Kirjoittaja Aihe: Windowsin valinta Ubuntun kaveriksi [RATKAISTU]  (Luettu 9659 kertaa)

99

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 168
    • Profiili
    • URL-lyhentäjä
Vs: Windowsin valinta Ubuntun kaveriksi
« Vastaus #20 : 23.02.15 - klo:19.38 »
Oikeasti? Itse olen pystynyt sen välttään ja mielenkiinnosta kokeilin tappaa skydrive.exe:n koneella, joka on liitetty palveluun ja kuolleena pysyy. Ei meinaakaan laukaista sitä uudelleen käyntiin. Toki uudelleen startissa se käynnistyykin, luonnollisesti. Näin siis Win8.1:ssä.

Ihan kuule aikuisten oikeasti. Tehtävienhallinnasta kun killaa tuon, niin viiden minuutin sisällä pomsahtaa taas käyntiin.

Kuten mainitsin, niin se järjestelmä takuulla sammutetaan.

Oletuksena kasi ei sammu kokonaan (=coldboot), vaan kirjaa käyttäjät ulos jonka jälkeen menee horrokseen (hibernate). Kannattaa sinun tutustua tarkemmin siihen kasin toimintaan.

Fastbootia ei todellaan tarvi ottaa pois Linux-dualbootin takia. Se on ihan 100% varma asia.

Pitää ottaa, jos haluat että windowspuolen filut ovat käytettävissä. Katsos kuin tuo horrostila lukitsee windows osiot niin ettei niihin pääse.
http://shareitservice.com/
No one is in charge of your happiness, except you.

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Windowsin valinta Ubuntun kaveriksi
« Vastaus #21 : 23.02.15 - klo:19.54 »
Salaille muuten tiedoksi, jopa OEM-Kasiin saa asennusmedian Microsoftin sivuilta löytyvällä työkalulla tehtyä, se osaa ilmeisesti hakea sen lisenssidatan minne se sitten ikinä onkin kirjoitettu. Itsekin olin aiemmin siinä uskossa, ettei kunnolla seonnutta OEM-Kasia tahdo kovin helpolla kuntoon saada, mutta ilmeisesti olin väärässä.

http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/create-reset-refresh-media
Tuo on hyvä tieto, täytyypä harjoitella mahdollisia ongelmatilanteita varten.

Vastenmielisyyteni W8/8.1 perustuu siis kahteen alkutarjouksesta ostettuun lisenssiin(yhteen asennukseen). Heti se typerä hitaasti pyörivä käynnistysikoni rupesi ärsyttämään suunnattomasti. Viikon kuluttua mikään ei enää toiminut, käynnistys jäi kesken. Niissä muutamissa tapauksissa, joihin olen tuttavien koneissa törmännyt, on ollut aina sama ongelma: käynnistys jämähtää kesken kaiken, eikä mitään tuntunut voivan tehdä.

Olin näkevinäni jossain uudemmat ohjeet siitäkin, miten W8:ssa pääsee vikasietotilaan ilman, että sen valitsee ensin toimivasta systeemistä.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Windowsin valinta Ubuntun kaveriksi
« Vastaus #22 : 23.02.15 - klo:19.55 »
Oikeasti? Itse olen pystynyt sen välttään ja mielenkiinnosta kokeilin tappaa skydrive.exe:n koneella, joka on liitetty palveluun ja kuolleena pysyy. Ei meinaakaan laukaista sitä uudelleen käyntiin. Toki uudelleen startissa se käynnistyykin, luonnollisesti. Näin siis Win8.1:ssä.

Ihan kuule aikuisten oikeasti. Tehtävienhallinnasta kun killaa tuon, niin viiden minuutin sisällä pomsahtaa taas käyntiin.
Ok. Itse tosiaan kokeilin tappaa tuon ihan mielenkiinnosta ja omassa koneessa se ainakin on pysynyt nyt vähintään 20min poissa.

Lainaus
Kuten mainitsin, niin se järjestelmä takuulla sammutetaan.

Oletuksena kasi ei sammu kokonaan (=coldboot), vaan kirjaa käyttäjät ulos jonka jälkeen menee horrokseen (hibernate). Kannattaa sinun tutustua tarkemmin siihen kasin toimintaan.
Niin siis sehän ei ole perinteinen hibernate tila. Siitähän tässä nimenomaan on kyse. Tuo hiberfil.sys on ns. vakiopätkä, johon ei kosketa jos järjestelmään ei tehdä muutoksia. Sen takiahan se toimii nopeasti.

