Pitäs varmaan vastata myös tähän ite. Siitä sitten voi olla montaa mieltä, että onko mun toimenpiteet riittäviä vai ei. Itse ainakin laskisin ne kohtuulliseksi. Vaikka tuossa pari sysadminia naureskelikin sille, että mulla ei ole täysin automatisoituja päivittäisiä restore testejä SMS hälytyksillä.
1. Joka vuosi kaikki, tärkeimpiä vaihdan jopa kuukausittain tai silloin jos on pienikin epäilys siitä, että voisi olla joku syy uusia ne. mm. ulkomailla matkustaminen, mahdollisesti ongelmallisen WLAN verkon käyttäminen, SSL sertifikaatti virhe tms. Vieraan koneen käyttäminen (Ei kai kukaan nyt näin kuitenkaan tee, koskaan, eihän?)
2. Ei koskaan samaa salasanaa eri palveluihin. (Siksi aina ihmettelenkin mikä älämölö tulee salasana vuodoista.)
3. Kyllä, vahvuus tosin vaihtelee vähän tilanteesta vahvasta järjettömän vahvaan. (80-256+ bittiä entropiaa, tilanteen mukaan, normaalisti noin 20 merkkiä)
4. Päivittäin, automatisoitu
5. Automatisoitu viikottainen testaus, sekä manuaalinen tehotarkistus kaksi kertaa vuodessa. Lisäksi käytössä on valvonta skriptit jotka pistää mailia sekä onnistumisesta, että epäonnistumisesta kootusti joka maanantai. Tietysti erroreista tulee ilmoitusta myös useammin. Viikottainen ilmoitus on käytössä sen takia, että jos sitä ei tule, niin sitten tietää että jossain on jotain pahasti pielessä.
6. Tietenkin. Kaikki backupit on vähintään tuplana, pääjärjestelmän lisäksi ja eri menetelmillä varmistettuna. Esim. 7z pakattuna ja salattuna ulkoiselle kiintolevylle (kerran kk) jonka lisäksi vielä par2 lisäkorruptoitumissuojaus käytössä ja päivittäin automaattisesti duplicityllä gpg salattuna Amazon Glacieriin. Tämän lisäksi säilytän myös historiat, että voin aika-matkata varmuuskopioissa vähintään puolivuotta taaksepäin mikäli ilmenee jotain piilokorruptoitumista tms.
Yksi juttu mikä kanssa huvittaa on se, että monet firmat ja tyypit sanoo, että ne ei halua kertoa mitään niiden tietoturva / varmistusratkaisuista. Yleensä tuo taitaa kuitenkin tarkoittaa sitä, että prosessit on niin kuralla, ettei kehdata kertoa miten huonosti asiat hoidetaan.