Välillä lueskelen lehteä LINUX FORMAT. Sen mukana tulee DVD, jonka Linux-jakeluja innostun kokeilemaan. Lehden tammikuun numerosta kokeilin asentaa OpenSUSE 13,2 KDE:n. Se sotki käynnistymättömäksi kaksi mikroani. Näin minulle on joskus käynyt ja yleensä Ubuntun asentaminen pelastaa. Niin nytkin, joskin toisen koneen sain kuntoon asentamalla Fedora 21 - Linuxin.
Kummassakin koneessa OpenSUSEn asennus tuntui sujuvan hyvin, mutta asennusohjelma ei onnistunut kirjoittamaan tarvittavaa osaa GRUB2-käynnistimestä MBR:ään. Tulos: Edes Windows7 ei käynnisty. Sen kai saisi takaisin Windowssin CD/DVD:llä komennolla fixmbr . jos oikein muistan, mutta helpointa on kutsua Ubuntu apuun
Joskus muinoin innostuin Linuxista ja yritin parikin kertaa saada se asentumaan kotimikrooni. Ei onnistunut, Ubuntukin lukittui. Mutta sitten ostin Suse versio 10 levyt ja sain oikein hyvin toimivan linuxin. Valitettavasti olen levoton luonne ja jossain välissä piti muka muita kokeilla. Hyvä muisto on jäänyt jostain Fedoran jakelusta ehkä 5 vuotta sitten, mutta sen jälkeen Fedorat ovat vaikuttaneet mitättömiltä miksikähän se jakelu on asiantuntijoiden suosima?
Nyt siis 1. mikrossani on uusin Ubuntu Unityllä, jota kyllä jotenkin käyttää kunhan siihen tottuu. 2. mikron eli Fedoran työpöytä on kai Mate. Se on minulle mahdollisimman hankala. Miksi Maten on joku jengi väsännyt, oliko se muka reaktio siihen kun Ubuntu siirtyi Unityyn ... jotain sellaista muistelen lukeneeni. Mikä järki kun Unity on selkeämpi ja nopeampi. Vai kuinka?
Fedora 21:ssa on kuulema helppo kokeilla muita työpöyrtiä, kokeillaan kun keritään
Mutta Ubuntu ja Unity saa jäädä 1. mikrooni ainakin toistaiseksi. Se on myös ainoa jakelu, jolla heti asennuksen jälkeen pystyi lukemaan pohjoista sanomalehti Kalevaa, joskin eKaleva nytkähteli - samaahan valittivat Ylen kehuman Areenan katsojatkin. Minulla kun on mikroissa Windows niin ei kun hylkään hetkeksi Linuxin niin jovain kaikki sujuu sutjakkaasti.
Toki kaikki menisi hyvin kun koodaajat viitsisivät soveltaa HTML5-standardia. Ehkä tulevaisuudessqa, ehkä ei, mitä luulette?
_____________________________-
On vanhuksen elämä ihan kivaa. Ainoa ongelma kun ei löydy puhekumppania omasta ikäryhmästä. Kiitos jos jaksoitte tähän asti lukea