Tavallaan kuitenkin turhaa tämmöinen pelottelu, koska mitä todennäköisimmin Canonical ottaisi raskaasti siipeensä jos päättäisi toimia tuolla tavoin.
a) Ei mun ollut tarkoitus "pelotella", vaan yksinkertaisesti selittää, miksi Canonicalin CLA:ta karsastetaan.
b) On hyvä muistaa, että Canonical ottaa koko ajan siipeensä (tuottaa tappiota), ja yksi mahdollinen tapa nousta voitolliseksi on alkaa tehdä Googlen Androidin tapaan suljettua (käyttöliittymä)softaa linuxin päällä puhelimiin. Eli kehittää aluksi toimiva avoimen koodin Unity puhelimille, ja kun softa on sopivassa kunnossa niin sen jälkeen voikin lyödä sorsat kiinni. En yritä sanoa, että tämä olisi äärimmäisen todennäköistä, mutta jo pelkkä mahdollisuuden olemassaolo karkottaa ulkopuoliset kehittäjät.
Lisään vielä, että avoimen koodin kehitystyö ei ole oikeastaan "vapaaehtois- tai ilmaistyötä" vaan pikemminkin vastavuoroista vaihtokauppaa, "sinä saat tehdä minun koodillani saman mitä minä saan tehdä sinun koodillasi". Canonicalin CLA laittaa toiseen vaakakuppiin lisää punnuksia, tyyliin "sinä saat julkaista minun koodini suljetulla lisenssillä, mutta minä en saa tehdä samaa sinun koodillasi"...esim. BSD-lisenssi antaa molemmille samat oikeudet.