Fastbootia ei todellaan tarvi ottaa pois Linux-dualbootin takia. Se on ihan 100% varma asia.
Lainaus
Pitää ottaa, jos haluat että windowspuolen filut ovat käytettävissä. Katsos kuin tuo horrostila lukitsee windows osiot niin ettei niihin pääse.
Ööh ja pääset lepotilasta palatessa bootloaderiin....Miten?

Siis minulla on 8.1 ja Mint KDE dualboot ollut asennettuna, eikä takuulla tarvi ottaa mitään winukan nopeutustoimintoja pois päältä. Ihan varmasti pääsee tutkiin normaalin Linux-bootin jälkeen Windowsin kansioita.
« Viimeksi muokattu: 23.02.15 - klo:19.57 kirjoittanut qwertyy »

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Windowsin valinta Ubuntun kaveriksi
« Vastaus #23 : 23.02.15 - klo:20.02 »
Fastbootia ei todellaan tarvi ottaa pois Linux-dualbootin takia. Se on ihan 100% varma asia.

Pitää ottaa, jos haluat että windowspuolen filut ovat käytettävissä. Katsos kuin tuo horrostila lukitsee windows osiot niin ettei niihin pääse.
Joo, tuohon törmäsin kuukausi sitten, kun halusin kopioida (linux usb-tikun avulla) W8.1 kovalevyltä tiedostoja talteen. Siinä täytyi muistaakseni mountata se partitio readonlyksi, että voi kopioida niitä.

Käsittääkseni W7:n kanssakin suositellaan Fast Startupin poistamista:
Fast Startup - Turn On or Off in Windows 8
Lainaus
If you dual boot Windows 8 with a previous version of Windows (ex: Windows 7, Vista, XP), then it is recommended to turn off Fast Startup to avoid the issues above.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Windowsin valinta Ubuntun kaveriksi
« Vastaus #24 : 23.02.15 - klo:20.07 »
Fastbootia ei todellaan tarvi ottaa pois Linux-dualbootin takia. Se on ihan 100% varma asia.
Lainaus
Pitää ottaa, jos haluat että windowspuolen filut ovat käytettävissä. Katsos kuin tuo horrostila lukitsee windows osiot niin ettei niihin pääse.
Ööh ja pääset lepotilasta palatessa bootloaderiin....Miten?

Pääseehän siitä (hibernatesta). Tai ainakin perinteisesti on päässyt, koska tietokoneen kannalta toiminta on se, että käyttöjärjestelmä kirjoittaa tarvittavat tiedot massamuistille ja sammuttaa koneen. Seuraavassa käynnistyksessä käyttöjärjestelmä huomaa, että tila on tallennettu ja lataa ne tiedot massamuistilta takaisin muistiin. Siis tietokone oikeasti sammutetaan ja käyttöjärjestelmä oikeasti pitää käynnistyslataajan kautta käynnistää. Valmiustila (suspend to ram) ja hybridi (valmiustila, jossa tiedot löytyvät myös massamuistilta, jos akku loppuu) on sitten asia erikseen.

Ja huomautan sitten tähän väliin, että en ole käyttänyt juurikaan Windows 7:aa uudempia Windowseja ja sitäkin aika vähän. Lisäksi tässä asiassa termistö tahtoo vaihdella eri järjestelmien välillä huomattavasti ja oikeastaan ainoat pysyvät ovat englanninkieliset suspend-to-ram ja hibernate.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Windowsin valinta Ubuntun kaveriksi
« Vastaus #25 : 23.02.15 - klo:20.11 »
Kasissa ei pääse jos nuo ominaisuudet on päällä. Se perinteinen hibernate on eri asia

