Kirjoittaja Aihe: Vanha Fujitsu ja Debian 8  (Luettu 7877 kertaa)

XL180

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
    • Profiili
Vanha Fujitsu ja Debian 8
« : 11.08.15 - klo:15.18 »
Sukulainen toi ikivanhan Fujitsu läppärin,jossa oli Windows 98.Haluaa  Linuxin tähän.
Monien muiden Linuxien asennusyritysteni jälkeen vain yksi Linux asentui,Debian 8 Jessie.
Asennus onnistui vain help f3 valintojen kautta.
Trumpetin valitsin.Maatietoja poistin.Laitoin Debianin tarjoaman ison. fi litanian pois ja laitoin pelkän .fi.Muuten ei tämä Debian 8 Fujitsuun asentunut.
Fujitsussa on pelkkä cd rom asema,joten cd asennus vain onnistui.Paljon ohjelmia jäi asentumatta,vaikka valitsin sen palvelimen.
Vain kaksi pöytää asentuu todella hitaaseen kannettavaan,Mate ja LXDE.En tiedä,kumpi tähän lopulta kannattaa laittaa.Nyt on LXDE.Oli myös Mate aiemmin.Se tuntui vielä hitaammalta tässä ,kuin  LXDE.
Asennus Fujitsuun kestää 2 tuntia.
Netti ei aukea ja päivityksiä ei tule.Paljon ohjelmia siis asentumatta.
Mediasoittimia asensin.En ole kokeillut vielä niitä.
LXDE hukkasi k3b asennuksen jonnekin.Ei näy luetteloissa.En ole vielä tarkistanut,onko asennetuissa ohjelmissa.

En ole Debian asiantuntija,kaikkea muuta.
Mitäköhän lisäohjelmia Debian vaatii,että nettiin pääsee ja ohjelmistopäivitykset saadaan esiin?

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Vanha Fujitsu ja Debian 8
« Vastaus #1 : 11.08.15 - klo:15.41 »
Laitoin Debianin tarjoaman ison. fi litanian pois ja laitoin pelkän .fi.

Vähän täsmällisempi osoite olisi kiva ;D  Siis ftp.funet.fi vai trumpetti.atm.tut.fi (johon myös viittaat)? Järkevin olisi luultavasti ftp.fi.debian.org. Ks. listaa Debianin sivuilla.

Lainaus
Paljon ohjelmia jäi asentumatta,vaikka valitsin sen palvelimen.

Tarkoitatko ohjelmia, jotka eksplisiittisesti merkitsit asennettaviksi? Debianin asennusohjelmassa valinnat ovat hitusen mutkan takana, joten ihmettelen, että sinne edes eksyit :) Joka tapauksessa Debian kannattaa asentaa aika minimaalisena, koska ohjelmia voi helposti lisätä jälkikäteen, sitten kun verkko toimii.

Lainaus
Netti ei aukea ja päivityksiä ei tule.

Tämä on ristiriidassa sen kanssa, että toisaalta sanot jotain asentuneen (”Mediasoittimia asensin”). Onko verkko lainkaan pystyssä – pystytkö esim. pingaamaan jotain sopivaa osoitetta, esim. www.google.fi tai www.yle.fi?

Jollei verkkoon lainkaan pääse, ainoa ratkaisu on joko (a) siirtää verkkolaitteiden tarvitsemat ajurit koneelle fyysisellä medialla, esim. USB-tikulla tai vastaavalla, tai (b) käyttää Debianin täydempää asennuslevysarjaa. Kummassakin tapauksessa tietysti asennuslevyt tai ajurit joutuu lataamaan sellaisella koneella, jonka verkko jo toimii.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Vanha Fujitsu ja Debian 8
« Vastaus #2 : 11.08.15 - klo:16.39 »
Sukulainen toi ikivanhan Fujitsu läppärin,jossa oli Windows 98.

Kuulostaa niin vanhalta koneelta, että nykyaikaisten nettisivujen selailu on sietämättömän hidasta tai mahdotonta. Jos koneessa on muistia alle 512 Mt ja prosessori on Pentium 2 tai vanhempi, unohtaisin suosiolla koko homman. Riittävän tehokkaita läppäreitä (Pentium M ja uudemmat) saa käytettynä muutamalla kympillä.

