Kirjoittaja Aihe: Tekijänoikeus  (Luettu 25235 kertaa)

mikk0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 555
    • Profiili
Tekijänoikeus
« : 06.10.05 - klo:11.28 »
No nyt se kiistelty tekijänoikeuslaki on sitten ajettu eduskunnassa läpi  :'(

Tämä ei ole Linux-käyttäjien kannalta mitenkään hyvä asia:
http://www.flug.fi/tiedotteet/2005/2005-09-26-tekoik-tiedote.html

Ajattelinpa vain, että nyt kun kerran laillisesti hankitun levyn kopiointi esim. mp3/ogg-tiedostoiksi kriminalisoidaan, niin miksipä ei sitten saman tien jättäisi sitä levyä hommaamatta ja kopioisi suoraan netistä tuota mp3-tiedostoa. Ei se ole enää yhtään sen laittomampaa, mutta paljon halvempaa (jos vain löytää oikeat apajat). Pakko se kai on äänestää lompakollaan tällaisia keinotekoisia rajoitteita vastaan, jos eivät prkl muuten opi.  >:(

Mitä mieltä olette?

Mikko

Mikko Saarinen

moonstone

  • Vieras
Re: Tekijänoikeus
« Vastaus #1 : 06.10.05 - klo:12.07 »
Omistan jokusen kopiosuojatun musalevyn, mm. Teräsbetoni ja Lordin molemmat levyt. Pitääkin ensin ripata ne kovalevylle ja myydä pois.

Ostan kyllä paljon levyjä, mutta lähinnä ne on mustaa metallia ja suoraan pieneltä julkaisijalta. Tuen myös kotitekoista musaa. Suurempia artisteja en tue muutenkuin käymällä ehkä heidän keikoillaan.

Tässä se on nähty. Demokratia ei toimi.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Tekijänoikeus
« Vastaus #2 : 06.10.05 - klo:12.32 »
No nyt se kiistelty tekijänoikeuslaki on sitten ajettu eduskunnassa läpi  :'(

valitettavasti juu :(

Ajattelinpa vain, että nyt kun kerran laillisesti hankitun levyn kopiointi esim. mp3/ogg-tiedostoiksi kriminalisoidaan, niin miksipä ei sitten saman tien jättäisi sitä levyä hommaamatta ja kopioisi suoraan netistä tuota mp3-tiedostoa.

itse asiassa tämä taitaa päteä vain kopiosuojattuihin levyihin, ei niihin oikeisiin ja standardia noudattaviin cd-levyihin.

Ei se ole enää yhtään sen laittomampaa, mutta paljon halvempaa (jos vain löytää oikeat apajat).

taitaa olla jopa aavistuksen laillisempaa kuin kopiosuojauksen kiertäminen. mutta toisaalta kyllä minä mielummin soitan cd-levyjä stereoilla kuin pakattua musiikkia koneella.

Pakko se kai on äänestää lompakollaan tällaisia keinotekoisia rajoitteita vastaan, jos eivät prkl muuten opi.  >:(

minä olen tähänkin mennessä jättänyt tarkoituksella nuo tahallaan rikotut levyt ostamatta ja ostanut vain cd-levyjä. pari vikahankintaa on silti tullut netistä tilatessa, mutta nekin olen saanut korvattua kopiosuojaamattomilla ostamalla toisesta maasta.

Mitä mieltä olette?

onhan se kohtalaisen väärin, että niitä levynsä ostavia rankaistaan siitä, jos joku muu ei levyä osta. siksi tuollaista pelleilyä ei ole minusta mitään syytä tukea, rahallisesti tai muuten.

ei voi kyllä käsittää miten levy-yhtiöt uskovat myymänsä tuotteen huonontamisen (ja oletettavasti hintojen noston, koska kopiosuojauksesta joutuu maksamaan lisenssimaksuja) vähentävän piratismia. onkos maailmassa ollut yhtäkään kopiosuojaa jota ei ole kukaan onnistunut kiertämään?
Janne

