Ei pyörää tarvisi keksiä täälläkään uudestaan, koska niitä isompiakin ongelmia olisi ratkottavana.
"Tuollaiseen wikipohjaiseen guideenhan voisi liittää lyhyt kuvaus aptin toiminnasta tai linkin toiselle sivulle josta asia selviää (kuten esim. Linux By Tapsa)"
Voisihan tota Ubuntuguidea vähän laajentaa.
"Mielestäni on vaan outoa että ongelmia pitäisi lähteä kyselemään forumilta jos kyse on "perusongelmista" joita ei pitäisi esiintyä ollenkaan."
Edes Ubuntu ei ole niin helppokäyttöinen, ainakaan vielä.
"Ohjelmavarastojen ymmärtäminen ei ole oikotie autuuteen, koska paketit on toisinaan nimetty varsin kryptisesti."
Se on totta, pitäisi lisätä lyhyt kuvaus, mikä mikin ohjelma on.
"Arvatkaas vaan kuinka monta kertaa olen joutunut etsimällä etsimään esim. KDE-työpöydän "peruspakettia" (ja sittenkin asentanu vahingossa Kubuntu-desktopin, tai toisinpäin). KDE-base kuulostaa toisaalta loogiselta, mutta kun sieltä löytyy myös "KDE-base-bin", "KDE-core"... kyllä siinä saa hetken miettiä että mikä näistä olisikaan se paketti joka sisältäisi kaikki perustiedost toimivalle työpöydälle."
Itse olen Xubuntusta asentanut Ubuntun, ei se ihan helppoa ollut.
"Toinen vastaantullut ongelma oli XGL:n asentaminen, joka ei ollutkaan ihan niin helppoa kuin mitä toivoin. Ehdin kokeilla kolmea eri asennusohjetta ennen kuin XGL todellakin käynnistyi, ja esim. GDM:ään tehtävä XGL/XORG -valitsin ei lähtenyt koskaan toimimaan (koska näemmä GDM latautuu jo joko XGL:n tai Xorgin päälle). Toki siinä oppi koneen sielunelämästä hieman lisää, mutta ehkä end-user softan ei tarvisi olla niin hankala asennettavaksi."
Sehän noissa WineCVS:sissä, internetistä saatavissa paketeissa on ongelma, kun ei tiedä miten peruskäyttäjä ne asentaa helposti. Esim. monien pelien asentaminen vaatii päätettä. Sitten on umpityhmänä kun ei ole ilmestynyt sovellukset palkkiin ohjelmaa, koska ei ole muistettu päivittää paneelia.