XL180

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
    • Profiili
Vs: Vanha Fujitsu ja Debian 8
« Vastaus #3 : 12.08.15 - klo:18.34 »
Nyt kirjoitan tätä Fujitsulla.Mate oli laitettava takaisin.Oikuttelija oli lxde.
Matella avautuu,mutta selain piti vaihtaa,kun Icewel ei aukea vieläkään.Nyt on  Epiphany ja netti toimi, mutta hitaasti näin vanhassa koneessa.
Minä vain sitä,että usein kun kirjoitan tänne,joidenkin neuvo on aina,että heitä se kone pois ja osta toinen.
Jo muistaakseni kolmasti minulle vastattu täällä näin.Saan täällä hyviä ja huonoja neuvoja.
Tämä Fujitsu on siisti vähän käytetty kone,jossa akkuaikaakin jäljellä.

Voin myöhemmin kirjotella tästä Debian 8 Matesta  vielä lisää,jos vastaukset tähän on asiallisia.

Sain myös joitakin päivityksiä,mutta onkohan kaikki tullut?Mitkä lisäosat toisi päivitykset heti esiin?

.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Vanha Fujitsu ja Debian 8
« Vastaus #4 : 12.08.15 - klo:19.36 »
Sain myös joitakin päivityksiä,mutta onkohan kaikki tullut?Mitkä lisäosat toisi päivitykset heti esiin?

En tiedä lisäosista, mutta ”apt-get update; apt-get upgrade” rootin oikeuksin (esim. sudolla, jos olet sen asettanut käytettäväksi) näyttää taatusti koko tilanteen.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Vanha Fujitsu ja Debian 8
« Vastaus #5 : 12.08.15 - klo:20.47 »
Matella avautuu,mutta selain piti vaihtaa,kun Icewel ei aukea vieläkään.

Paljonko koneessa on muistia? Selain ei ehkä aukea siksi, että vapaata muistia (ja swappia) ei ole riittävästi. free-komento kertoo tarvittavat tiedot:

Koodia: [Valitse]
free
Mitä Iceweasel sanoo, jos yrität käynnistää sen päätteen kautta:

Koodia: [Valitse]
iceweasel
Minä vain sitä,että usein kun kirjoitan tänne,joidenkin neuvo on aina,että heitä se kone pois ja osta toinen.
Jo muistaakseni kolmasti minulle vastattu täällä näin.Saan täällä hyviä ja huonoja neuvoja.

Toki vanhemmillakin koneilla voi harrastaa ja tehdä hyödyllisiäkin asioita. Epäilen vain, kannattaako noin vanhasta raudasta rakentaa konetta jonkun toisen käyttöön? Nykyiset selaimet ja nettisivustot vaativat aika paljon muistia, että niitä voi ylipäänsä ajaa. Flash ja muut videosysteemit tuskin toimivat lainkaan.


Tämä Fujitsu on siisti vähän käytetty kone,jossa akkuaikaakin jäljellä.

Jos siinä on muistia 512 Mt tai muistia voi lisätä ainakin tuohon puoleen gigaan, jotain toivoa voi olla. Mikä on koneen tarkka malli?

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Vanha Fujitsu ja Debian 8
« Vastaus #6 : 13.08.15 - klo:11.29 »
Jos siinä susikasi ennestään, unohda koko vehje. Ei pyöritä flashiä takuulla. Minä olen jo hyllyttänyt Fujitsun, jossa oli sentään XP. Sen käytöstä piti luopua, kun näyttömuisti ei riittänyt enää flashin pyörittämiseen, mikä nykyään on pakollinen selaushärpäke, ennen kuin html5 valtaa markkinat. Harrastaa saa toki, mutta ei siitä kunnon nettirautaa saa tekemälläkään. Olen harrastuksen vuoksi asentanut 75MHz, 24MB muistia DSL:n, mutta ei sitä jaksanut kuin viikon leikkiä sen kanssa. Oli sen verran karua nettiselausta  8)

Eli hommaa kaverillesi joku vähintään dualcore-läpääri, jossa on vahintään gigatavu keskusmuistia ja vähintään 256MB näyttömuistia. Kirppareista sellaisia löytyy, jollei joku tuttu tai firma jo poista moisia.

Ystävällisin terveisin

Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

jarmala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 774
    • Profiili
Vs: Vanha Fujitsu ja Debian 8
« Vastaus #7 : 13.08.15 - klo:19.17 »
Riittävän tehokkaita läppäreitä (Pentium M ja uudemmat) saa käytettynä muutamalla kympillä.

Mistä? Olen valmis maksamaan muutaman kympin tuollaisesta, mutta en satasta, niin kuin niistä yleensä pyydetään...

