.. olin sen jo aiemmin tehnyt MS Office 2013:sta ja onnistui helposti eli pisteet MS:lle. Muutenkin ovat tehneet tuon toimistopakettinsa huolella tai ainakin hienon näköiseksi, joten harmi ettei sitä ole VALO käyttöjärjestelmille vaikkei se itse olekaan vapaa.
Tuosta Office paketin käyttöliittymästä sanoisin vielä sen, että itse olen ihan älyttömän tyytyväinen nykyiseen Ribboniin. Ei se ei ollut vitsi
Ensimmäisen kerran kun näin sen, niin järkytyin kyllä kovasti. Mutta kun pitää opetella käyttämään ohjelmaa, niin itselle tuli yksi valtava hyöty vrt. Libreen hyvin nopeasti vastaan. Libre antaa tehdä aivan järjettömiä komentoja lähes missä vain, koska käytännössä katsoen kaikki toiminnot on aina näkyvillä. Nämä tuoreemmat Ribbonit on siitä mielestäni mielettömän hyvin suunniteltu, koska tyyliin 80% toiminnoista on piilotettuna, kunnes aloitat esim. tekemään esim. jotain graafia. Ribbon muovautuu tuossa vaiheessa ja antaa esille ja ilmoittaa selkeästi, mitä on ylipäätään mahdollista käyttää seuraavaksi.
Minusta Libressä on ihan järkyttävä opettelukynnys, koska tuntuu että 1/4 ruutua on täynnä kuvakkeita ja valikoita, jotka vievät pelkästään jo ruututilaa hirvittävän paljon.
Ehkä suurin ongelma on siinä, että kehittäjät ei ole oikein osanneet astua "en ole käyttänyt tätä koskaan" saappaisiin?
Officen tuloa Linuxillehan on jo aika pitkään huhuiltu. Toivottavasti se tulee. En pitäisi lainkaan hassumpana käyttää 365:ta halutun työpöydän päällä. Tulihan tuo jo kaikkiin Applen laitteisiin, eli viitteitä mahdollisuudesta kyllä on.
Jotenkin tuntuu, että suurin osa käyttäjistä, jotka kritisoi Officea on käyttäneet sitä noin 2000-versiota. Edistystä on muuten tapahtunut aika roimat määrät, erityisesti 2010 jälkeen.