei näytä Nikonin Nef- kuvia, tai en ainakaan ole löytänyt mistään siitä, että avaisi ne.

Tokihan se NEF-kuvia tukee. Vaihda oikeasta yläkulmasta lighttable-näkymään ja importtaa kuvat vasemman puolen valikon toiminnoilla.

Käyttöliittymän osalta sekä Darktable että RawTherapee matkivat Lightroomia, Darktable hieman enemmän.

Jos hieman hellittää kukkaron nyörejä, niin Ubuntussa toimii suoraan myös kaupallinen Corelin AfterShot/AfterShot Pro. Viitisenkymmentä taalaa maksaa. Ihan pätevä ohjelma oikeasti.

http://www.aftershotpro.com/en/products/aftershot/pro/?utm_medium=nav&utm_campaign=AfterShotPro_2&hptrack=mmasp

Itsellä tosin jäänyt aika vähälle käytölle, kun viimeistelyyn kuitenkin kaipaa sitten oikeata kuvankäsittelyohjelmaa. Siksi se photari on vaan jäänyt pääasialliseksi ohjelmaksi kuvien kanssa pelaamiseen. Jotain weppikäyttöön tarkoitettuja juttuja tosin teen nykyään myös Gimpillä (kun sen saa yhden ikkunan tilaan) ja mtPaintilla, sekä Pentaxien raw-kuvien (dng) selailua Nomacsilla.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Toista kuukautta jo Linuxilla
« Vastaus #13 : 31.10.15 - klo:18.13 »
DarkTablessa on se heikkous, että ei näytä Nikonin Nef- kuvia, tai en ainakaan ole löytänyt mistään siitä, että avaisi ne.

Tokihan se NEF-kuvia tukee. Vaihda oikeasta yläkulmasta lighttable-näkymään ja importtaa kuvat vasemman puolen valikon toiminnoilla.

Käyttöliittymän osalta sekä Darktable että RawTherapee matkivat Lightroomia, Darktable hieman enemmän.

En ole itse käyttänyt Ubuntussa DarkTablea - siinä voi olla hieman vanha versio. Itsellä vielä 1.6.6, vaikka päivitys uudempaan saatavilla. lensfun, exiv2, lcms, .. kirjastot kannattaa pitää ajan tasalla. Itsellä lensfun ei tunnista kaikkia laseja. Ohjelmasta löytyy paljon Youtube videoita. Tuki myös OpenCL jonka avulla käytetään näytönohjainta apuna. NEF-kuvat hyvin tuettuja. Osaa myös ottaa kuvia kuvia Nikonilla. Löytyy tuki myös X-trans kuville. Nef on hieman modifoitu tiff, joten ei sen luvussa ongelmia ole.

Ominaisuuksia on sitten paljon. Sellaisiakin mitä Lightroomissa ei ole. Isolla näytöllä fontit ehkä turhan pieniä. Hankaloittaa alussa. Mikä parasta, ohjelma ei koske alkuperäisiin. Vaikka tekisi samasta kuvasta toistakymmentä eri versiota.

malmilandia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 380
  • Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska
    • Profiili
    • Malmilandia
Vs: Toista kuukautta jo Linuxilla
« Vastaus #14 : 31.10.15 - klo:18.38 »
DarkTablessa on se heikkous, että ei näytä Nikonin Nef- kuvia, tai en ainakaan ole löytänyt mistään siitä, että avaisi ne.

Tokihan se NEF-kuvia tukee. Vaihda oikeasta yläkulmasta lighttable-näkymään ja importtaa kuvat vasemman puolen valikon toiminnoilla.

Käyttöliittymän osalta sekä Darktable että RawTherapee matkivat Lightroomia, Darktable hieman enemmän.

En ole itse käyttänyt Ubuntussa DarkTablea - siinä voi olla hieman vanha versio. Itsellä vielä 1.6.6, vaikka päivitys uudempaan saatavilla. lensfun, exiv2, lcms, .. kirjastot kannattaa pitää ajan tasalla. Itsellä lensfun ei tunnista kaikkia laseja. Ohjelmasta löytyy paljon Youtube videoita. Tuki myös OpenCL jonka avulla käytetään näytönohjainta apuna. NEF-kuvat hyvin tuettuja. Osaa myös ottaa kuvia kuvia Nikonilla. Löytyy tuki myös X-trans kuville. Nef on hieman modifoitu tiff, joten ei sen luvussa ongelmia ole.