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Tekijänoikeus
« Vastaus #3 : 06.10.05 - klo:12.38 »
Tässä se on nähty. Demokratia ei toimi.

ei ole nähty mitään tuollaista. toki suomessa on hienoa puhua miten maa on demokraattinen, mutta oikeasti suomessa(kin) käytössä oleva edustuksellinen demokratia on hyvin kaukana oikeasta demokratiasta.

onhan tässä toki tämänkin episodin yhteydessä nähty miten monilla kansanedustajilla on ollut asenne "kansalaisethan eivät meitä painosta". hassua vaan kun heidän työnimikekin on _kansan_edustaja ja silti he edustavat enemmän monikansallisia suuryrityksiä. tosin mikäänhän ei sido kansanedustajaa pitämään vaalilupauksiaan edes linjausten osalta ja toki isojen firmojen lobbareiden on helpompi kahvittaa parisataa edustajaa kuin puolta kansasta.

kyllä noista eduskunnan puheenvuoroistakin näki, että monilla ei ole mitään hajua siitä mitä he ovat päättämässä.
Janne

moonstone

  • Vieras
Re: Tekijänoikeus
« Vastaus #4 : 06.10.05 - klo:12.43 »
Tässä se on nähty. Demokratia ei toimi.

ei ole nähty mitään tuollaista. toki suomessa on hienoa puhua miten maa on demokraattinen, mutta oikeasti suomessa(kin) käytössä oleva edustuksellinen demokratia on hyvin kaukana oikeasta demokratiasta.

onhan tässä toki tämänkin episodin yhteydessä nähty miten monilla kansanedustajilla on ollut asenne "kansalaisethan eivät meitä painosta". hassua vaan kun heidän työnimikekin on _kansan_edustaja ja silti he edustavat enemmän monikansallisia suuryrityksiä. tosin mikäänhän ei sido kansanedustajaa pitämään vaalilupauksiaan edes linjausten osalta ja toki isojen firmojen lobbareiden on helpompi kahvittaa parisataa edustajaa kuin puolta kansasta.

kyllä noista eduskunnan puheenvuoroistakin näki, että monilla ei ole mitään hajua siitä mitä he ovat päättämässä.

Lähinnä tuollainen lause tuli päähän suuren pettymyksen tuloksena.

Jos tarkemmin miettii niin oikeaa demokraattisuutta olisi pitää näinkin mittavia uudistuksia kansanäänestyksellä. Onhan meillä nuo kansaa edustavat tahot, mutta siinä käy aina kuvailemallasi tavalla. Rahaa liehittelyyn = tuloksia. Onhan se tietysti halvempaa kestittää edustajat kuin koko kansa.

mikk0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 555
    • Profiili
Re: Tekijänoikeus
« Vastaus #5 : 06.10.05 - klo:13.47 »
Tuli mieleen että jos näitä rikottuja levyjä ei pysty kannettavalle soittimelleen siirtämään muuta kuin tietyn käyttöjärjestelmän omaavat ihmiset ja samoin musiikkinettikaupat (esim. iTunes music store) eivät toimi kuin tietyillä ohjelmilla tietyissä käyttöjärjestelmissä, niin eikö tällainen ole kilpailun rajoittamista ja täten EU:n pyhien periaatteiden vastaista?
Eikö tuollaisten nettikauppojen rajapinnat pitäisi olla julkisia, jotta niihin saa kuka tahansa yhteyden haluamallaan pääteohjelmalla.

Linuxilla vain on se ongelma, että meiltä puuttuu tarpeeksi suuri ja vaikutusvaltainen (lue rikas) kattojärjestö, joka pystyisi ajamaan etujamme niin suomen kuin EU:nkin tasolla. Ei liene huono ajatus liittyä vaikkapa FLUGin (http://www.flug.fi) jäseneksi ja maksaa ilomielin tuota pientä jäsenmaksua.
FLUG on siis Finnish Linux User Group - liity jo tänään!

