Saamani nimet ovat kuitenkin erilaiset, kuin ISP:n sivuillaan kertomat.
Ajattelin ensin domainin tiedoista löytyviä postipalvelimia mutta tuli sitten mieleen että joudut käyttämään niitä palvelimia mitkä operaattori ilmoittaa postin lähetykseen.
Pystyt testaamaan telnet: llä helposti onko yhteys postipalvelimeen saatavissa, tässä esimerkkinä Sonera:
telnet mail.inet.fi 25
Trying 195.156.147.15...
Connected to mail.inet.fi.
Escape character is '^]'.
220 kirsi1.inet.fi ESMTP Service ready
^]
telnet> quit
Connection closed.
Minulla tuo telnet pisti terminaalin jumiin. Tämä telnet-temppu toimii, kun tiedämme postipalvelinten nimet, mutta jos operaattori muuttaa nimiä, pitää käydä puukottamassa oman mittalaitepalvelimen vastaavia listoja.
Aikomus on tehdä noista mittalaitteista mahdollisimman hyvin omillaan toimeentulevia. Sellaisia, että niitä ei tarvitse puukottaa seuraavaan 20 vuoteen.
Kokeilin noilla nslookup/dig -temppuilla saamiani osoitteita parilla koneella. Koneiden postiohjelmat eivät tunnistaneet tarjottuja nimia.
Samalla katsoin Androidissa käyttämieni sähköpostitilien asetuksia. Jokainen tili osoitti postilaatikon tarjoajan omaan purkkiin.
Tämä todistaa, että olen väärillä jäljillä.
Miksi siis ssmtp vaatii postipalvelimen nimen ?
Miten esim Androidissa asia on hoidettu ?
Oma tablettini lähettelee tyytyväisenä postia, olimpa missä WiFi-domainissa tahansa. On tullut testattua eri puolilla palloa.
Äkkiä ajatellen tässä on kaksi mahdollisuutta: joko laite kaivaa itse paikallisten postipalvelimien nimet ja käyttää niitä, tai se käyttää postin lähettämisessä jotain muuta mekanismia.
Sama tietenkin M$Lumialla ja Linux- ja M$Wintööt läppäreilä, joita olen maailmalla kanniskellut.
Puhelimessa tämä olisi selitettävissä sillä, että olen aina käyttänyt alkuasukkaiden prepaid SIM-kortteja. Silloin puhe-elin pystyy kaivamaan omalta ISP:ltään tarvittavat osoitteet. Paitsi tietenkin silloin, kun olen pitänyt yhteyksiä puhelimen Wifin kautta.