Araminta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 97
    • Profiili
Vs: Windowsin valinta Ubuntun kaveriksi
« Vastaus #26 : 23.02.15 - klo:21.16 »
Iso kiitos kaikille hyvästä keskustelusta! Taidanpa päätyä tuohon kasiin, jos sen voi kerta ladata uudelleen tarvittaessa. Yritän aina pelkistää kaikki systeemini oleelliseen, niin että jokaisella koneella on oma käyttötarkoituksensa ja siihen sopivat kamat, mutta vaikeaa se on, jopa Linuxilla, sekin haluaa ladata kaikkea kaikille, niin että asennuksen jälkeen joutuu etsiskelemään, mitä kaikkea siellä nyt onkaan. Eikä uudempi todellakaan aina ole parempi. Kännyni on yhä Nokian "indestructible", vaihdan sen, jos se hajoo tai alan mielestäni tarvita jotain älyominaisuuksia. Ja muistan miten otti päähän joskus yli 20 vuotta sitten, kun olin todennut, ettei uuden koneeni keycapseja todellakaan voi napsia irti tiskattaviksi. Aikoinaan OS/2:ta oli ilo asentaa, itse saattoi partitioda levyt ja asentaa mitä käyttiksiä halusi, joko ennen tai jälkeen, kunhan kertoi bootloaderille, mitä oli missäkin. Bootmanager ei ottanut kantaa siihen, mitä siellä oli vaan siirsi kontrollin valittuun paikkaan. Muut OS/2-palikat listattiin jossain asennuksen vaiheessa ja kysyttiin, mitä näistä halutaan asentaa samalla kertaa; kaikkia palikoita saattoi asentaa myöhemminkin samalta medialta. Windows taas halusi pitkään asettua eka levyn alkuun ja haukkasi koko levyn itselleen yhtenä osiona, jollei ollut osioinut sitä etukäteen ulkoisella työkalulla. Linux on jotain siltä välitä, mutta pahasti siirtymässä Windowsin suuntaan.     

Tosi hyvä responssi täällä! Kysyttävää jäi vielä, jatkan, kunhan olen päässyt sinne asti.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Windowsin valinta Ubuntun kaveriksi
« Vastaus #27 : 23.02.15 - klo:21.23 »
Linux on jotain siltä välitä, mutta pahasti siirtymässä Windowsin suuntaan.

Tuo nyt kyllä riippuu ihan täysin jakelusta, jonka on asentamassa. Jos haluaa juuri sitä mitä itse sinne laittaa, niin esimerkiksi Arch Linux voi olla sopiva. Toki se sitten myös vaatii enemmän perehtymistä. Lisäksi kyllä joidenkin jakelujen asennusohjelmat kysyvät mitä asennetaan, kun asentaa oikeilla valinnoilla eikä että tahdon työpöydän mahdollisimman nopeasti ja mahdollisimman täydellisenä. Sitä kun ei pidetä käyttäjäystävällisenä nykyään, vaan kaikki pitäisi tehdä käyttäjän puolesta.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Windowsin valinta Ubuntun kaveriksi
« Vastaus #28 : 23.02.15 - klo:21.31 »
Jokaisessa järjestelmässä on ne hyvät ja huonot puolet. Jos olisi yksi täydellinen niin eipä muita olisikaan :)

Lainaus
Lisäksi kyllä joidenkin jakelujen asennusohjelmat kysyvät mitä asennetaan, kun asentaa oikeilla valinnoilla eikä että tahdon työpöydän mahdollisimman nopeasti ja mahdollisimman täydellisenä.
Tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus jos jakelua tarjotaan DVD:llä.

99

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 168
    • Profiili
    • URL-lyhentäjä
Vs: Windowsin valinta Ubuntun kaveriksi
« Vastaus #29 : 23.02.15 - klo:22.19 »
Siis minulla on 8.1 ja Mint KDE dualboot ollut asennettuna, eikä takuulla tarvi ottaa mitään winukan nopeutustoimintoja pois päältä. Ihan varmasti pääsee tutkiin normaalin Linux-bootin jälkeen Windowsin kansioita.