T. Ari

Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Vanha Fujitsu ja Debian 8
« Vastaus #8 : 13.08.15 - klo:21.46 »
« Viimeksi muokattu: 13.08.15 - klo:21.51 kirjoittanut nm »

XL180

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
    • Profiili
Vs: Vanha Fujitsu ja Debian 8
« Vastaus #9 : 13.08.15 - klo:21.58 »
Kiitos vastauksista.Tuo apt-get toi heti päivityksiä ja nyt tämä Fujitsu on aavistuksen nopeampi.

Voihan sukulaista kaveriksikin kutsua ja olen informoinut häntä vähän uudemmista koneista.
Hän tahtoo vaihdattaa tähän Fujitsuun osia!
Kerroin mm.Turkulaisesta Lapstops liikkeestä,josta saa tarkastetun koneen jopa muutamalla kympillä.Mutta se on "autotallikone".
En oikein diggaa noita Kirpparin koneita,Ne on usein valmiiksi rikki jollain tapaa.

Tässä toimii nyt Banshee  ja VLC.Se on tärkein asia tähän Fujitsuun.
Jos tyytyy hitaaseen nettiin  ,tätä näinkin
 vanhaa konetta voi kärsivällinen käytellä.

Oli mielenkiintoista verrata näitä lxde ja Mate pöytiä.Lxde toi monta erinimistä toimistoa ja pelipaketin!Vain hullu yrittää pelata tällä.
Mate toi muokkaimia ja on selvästi tähän parempi pöytä.

En ole kokeillut vielä,saanko Ice-selaimen toimimaan ,kun tämä toinen selain nyt toimii.
Mutta eikö Debian tue lainkaan Crominium selainta?Sain tekstiä,ettei tueta,kun yritin sitä asentaa.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Vanha Fujitsu ja Debian 8
« Vastaus #10 : 13.08.15 - klo:22.21 »
En ole kokeillut vielä,saanko Ice-selaimen toimimaan ,kun tämä toinen selain nyt toimii.
Mutta eikö Debian tue lainkaan Crominium selainta?Sain tekstiä,ettei tueta,kun yritin sitä asentaa.
Sinulla taitaa olla liian vanha kone Chromium-selaimelle.

jampales

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 204
    • Profiili
Vs: Vanha Fujitsu ja Debian 8
« Vastaus #11 : 13.08.15 - klo:22.47 »
Vanha on kone eikä tarkempia tietoja tule pyynnöistä huolimatta.

XL180

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
    • Profiili
Vs: Vanha Fujitsu ja Debian 8
« Vastaus #12 : 14.08.15 - klo:13.05 »
Miksi haluat tarkempia tietoja tästä?
Tämä Fujitsu Lifebook masiina lähtee täältä piakkoin,kun nyt toimii Debianilla.Eihän tämä ole minun.

Kerron sukulaiselle tästä foorumista ja hän saa itse päättää,kirjoitteleeko tietoja tästä vanhuksesta tänne.
Siihen saattaa olla syytä,jos hän ryhtyy tämän osien vaihtoon.

Ja kun tämä pelaa joten kuten Epiphanylla,se saa riittää selaimeksi.Crominiumia ei tarvita.
Pitää ilmeisesti poistaa  tuo Iceweasel selain kokonaan tästä,se jumittaa.Ja tilaa vapautuu.

Opettavainen juttu oli minulle monet pienet cd:lle mahtuvat mini-Linuxit,joita tähän yritin asentaa.
Yksi niistä yritti jopa asentua tähän,Slax niminen.
Peppermentin,Elementaryn,Puppyn ja muidenkin pienten jakeluiden asennusyritykseni saivat tämän koneen paniikkiin.
Turha mainita usb -tikkuja.Superpaniikki ja boottauskin meni sekaisin tikuista pitkäksi aikaa.

Mutta nyt on kaikki  kunnossa tämä koneen suhteen.
Laitan vielä musaa tuohon Bansheehen ja sitten bye bye tälle koneelle.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Vanha Fujitsu ja Debian 8
« Vastaus #13 : 14.08.15 - klo:13.13 »
Miksi haluat tarkempia tietoja tästä?

Olisi huomattavasti helpompaa arvioida, mitkä työpöytäympäristöt, selaimet ja muut ohjelmat voivat toimia koneessa ja mitkä eivät.