Mitä tulee noihin levyihin, niin ainakin Philips, joka siis on CD-standardin takana, on sitä mieltä että kopioduojatuista levyistä ei saisi käyttää nimitystä CD-levy, sillä ne ovat standardin vastaisia. Toivottavasti tekevätkin tämän asian eteen jotakin.

Mutta eihän tämä kaikki ole kuin hidaste meille ahkerille ja uutterille käyttäjille. Ainahan musiikkia voi koneelleen kopioida vanhalla kunnon piuhat kiinni ja äänitys päälle -menetelmällä.
Eli jos siis "CD" ei tietokoneessa inahdakaan, niin laita se stereoihin ja sieltä piuhat linjalähdöstä koneen äänikortin linjatuloon ja sitten vain äänenvoimakkuuden säätimistä oikeat äänilähteet käyttöön ja äänitys päälle.
Jos piuhat ovat hyvät ja äänikortti laadukas, niin eipä tuota äänenlaadun huononemista missään MP3-tiedostoissa juurikaan havaitse. Varsinkaan matkakäytössä tuolla ei ole mitään merkitystä.

Uuden lain valossa tätä toki voidaan pitää "tehokkaan teknisen toimenpiteen" kiertämisenä ja minua rikolliseen toimintaan yllyttäjänä, mutta enpä jaksa uskoa moiseen. Raastuvassa nähdään  :o

Mikko
« Viimeksi muokattu: 06.10.05 - klo:13.52 kirjoittanut mikk0 »

Mikko Saarinen

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Tekijänoikeus
« Vastaus #6 : 06.10.05 - klo:14.30 »
Tuli mieleen että jos näitä rikottuja levyjä ei pysty kannettavalle soittimelleen siirtämään muuta kuin tietyn käyttöjärjestelmän omaavat ihmiset ja samoin musiikkinettikaupat (esim. iTunes music store) eivät toimi kuin tietyillä ohjelmilla tietyissä käyttöjärjestelmissä, niin eikö tällainen ole kilpailun rajoittamista ja täten EU:n pyhien periaatteiden vastaista?

jaa, en tiedä noista periaatteista, mutta ainakin tämä oli aika voimakas kannanotto standardeja vastaan. standardoitua formaattia kun voi soittaa kuka tahansa hommaamalla standardia tukevan laitteen, mutta nyt epästandardeilla virityksillä on lain suoja ja noita epästandardeja virityksiä kehoitetaan jopa kehittämään.

Mitä tulee noihin levyihin, niin ainakin Philips, joka siis on CD-standardin takana, on sitä mieltä että kopioduojatuista levyistä ei saisi käyttää nimitystä CD-levy, sillä ne ovat standardin vastaisia. Toivottavasti tekevätkin tämän asian eteen jotakin.

en tiedä pystyykö philipskään paljon muuta tekemään, kuin kieltämään tuon cd-nimen ja sen cd-logon käytön niissä levyissä jotka eivät cd:itä ole. näin se on jo tehnytkin ja tuo logohomma ainakin pätee, mutta kansan suussa hopeiset kiiltävät äänilevyt ovat kuitenkin jatkossakin cd:itä riippumatta sisällöstä, eikä sille voi kukaan oikein mitään.

Mutta eihän tämä kaikki ole kuin hidaste meille ahkerille ja uutterille käyttäjille. Ainahan musiikkia voi koneelleen kopioida vanhalla kunnon piuhat kiinni ja äänitys päälle -menetelmällä.

minä jätän mielummin levyn ostamatta kuin näen noin paljon vaivaa päästäkseni kuuntelemaan levyjäni koneella.