No ei pysty, jos kasi on sammutettu vakioasetuksilla.
http://shareitservice.com/
No one is in charge of your happiness, except you.

oh2ir

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 447
    • Profiili
Vs: Windowsin valinta Ubuntun kaveriksi
« Vastaus #30 : 23.02.15 - klo:22.34 »
Ei valittamista Win10 TP:n toiminnassa, minulla on samalla kiintolevyllä Ubuntu 14.10 ja winkku,
hyvin toimii molemmat.
Siis joo, kyllähän se nyt pääpiirteittäin toimii, mutta on siinä myös aika ikäviä bugeja. Telakoituna ei itsellä toimi DisplayPort ollenkaan.
Lainaus
minä olen laittanut win10:n näyttöasetuksista suoraan ulostulon isolle näytölle ja läppärin näytön olen sammuttanut kokonaan
Nuo modern sovelluksien tilapäivitykset tuntuu toimivan joskus hyvin ja pari päivää takaperin meni noin 10h että sain uuden sähköposti-ilmoituksen, kun samaan aikaan 8.1 ja 2 muuta laitetta pirautti samaan aikaan viesti ilmoituksen (eikä todellakaan ole yksittäinen kerta). Kerran olen jo saanut koko Start-valikon kaatumaan, niin etten saanut enää valikkoa mitenkään takaisin. Start valikko yli yhdessä kokeilussa vielä hitaampi kuin Unityn valikot Joitain erikoisia todella lyhyitä jäätymisiä olen huomannut yhdessä koneessa jne.
Lainaus
tabletti ja kännykkäkokeilut puuttuvat minulta kokonaan
Tablet tilassa voi häipyä osa paneeleista tietyissä tilanteissa. Mobiililaitteissa ei näytönkirkkautta voi säätää kuin paneelin vanhan akkusovelman kautta. Ei ehkä kuulosta pahalta, mutta oikealla tabletilla muuten ainakin meikäläisen hymy alkaa hyytyyn. Tabletilla ei voi 8.1 tyyliin tehdä sovellusten "swipe switchiä" jne.

Missään nimessä en pidä kyllä 10:ä vielä lähellekään "valmiina".
Lainaus
en minäkään


Lainaus
Suosittelen kymppiä linuxin kaveriksi, 10 on nykyaikaa kunhan se lopullinen versio tulee ulos.
Toki tilanne varmasti muuttuu julkaisuun mennessä. Ennen en suosittele kuin kokeiluhaluisille tai jos vain pitää saada winukka jotain satunnaisia tarpeita varten.

Todella likaista palautetta olen antanut esim. siitä, että viimeisimmässä versiossa yhtäkkiä oli lukittu startin koko vakioksi. Samoin vihaan yli kaiken nykyversion ajatuksesta, että jos haluan nähdä kaikki asennetut sovellukset, niin en voi enää avata niitä näkyviin koko ruudulle. Nyt on tuo lukittu koko tyyliin puoli ruudun korkeutta ja skrollataan ylös alas suunnassa ohjelmat läpi. Aiheutti meikäläiselle todellisen wtf MS kohtauksen. Samoin uuden "kaupan" beta-versiossa oli melkoinen aivopieru, eli skrollaat sivua rullalla, touchpadillä yms. esim. alaspäin ja yhtäkkiä kohtaatkin vaakasuunnassa olevan skrollauksen, eli yhtäkkiä suunta kääntyykiin 90 astetta ja skrollaus jatkuu. Sivua vain tietysti on vielä jäljellä, eli siirrä kursoria tuon kohdan alapuolelle ja jatka taas sivun ylös/alas skrollausta. Tuosta annoin kyllä kunnolla palauteruntua.

No tällä viikolla ilmeisesti tulee taas uusi koontiversio. Ovat kyllä muutelleet paljon asioita erilaisiksi versioiden välillä, mutta vähän hirvittää, että esim. tuollainen skrollaus lapsus voi mitenkään päästä, yhtään mihinkään versioon :)

Tulee vähän sellainen tunne, että on liikaa vauhtia päällä ja tehdään paljon muutoksia ja tsekataan Insider-palautteet. Ei sillä, että sinänsä tuohan on tietysti oikein mainio asia, mutta liika vauhti voi olla turmiollinen.

Ihan mielenkiintoista kyllä nähdä mikä on tilanne parin kk päästä. Sinällään on todella miellyttävää kyllä, että mitä olen näitä raportoinut, niin MS:ltä on pari kertaa jo joku vastannut aiheeseen, mikä kyllä vaikuttaa hyvältä.

10. Niin kuin MS itse kertoo. Älä asenna TP:tä ns. tuotantoteknisiin laitteisiin. Sehän on edelleen kait jotain alfan ja betan välimaastoista.
Annetaan ajan kulua ja katsotaan, tiedä vaikka kuinka hyvä vielä tulisi ;)
73's de Kari OH2BNE