Kirjoittaja Aihe: Linux opastus (esim. wikissä) hivenen insinöörimäistä  (Luettu 8732 kertaa)

Mikael_H

  • Vieras
Näin Ubuntu/Linux aloittelijan näkökulmasta kaikki kiitos ohjeista ja wiki kirjoista, jotka käsittelevät Linuxia. Kuitenkin tuntuu, että kirjoittavat eivät oikein kykene samaistumaan siihen miten esim. Windows käyttäjälle pitäisi opettaa Linuxia. Opastus onkin mielestäni hivenen insinöörimäistä. "Ammattitaito" on varmasti oiva, mutta asiakaspalvelijan näkökulmassa on huimasti parantamisen varaa.

Kaiken kaikkiaan minusta tuntuu, että minun on mahdoton(?) oppia käyttämään Linuxia hyvin (= ilman apua) ilman että joku elävä henkilö paikan päällä opastaisi ja vastaisi kysymyksiin. Wiki-kirjoja ja näitä foorumeja lukemalla mene ikä ja terveys perusasioidenkin opettelussa. Komentoriviä en pelkää, se tuntuu hyvin kätevältä, mutta siihen annetut oppaat tuskastuttavat.

Joku täällä sanoi, että helppokäyttöisyyttä ei ole olemassakaan. Milelestäni hän on väärässä. Windows on helppokäyttöinen. Itse en pidä Windowsista koska sen tietoturva on surkea ja en pidä Microsoftin toimintaperiaatteista, joten en haluaisi tukea sitä millään tavalla. Kuitenkin Windows on suunniteltu käyttäjää, ei insinööriä varten. Itsekin haluaisin kasvaa insinööriksi Linuxin suhteen, en vain tiedä kuinka se on mahdollista. Ei ole varaa maksaa kymmeniä euroja tunnilta Linux tuesta.

Minua kuitenkin ajaa halu osallistua Linuxin kehittämiseen käyttäjäystävällisemmäksi. Tai ehkä juuri Linux- oppaiden tekemisestä käyttäjäystävälliseksi. Sitä varten minun kuitenkin pitäisi osata käyttää Linuxia verraten hyvin.



eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Linux opastus (esim. wikissä) hivenen insinöörimäistä
« Vastaus #1 : 21.08.06 - klo:20.54 »
Siis onko http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi sivusto insinöörimäinen? Minusta ei ole.
alias vililikku

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Re: Linux opastus (esim. wikissä) hivenen insinöörimäistä
« Vastaus #2 : 21.08.06 - klo:21.04 »
Kaiken kaikkiaan minusta tuntuu, että minun on mahdoton(?) oppia käyttämään Linuxia hyvin (= ilman apua) ilman että joku elävä henkilö paikan päällä opastaisi ja vastaisi kysymyksiin.

Jos verrataan Ubuntun (Linuxin) harrastusta mihin tahansa muuhun harrastukseen, niin tärkeitä asioita ovat mm. harrastuskerhot, joissa senioirit ja noviisit kohtaavat tasavertaisina.

Suomessa on Flug ry, mutta paikallisesti voisi kokoontua paljon ahkerammin. Ei se oikein vaadi muuta kuin vähän TupperWare-henkeä ;-).

http://www.linux.org/groups/

Aktiivisesta käyttäjäryhmästä hyvä esimerkki on vaikka Skånen porukka:

http://www.sslug.dk/

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

moonstone

  • Vieras
Re: Linux opastus (esim. wikissä) hivenen insinöörimäistä
« Vastaus #3 : 21.08.06 - klo:21.24 »
Onneksi on olemassa sellainen julkinen laitos kuin kirjasto :)

Itse luin joitain linux-aiheisia kirjoja alussa. Ehkä eniten mieleen jäi Timo Kapasen kirjoittama "Linux Koulutuspaketti" Mukana tuli DVD jossa oli kirjassa käytetty jakelu sekä softat.

juyli

  • Vieras
Re: Linux opastus (esim. wikissä) hivenen insinöörimäistä
« Vastaus #4 : 22.08.06 - klo:09.45 »
Joku täällä sanoi, että helppokäyttöisyyttä ei ole olemassakaan. Milelestäni hän on väärässä. Windows on helppokäyttöinen.


