Kirjoittaja Aihe: Miten KDE saa toimimaan?  (Luettu 9160 kertaa)

malmilandia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 380
  • Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska
    • Profiili
    • Malmilandia
Miten KDE saa toimimaan?
« : 22.09.15 - klo:14.08 »
Olen mielestäni asentanut kaikki tarvittavan ja ison liudan varmaan tarpeetontakin, kone väittää että KDE olisi päällä, mutta en saa tätä Ubuntun työpöytää muuttumaan miksikään, joten missä on se vipu, mitä pitää kääntää?

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Miten KDE saa toimimaan?
« Vastaus #1 : 22.09.15 - klo:14.45 »
Miten kone väittää sen olevan päällä? Jotkin KDE-prosessit saattavat käynnistyä, jos käytät KDE-ohjelmia.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

malmilandia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 380
  • Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska
    • Profiili
    • Malmilandia
Vs: Miten KDE saa toimimaan?
« Vastaus #2 : 22.09.15 - klo:14.49 »
Käsittääkseni ja entisten kokemusten perusteella työpöytää pitäisi pysty muokkaan siihen malliin, mutta se on ja pysyy siinä, minkä Ubuntun asennuksessa tuli? Joten nyt olen aivan H Moilanen

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16247
    • Profiili
Vs: Miten KDE saa toimimaan?
« Vastaus #3 : 22.09.15 - klo:14.54 »
Työpöytäympäristö valitaan sisäänkirjautumisen yhteydessä käyttäjänimen vieressä olevasta Ubuntu-kuvakkeesta:



Jos kuvake puuttuu tai avautuvassa listassa ei ole KDE:tä, se ei vielä ole kokonaan asennettuna.

juyli

  • Vieras
Vs: Miten KDE saa toimimaan?
« Vastaus #4 : 22.09.15 - klo:14.56 »
... en saa tätä Ubuntun työpöytää muuttumaan miksikään, joten missä on se vipu, mitä pitää kääntää?
Yleensä kirjautumisruudussa on vaihtoehto eri asennettujen työpöytien käyttämiseksi.

malmilandia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 380
  • Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska
    • Profiili
    • Malmilandia
Vs: Miten KDE saa toimimaan?
« Vastaus #5 : 22.09.15 - klo:15.32 »
Työpöytäympäristö valitaan sisäänkirjautumisen yhteydessä käyttäjänimen vieressä olevasta Ubuntu-kuvakkeesta:



Jos kuvake puuttuu tai avautuvassa listassa ei ole KDE:tä, se ei vielä ole kokonaan asennettuna.

Minulle ei tuota tule, vaan tulee valikko missä valitsen joko Windowsin, tai Ubuntun ja sen jälkeen aukeaa työpöytä? Pitääkö siihen laittaa salasanakysely, ennen kuin tulee tuo valikko? Anteeksi muistamattomuuteni ja ikäni tuoman hölmöyden. Sitten nyt tapahtui uudelleen käynnistyksessä jotain uutta? Nyt aukeaa ihan erilainen työpöytä. Vasemmassa yläkulmassa lukee "Toiminnot ja siinä on näkyvissä vain avoin selaimen linkki? Ota seuraavassa käynnistyksessä kuvia, jotta saan jotain järkevää selostusta aikaiseksi?

Storck

  • Vieras
Vs: Miten KDE saa toimimaan?
« Vastaus #6 : 22.09.15 - klo:15.52 »
Kirjaudu ulos, konetta ei tarvitse sammuttaa.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16247
    • Profiili
Vs: Miten KDE saa toimimaan?
« Vastaus #7 : 22.09.15 - klo:16.07 »
Minulle ei tuota tule, vaan tulee valikko missä valitsen joko Windowsin, tai Ubuntun ja sen jälkeen aukeaa työpöytä? Pitääkö siihen laittaa salasanakysely, ennen kuin tulee tuo valikko?