XL180

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
    • Profiili
Vs: Vanha Fujitsu ja Debian 8
« Vastaus #14 : 14.08.15 - klo:13.42 »
Ok. Informoin tämän koneen omistajaa tästä,jos hän haluaakin kirjoitella tänne.

Yksi juttu minun pitää vielä mainita.Flash niminen mini -Linux Finnish 7 ehkä olisi asentunutkin tähän.
Olin jo pyytämässäkin täältä apua tämän Flashin suhteen.Sitten muistin aiemmat Debian kokeiluni  ja sieltähän ratkaisu löytyi.

Pitää moittia vähän tuota Wikin Linux jakeluluetteloa  Delicaten osalta.Kirjoittavat siellä Delin olevan ystävällinen vanhoille koneille.
Tapahtui päinvastoin.Jumitti tämän Fujitsun buuttauksen.Kauan aikaa näkyi vain harmaa ruutu ja yksi vilkkuva viiva.
Sain painella kaikkia näppäimiä useasti ja avata ja sulkea Fujitsun monta kertaa,ennenkuin buuttaus taas toimi Delicate asennusyrityksen jälkeen.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Vanha Fujitsu ja Debian 8
« Vastaus #15 : 14.08.15 - klo:14.37 »
Pitää moittia vähän tuota Wikin Linux jakeluluetteloa  Delicaten osalta.Kirjoittavat siellä Delin olevan ystävällinen vanhoille koneille.
Tapahtui päinvastoin.Jumitti tämän Fujitsun buuttauksen.Kauan aikaa näkyi vain harmaa ruutu ja yksi vilkkuva viiva.
Sain painella kaikkia näppäimiä useasti ja avata ja sulkea Fujitsun monta kertaa,ennenkuin buuttaus taas toimi Delicate asennusyrityksen jälkeen.

Yksittäistapauksista ei voi vetää yleisiä johtopäätöksiä. DeLi(cate) on yksi harvoista edelleen ylläpidetyistä jakeluista 386/486/Pentium -ikäluokan koneille, joissa on muistia alle 64 Mt.

Arvaan, että tämä Fujitsu on hieman uudempi kone, kun sait Debian 8:n toimimaan, ja vieläpä MATE-työpöydällä. Kun laitteisto riittää ja järjestelmä tulee peruskäyttäjälle nettikäyttöön, kannattaa pitäytyä suurimmissa jakeluissa tai niiden päälle rakennetuissa varianteissa. Pienet yhden miehen jakeluprojektit eivät pysty tarjoamaan riittävää tietoturvaa ja ohjelmistotukea.

XL180

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
    • Profiili
Vs: Vanha Fujitsu ja Debian 8
« Vastaus #16 : 14.08.15 - klo:17.04 »
Niin,tuosta Matesta olen  lukenut,että se sopii vanhempiin koneisiin ja niin todella on.
Minulla on Mate myös vanhemmassa HP pöytäkoneessa,Ubuntu Mate 14.04.2 .
 On toiminut hyvin siinä,toisin kuin Ubuntu Unity 14.04.2 ,joka ei suostu yhteistyöhön HP koneessa.Unity versio 14.04.1 taas toimi hyvin.

Lxde pöydästähän mainitaan,että se on kevyt.Ainakin Fujitsuun se toi vääriä ohjelmia.
Mate asensi vähemmän ohjelmia,kuin Lxde.Mutta ne oiivat Fujitsun kannalta sopivia.

Fujitsussa ei ole edes Ethernet porttia.Käytössä on DL-LINK kortti,jonka toisessa päässä Ethernet liitäntä.
Vain Yksi usb- liitäntä.Se ei hyväksynyt usb-tikkuja.
Mutten ole nyt kokeillut uudestaan,
että hyväksyykö nyt tikut Debian 8 kautta.
Pesen pikkuhiljaa käteni tästä Fujitsu Lifebook laitteesta.

Mutta opinpahan paljon lisää Debianin käyttämisestä,kun asentelin sitä.
Debian alkaa kiinnostamaan.
 openSUSE 13.2 voikin vaihtua siihen Debianiin IBM X40 läppäriini.

Syynä on tämä Mozilla.Se on alkanut ärsyttämään minua.Päivittelee jatkuvasti itseään hyökkäysten takia.
Nyt tuli versio 40.

openSUSE minulla on aina saanut Firevox päivitykset myöhään .Ei taida olla vieläkään tulleet.En ole nyt katsonut.
Pari kertaa selainpäivityksiä ei ole tullut lainkaan.Silloin openSUSE asennuslevy on antanut päivitykset.
Niiden itseasentaminen ei onnistu.Jakelun pitää tarjota ne.
Siitä openSUSE asennuslevystä voi valita kohdan :päivitä.Kaikki asennetut ohjelmat on säilyneet.