Windowssia on _opittu_ käyttämään ja sen metkut ovat tulleet tutuiksi. Windowssista on vain muutama eri versio, kun taas Linux-jakeluja on suuri joukko ja niiden konfigurointityökalut hieman ovat erilaiset. Unix ja Linux ovat siis vieraampia, ja niiden käyttö vain yksinkertaisesti pitää opetella. Wikit ovat hieno keksintö, mutta kuten jo kerrottiin ovat Linux-kirjat ammattimaisesti tehty. Työpanos verrattuna hätäisiin Wikeihin on aivan toista luokkaa. Vaikka käyttämällä asiat kyllä oppii, on ihan paikallaan paneutua käyttöjärjestelmän perusteisiin.

Mielestäni juuri Ubuntun suosio perustuu aktiiviseen käyttäjäkuntaan. Nimenomaan tämäkin palsta on siitä mitä mainioin esimerkki. Tunnetusti Debian ei ole ollut helppokäyttöisimpiä Linux-jakeluja, mutta Ubuntun ohjeistuksen monipuolisuus on avannu Ubuntunkin aloittelijoille sopivaksi jakeluksi.




_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1845
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Re: Linux opastus (esim. wikissä) hivenen insinöörimäistä
« Vastaus #5 : 22.08.06 - klo:10.34 »
Kaikki on kiinni mihin on tottunut. Uuden järjestelmän omaksuminen on aina vaikeaa ja siihen menee aikaa.
Jos on tottunut tekemään asiat Windows maisesti (eli *itun epäloogisesti ja hankalasti) voi tuntua että
Linuxissa asiat on hankala tehdä.

Erinomainen esimerkki tästä oli se, kun jokunen viikko sitten yritin säätää MacOSX:n verkkoasetuksia,
itse olen tottunut tekemään asiat Linux maisesti mutta eipä siitä ollut paljon apua OSX:n kanssa.


GoRDoN

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 62
    • Profiili
Re: Linux opastus (esim. wikissä) hivenen insinöörimäistä
« Vastaus #6 : 22.08.06 - klo:21.28 »
Mutta eikö noidei wikien periaate ole juuri se, että jos huomaa jollain wikisivulla asiavirheen tai jokin asia on hankalasti selitetty ja osaa itse selittää saman asian helpommin/selkeämmin, niin tällöin voi itse korjata kohdan. Tällöinhän tosin kannattaa olla jotain tietoa aiheesta, ettei aivan puutaheinää mene kirjoittelemaan.

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Re: Linux opastus (esim. wikissä) hivenen insinöörimäistä
« Vastaus #7 : 22.08.06 - klo:23.30 »
Mikael H, olen opetellut noita Winowsseja v.3.0 lähtien, enkä vieläkään hallitse, tai siis ne hallitsevat.
Ubuntua olen käyttänyt vajaan vuoden ja hallitsen sitä jo nyt paremmin kuin winkkua.
Kauanko Sinulla Mikael H meni winkun oppimiseen?
Poistuu taka vasemmalle - - -

Sarkas

  • Vieras
Re: Linux opastus (esim. wikissä) hivenen insinöörimäistä
« Vastaus #8 : 23.08.06 - klo:08.49 »
Onneksi on olemassa sellainen julkinen laitos kuin kirjasto :)

Itse luin joitain linux-aiheisia kirjoja alussa. Ehkä eniten mieleen jäi Timo Kapasen kirjoittama "Linux Koulutuspaketti" Mukana tuli DVD jossa oli kirjassa käytetty jakelu sekä softat.