Ominaisuuksia on sitten paljon. Sellaisiakin mitä Lightroomissa ei ole. Isolla näytöllä fontit ehkä turhan pieniä. Hankaloittaa alussa. Mikä parasta, ohjelma ei koske alkuperäisiin. Vaikka tekisi samasta kuvasta toistakymmentä eri versiota.

Nef on modifioitu Raw- tiedosto, ei Tiff. On melkoisen monipuolinen kyllä ja kyllä avasi neffitkin, vaikka edellisessä yrityksessä ei, liekö eri tavalla inportattu nyt se kuva? Ei Lightroomaankaan muokkaa alkuperäistä kuvaa, sen voi aukaista myös moneen kertaa ja vaikka monella eri ohjelmalla.

malmilandia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 380
  • Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska
    • Profiili
    • Malmilandia
Vs: Toista kuukautta jo Linuxilla
« Vastaus #15 : 31.10.15 - klo:18.39 »
DarkTablessa on se heikkous, että ei näytä Nikonin Nef- kuvia, tai en ainakaan ole löytänyt mistään siitä, että avaisi ne.

Tokihan se NEF-kuvia tukee. Vaihda oikeasta yläkulmasta lighttable-näkymään ja importtaa kuvat vasemman puolen valikon toiminnoilla.

Käyttöliittymän osalta sekä Darktable että RawTherapee matkivat Lightroomia, Darktable hieman enemmän.

Jos hieman hellittää kukkaron nyörejä, niin Ubuntussa toimii suoraan myös kaupallinen Corelin AfterShot/AfterShot Pro. Viitisenkymmentä taalaa maksaa. Ihan pätevä ohjelma oikeasti.

http://www.aftershotpro.com/en/products/aftershot/pro/?utm_medium=nav&utm_campaign=AfterShotPro_2&hptrack=mmasp

Itsellä tosin jäänyt aika vähälle käytölle, kun viimeistelyyn kuitenkin kaipaa sitten oikeata kuvankäsittelyohjelmaa. Siksi se photari on vaan jäänyt pääasialliseksi ohjelmaksi kuvien kanssa pelaamiseen. Jotain weppikäyttöön tarkoitettuja juttuja tosin teen nykyään myös Gimpillä (kun sen saa yhden ikkunan tilaan) ja mtPaintilla, sekä Pentaxien raw-kuvien (dng) selailua Nomacsilla.

Tuo vaikutti mielenkiintoiselta ohjelmalta, johon pitää tutustua oikein kunnolla

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Toista kuukautta jo Linuxilla
« Vastaus #16 : 01.11.15 - klo:10.07 »

Nef on modifioitu Raw- tiedosto, ei Tiff. On melkoisen monipuolinen kyllä ja kyllä avasi neffitkin, vaikka edellisessä yrityksessä ei, liekö eri tavalla inportattu nyt se kuva? Ei Lightroomaankaan muokkaa alkuperäistä kuvaa, sen voi aukaista myös moneen kertaa ja vaikka monella eri ohjelmalla.

Nef sisältää esikatselukuvan (jpg) ja kennon sisällön (RAW) ja kaikenlaisia tietoja. Minulla on sellainen käsitys, että RAW-kuva pakataan/tallennetaan samalla algoritmilla kuin tiff-kuva. Ilman pakkaamista NEF/RAW kuva olisi paljon isompi. Riippuu tietysti kamerasta ja asetuksista. Nef on Nikonin RAW-formaatti ja se muuttelee sitä, että usein uusi kamera tarvitsee uudet softat. Ongelman voi kiertää muuttamalla kuvat DNG-formaattiin. Itse en ole käyttänyt DNG-formaattia, mutta on mielessä kokeilla sitä x-trans kennoisen kameran kuviin. Jos vaikka saisi datan pienemmäksi ja näkyville useammalla ohjelmalla. Omassa Nikonissa on 3 eri pakkaustasoa ja 2 eri värisyvyyttä. Eli yhteensä 6 erilaista versiota. Darktable avaa ne, mutta hieman vanhempi Lightroom ei.