Jos piuhat ovat hyvät ja äänikortti laadukas, niin eipä tuota äänenlaadun huononemista missään MP3-tiedostoissa juurikaan havaitse. Varsinkaan matkakäytössä tuolla ei ole mitään merkitystä.

digitaalisella liitännällä laatu on vielä parempi.

tosin joku oli kuulemma kehitellyt systeemiä joka estäisi levyjen analogisen kopioinninkin, vähän kuten macrovision vhs-aikana (ja tietty dvd, mutta ne voi halutessaan kopioida digitaalisesti).
Janne

moonstone

  • Vieras
Re: Tekijänoikeus
« Vastaus #7 : 06.10.05 - klo:14.33 »

mikk0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 555
    • Profiili
Re: Tekijänoikeus
« Vastaus #8 : 06.10.05 - klo:15.04 »
tosin joku oli kuulemma kehitellyt systeemiä joka estäisi levyjen analogisen kopioinninkin, vähän kuten macrovision vhs-aikana (ja tietty dvd, mutta ne voi halutessaan kopioida digitaalisesti).

Joo.

Minä luin tässä tänään tai eilen sellaisesta, että nyt on kehitteillä laitteita joilla kuva/ääni siirretään digitaalisena suoraan soittimesta näyttöön/kaiuttimiin ja vain tätä digitaalista dataa käsittelevät laitteet pystyvät purkamaan salauksen ja toistamaan kuvan tai äänen.

Tämä tieto on tuoreimman Mikrobitin tämänvuotista Intel Developer Forumia käsittelevästä artikkelista. Eli kaikkea ne nyt yrittävätkin meidän rehellisten kuluttajien päänmenoksi.
Enää ei ole vain kyse siitä, että esim. Linuxilla ei pystyisi toistamaan DVD:tä, vaan että juuri ostamallasi taulu-tv:llä ei pysty toistamaan tulevaisuuden HD-DVD:tä, kun se ei ole tietyn valmistajan tietyn uusin versio, eikä näin ollen sisällä tarvittavaa dekooderiohjelmistoa.

Enää puuttuu vain se, että kukin valmistaja kehittää ja patentoi omat versionsa näistä tekniikoista, jotka eivät tietenkään (mm. patenttisyistä) ole keskenään yhteensopivia.

Nyt kun tällaisten tekniikoiden kiertäminenkin on sitten laitonta, niin ei voi kuin sanoa että Hyvin Menee!  :(

Mikko

Mikko Saarinen

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Tekijänoikeus
« Vastaus #9 : 06.10.05 - klo:15.15 »
Minä luin tässä tänään tai eilen sellaisesta, että nyt on kehitteillä laitteita joilla kuva/ääni siirretään digitaalisena suoraan soittimesta näyttöön/kaiuttimiin ja vain tätä digitaalista dataa käsittelevät laitteet pystyvät purkamaan salauksen ja toistamaan kuvan tai äänen.

juu, ilmeisesti suojaamattomilla laitteilla voi kuitenkin katsoa/kuunnella tallennetta, mutta laatua huononnetaan merkittävästi. näin sisällöntuottajat pääsevät dominoimaan laitemarkkinoitakin.

Enää puuttuu vain se, että kukin valmistaja kehittää ja patentoi omat versionsa näistä tekniikoista, jotka eivät tietenkään (mm. patenttisyistä) ole keskenään yhteensopivia.

juu, patenteilla voi saada tuloja oikeuksien myynnistä, mutta patentointi tarkoittaa myös sitä, että spekseistä tulee julkisia. jos joku (maa/henkilö) ei noudata patenttilainsäädäntöä tai patentti ei ole voimassa ko maassa, voi se valmistaa yhteensopivia laitteita maksamatta.

patentoimatta jättäminen mahdollistaa monopolin ko. lalitteiden tuottajana, sillä lakihan kieltää muita valmistajia kiertämästä tätä valmistajan asettamaa suojausta. tosin tällainen poeli vaatisi tietysti jo valmiiksi hyvin suuren markkina-aseman.