Soveltuko tuo kyseinen kirja tälläiselle alottelijalle, DataClub myy tuota kirjaa mutta sisällöstä ei juuri kerrota muuta kun 700 sivuinen teos, mitähän jakelua siinä käsitellään,

Olis todellista tarvetta suomenkieliselle kirjalle joka soveltuis Ubuntun kanssa yhteen.

moonstone

  • Vieras
Re: Linux opastus (esim. wikissä) hivenen insinöörimäistä
« Vastaus #9 : 23.08.06 - klo:09.39 »
Soveltuko tuo kyseinen kirja tälläiselle alottelijalle, DataClub myy tuota kirjaa mutta sisällöstä ei juuri kerrota muuta kun 700 sivuinen teos, mitähän jakelua siinä käsitellään,
Olis todellista tarvetta suomenkieliselle kirjalle joka soveltuis Ubuntun kanssa yhteen.

Tuo kirja on jo hiukan vanhentunut, mm. yksi ohjeissa käyttetty linkki ei toimi, mutta muuten ihan hyvä teos.

Kirja on enemmänkin "ATK-ajokortti"-tyylinen, eli sisältää neuvoja OpenOfficen, käyttöön, c++,ohjelmointiin, php-ohjelmointiin, mysql-tietokantaan, html-kieleen ja apacheen. Kirjassa on myös verrattu windowssin käyttöä linuxin käyttöön, eli miten disketit alustetaan ja miten tiedostojenhallinta poikkeaa vastaavissa jne...

Kannattaa kirjastosta lainata (mikäli löytyy) suoraanhan tuo ei Ubuntuun käy vaan pitää tietää itse miten asennetaan ohjeissa käytetyt ohjelmat (löytyvät kyllä kaikki pakettienhallinnasta).. kirjaan voit tutustua täällä:

http://www.kapanen.net/kirja/tiedostot/

Sarkas

  • Vieras
Re: Linux opastus (esim. wikissä) hivenen insinöörimäistä
« Vastaus #10 : 23.08.06 - klo:10.21 »
Soveltuko tuo kyseinen kirja tälläiselle alottelijalle, DataClub myy tuota kirjaa mutta sisällöstä ei juuri kerrota muuta kun 700 sivuinen teos, mitähän jakelua siinä käsitellään,
Olis todellista tarvetta suomenkieliselle kirjalle joka soveltuis Ubuntun kanssa yhteen.

Tuo kirja on jo hiukan vanhentunut, mm. yksi ohjeissa käyttetty linkki ei toimi, mutta muuten ihan hyvä teos.

Kirja on enemmänkin "ATK-ajokortti"-tyylinen, eli sisältää neuvoja OpenOfficen, käyttöön, c++,ohjelmointiin, php-ohjelmointiin, mysql-tietokantaan, html-kieleen ja apacheen. Kirjassa on myös verrattu windowssin käyttöä linuxin käyttöön, eli miten disketit alustetaan ja miten tiedostojenhallinta poikkeaa vastaavissa jne...

Kannattaa kirjastosta lainata (mikäli löytyy) suoraanhan tuo ei Ubuntuun käy vaan pitää tietää itse miten asennetaan ohjeissa käytetyt ohjelmat (löytyvät kyllä kaikki pakettienhallinnasta).. kirjaan voit tutustua täällä:

http://www.kapanen.net/kirja/tiedostot/

Jeps, ehkä tuo kirja ei aivan sitä ole mitä haen mutta pitää piipahtaa kirjastossa katsomassa.

mikkohuo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 562
  • The Ubuntu Counter Project - user number #3339
    • Profiili
Re: Linux opastus (esim. wikissä) hivenen insinöörimäistä
« Vastaus #11 : 23.08.06 - klo:17.14 »
Ubuntu tutuksi -wikikirjan tarkoituksena on ollut käsitellä Ubuntua mahdollisimman hyvin uuden käyttäjän tarpeet huomioiden. Jos kirja tuntuu liian "insinöörimäiselle" olisi kiva saada tarkennusta, mikä kohta siinä on vaikeasti ymmärrettävää? Asiat voidaan sitten pyrkiä avaamaan aiempaa selkeämmin.