Ohjelmat ja eri formaatit ovat monimutkaisia. Ei niitä heti opi ja kannata tyrmätä. Yksi nainenkin sanoi ettei Linuxilla ja OpenOfficella tee mitään kun ei osannut ihan yksinkertaisia perusasioita. Tuollakin tulen toimeen, vaikka osaan kai jotain 5% sen kaikista lukuisista ominaisuuksista. Jos yhtä ohjelmaa on käyttänyt vuosia ja osaa sen pitää siirtymiseen olla joku syy. Itselläni Windows tipahti pois konepäivityksessä. Vanha Win7 ei suostunut enää asentumaan enkä ole viitsinyt ostaa lisenssejä uudempiin versioihin. Aikaa kirjoitella kun seurailen tässä varmistuksen edistymistä....

malmilandia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 380
  • Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska
    • Profiili
    • Malmilandia
Vs: Toista kuukautta jo Linuxilla
« Vastaus #17 : 01.11.15 - klo:12.21 »

Nef on modifioitu Raw- tiedosto, ei Tiff. On melkoisen monipuolinen kyllä ja kyllä avasi neffitkin, vaikka edellisessä yrityksessä ei, liekö eri tavalla inportattu nyt se kuva? Ei Lightroomaankaan muokkaa alkuperäistä kuvaa, sen voi aukaista myös moneen kertaa ja vaikka monella eri ohjelmalla.

Nef sisältää esikatselukuvan (jpg) ja kennon sisällön (RAW) ja kaikenlaisia tietoja. Minulla on sellainen käsitys, että RAW-kuva pakataan/tallennetaan samalla algoritmilla kuin tiff-kuva. Ilman pakkaamista NEF/RAW kuva olisi paljon isompi. Riippuu tietysti kamerasta ja asetuksista. Nef on Nikonin RAW-formaatti ja se muuttelee sitä, että usein uusi kamera tarvitsee uudet softat. Ongelman voi kiertää muuttamalla kuvat DNG-formaattiin. Itse en ole käyttänyt DNG-formaattia, mutta on mielessä kokeilla sitä x-trans kennoisen kameran kuviin. Jos vaikka saisi datan pienemmäksi ja näkyville useammalla ohjelmalla. Omassa Nikonissa on 3 eri pakkaustasoa ja 2 eri värisyvyyttä. Eli yhteensä 6 erilaista versiota. Darktable avaa ne, mutta hieman vanhempi Lightroom ei.

Ohjelmat ja eri formaatit ovat monimutkaisia. Ei niitä heti opi ja kannata tyrmätä. Yksi nainenkin sanoi ettei Linuxilla ja OpenOfficella tee mitään kun ei osannut ihan yksinkertaisia perusasioita. Tuollakin tulen toimeen, vaikka osaan kai jotain 5% sen kaikista lukuisista ominaisuuksista. Jos yhtä ohjelmaa on käyttänyt vuosia ja osaa sen pitää siirtymiseen olla joku syy. Itselläni Windows tipahti pois konepäivityksessä. Vanha Win7 ei suostunut enää asentumaan enkä ole viitsinyt ostaa lisenssejä uudempiin versioihin. Aikaa kirjoitella kun seurailen tässä varmistuksen edistymistä....

Raw- kuva on pakkaamaton raakakuva, joka sisältää kaiken kuvainformaation. Toki siihenkin on nyt tullut uudemmissa kameroissa vaihtoehtoja, joissa voi valita eri tason häviämättömästi pakattuja versioita, mutta koska kiintolevytila on suhteellisen halpaa, niin pidän pakkaamattoman. DNG- formaatti on kyllä myös hyvä ja voi olla, että siirryn täällä Linux puolella siihen?


Kuvittelisin että pystyn jonkun aikaa tallentamaan kuvia koneelle? Vai mitä tämä sanoo teille?

