Eli jos keräisi hieman koostetta:
- prossuksi Intel Core i5 4670 (ei tarvetta kellotukselle?)
- sopiva emo tälle??
- sopiva jäähdytinhärdelli tälle?
- muistit 2 x 8 Gb?
- SSD 256 Gt
- kiintolevy WD Black-sarjaa 2 Tb
- virtalähde - riittävä jos tulee se näytönohjain joskus hankittua
- DVD-asema
- kortinlukija
- kotelo
Olisiko tämä sopiva konsensus??
Kuulostaa minusta hyvältä. Emolevy voi tuolla prosessorilla olla H-sarjaa ihan hyvin. Kuten Tomin jo ainakin tuossa mainitsi, niin olen myös samaa mieltä. Kellottaminen voi olla hyödyllistä, mutta vaatii aika paljon perehtymistä, sekä tehokkaita jäähdytysratkaisuja yms. Kannattaa myös muistaa, että kellottaminen vaatii myös paljon aikaa testailuun, koska järjestelmästä saa _todella_ helposti epävakaan jos ei tiedä mitä on tekemässä.
Minusta se OEM-puhallin, eli boxed malli edelleen on ihan hyvä vaihtoehto, jos sitä kellotusta ei harrasta. Vaikka kuinka kuormittaa ns. "vakiokonetta", niin boxed-mallin jäähdyttimellä ei ne lämmöt nouse lähellekään kriittisiä lukemia. Ylikellottaminen on sitten ihan eriasia.
Tilauspaikoista lisäisin vielä ainakin webhallen nimisen ruotsalaisen verkkokaupan. Sieltä tilasin jokin aika sitten komponentteja ja tuli halvalla ja nopeasti suomeen. Joskus tilasin saksasta getgoods.de nimisestä paikasta kotiserverin ja homma meni mallikkaasti. Huom. aikaa tuosta on jo varmaan 4 vuotta, eli kannattaa kokeilla googlailla vähän paikasta. Luulisin että ihan kaikki kunnossa edelleen.
Aina pitää sitten muistaa ulkomailta tilatessa, että takuuasiat voi olla hiukan kankeita hoitaa jos kielipää on heikohko. Samoin tietenkin kuljetusten takia pitää varata aikaa osien mahdolliselle vaihdolle. Eli itse ainakin unohdan ulkomailta tilaamisen jos ei säästö ole oikeasti merkittävä.
*edit*
Vielä ylikellottamisesta, niin omaa Sandy Bridgeä olen hiukan ylikellotellut ihan OEM-jäähdyttimellä, enkä ole törmännyt minkäänlaisiin lämpöongelmiin. Ja nämä sen jälkeläiset on kaikki parempia teho/lämpöhyötysuhteeltaan. Niin ja kyseinen prossu on i7 tehokkain mitä silloin kaupasta sai, jossa on luonnollisesti sarjan isoin lämmöntuotto.