Kumman itse valitsisit tällaiseen tarkoitukseen (Win 7 vai 8.1) ja miksi? KIITOS!
Itse kallistun nykyään ehdottomasti kasiin. Se on paljon nopeampi kuin seiska, vakaa ja minusta työpöytä synkronointi on myös todella miellyttävä. Paljon parjattu ModernUI on mielestäni nykyään ihan loistava. Heti kun avaan koneen, niin näen nykyään kaikki mitä haluaisinkin nähdä tiivistetysti. Uusien sähköpostien määrät ja otsikot, sään, uutisia ja seuraavalle päivälle osuvat kalenterimuistutukset. Jos haluan nuo siirtää uteen koneeseen, niin ei tarvitse tehdä käytännössä oikeastaan mitään. Sen kun kirjautuu sisään ja esim. OneDrive tiedostot on heti saatavilla ilman mitään säätämistä. Samoin kaikki hakutoiminnot on minusta käyttöjärjestelmien aatelia (tosin 10 on kyllä jo paremmalla tasolla).
Tuntuu _todella_ antiikkiselta alkaa avaamaan selainta ja tarkistamaan erikseen noita mainittuja tai vaihtoehtoisesti alkaa väsäämään työpöytää seiskaan (tai Linuxeihinkaan).
Samoin monet oleelliset järjestelmänhallintaan liittyvät ominaisuudet ei ole enää mitenkään erikoisemmin piilotettuna. Esim. levyhallinta ja tapahtumien valvontaan pääsee todella helposti käsiksi. Itse ainakin kehtaan myöntää, että vaikka olen Windowseja käyttänyt 95:sta lähtien, niin meni _todella_ kauan että tajusin järjestelmästä löytyvän edes kyseisiä työkaluja, koska ne on olleet hyvin piilossa.
Toki Modern voi olla ja itseasiassa omat kokemukset myös puoltaa tätä, olla kankea alkuun. Ihan vain siksi, että monet asiat toimii hiukan eri tyyliin ja MS teki kardinaalimokan mielestäni siinä, että järjestelmän tutoriaali on suorastaan ihan onneton, eli vaatii joko yritys/erehdys tai tiedonhakua käyttäjän puolesta.
Jos pitäisi verrata miltä tuntuu nyt käyttää seiskaa vrt kasiin, niin puhelinmaailmasta vertaisin sitä, että käytät tuoreehkoa Androidia tms. älypuhelinta ja sen jälkeen heitetään kouraan 3110. Toimii toki ja perusjutut onnistuu, mutta hiukka kankeaa ja mitään ylimääräistä ei löydy.
Olen nyt käyttänyt päivittäin 10 TP natiiviasennuksena yhdessä koneessa pari viikkoa ja pakko sanoa, että kehuttu kymppi ei kuitenkaan nyt hanskaa hommaa niin hyvin, mitä monet kertoo. Olen tehnyt jo arviolta +20kpl UI-käyttöliittymään liittyviä parannusehdotuksia ja noin 10 niistä on ollut sitä, että "hei, kasi muuten hoitaa oikeastaan tämän jutun paremmin". Ja lähemmäs 10 ihan täysin puhdasta bugiraporttiakin olen jo kerennyt tekemään, vaikka niitä nyt toki pitääkin löytyä tuossa vaiheessa kehitystä.
Eli lyhyesti: Ehdottomasti 8.1 ja Linuxeissa kiistaton ykkönen on mielestäni KDE-koska se tuntuu osaavissa käsissä venyvän ihan mihin vain. Siinä mielessä KDE:tä pidän parempana, että se on yksinkertaisesti muokattavuudeltaan ja out-of-box ominaisuuksiltaan oikeasti aika järjettömän hyvä. Windows tietysti on tyyliä "My way or highway" muokattavuudeltaan. Onneksi tuo 8.1 osuu omiin kätösiin nykyään järjettömän hyvin.
Erityisesti tablet/kannettava hybridilaitteista kun puhutaan, niin tällä hetkellä on vain yksi oikea vaihtoehto ja se on 8.1. Ihan oikeasti se hakkaa muuten kympin mennen tullen ja palatessa tällä hetkellä.
*Lisäys*
Vielä jos pitäisi liekittää jotain käyttöliittymää, niin se olisi ehdottomasti OnePlus One:n CyanogenMod. Nimenomaan OnePlus One:lla. Juu löytyy toki esim. SGS3:lle ja piti olla muka vakaa. Juu ominaisuuksia toki mukavasti, mutta se bugien määrä on jotain aivan käsittämätöntä. Tuosta en ole löytänyt yhtään ainoaa bugaavaa ominaisuutta. Ainoa mitä hiukan kaipaisi Lollipopista on uudet ilmoitustasot, jotka Google on hanskannut aika mukavan oloisesti.