Tiedostojärjestelmä  Koko  Käyt Vapaa Käy% Liitospiste
/dev/sde7             46G   16G   29G  36% /
none                 4,0K     0  4,0K   0% /sys/fs/cgroup
udev                  16G  4,0K   16G   1% /dev
tmpfs                3,2G  1,8M  3,2G   1% /run
none                 5,0M     0  5,0M   0% /run/lock
none                  16G  884K   16G   1% /run/shm
none                 100M   36K  100M   1% /run/user
/dev/sde1            180M   48M  120M  29% /boot
/dev/sde6            1,8T   45G  1,6T   3% /home

« Viimeksi muokattu: 01.11.15 - klo:13.17 kirjoittanut malmilandia »

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Toista kuukautta jo Linuxilla
« Vastaus #18 : 01.11.15 - klo:15.08 »
14-bitin värisyvyydellä tarvitaan 2 bittiä värien säilömiseen. Lisäksi tulee jpg-esikatselukuva ja metatiedot. Tuolloin tiedoston koko on noin 70-80 megaa Nikon D800. Jos vielä tallentaa jpg versiot, jotta pääsee äkkiä katsomaan kuvia menee vielä lisää tilaa.  Pikkukamerani tekee 33 megasia RAW kuvia. Koko ei juuri vaihtele, eli niitä ei pakata. Siinäkin 4G muistikortti on liian pieni. Ihan varma en ole koskevatko kamerat kennon dataan. Esim korjaamalla linssivirheitä. Monet kamerathan osaa korjata kehnojen zoomien kuvavirheitä. Kamera ja asetuskohtaista miten RAW kuvaan kosketaan. Pokkarini kuvia olen ajatellut pakata. Levytila ehkä halpaa, mutta itsellä on mennyt tänään monta tuntia yhden hitaan usb-levyn täyttämiseen. Sitten kun katsoo vielä diffillä onko kaikki bitilleen oikein kuluu taas aikaa. 12-bitin värisyvyydellä ja pakkauksella säästää oikeasti levytilaa ja aikaa. Silloin tiedostojen koko inhimillisempi. Ns. pikkukamerani on kyllä laadukas. Sen kiinteä lasi parempi kuin keskihintaisten zoomien. Pikkukennoisten parhaimmistoa. Olen suositellut monelle hankkimaan kunnollisen n. 35 mm lasin ja lähtemään sen kanssa kävelylle ilman zoomeja.

malmilandia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 380
  • Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska
    • Profiili
    • Malmilandia
Vs: Toista kuukautta jo Linuxilla
« Vastaus #19 : 01.11.15 - klo:15.34 »
14-bitin värisyvyydellä tarvitaan 2 bittiä värien säilömiseen. Lisäksi tulee jpg-esikatselukuva ja metatiedot. Tuolloin tiedoston koko on noin 70-80 megaa Nikon D800. Jos vielä tallentaa jpg versiot, jotta pääsee äkkiä katsomaan kuvia menee vielä lisää tilaa.  Pikkukamerani tekee 33 megasia RAW kuvia. Koko ei juuri vaihtele, eli niitä ei pakata. Siinäkin 4G muistikortti on liian pieni. Ihan varma en ole koskevatko kamerat kennon dataan. Esim korjaamalla linssivirheitä. Monet kamerathan osaa korjata kehnojen zoomien kuvavirheitä. Kamera ja asetuskohtaista miten RAW kuvaan kosketaan. Pokkarini kuvia olen ajatellut pakata. Levytila ehkä halpaa, mutta itsellä on mennyt tänään monta tuntia yhden hitaan usb-levyn täyttämiseen. Sitten kun katsoo vielä diffillä onko kaikki bitilleen oikein kuluu taas aikaa. 12-bitin värisyvyydellä ja pakkauksella säästää oikeasti levytilaa ja aikaa. Silloin tiedostojen koko inhimillisempi. Ns. pikkukamerani on kyllä laadukas. Sen kiinteä lasi parempi kuin keskihintaisten zoomien. Pikkukennoisten parhaimmistoa. Olen suositellut monelle hankkimaan kunnollisen n. 35 mm lasin ja lähtemään sen kanssa kävelylle ilman zoomeja.

Minulla on Nikon D5200 jonka kuvan koko ei ole kuin jotain 24 megan korvilla, riippuen vähän kuvan kohteesta? D800 on jo eri kokoinen kenno 36MP full-frame, jolla sitten myös kuvakoko kasvaa sen mukaan mukaiseksi. Tällä hetkellä käytän 16 gigan muistikorttia, pienempää ei kannata kameraan laittaa.