chiku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 72
    • Profiili
Re: Linux opastus (esim. wikissä) hivenen insinöörimäistä
« Vastaus #12 : 25.08.06 - klo:16.42 »
Ainakin allekirjoittaneelle tuosta oli paljon apua. Ei se windowsista siirtyminen niin vaikeaa ollutkaan kuin olisi luullut. Mutta kyllä vielä enemmän apua on ollut tästä foorumista. Nyt kun vuoden verran käytellyt Ubuntua alkaa noi windowsin jutut unohtua.   ;D
Huomasin myös muuten tuon "insinöörimäisyyden" mutta ei se ainakaan minua häirinnyt, paljon huonompiinkin on tullut törmättyä.

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Linux opastus (esim. wikissä) hivenen insinöörimäistä
« Vastaus #13 : 25.08.06 - klo:19.33 »
Kerros missä ne "insinöörimäisyys" -kohdat ovat, niin ne voidaan korjata?
alias vililikku

isvard

  • Vieras
Re: Linux opastus (esim. wikissä) hivenen insinöörimäistä
« Vastaus #14 : 26.08.06 - klo:00.37 »
Insinöörimäisyydestä en tiedä muuta kun sen että suhteellisen yksinkertaiseenkin kysymykseen annetaan niin monimutkainen vastaus että ainakin minun työmaalla aikansa kuuntelee ja sitten menee hermot ja sanoo että selvä tehdään näin ja menee ja tekee miten parhaaks näkee. Ainakin alottelioiden alueella vastaaajat ei aina taida muistaa että millasta se on kun ei osaa eikä' tiedä linuksista yhtikäsmitään, aikas kahlaaminen keskustelu palstoja et saa jonkun homman toimimaan. Pirun hyviä ohjeita mutta monasti on jätetty sellaset itsestään selvyydet pois, jos ne on jollekin selviä niin aikavaivatontahan ne on jättää lukematta, linuxin yleistymiselle mielestäni on esteenä ainakin se että henkilö joka tosiaan tarvii konetta eikä vain harrasta sillä esim, pienyrittäjät eivät kertakaikkiaan ehdi lueskelemaan wikejä ja keskusteluja niin hyviä neuvoja kuin niistä löytääkin. Sitä sitten vaan seisoo aamulla lähimmän alanliikkeen ovella ja odottelee putiikin aukeemista et myykää mulle xp ja virustorjunta ja kaikennäkösiä pirunkalliita ohjelmia jotka kyllä sais ubuntuunkin vaan kun ei hermo pitäny eikä aika riittäny.
« Viimeksi muokattu: 26.08.06 - klo:00.47 kirjoittanut Yrms »

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Linux opastus (esim. wikissä) hivenen insinöörimäistä
« Vastaus #15 : 26.08.06 - klo:00.40 »
Insinöörimäisyydestä en tiedä muuta kun sen että suhteellisen yksinkertaiseenkin kysymykseen annetaan niin monimutkainen vastaus
Anna joku esimerkki?  :)

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Re: Linux opastus (esim. wikissä) hivenen insinöörimäistä
« Vastaus #16 : 26.08.06 - klo:01.13 »
Muistan omat vajaan  vuoden takaiset alku vaikeudet. Joskus ohjeet tuntuivat kyllä vaikea selkoisilta. Ei enää. Syynä on varmaan ohjeitten laadun parantuminen ja toisaalta omissa aivo sopukoissa on tapahtunut sopeutumista.
Ubuntu tutuksi on mielestäni se ensimmäinen, johon aloittelijan tulisi tutustua (luen sieltä edelleenkin ohjeita pulmiini). Foorumissa on sitten saatavilla tarkennuksia, tai täsmä vastauksia erikoisempiin ongelmiin.
Poistuu taka vasemmalle - - -

GoRDoN

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 62
    • Profiili
Re: Linux opastus (esim. wikissä) hivenen insinöörimäistä
« Vastaus #17 : 26.08.06 - klo:22.33 »
Tuli mieleen, että pitäisi testata noita ohjeita jossain välissä silleen, että antaa jollekkin linux-ummikolle Ubuntun rompun, koneen ja ohjeet, ja jää itse seuraamaan vierestä, miten onnistuu. Kirjaa sitten puutteet yms. ylös jos niitä ilmenee.

