Iso kiitos kaikille hyvästä keskustelusta! Taidanpa päätyä tuohon kasiin, jos sen voi kerta ladata uudelleen tarvittaessa. Yritän aina pelkistää kaikki systeemini oleelliseen, niin että jokaisella koneella on oma käyttötarkoituksensa ja siihen sopivat kamat, mutta vaikeaa se on, jopa Linuxilla, sekin haluaa ladata kaikkea kaikille, niin että asennuksen jälkeen joutuu etsiskelemään, mitä kaikkea siellä nyt onkaan. Eikä uudempi todellakaan aina ole parempi. Kännyni on yhä Nokian "indestructible", vaihdan sen, jos se hajoo tai alan mielestäni tarvita jotain älyominaisuuksia. Ja muistan miten otti päähän joskus yli 20 vuotta sitten, kun olin todennut, ettei uuden koneeni keycapseja todellakaan voi napsia irti tiskattaviksi. Aikoinaan OS/2:ta oli ilo asentaa, itse saattoi partitioda levyt ja asentaa mitä käyttiksiä halusi, joko ennen tai jälkeen, kunhan kertoi bootloaderille, mitä oli missäkin. Bootmanager ei ottanut kantaa siihen, mitä siellä oli vaan siirsi kontrollin valittuun paikkaan. Muut OS/2-palikat listattiin jossain asennuksen vaiheessa ja kysyttiin, mitä näistä halutaan asentaa samalla kertaa; kaikkia palikoita saattoi asentaa myöhemminkin samalta medialta. Windows taas halusi pitkään asettua eka levyn alkuun ja haukkasi koko levyn itselleen yhtenä osiona, jollei ollut osioinut sitä etukäteen ulkoisella työkalulla. Linux on jotain siltä välitä, mutta pahasti siirtymässä Windowsin suuntaan.
Tosi hyvä responssi täällä! Kysyttävää jäi vielä, jatkan, kunhan olen päässyt sinne asti.