Linuxilla voi tehdä kaikki normit kunnallishallinnon ja yrityksen jutut, jos halua on ja ergonomisemmin kuin windowsilla. Ihmiset osaavat käyttää paremmin ja joustavammin LibreOfficea, kuin MSOfficen uusia versioita, joiden käyttöliittymä on omien kokemustenikin mukaan epäergonominen ja epäintuitiivinen.
Ja kehityshän on menossa selainpohjaiseen toimintaa, jolloin ei tarvita enää turvotettua windowsia selaimen alustaksi, kun selainta voidaan pyörittää vähemmän resursseja vaativilla linuxeilla. Tämä kertautuu työasemien suurella määrällä ja vaikuttaa kustannuksiin merkittävästi. Samoin käyttäytyvät lisenssimaksut.
Perheen epätekninen emäntäkin tekee mielummin päiväkodin hommat kotikoneiden linuxeilla, kuin työpaikan kankeasti toimivilla windowseilla.
MS tekee tietysti kaikkensa, jotta saisi tuon Münchenin takaisin rahastuskohteekseen, koska se on liian hyvä esimerkki linuxin positiivisista mahdollisuuksista. Suostuttelemalla saadaan osaamattomat työntekijät lausumaan epärelevantteja lausuntoja linuxin käyttökelvottomuudesta. Yhtä osaamattomia he olisivat windowsin kanssa. MS tekee myyräntyötä nimenomaan Münchenissä, koska se ei pysty vaikuttamaan Ranskan poliisin(Gendarmerie) linuxaatioon, joka toinen linuxin lippulaiva Euroopassa. Kolmas on Lontoon pörssi, joka heivasi kelvottoman(hitaan ja kaatuilevan) windows-systeemin mäkeen ja sai nopeammin, sekä luotettavammin toimivan linux-pohjaisen järjestemän puolella kululla.
Jossain erityistehtävissä(CAD tms) voi olla, että tarvitaan windows-kone alustaksi, mutta kunnallishallinnossa näitä on ehkä promille käyttäjistä.
Itse olen käyttänyt yrityksessäni linuxia vuodesta 2005 ja kymmenkunta yritystä olen johdattanut linuxin vapauteen ja vauhti kiihtyy
Asioiden tekemiseen linuxilla riittää tahto. silloin ratkaisut kyllä löytyvät, kuten Münchenissäkin, jossa oli jopa resursseja teettää haluttavia asioita.
Windowsilla ja MSOfficella oli aikansa 90-luvulla, mutta siitä on jo kehitys mennyt ohi kymmenkunta vuotta sitten. Ja nykyään Android-laitteita myydään jo enemmän kuin Windows-laitteita. Linuxilla verrannolliset ja riittävät työkalut saa ilmaiseksi. Pelitalotkin alkavat saada tarpeekseen windowsista ja siirtymä linuxille on alkanut.
T:Jallu59