Riittää tosiaan kirjautua ulos. Järjestelmän pitäisi muistaa valinta, jolloin automaattikirjautuminen johtaa seuraavassa käynnistyksessä KDE-työpöydälle.

XL180

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
    • Profiili
Vs: Miten KDE saa toimimaan?
« Vastaus #8 : 22.09.15 - klo:16.13 »
 En ole koskaan saanut Kubuntua ja KDE pöytää toimimaan itselläni.
Yhden viikon Kubuntu aina yrittää täällä toimia ,kun asennan sen.
Sitten alkaa tulemaan samaa ilmoitusta uudestaan ja uudestaan,kuin ikiliikkkujana:-Ei saada yhteyttä.ei..

Jos en ole poistanut näitä -ei yhteyttä-ilmoituksia,niitä oli pian yli sata saapuneissa ilmoituksissa.

En ole koskaan onnistunut asentamaan toista pöytää jakelun sisään.Juuri KDE -pöytää olen yrittänyt laittaa esim. openSUSE xfce jakeluun.

Toisella foorumilla pitävät Kubuntua harrastelijavirityksenä.Olen taipuvainen olemaan samaa mieltä.

malmilandia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 380
  • Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska
    • Profiili
    • Malmilandia
Vs: Miten KDE saa toimimaan?
« Vastaus #9 : 22.09.15 - klo:16.22 »
No harrastelija minä olenkin, ikää jo yli  60v ja kielitaito nolla, joten en minä mitään suuria aikaiseksi saa, vain työpöydän mieleiseksi ja MTV3videot näkyviin, joka on seuraava projekti, joten ei siitä sen enempää. Haen sitä työpöytä mallia, jossa on ruudun alalaidassa vähän Ompun mallinen valikko rivi ja vasemmalla, tai oikeassa reunassa, sillä ei ole merkitystä, mutta en ole vielä löytänyt, millä säädöillä ne saan aikaiseksi, ei tämä nykyinen ainakaan helpommaksi tullut?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16247
    • Profiili
Vs: Miten KDE saa toimimaan?
« Vastaus #10 : 22.09.15 - klo:17.00 »
Onnistuitko nyt kirjautumaan KDE-työpöydälle? Kuvakaappaus voisi selventää asiaa.

Katsomon saa näkymään Chromella.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Miten KDE saa toimimaan?
« Vastaus #11 : 22.09.15 - klo:17.23 »
Toisella foorumilla pitävät Kubuntua harrastelijavirityksenä.Olen taipuvainen olemaan samaa mieltä.

En ole käyttänyt Kubuntua hetkeen, mutta en oikein tiedä, miten tuommoisen väitteen perustelisi. Kubuntun kehitysporukka on toki selvästi pienempi kuin Unity-puolen, mutta pohja on yhteinen (”Ubuntu”), ainoana erona on työpöytäympäristö (Unity vs. KDE) ja KDE:lla sinänsä on laaja kehittäjäkunta, joten en oikein tajua, miten kokoonpanossa varsinaisesti voisi epäonnistuakaan ???

Muoks: Lisätty lihavoitu sana merkityksen selventämiseksi :)
« Viimeksi muokattu: 22.09.15 - klo:18.59 kirjoittanut SuperOscar »
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Miten KDE saa toimimaan?
« Vastaus #12 : 22.09.15 - klo:17.38 »
Täytyy kyllä itse sanoa, että Kubuntu on noista Ubuntun rinnakkaisversioista ehkäpä se ammattimaisimmin tehty. Tai sellainen on oma vaikutelmani ollut. Perustelut nyt on lähinnä mutua.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

malmilandia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 380
  • Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska
    • Profiili
    • Malmilandia
Vs: Miten KDE saa toimimaan?
« Vastaus #13 : 22.09.15 - klo:21.59 »
Kesti vähän kauan tämä vastaus, kun olin kokouksessa. Ja kun en ole vielä löytänyt sellaista ohjelmaa, jolla olisin tuon saanut kaapattua, kun se menee heti pois, kun jotain kuvaketta klikkaa?