Nyt kun tällaisten tekniikoiden kiertäminenkin on sitten laitonta, niin ei voi kuin sanoa että Hyvin Menee!  :(

jepjep.
Janne

incidence

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 88
    • Profiili
    • ^^
Re: Tekijänoikeus
« Vastaus #10 : 06.10.05 - klo:16.59 »
Eikö tuo ole vuoden "voimassa", jonka jälkeen siihen lisätään lisäpykäliä helpottamaan elämää, eli vuoden päästä siitä on v2.0 :D
"Man fears the darkness, and so he scrapes away at the edges of it with fire"
—Rei Ayanami

<quote>
Cost of windows XP PRO on 7000 computers - 1,600,000$
Cost of Linux on 7000 computers - Priceless (and free)
</quote>

Aakku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 239
  • Hullu sopii olla, vaan ei tyhmä.
    • Profiili
    • Outoja juttuja
Re: Tekijänoikeus
« Vastaus #11 : 06.10.05 - klo:21.32 »
Eikö tuo ole vuoden "voimassa", jonka jälkeen siihen lisätään lisäpykäliä helpottamaan elämää, eli vuoden päästä siitä on v2.0 :D

Hyvin mahdollista - siis, että lakia muokataan koska se ei toimi...

Jos ostan CD:n ja haluan kuunnella sitä vaikkapa mp3-soittimella, on kopioitava ja muunnettava. Minusta siis tulee "rikollinen", vaikka tekisin tämän vain ja ainoastaan omaan käyttöön, enkä laittaisi sitä minnekkään jaettuun kansioon muiden kopioitavaksi. Kuten mikk0 alussa kirjoitti - äänestetään lompakoilla, eli ei osteta, vaan kopioidaan :D ... eihän tuo nykylaissa ole yhtään sen rikollisempaa.

Toisekseen - monia tallenteita on pakko kopeloida, että ne toimisivat mm. tietokoneella -> itse tykkään mm. työskennellessäni laittaa jonkin taustamusiikin vaimealle ... ja työnteko ei sitten tunnu enää niin työltä :) - mp3 on hyvä formaatti, koska vie vähän tilaa, eli jatkossa olen todellinen suurrikollinen - hyi minua [itse itseään toruen jne...]. Hassuja nämä poliitikot ja ahneehkoa mediateollisuus ... miten muuten esim. tullissa, jos vaikka käyn Viipurissa tai Pietarissa ja tuon mukanani muutaman CD:n -> kuinka esim. tullihenkilö pystyy osoittamaan, että kyseessä on aito/piraatti ?!  Joskus, pimeällä ajalla kun olin vielä win-käyttäjä yksinomaan, ostelin useitakin "Made in Russia"-tuotteita :D - niistä kyllä saattoi päätellä, että piraatteja, kun takana lukee suomeksi avaikoodin vieressä "Muista säilyttä tämmä numero" ...

Tosin silloin niitä sai tuoda "kohtuullisen" määrän...

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: Tekijänoikeus
« Vastaus #12 : 06.10.05 - klo:21.36 »
Tämä lakihan tietää sitä, että ihmisistä tulee minun kaltaisiani.

En nimittäin ole eläissäni maksanut yhdestäkään musiikki kappaleesta, elokuvasta, pelistä tai tietokone ohjelmasta.
En myöskään ole ikinä maksanut TV-lupamaksua enkä enää pitkään aikaan cd/dvd-levyjen teosto maksuja.

Tässä jää kyllä moni jolla olisi noihin rahoihinsa oikeus nuolemaan näppejään, mutta jos tämä kehitys menee
tähän suuntaan niin edes harkitse maksavani noista mitään.

Tässä jollekkin voi tulla kysymys, että mistäs minä sitten maksa niin. Elokuvissa käynnistä, netti- ja sähkölaskusta,
tietsikan osista, yms...