MoB

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 314
  • Debian Jessie, Ubuntu 12.04 LTS, Android-x86 2.3
    • Profiili
Re: Linux opastus (esim. wikissä) hivenen insinöörimäistä
« Vastaus #18 : 27.08.06 - klo:10.54 »
Tuskin kukaan oppi käyttämään Microsoftinkaan laatutuotteita parissa tunnissa? Jotkut kun tuntuvat unohtavan, että ovat käyttäneet vuosia Redmondin pukkaamia tuotoksia.

Ohjeiden antaminen ei ole helppoa :( Koskaan ei tiedä onko kysyjä esim. 65 -vuotias reikäkorttimies, jolle vain Ubuntu on uutta, 10 -vuotias teknologia suussa syntynyt tenava vaiko hädintuskin virtanappulan löytävä kaveri.
Tietysti silloin kun kysymys on postattu 'Aloittelijoiden alueelle', niin pitäisi pystyä luovimaan vastaus siten, että aloittelija siitä selviää. Tuossa on vain se ongelma, että yksinkertaisimmat ja toimivimmat ohjeet saa annettua konsolissa kirjoitettavilla komennoilla.. ei tarvitse arvailla onko kysyjällä junttilan kielinen vaiko kolmannella kotimaisella oleva versio. Lisäksi nuo ohjeet pätevät niinikään Ubuntussa kuin K-/X-/Edu-/buntussakin. Tuossa on tietysti se ongelma, että jostain kumman syystä useilla käytäjillä on omituinen konsoli-komentokehoite -kammo ja heitetään paniikkivaihde silmään. Olen useasti joutunut todistamaan kuinka (Windows-)käyttäjä menee täysin takalukkoon kun käskee avaamaan komentokehoitteen. Linux lisäksi tuppaa olemaan käyttis, jossa sen käytöltä on lähes mahdoton välttyä, olkoonkin että tilanne onkin parantunut vuosien varrella huimasti.
Linuxilla on kivirekenään se, että se on perinteisesti ollut osaavien hakkereiden käyttöjärjestelmä. Itsellänikin on vällillä vaikeuksia mieltää, että tätä tosiaan käyttävät nykyisin myös Wintel-sukupolven käyttäjät.

Jokaista viestiä ei tule Aloittelijoiden alueelta luettua, mutta ne mitä olen seurannut, niin suurimmaksi osaksi ovat olleet selkeitä ohjeita. Mainitsemaani konsolipohjaista neuvomistakin harrastetaan enimmäkseen vain niissä viesteissä, jossa kysyjä on selkeästi perillä asioista. Muihin ATK aiheisiin keskustelufoorumeihin verrattuna täältä saa mielestäni vähiten vittuilua, kuittailua tai muuta inhottavaa sisältöä luettavakseen.
Jos kysyjä ei ymmärrä saamaansa ohjetta, niin onko se niin mahdottoman vaikeata pyytää lisäselvennystä? Syökö se miestä, vai mikä siinä maksaa? Sen sijaan että avautuu saamistaan insinöritason ohjeista, niin voi ihan rohkeasti pyytää lisäneuvoa.
Registered Linux user #186837

ununu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
    • HGB
Re: Linux opastus (esim. wikissä) hivenen insinöörimäistä
« Vastaus #19 : 27.08.06 - klo:19.11 »
Kyllä minä ainakin sain apua wiki-ohjeista. Ne ovat jossain määrin jopa selkeämpiä kuin monet muut käyttöohjeet, joihin olen törmännyt.

Käyttöohjeita kirjoitettaessa on aina pakko valita jokin lähtötaso, jolla olettaa lukijan olevan. Ohjeista tulisi aika lailla epäselvempiä, mikäli jokainen käsite täytyisi määritellä juurta jaksaen.
fun is how things should be done