Itsekin voi tehdä tarrat - tosin laatu ei ehkä ole aivan kaupallisten versioiden tasoa, mutta mulle kelpaa...
Tässä on kuva tekemästäni tarrasta - kuva ei aivan noin huonolta näytä luonnostaan, koska kameran salama heijastelee ilkeästi. Tosin aivan täysin tasaistakaan jälkeä en tarroille saanut, mutta mielestäni aivan kelvollista kuytenkin.
Valitettavasti en aivan voi taata toimiiko tämä ohje kaikilla papereilla, mutta Canonin paperilla nyt kuitenkin toimi.
1. Tarvittavat tarvikkeet ja työkalut: Kuumankestävää foliotarraa (Minulla oli saunatilojen kosteuseristykseen käytettävää leveää folioteippiä), mustesuihkutulostin (Minulla Epson Stylus Foto R300, mutta ei liene merkillä väliä), paitojen mustesuihkusiirtokuvapaperia (Minulla todellavanhoja Canonin tulostimen mukan tulleita), vanha, mutta toimiva, silitysrauta, tasainen alusta (Minulla hiottu laudanpätkä) ja lasertarrojen vahapintaista pohjaa (Lasertarrojen vahapintaa siksi että ne kestävät lämpöä).
2. Suunnittele kuva, jonka aiot tulostaa foliolle.
Minun kuvani.
Huomioi kuvan peilikuvaisuus, koska se tulostetaan paitojon mustesuihkusiirtokuvapaperille.
Kannattaa tulostaa useampi kuva kerralla, jotta voi valita parhaiten onnistuneen.
Tässä scriptini, jolla kopioin viisi kuvaa yhteen kuvaan: (Tarvitsee asentaa imagemagick, jollei jo ole).
#!/bin/bash
convert -density 300 -draw "image Over 0,0 236,354 ${1}" ${2} P.bmp
convert -density 300 -draw "image Over 236,0 236,354 ${1}" P.bmp p.bmp
convert -density 300 -draw "image Over 472,0 236,354 ${1}" p.bmp P.bmp
convert -density 300 -draw "image Over 236,0 236,354 ${1}" P.bmp p.bmp
convert -density 300 -rotate "90" ${1} rotated.bmp
convert -density 300 -draw "image Over 0,354 354,236 rotated.bmp" p.bmp P.bmp
convert -density 300 -draw "image Over 354,354 354,236 rotated.bmp" P.bmp vtulos.bmp
Syötteenä scriptille:
1. 'ubuntutarra.bmp'
2. tyhjä kuva, jonka pikselimäärä 300dpi:llä oli: 708x600
Sitten tulostin kuvat mustesuihkutulostimella siirtopaperille - tulosta ensin tavalliselle paperille varmistaaksesi kuvien mahtumisen foliolle ja kuvien alan olevan silitysrautaa pienempi. (Jos on liian iso tuloste - pienennä tulostetta tai vähennä kuvista tarroja, jotta tulosteesta tulisi sopiva).
Sitten leikkasin foliotarrasta sopivankokoisen palan, asetin sen tasaiselle kuumuutta kestävälle alustalle, sen päälle laitoin kuvapuoli alaspäin tulostamani siirtopaperin, Lämmitin silitysraudan mahdollisimman kuumaksi (maksimiläpötilaan), asetin kuuman silitysraudan siirtopaperin päälle (ei kannata vedellä, sillä silloin kuvat venähtävät - ensimmäisilleni kuville kävi niin). Silityksen jälkeen ennen jäähtymistä ota siirtopaperin suojapaperi pois - Voila nyt pitäisi näkyä onnistuneita Ubuntutarroja, mutta rypyläpintaisia. Pintaa voi parantaa Lasertarrojen vahapintaisella suojapaperilla siten että aseta vahapinta kohti tarroja silitä sitä kuumalla silitysraudalla. Tarroista lieneen tulleen hiukan parempia. Jos joku keksii miten saadaan vielä parempia tarroja itse tekemällä, niin foorumi lieneen vapaa.
Tosiaan toi tarra näyttää koneenkyljessä ihan kelvolliselta - tosin 'Linux tor human beings' - teksti on aika epäselvä.
Edit - luonnohajavalolla saatiin jo kuva, joka on aavistuksen todellisuuttakin parempi.
Kuten kuvastakin näkyy - Windowsin käyttö on vähentynyt.