Musiikista ja elokuvista suostuisin maksamaan siinä vaiheessa, kun voisin ladata ne maksu vastaan netistä ilman minkäänlaisia
kopiosuojauksia. TV-luvan voisin maksaa jos Suomessa televisiosta tulisi järkevää ohjelmaa HDTV-laadulla ja ilman mitään laite
yms rajoituksia (viittaan tuohon Mikon puhumaan suojaukseen). Ohjelmista en aijjo maksaa koskaan, koska saan kaikki tarvitsemani ohjelmat Open Sourcena tai Freewarena.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Tekijänoikeus
« Vastaus #13 : 06.10.05 - klo:22.19 »
Tämä lakihan tietää sitä, että ihmisistä tulee minun kaltaisiani.

ei välttämättä, en minä ainakaan aio lopettaa fiksusti toimivien tallenteiden ostamista.

En nimittäin ole eläissäni maksanut yhdestäkään musiikki kappaleesta, elokuvasta, pelistä tai tietokone ohjelmasta.

minulla puolestaan on satoja cd-levyjä, satoja dvd-levyjä ja varmasti toista sataa vinyylisinkkua, ep:tä, maxia ja lp:tä. lisäksi olen maksanut ohjelmista jotka olen nähnyt itselleni tarpeelliseksi ja joiden tukemisen olen kokenut mielekkääksi.

Musiikista ja elokuvista suostuisin maksamaan siinä vaiheessa, kun voisin ladata ne maksu vastaan netistä ilman minkäänlaisia kopiosuojauksia.

tällaisia paikkoja on jo. musiikin saa mp3 tai flac-muodossa. flac on kieltämättä hyvä, mutta häviöllisessä pakakuksessa suosin kyllä oggia.

Ohjelmista en aijjo maksaa koskaan, koska saan kaikki tarvitsemani ohjelmat Open Sourcena tai Freewarena.

minulle taas open sourcessa ei ole pääasiana hinta vaan vapaus ja olen nyt jos useampana vuonna lahjoittanut rahaa useammallekin avoimen lähdekoodin projektille (lähinnä kuitenkin gnomelle, mozillalle ja käyttämälleni distrolle, ehkä tuotakin voisi laajnetaa koska pienikin lahjoitus tuntuu varmati jos kyllin moni tekee sellaisen).
Janne

uggeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 351
    • Profiili
Re: Tekijänoikeus
« Vastaus #14 : 06.10.05 - klo:23.21 »
juu, ilmeisesti suojaamattomilla laitteilla voi kuitenkin katsoa/kuunnella tallennetta, mutta laatua huononnetaan merkittävästi. näin sisällöntuottajat pääsevät dominoimaan laitemarkkinoitakin.

Eikös tässäkin juttu mennyt niin, että Displayport todellakin huononsi kuvaa, mikäli ei ollut tämän standardin mukainen vastaanotin, mutta silti digitaalinen, eli lähinnä DVI. VGA porttia käyttävään taas kuva ei suostunut tulemaan edes huononnettuna, vai muistanko väärin. Jokatapauksessa jos vastaava portti tosiaan leviää muihinkin laitteisiin kuin tietokoneisiin, niin taas joutuu moni tykin omistajakin toteamaan ikävän asian. Tosin HD-DVD:n myötä varmaan tykkien vaihto tulee muutenkin ajankohtaiseksi, en tosin oo asiaan perehtynyt tarkemmin.


Itsekään en ole ostanut yhtään kopiosuojattua levyä, joskin tällainen mätä lainvalmistelu vie niitä vähäisiäkin haluja ostaa jatkossa edes niitä suojaamattomia. Toisaaltahan niitä pitäisi ostaa ja jättää nimenomaan suojatut hyllylle, jotta levy-yhtiöille menisi viesti perille.

