Kyllä Creative vielä hengissä on. Eikait tuoreimmat mallit mitään oikein vanhaa tekniikka ole? Tosin sitä on varmasti vaivannut vuosien myötä vähäiset kilpailijat, eli ei se pitkään aikaan ole tainnut olla laadultaan mikään erikoisuus, vaan monet kilpailijat on menneet ohi.
Mutta itse aiheeseen. Vuosi on 2013. Jos haluaa vimosen päälle laadukasta ääntä, niin eikait kukaan enää yritä ottaa analogista lähtöä äänikorteista suoraan käyttöön?! Digital out, Digital out...
En pidä itseäni minään hifistinä, mutta rakastan kuitenkin laadukasta äänentoistoa. Omasta kalustosta löytyy Genelecin 5.1 aktiivikaiuttimet, Sennheiser HD650 kuulokkeet ja Cambridge Audion DAC, eli perus penaa huomattavasti paremmat laitteet kuitenkin. Tällä hetkellä (vielä) on Genelecit kytketty htpc.n integroituun äänikorttin. Olen toki kokeillut Cambridgen kauttakin Genelecin kaiuttimia ja on siinä jonkin verran eroa tietysti Cambridgen eduksi. Mielestäni ratkaisevan häiritsevää eroa? Ei. Emolevyt on toki menneet hirmuisesti eteenpäin äänenlaadullisesti. Joku +10 vuotta sitten integroidut piirit oli ihan rimpuloita.
Pakko antaa oma näkökulma kuitenkin asiaan. Aika paljon tunnen väkeä jotka vannovat erillisen "öky X" mallin äänikorttin ja jumaloivat puheissaan sitä. Yleensä vain tuuppaa oleen, että sitten kun käy itse paikanpäällä niin se mielestäni _ehdottomasti tärkein_ eli kaiuttimet on ihan jotain järkyttävää kuraa. Itse lähdin siitä liikkeelle, että ostin kunnolliset kaiuttimet, enkä kadu päätöstäni yhtään. Pakko kehua kyllä Genelecin tuotteita. Kalliitahan ne on, mutta toisaalta hyvän aktiivikaiuttimen on oltavakin kalliimpi kuin tavallisen. Omistin aiemmin muka silloin kohtuulliselta kuulostaneet aktiivikajaarit ja kun laittoi genet tilalle, niin meinasin heittää heti ikkunasta pihalle edellisen kitin. Ero aivan järkyttävän suuri.
Summa et summarum. Ensin kaiuttimet/mahdollinen vahvari kunnolliset. Ennen sitä arvostelut ja arvioinnit on täydellistä itsensä pettämistä.
Itsellä seuraava vaihe on vahvistimen hommaaminen. Ainoat syyt siihen on prosessointi ja erityisesti kunnolliset viivesäädöt ja kalibrointimahdollisuudet. Aionko hommata jossain välissä kunnollisen äänikortin tietokoneeseen? En. Väitän että sellaista velhoa ei löydy joka erottaa integroidun piirin ja hyvän äänikoritin digitaalisen lähdön "eron". Ainoa syy minkä itse näen ulkoiseen äänikorttin on, että käyttäjä haluaisi setuppiinsa esim. tuloja soittoharrastuksen takia tms. Peruskäyttäjälle, jolla ei ole kaikki muu kohdallaan, niin mielestäni ei ole mitään järkeä haaskata rahojaan äänikorttiin. Tai no joo. Tietysti aktiivisen pelaajan kannattaa laittaa äänikortti. Sehän vapauttaa CPU:lle enemmän tehoa jos äänet prosessoidaan erillisellä piirillä.
*edit*
Lisäys. 90-luvulla midiaikaan, niin silloin oli äänikorteilla vaikutusta ja paljon. 2000-luvun jälkeen minusta ei niin hirmusti eroa.