Eli kokeillaan erillisosista kasattavaa konetta jos saadaan enempi paukkua per euro.
Jos nyt puhuttaisiin n. 700 euron koneesta huomioiden tulevaisuuden hyvä päivitettävyys ja tuo hd-videoiden editointi (ei tulla pelaamaan pelejä):
1) mahd. hyvä prossu (ei mitään hajua, auttakee) nimenomaan Intel?? Ei AMD??
2) emolevy (ei mitään hajua ja valitaanko yhdysrakenteinen emossa oleva näytönohjain vai erillinen?)
3) muistia (16 Gb kai??)
4) 2 Tb kovalevy + SSD-levy (apua tähänkin)
5) virtalähde (suosituksia?)
6) muut hilppeet, mitähän??
1. Jos pääsääntöisesti tosiaan teet videoeditointia, niin ehdottomasti jokin Core i7 sarjalainen
2. Emolevy riippuu minkä prosessorin ja paljonko tarkalleen laitat kokoonpanoon rahaa kiinni. Näytönohjain ei muuten sitten nykyään ole emolevyssä vaan tuossa prossussa kun nyky Intel-kokoonpanoja katsotaan. Tuki löytyy kaikista moderneimmista lankuista. Sandy Bridge aikakaudella ei kaikissa emolevyissä ollut välttämättä tukea. Ivy Bridge lähtien käsittääkseni kaikki lankut tukeneet integroitua näytönohjainta. Erillistä näytönohjainta et luonnollisestikaan tarvi jos et pelaa tai halua hyödyntää jotain eksoottisempaa (=lue myös kallista) näytönohjainta johonkin laskemiseen, mikä tuskin on tarpeeseen?
3. Vähintään tuo 16Gt
4. WD:n Red sarja voisi olla ihan sopiva tuohon käyttöön, eli ne on tarkoitettu hiukan palvelin tai videotallennus tyyppisiin kohteisiin. Pitäisi olla normaalilevyjä hiukan parempia, mutta ei kovinkaan paljoa kalliimpia. Järjestelmä levyksi, eli SSD-asemaksi suosittelisin itse Crucial MX100:sta vaikkapa 256Gt. Hinta noin 100€. Todella edullisia, ei toki ihan kaikkein nopeimpia, mutta minusta hinta/laatusuhde on erinomainen. Yhdestä koneesta löytyy itsellä eikä moitittavaa ole löytynyt.
5.Itsellä on muutamat Corsair HX-sarjalaiset olleet vuosia ja toimineet hyvin. Koko riippuu tietysti muusta kokoonpanosta. Ilman erillistä näytönohjainta voi valita sieltä pienimmästä päästä luonnollisesti ja hintaa ei tule liikoja.
Aika helposti pääsee alle markettikone hintojen. Tuohon alle kasasin noin 5min rääpimisellä kutakuinkin saman hintaluokan koneen. Tosin muisti jäi vain 8Gt. Huom. siis painotan, että tosiaan katsoin _todella_ pikaisesti noita komponentteja, enkä todellakaan siis suosittele tilaamaan tuota pakettia. Kannattaa myös vakavasti harkita, että tilaako komponentteja ruotsin puolelta. Itse olen yhden pikkukoneen sieltä tilannut ja hinnassa sattui olemaan suorastaan aivan järkyttävän iso ero.
Tärkein ero itse tehdyssä koneessa on se, että se sisältää täyttä standardi rautaa. Nuo markettikoneiden virtalähteet yms. on monesti täysiä yksilöitä, eikä niitä järkevästi voi hyödyntää mihinkään toiseen tietokoneeseen. Itse tehdystä koneesta voit 100% varmuudella hyödyntää ainakin jotain seuraavaan päivitykseen.
Vielä yksi huomautus. Jos kasaat itse koneen, niin suosittelen erittäin kovasti panostamaan kunnolliseen runkoon. Itse kasasin HTPC:n Lian Li-merkkiseen täysin alumiiniseen koteloon, joka oli kyllä sen verran arvokas, että mietiskelin hankintaa todella pitkään. Näin jälkikäteen ei harmita yhtään. Tuo kokoonpano käy suorastaan ihan mielettömän viileänä vrt. pöytäkoneeseeni, joka on paljon isompi, mutta sisältää peltiä ja muovia. Selvä asia että alumiini johtaa lämpöä hyvin ja sillä itse ostoksen perustelinkin, mutta en olisi arvannutkaan kuinka suuri käytännössä ero onkaan. En siis tietenkään sano, että tuo kyseinen merkki on ainoa oikea, vaan siis ylipäätään täysin alumiiniset kotelot = Tupla peukku täältä.