Ehkä vaihdan Mozillan tuohon Epiphanyyn.Ja openSUSE hyväksyy hyvin tuon Crominiumin ainakin IBM X40:ssä.

Voinen siis luopua Firevoxista.Olen jo muuten yrittänyt,mutta sinne jää Mozillan rippeitä aina,kun yritän poistaa sitä.
openSUSE on siis sidottu Mozillaan.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Vanha Fujitsu ja Debian 8
« Vastaus #17 : 14.08.15 - klo:17.31 »
Niin,tuosta Matesta olen  lukenut,että se sopii vanhempiin koneisiin ja niin todella on.

Onhan MATE kevyempi kuin Unity, mutta LXDE on vielä huomattavasti kevyempi. Todella vanhoissa koneissa (muistia alle 128 Mt) kumpikaan niistä ei toimi siedettävästi.

Minulla on Mate myös vanhemmassa HP pöytäkoneessa,Ubuntu Mate 14.04.2 .
 On toiminut hyvin siinä,toisin kuin Ubuntu Unity 14.04.2 ,joka ei suostu yhteistyöhön HP koneessa.Unity versio 14.04.1 taas toimi hyvin.

Ubuntu 14.04.1:ssä ja .2:ssa on täsmälleen sama Unityn versio (kun päivitykset on asennettu), mutta eri versiot kernelistä ja ajureista.


Lxde pöydästähän mainitaan,että se on kevyt.Ainakin Fujitsuun se toi vääriä ohjelmia.

Mitä ne väärät ohjelmat olivat ja mitä mielestäsi pitäisi olla niiden tilalla? LXDE:n kokoonpano riippuu myös jakelusta. Minulla ei ole kokemusta Debianin LXDE-oletusasennuksesta


Syynä on tämä Mozilla.Se on alkanut ärsyttämään minua.Päivittelee jatkuvasti itseään hyökkäysten takia.
Nyt tuli versio 40.

Firefoxin nykyinen nopea julkaisutahti johtuu kilpailusta Chromen/Chromiumin kanssa, jonka versionumero hyppää myös eteenpäin n. 8 kertaa vuodessa.

Tietoturvapäivitykset pitää joka tapauksessa asennella selaimesta riippumatta. Mitä väliä sillä on, mikä osa versionumerosta vaihtuu samalla?

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: Vanha Fujitsu ja Debian 8
« Vastaus #18 : 14.08.15 - klo:21.10 »
Syynä on tämä Mozilla.Se on alkanut ärsyttämään minua.Päivittelee jatkuvasti itseään hyökkäysten takia.
Nyt tuli versio 40.

Ainakin jossain jakeluissa saa tuo firefox esr versio asennettua repoista. Jos alkaa päivitys sykli ärsyttämään. Debian ja Mageia käyttävät vakiona esr versiota firefoxista. Tällä viikolla ainakin Debianiin päivittyi tuo uudempi firefox 38 esr versio.

https://www.mozilla.org/en-US/firefox/organizations/faq/



Parilla kikalla saa html5 tuetkin päälle niin ei tarvitse flashiä käyttää.

about:config

media.mediasource.enabled = true
media.mediasource.mp4.enabled = true
media.mediasource.webm.enabled = true

media.fragmented-mp4.enabled = true
media.fragmented-mp4.exposed = true
media.fragmented-mp4.ffmpeg.enabled = true
media.fragmented-mp4.gmp.enabled = true

Testauksen voi tehdä osoitteessa: https://www.youtube.com/html5
« Viimeksi muokattu: 14.08.15 - klo:21.17 kirjoittanut Karvameduusa »

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Vanha Fujitsu ja Debian 8
« Vastaus #19 : 14.08.15 - klo:23.50 »
Voinen siis luopua Firevoxista.Olen jo muuten yrittänyt,mutta sinne jää Mozillan rippeitä aina,kun yritän poistaa sitä.
openSUSE on siis sidottu Mozillaan.

Onneksi senkin sidoksen voi purkaa. Katso tätä aloittamaani säiettä openSUSEn keskustelufoorumilla, missä käyttäjä jmp esittää ongelmaan myös ratkaisun.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11