Kirjoittaja Aihe: Uuden koneen hankinta ja Ubuntun asennus edessä  (Luettu 1519 kertaa)

Pendeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Pääasiallinen leipäkoneeni alkaa pian olla tiensä päässä ja joudun ostamaan uuden, kannettavan läppärin näillä näkymin. (Tai sitten pöytäkoneen)

Kun niissä uusissa on lähes kaikissa pakollisena kylkiäisenä viimeisin Windowsin versio, niin haluaisin tietää, asentuuko Xubuntu/Ubuntu uusiin koneisiin helpolla ollenkaan? Olen kuullut noiden Uefi-juttujen aiheuttavan hankaluuksia.

Vaihtoehtoina siis:

a) Samalle koneelle mahdollisesti Windowsin lisäksi Ubuntu.

b) Ubuntu koko koneelle yksinään.

Minulla on hyvintoimiva Xubuntu-12.04 USB-nettitikku olemassa ja olen muutenkin tyytyväinen Xubuntuun.

Mitä kannattaa ja pitäisi ottaa huomioon uuden koneen valinnassa koskien yllämainittuja seikkoja?

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Uuden koneen hankinta ja Ubuntun asennus edessä
« Vastaus #1 : 07.12.14 - klo:17.05 »
Pöytäkoneen kohdalla suosittelen melkein itserakentamista, tai sitten koneen hommaamista ilman käyttiksen esiasennusta. Ainakin itselläni oli se tuskattomin tapa Windowsin ja Ubuntun yhteiseloon. Toisaalta meikän Windows (7 Pro 64-bit) ei edes tue mitään securebootteja, että sikäli.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.