On muuten perin outoa, että EU vaatii ensin Microsoftia tuomaan markkinoille Windowsin jossa ei ole Mediaplayeria. Sitten luodaan tekijänoikeuslaki jonka puolustajat ainakin vetoavat samaisen (ei samaiseen:)  ) EU:n direktiiviin. Tekijänoikeuslaki taas kieltää itse ohittamasta levyllä olevaa suojausta, ja kuluttajalle annettu keino kopioida levy tapahtuu Windowsilla ja nimenomaan tuota Mediaplayeria hyväksikäyttäen. (http://cp.sonybmg.com/xcp/)

Jo ollaan alas vajottu viihdealalla. Luulenpa tosiaankin että äänestän kukkarollani ja jatkossa kuuntelen vanhaa levykokoelmaani, sekä creative commons lisenssin alaista musiikkia tai muuta vastaavaa ilmaistavaraa.
Linux: Be root
Windows: Reboot

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Tekijänoikeus
« Vastaus #15 : 07.10.05 - klo:00.25 »
On muuten perin outoa, että EU vaatii ensin Microsoftia tuomaan markkinoille Windowsin jossa ei ole Mediaplayeria. Sitten luodaan tekijänoikeuslaki jonka puolustajat ainakin vetoavat samaisen (ei samaiseen:)  ) EU:n direktiiviin. Tekijänoikeuslaki taas kieltää itse ohittamasta levyllä olevaa suojausta, ja kuluttajalle annettu keino kopioida levy tapahtuu Windowsilla ja nimenomaan tuota Mediaplayeria hyväksikäyttäen. (http://cp.sonybmg.com/xcp/)

tuo linkki on kyllä ihan ehdoton huumoripala.

"Apple's proprietary technology doesn't support secure music formats other than their own and therefore the music on this disc can't be directly imported into iTunes or iPods."

juu-u, ja mitähän formaatteja siihen sitten tarjotaan, yllättäen microsoftin ja sonyn proprietary teknologioita. kyllä apple on niin paha kun ei tue niitä.

mutta toisaalta:
"This disc will behave like a traditional CD in a Mac"

tarkoittaakohan tuo sitä, että mäkkikäyttäjät voivat ripata levyn haluamaansa formaattiin triviaalisti? jos tarkoittaa, niin se voi tarkoittaa myös sitä, että homma toimii linuxissa aivan samalla tavalla, ovathan molemmat nykyään UNIXin kaltaisia järjestelmiä.

voisiko sitten olla niin, että kun windows-käyttäjät pääsevät käsiksi kaikkiin netissä oleviin extroihin (itsellänikin pari levyä tarjoaa tällaista, enkä ole ainakaan toistaiseksi saanut niitä toimimaan winellä) niin he saavat vastineeksi sitten myös eniten paskaa niskaan... sopii toivoa. en minä tuollaisia levyjä ainakaan sokkona osta, jos avokauppaan suostuvat niin saata kyllä hyvin kokeillakin.
Janne

moonstone

  • Vieras
Re: Tekijänoikeus
« Vastaus #16 : 07.10.05 - klo:11.35 »
Kuinkahan on muuten tuolla venäjällä kopiosuojausten laita?

Sielä pitää sitten alkaa tilaamaan levyt, jos suomelaisissa vastaavissa on kopiosuoja.

Aakku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 239
  • Hullu sopii olla, vaan ei tyhmä.
    • Profiili
    • Outoja juttuja
Re: Tekijänoikeus
« Vastaus #17 : 07.10.05 - klo:11.57 »
Kuinkahan on muuten tuolla venäjällä kopiosuojausten laita?

Sielä pitää sitten alkaa tilaamaan levyt, jos suomelaisissa vastaavissa on kopiosuoja.

Heh - niissä ei kopiosuojauksia tunneta, koska esim. Viipurin torilla myytävät ohjelmistot ja CD:t ovat jo itsessään kopioita :) Nykylaki tosin kieltää tuomasta niitä edes omaan käyttöön, mutta toisaalta voidaan kysyä, että miten tullihenkilö voi osoittaa levyn aitouden/piraattiuden -> otaksun näet, että myös Venäjällä on myynnissä aitoja kopioita niin äänitteistä, elokuvista kuin ohjelmistakin :)