malmilandia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 380
  • Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska
    • Profiili
    • Malmilandia
Vs: Miten KDE saa toimimaan?
« Vastaus #14 : 22.09.15 - klo:21.59 »
Eli KDE- on asennettu, mutta miten saa tuon kysymäni vähän Ompun mallin käyttöön?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16247
    • Profiili
Vs: Miten KDE saa toimimaan?
« Vastaus #15 : 22.09.15 - klo:22.12 »
Eli KDE- on asennettu, mutta miten saa tuon kysymäni vähän Ompun mallin käyttöön?

Kuvassasi on GNOME 3.

Kirjaudu ulos ja valitse KDE, kuten ohjeistimme. GNOME 3 ja Unity tosin ovat käyttöliittymän puolesta lähempänä Mac OS X:ää kuin KDE, mutta jos nyt tämän otsikon alla selvitetään, miten KDE:n saa käyntiin.
« Viimeksi muokattu: 22.09.15 - klo:22.13 kirjoittanut nm »

malmilandia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 380
  • Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska
    • Profiili
    • Malmilandia
Vs: Miten KDE saa toimimaan?
« Vastaus #16 : 23.09.15 - klo:11.33 »
Tässä on näkymä, kun kirjaudun ulos. Kertooko se teille, mitä asennuksesta puuttuu?

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Miten KDE saa toimimaan?
« Vastaus #17 : 23.09.15 - klo:12.06 »
Valitse ”Plasma” (KDE-nimitys on periaatteessa 4.x-version myötä vanhentunut viittaamassa työpöytäympäristöön, nykyinen nimi on KDE Plasma).
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

malmilandia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 380
  • Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska
    • Profiili
    • Malmilandia
Vs: Miten KDE saa toimimaan?
« Vastaus #18 : 23.09.15 - klo:12.11 »
OK, yritän sitä?

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Miten KDE saa toimimaan?
« Vastaus #19 : 23.09.15 - klo:12.23 »
KDE on hieman sotkussa tällä hetkellä. Sisältää vanhaa ja uutta - riippuu mistä ja miten asentaa. Itse käytän vielä vanhaa KDE 4. Uudempi KDE 5 on jaettu useampaan osaan. Plasma käynnistänee Plasma työpöydän eli KDE 5. KDE 5 on tehty Qt5 kirjastojen päälle. Monet ohjelmat tarvitsevat vielä Qt4 ja kdelib 4 versioita. Jos tuohon haluaa vielä Omppu tyylisen työpöydän saa lisää sotkua.

KDE 5 eli Plasma, Frameworks ym. kehittyy kyllä kovaa tahtia. Valmiina en kyllä sitä pidä. Itse en asenna kasaa kirjastoja koneelle siksi, jotta joku työpöydän ehoste on kivamman näköinen. Qt5 ja sen monet riippuvuudet asentuu vasta kun joku oikeasti tarvitsemani ohjelma alkaa niitä tarvita.

Työpöytiä voi käynnistää myös toiseen istuntoon ilman uloskirjautumista. startkde käynnistää muistaakseni KDE:n. Sopivalla startx ja .xinitrc loitsulla onnistunee jos työpöydässä ei ole siihen valintaa (usein kirjaudu toiseen istuntoon).

Kiva työpöytän on myös openbox. Nopea ja yksinkertainen. Jos haluaa kovasti säätää ottaisin pohjalle jonkun simppelin ikkunamanagerin ja lisäisin siihen paneeleja ja muita hilppeitä. Eilen kahvilassa yksi nainen kysyi olenko jo ostanut uuden auton. Eiks olisi kiva saada uuden värinen auto??? Ihan kuin värillä olisi merkistystä kun ajelee paikasta toiseen. Tai parilla ruostepilkulla. En työpöydissäkään välitä väreistä tai taustakuvista. Tärkeintä on vakaus.