Suoraan piraattitehtaalta tilaaminen ei taida onnistua - olen joskus saanut hotmail-osoitteista mainoksia tyyliin "Halutta tilatta CD ..." eli veli venäläinen kuljettaa salaa ja myy Suomessa "huomiota herättämättä" ... hotmailiinhan voi antaa itsestään mitä tietoja huvittaa - joskus aikanaan käytin Matlabin venäläisversiota wintoosassa [Ubuntussa on Linux-klooni Matlabista -> Octave, eikä tarvitse piratisoida kun on ilmainen] ja muuatta päivitystä varten piti antaa spostiosoite, jonne salasana lähetetään ja pääsee imuroimaan. Koska kyseessä oli ehta piraatti, en tietenkään halunnut omaa nimeäni julkistaa, vaan hotmailiin kipin kapin.

Tässä tuli mielenkiintoinen pointti - win-päivitysten yhteydessä vilkahteli teksti "Mitään tietoja ei lähetetä Mirko$oft oy:lle" ... se ei pidä paikkaansa. Alunperin koko wintoosan asennuksen yhteydessä rekisteröin sen puolalaisena Wimpy Zagrow nimisenä henkilönä [Stetzin, Ulitsa Prostata] ja annas olla ... vaikka valkkasin suomenkielisen valikon hotmailista, niin siinä pyöri puolankielisiä mainoksia ... niin, ei ollut lähettty mitään tietoja :D

Näiden suoranaisten petollisten lupausten uhriksi joutuneena, en katso syyllistyväni piratismiin/rikokseen, mikäli jonkin M$-ohjelmiston kopioin ns. epävirallisia kanavia myöten -> toisaalta ... ainahan voi rauhoitella omaatuntoaan, ajattelemalla, että minkäs minä sille mahdan jos joku hyvän hyvyyttään myy kalliin ohjelmistopaketin tai CD/DVD:n pilkkahintaan ...

moonstone

  • Vieras
Re: Tekijänoikeus
« Vastaus #18 : 07.10.05 - klo:12.06 »
Kuinkahan on muuten tuolla venäjällä kopiosuojausten laita?

Sielä pitää sitten alkaa tilaamaan levyt, jos suomelaisissa vastaavissa on kopiosuoja.

Heh - niissä ei kopiosuojauksia tunneta, koska esim. Viipurin torilla myytävät ohjelmistot ja CD:t ovat jo itsessään kopioita :) Nykylaki tosin kieltää tuomasta niitä edes omaan käyttöön, mutta toisaalta voidaan kysyä, että miten tullihenkilö voi osoittaa levyn aitouden/piraattiuden -> otaksun näet, että myös Venäjällä on myynnissä aitoja kopioita niin äänitteistä, elokuvista kuin ohjelmistakin :)

Niinpä, mutta tarkoitinkin näitä laillisia webbokauppoja (jos tiedätte linkittäkää). Uskoisin, että venäjällä ei muuntenkaan tehtaista tule kopiosuojattuja levyjä ulos.

Aakku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 239
  • Hullu sopii olla, vaan ei tyhmä.
    • Profiili
    • Outoja juttuja
Re: Tekijänoikeus
« Vastaus #19 : 07.10.05 - klo:12.25 »
Niinpä, mutta tarkoitinkin näitä laillisia webbokauppoja (jos tiedätte linkittäkää). Uskoisin, että venäjällä ei muuntenkaan tehtaista tule kopiosuojattuja levyjä ulos.

Noita pitääkin alkaa etsiskelemään - tottahan myös Venäjällä käydään kauppaa aivan laillisilla tuotteilla, joten pienellä vaivannäöllä myös löytää varmasti joitain nettikauppojakin ... epäilen kylläkin, että tullimaksu pitää maksaa, koska Venäjä ei ole EU:n jäsen ... EU-maiden välillä tämä kauppa on joustavampaa. Etsitään ja kerrotaan täällä jos niitä putiikkeja - laillisia - löytyy ... ylipäätään Linuxin parhaita puolia on juuri se, että ei ole mitään tarvetta piratismiin, ohjelmissa, koska ovat joko ilmaisia tai hinta on lähinnä symbolinen...